Ford 5000 - Weet iemand of je een remventiel op een ford 5000 kan zetten?

Ik wil graag een rem ventiel op men 5000 hebben maar is dat mogelijk?

Deel dit topic

Joostford

Reacties

jasper01
Zou het handmatig doen hebben het zo origineel op een 5600 handeltje onder de stoel maar kan ook via de gewoon hydroliek denk dat dat eenvoudiger is dan via iets te maken bij de pedalen
+2
jammermaarhelaas
@jasper01

Denk dat de gewone hydrauliek niet zo fijn te regelen is (alles of niets remmen), plus dat je de olie ook weer van de remcilinder af moet kunnen laten na het remmen, dus enkelwerkend en dan de hendel even in de "daalstand" houden na het remmen. Lijkt mij geen aanrader omdat je in het verkeer wel andere dingen aan je hoofd hebt dan met een hendel zitten hannessen.

Zal niet de eerste zijn die met het hele spul bijna in de sloot terecht komt, of erger, iemand aanrijdt omdat in de paniek blijkt dat de remslang in een andere snelkoppeling zat, en je geen rem hebt wanneer je die nodig hebt.
jammermaarhelaas
Zijn enkelwerkende ventielen voor die in neutraal-stand open staan (dus dan gaat de druk van de remcilinder af als je de hendel loslaat).
Deze zitten op een aansluiting die altijd van olie voorzien is, dus nog voor het hef ventiel.

Heb eens een 4000 gezien met eenzelfde soort remventiel waarbij de hendel bediend werd met een ketting met veer aan de stang die van het rempedaal naar de rem-as loopt, een zelfbouw constructie. Op die manier werkte de aanhagerrem dus automatisch.
ValtraStisch
Dat moet met wat aanpassingen wel lukken.
Je zult een signaalgever in de trekstang van de remmen moeten plaatsen.
Vervolgens zul je een remventiel in de persleiding van de pomp moeten plaatsen.
Dit moet denk ik wel kunnen via de uitgangen voor de externe hydrauliekventielen.
jammermaarhelaas
@ValtraStisch

Bij de 5000 zonder is de trekstang van de rem zo kort dat er bij mijn weten geen signaalgever in past.
redeagle14
@Joostford dat kan wel, maar is niet eenvoudig. Je hebt een aansluit plaat nodig die onder de ventielen komt, deze heeft pers retour en druk door voer. En de puls gever moet je drukkend monteren denk ik.
John89
Moet wel kunnen. Mijn ferguson 168 van ongeveer hetzelfde bouwjaar heeft ook een hydraulische remventiel. (Orgineel fabriek) Stuur straks wel een paar foto's. Dan kun je zien hoe dat aangesloten zit.
redeagle14
@John89 de MF heeft waarschijnlijk een extra pomp voor de externe ventielen, dan is het veel eenvoudiger.
wilbertkw
Volgens mij heeft @steyr 9087 op een Fendt 103 ook een remventiel gebouwd staan volgens mij wel foto's bij zijn profiel
redeagle14
@wilbertkw Fendt heeft een externe pomp. Dan bouw je het remventiel in de pers leiding.
steyr 9087
@redeagle14 klopt ik heb het zelf op mijn fendt gebouwd de moeilijkheid zit meer in het plaatsen van de drukgever want die heeft een beperkte slag en bij mij was de slag van remmen van de trekker groter.
Dus dan heb je het probleem dat de trekker nog niet goed remt en de remventiel wel aan het eind van de slag is.
Ik heb dit opgelost doormiddel van een veer erbij tussen te monteren
Albert Peters
Ik heb dat op mn JD gemaakt met een reduceer ventiel op de hydr aansl netzolang terug draaien tot de wagen niet te sterk remt ging prima
sassinga
@Joostford Er is een origineel Ford remventiel voor de 5000. Komt op de plaats van hydrauliek ventiel. Remventiel bedien je met een handel. Omhoog trekken is remmen en als je de handel los laat is de druk meteen weg. Kan ook gemonteerd worden tussen hydrauliek ventiel en hef, alleen heb je dan langere bouten nodig.
+2
jammermaarhelaas
Hier een voorbeeld van de aanhangerrem zoals die hier reeds genoemd werd, en destijds geleverd werd op de 1000 serie:

thefarmingforum.co.uk/index.php/…

De "plaat met gaten" komt op de hefdeksel, en daar komt dan een aanwezige afdekplaat of hydrauliekventiel, net wat er nu zit, weer boven op, deze plaat leidt een constante oliestroom vanaf de pomp eerst naar het remventiel, voordat het naar het hyrdauliek en hef ventiel gaat.
Het ventiel wat aan deze plaat zit gebout is een ventiel wat in neutraal stand open staat, en bij aantrekken van de hendel wordt er druk op de leiding gezet.

Verder naar onderen op die pagina zie je hoe de modernere uitvoering met sensor gemonteerd zit (10-serie had dit)
Voorbeeld van een universele kit die hier bij nodig is: hydrokit.com/en/produit/…
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 en hebben de trefwoorden opbouwen en remventiel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!