Illustratie van:

DAF motor - Cav brandstofpomp begrenst op toeren?

Hallo,
Thuis heb ik nog een Daf motor staan volgens mij een 575 afkomstig van een aggregaat.
Nu heb ik hem een hobby aan sleutelen en van niets iets maken.
Dus ik had het idee om de motor te gaan gebruiken met een beregeningspomp er achter met een versnellingsbak er tussen. Maar omdat er een aggregaat achter heeft gezeten is de brandstofpomp op een vast toerental gezet, en nu is mijn vraag hoe kan ik dit aanpassen zo dat ik iets kan schuiven met de toeren? Mvg Jim

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

In originele staat

(klik om te vergroten)

In originele staat

(klik om te vergroten)

En wat is de functie van het omcirkelde onderdeel?

Reacties

Je kan altijd wel iets verstellen aan het toerental , dat geeft niks , maar over je opmerking om een pomp en versnellingsbak te monteren heb ik mijn twijfels, ik zou een pomp monteren die meteen op het koppelings huis past dan heb je geen verliezen en optimale pomp opbrengst en is nog makkelijker ook
jim power
@Ferdinanddijkstra ja dat klopt maar de pomp die er achter komt is een aftakaspomp van een trekker dus de toeren zijn te hoog of moet dan de tandwielkast van de pomp af en dan aan de motor?
redeagle14
@jim power altijd een directe pomp nemen. Anders heb je verlies van rendement. Als je de versnellingsbak van een dag vrachtwagen gebruikt zet je die in 5 dan heb je price-direct. Maar kun je de motor starten zonder dat de pomp draait.
+1
@jim power als je al een pomp hebt word het anders , de tandwielkast van de pomp halen gaat niet.
Dat is 1 geheel met de pomp
+1
BuvaM
Zijn veel gebruikt in schepen en zodoende is er veel info beschikbaar.
Generators draaien nagenoeg allemaal op 1500omw/min vanwege een constante 50Hz wisselspanning.
Je mag verwachten dat het max koppel daar iets boven ligt.
Vermogen zal afgesteld zijn op max vermogensafname vn die generator.
Opbrengstgrafiek van de waterpomp bestuderen en deze diesel optimaal afstellen.
Goed afgesteld scheelt jou tientjes per dag.
Paar avonden helpen bij een TT-team in ruil voor de afstelling is voor jou ook leerzaam. Toerental, brandstoftoevoer, inspuittijdstip bepalen de werking en zijn prima af te stellen.
Pomp direct erachter is het gunstigst.
V-snaren/powerband daarna, hydrauliekspanner vgl Claas is inschakelbaar, maar vereist de juiste lagering.
Versnellingsbak geeft teveel verlies.
+1
Huuuuub
Is het geen idee om er een elektrische beregeningspomp op aan te sluiten?
Dan hoef je niks aan te passen.

Het ronde omcirkelde deel is de koudstart. Als je deze uit trekt krijgt hij meer branstof. Maar deze zul je zomerdags niet nodig hebben.
BuvaM
@Huuuuub veel en veel teveel verliezen, nog afgezien van de kosten voor 55 of 75KW E-motor en E-besturing.
rubencasecs
@BuvaM dat valt denk ik wel mee, een electrische dompelpomp is veel efficienter dan 1 die moet zuigen
BuvaM
@rubencasecs Als het water diep weg moet komen veranderd het kostenplaatje iets.
Maar inmiddels is het zo dat een E-dompelpomp met dieselmotor aandrijven bar duur is en dat lijkt het komende jaren ook te blijven
flip1150
@rubencasecs Ik zou eerder voor een bronpomp gaan dan voor een dompelpomp. Een bronpomp kan meer druk geven. De meeste dompelpompen halen max. 2 bar.
rubencasecs
@flip1150 denk dat we het zelfde bedoelen, een pomp onderaan een buis die je in de bron laat zakken
+1
jim power
@Huuuuub aggregaat is afkomstig uit een varkensschuur en heeft al +- 5 jaar stil gestaan en de ammoniak had zn werk ook gedaan. dus de generator is in het oud ijzer beland en met dat geld is er een nieuwe startmotor en dynamo op gekomen
De MF man
Het ligt aan hoeveel m3 je wilt gaan pompen maar als het er minder als 60 zijn is het idee van de versnellingsbak helemaal niet gek, je kunt de motor zo veel lager in toeren laten draaien als bij een direct drive pomp, het vermogen/koppel gebruik je lang niet voor dat beetje water
PieterA
@De MF man Ligt ook aan de druk. Wij pompen 60 m3 met 12 bar. Dat kost continu 60 pk.
BuvaM
@PieterA De opbrengstgrafiek van de pomp is nodig om vermogen te bepalen en geïnstalleerd vermogen te beoordelen.
Op voorhand lijkt voor 60m3/uur en 12bar 60PK wat veel
PieterA
@BuvaM Hier zie je veel tractoren van rond de 120 pk voor de pomp of een 100 pk motorpomp voor de 3-4 pompen. Ons pompset neemt 12 liter diesel per uur. Mijn inschatting is dan dat hij 12x5 = 60 pk levert.
+1
De MF man
@PieterA klopt die druk vraagt inderdaad wat vermogen, dat je veel motorpompsets ziet met een 100 pk motor is vaak nodig omdat die bij laag toeren te weinig koppel hebben, vaak kleinere 4cilinders. 60m3 met 8 bar kom je met 8 liter ook wel uit, dan zit je nog op 40pk ongeveer
jim power
@De MF man thuis hebben we buizen systeem met losse sproeiers bar of 6 geloof ik heb ook wel zitten kijken na een haspel die op lage druk kan maar in eerst instantie nog verder met buizen systeem
+1
radium45
Waarom zou er in dit geval een CAV pomp gemonteerd zijn? Normaal gebruikt DAF altijd een Bosch pomp.
+1
Huuuuub
@radium45 onzin, de vroege daf motoren hadden allemaal CAV, pas laterna zijn ze op bosch overgegaan.
radium45
@Huuuuub Ik ben niet zo bekend met oude zooi. die ik ken hebben alleen maar Bosch pompen.
+1
redeagle14
@radium45 de oude 575 motoren hebben heel veel een cav maximec.
Clayson M80
Past zo,n daf motor ook in een fordson major ?
GROENEDEERE
Als het goed is moet je brandstofpomp verbonden zijn met de aggregaat.
Bij meer stroomverbruik zal het toerental ook toenemen en bij minder ook weer afzakken.
Om de pomp aan te drijven zou ik wel een pomp nemen die past bij het toerental van de motor en niet gaan combineren met een versnellingsbak
JD3010
@GROENEDEERE Ik heb een Deutz motor waar een aggregaat aan heeft gezeten. Die heeft een veel agressievere regulateur dan bijv. van een trekker.
+1
dirkao
@GROENEDEERE ik hoop niet dat ik je beledig , maar dat bij meer stroomafname het toerental van een agregaat omhoog moet is absoluut NIET waar, de agregaat moet juist constand 1500 toeren draaien om 50 hertz te leveren. Bij meer stroomafname gaat de agregaat zwaarder draaien, de regulateur van de brandstofpomp moet er voor zorgen dat het toerental gelijk blijft.hier in Brazilie hebben we 60 hertz ,zodoende draaien agregaten hier 1800 toeren
BuvaM
@GROENEDEERE Zoals twee anderen al opmerken is toerental van de generator constant zodat de 50Hz wisselspanning constant blijft. Toerental is bijna altijd 1500omw/min. Dat regulateur snel reageert om toerentalwisselingen snel te voorkomen is om die reden. Vandaar dat er heel wat dieselmotoren zijn met een specifieke afstelling en/of uitvoering voor generatoren.
Voor een waterpomp zijn die prima bruikbaar vooral als dan de afstelling precies afgestemd wordt op de vermogensafname door die waterpomp. Dat geeft een aanmerkelijk efficiënter werking dan de trekker met een 'algemene dieselmotorafstelling'.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de DAF motor en hebben de trefwoorden brandstofpomp , versnellingsbak en toerental geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0