Illustratie van:

Massey Ferguson 6150 - PTO ruis tandwiel pitting

Beste,
Mijn PTO ratelt een beetje. Ik weet ook niet in hoevere dit normaal is.
Ik heb mijn deksel er afgehaald en zag het volgende . Ziet fotos.

De PTO draait normaal met de hand zowel met 1000 tr/als 500
Er zit geen speling op de lagers van boven .
Er zit een beetje speling op de tandwielen op de pto.
Mijn vraag was zou er kunnen gebeurd zijn? Heb deze tractor 2hands gekocht.

Moet dit tandwiel vervangen worden ?

Met Vriendelijke Groeten
Filip

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Kleur verandering van as

(klik om te vergroten)

Pitting op tandwiel

(klik om te vergroten)

Duidelijk niet op alle tandwielen en anderen tanden

Reacties

KMMF
Ja, tandwielen vervangen. Gebrek aan smering of slechte olie kwaliteit.
mfrijder
Even een heel andere vraag, heeft deze 6150 een mechanische vooruit/achteruit hendel of de elektronische?
Filip
Deze heeft een elektronische
Emmink
Ratelt hij met of zonder machine aangekoppeld?
+1
KMMF
@Emmink dit is nu toch niet meer van belang. Tandwielen zijn stuk en moeten worden vervangen.
+2
Filip
@KMMF Hopelijk blijft het dan bij deze tandwielen. Als het door de kwaliteit van de olie zou komen.
Emmink
Ratelt hij met of zonder machine aangekoppeld?
Filip
@Emmink Hangt beetje af van wat er aan hangt. Strooier, of beerton, meer. Bij de klepelmaaier minder.
+1
Jan mf6465
Ik vind het vreemd dat enkel dat ene tandwiel het heeft. Het lijkt wel of er bij het harden iets fout is gegaan.
Filip
@Jan mf6465
Ik vind dat ook raar tractor heeft maar 5000 uren. Want ik ook raar vind (ben geen expert) is dat alsof de as naar de koppeling ook een stuk verkleurd is. Mijn hypotese is eigenlijk dat ooit iets heeft heet gedraaid.en dat de tandwiel daar door zo heet werd dat het slecht gesmeerd werd. Maar weet niet of dat kan 😕
+2
PieterA
@Filip Deze trekker telt zijn uren echt heel langzaam. Als je vergelijkt met een trekker van tegenwoordig kun je de urenstand wel bijna verdubbelen (8.000 - 9.000 uur)
mfrijder
@PieterA Dubbele van de uren is overdreven meer de helft meer komt wel aardig in de richting.
5000 uur op de teller zou zomaar 7500 uur kunnen zijn.
mfrijder
@Filip Dat verkleuren van de as komt door het hardingsproces, het lagervlak en de splines zijn gehard en de rest van de as is een taai materiaal.
Zou je het aantal tanden eens kunnen tellen, dan kan ik kijken of dit tandwiel van de normale 540 aftakas is of van de spaaraftakas.
Filip
@mfrijder Dank je wel voor de uitleg. Het is enkel 540 en 1000 toeren het is ook de 540 die beschadigd is. Maar beide zullen vervangen moeten worden.

(klik om te vergroten)

+2
KMMF
Dit is het 540 toeren tandwiel. Dit draait 4x zo snel als het tandwiel op de uitgaande as. Daarom is dit tandwiel meer versleten.
+2
Filip
Tandwiel is vervangen alles loop prefect nu
mfrijder
Mooi dat dit opgelost is.
Was het grote tandwiel waar deze kleine mee werkt verder niet beschadigd?
Filip
@mfrijder aan het grote tandwiel was niks te zien. Nu ik denk te begrijpen waarom het kleine tandwiel stuk gegaan is. Ik heb net een topic geplaatst over het agressief inschakelen van de pto. Volgens mij heeft het daar mee te maken. Nu draait de aftaks soms ook zonder dat hij ingeschakeld is maar daarvoor was dat nooit. De tandielen smeren alleen als ze draaien. Dus als je dan iets zwaar koppelt tandwielen zijn niet goed gesmeerd en die hakt er zo in en lijkt het mij niet adnormaal da die tandwielen stuk gaan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6150 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!