Het verschil tussen de onder- en boventrekhaak

Ha Tf'ers,

Gewoon een vraag uit interesse, maar wat ik me al wel langer afvraag. Wat is het verschil tussen een onder- of boventrekhaak? Zo zitten kiepers onder en platte wagens boven. Maar giertanks of voermengwagens bijvoorbeeld zijn er onder of boven te krijgen. Wat is het doel van de ondertrekhaak die vaak vast is en de boventrekhaak die vaak een (draaiende) vangmuil is, ofwel waarom zijn trekkers uitgerust met twee opties? En waarom kiest een machinefabrikant voor een onder- of bovenaanspan? Ben benieuwd!

Deel dit topic

de-wit

Reacties

Hobby boertje
Volgensmij heeft het wat te maken met het trek punt. Onder of boven de achteras trekken. Maar heb het idee dat dit bij grote trekkers tegenwoordig ook niet veel meer uitmaakt.
JohnDeere5720
Onder trekhaak is veiliger, komt door het punt ten opzichte van de achteras.

Zowel overzij duwen van de trekker als het achterover trekken ''kan'' sneller voorkomen met een boven trekhaak
Klein Rot
@JohnDeere5720
Denk dat je de onder trekhaak bedoeld.
+2
SJB533
@Klein Rot
De ondertrekhaak houdt de neus van de trekker beter aan de grond, dan de boventrekhaak! Pure natuurkunde, durf zelfs te zeggen, dat je die berekening al in havo 2 maakt...
deJong
@SJB533 mavo 2 dacht ik😁
SJB533
@deJong
Toen al 😬
roscho
Quote Reactie van @SJB533:
durf zelfs te zeggen, dat je die berekening al in havo 2 maakt

Heb lesgegeven aan groep 3 (basisschool). Daar heb ik die uitleg al gegeven. Ongeveer 20% had extra uitleg nodig de rest snapte het 🤣🤣🤣
+1
vriesjan215
@Klein Rot hij heeft er staan dat het sneller kan voorkomen, dus sneller gebeurt.
Ik denk dat u leest dat het sneller voorkomen kan worden, maar dat is niet wat er staat
+3
T6020
Boventrekhaak is max. 2 ton oplegdruk.
als je met ondertrekhaak de kieperknobbel (piton fix) bedoelt / tegenwoordig ook vaak de K80 kogel; die mag 3 tot 4 ton oplegdruk hebben en is dus geschikt om gewicht over te dragen op de achteras van de trekker. Zware wagens hebben daarom vaak een onderdissel omdat je gewicht op de trekas wilt hebben.
De zwaaihaak was van vroeger uit bedacht als meezwenkende trekhaak voor bijv. grondbewerkingsmachines maar wordt nog steeds veel gebruikt voor wagens omdat het koppelpunt verder naar achteren zit en je dus scherper kunt sturen. Afhankelijk van hoe ver ie uitsteekt mag die ook rond de 2.000kg hebben kort op de trekker. Bij verder uitsteken minder dan 2t.
Duitsland was altijd al vroeg met verkeersregels en gaf de voorkeur aan de boventrekhaak voor wegtransport om gewicht op de vooras van de trekkers te houden. In combinatie met geremde aanhangers omdat de trekker anders niet de baas is. De oudere trekkers daar hebben vaak ook geen piton fix daar waar NL en Franse trekkers dat wel hebben.
Landen buiten west Europa hebben vaak alleen ondertrekhaken > vaak de zwaaihaak
@T6020
Quote:
Boventrekhaak is max. 2 ton oplegdruk.

In veel sledes kan je tegenwoordig gewoon 4 ton hangen. Trekhaak met vaste pennen ipv die je met 1 hendel kan ontgrendelen en je mag wettelijk 4 ton erop hebben ipv 2500kg. Grote kieper kan dan gewoon onderin de slee
roscho
Hoe hoger je trekpunt, hoe makkelijker de trekker achterover komt of opzij kantelt. Daarom is zeker voor ongestuurde tandemassers een ondertrekhaak aan te bevelen.
1066
Maar de kracht zit wel in de boventrekhaak
Valtra man
@1066 natuurlijk, tov het center vd as van de wagen zal je treklijn altijd meer naar boven zijn gericht. En dus trek je de wagen makkelijker over opstakels. Omgekeerd duwt de wagen bergaf de trekker ook ‘omhoog’
flip1150
@1066 Dit geld alleen voor 2 wiel aangedreven trekkers. Anders haal je het gewicht van de trekkende vooras en trek je alles naar de achteras. Jos Kurstjens bouwde in de jaren 80 al onder aangekoppelde 3 assers die via de topstang de druk op de vooras vergrote.
+2
JD 6110
Sommige trekkers hebben geen onder trekhaak maar gebruiken de boven trekhaak in het onderste gat van de slede.. toch zie ik liever een mengwagen of dergelijke gewoon in een vaste onderlat/ kipperknobbel
@JD 6110 doen wij ook 😬
DB780
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een veiligheidsketting?, deze zou men vroeger gebruiken om het achterover kantelen te voor komen als de wagen in de boven trekhaak zit. Waar dient men de ketting aan vast te maken?
hobbyboer
@DB780 aan de ondertrekhaak
Loeideutz
@hobbyboer moet je die wel een hebben.
Loeideutz
@DB780 Zodanig aan het getrokken voertuig en de tractor dat bij het loskomen van de voorwielen de ketting strak komt te staan en de tractor dus niet achterover kantelt op de aanhanger. Over het algemeen dus bij de aanhanger zo ongeveer ergens waar de trekboom vast zit aan de bak en bij de tractor onder de achteras hoogte aan de rail van de trekhaak hoogteverstelling.
hobbyboer
@DB780 dat deden ze met eggen ook wel.
Dat ging mooier met de sleepketting zo hoog mogelijk aan de trekker (topstangpunt) en dan voor de veiligheid een ietsje langere ketting onder
DB780
Dank voor jullie inbreng, het is mij nu duidelijk
+8
bart-spies
Dit staat er in de handleiding van eicher

(klik om te vergroten)

Een afbeelding zegt soms meer dan een hoop woorden, dit komt uit de handleiding van eicher (1963)
de-wit
@bart-spies Wel een mooie handleiding inderdaad, geeft wel antwoord op mijn vraag zo👌🏼
verwijderd
de-wit
@roscho Dan kijk je verkeerd, want bij zowel helling op als af adviseren ze de ondertrekhaak
+1
roscho
Quote Reactie van @de-wit:
Dan kijk je verkeerd

Je hebt gelijk, ik heb mijn reactie verwijderd. Dank voor de correctie.
+1
jammermaarhelaas
Wanneer het aankoppelpunt, dus waar het trekhaak-oog en de disselboom aan elkaar gekoppeld zitten, op bodem-nivaeu komt, zal de tractor niet verder "steigeren" (niet omdat de bodem geraakt wordt, maar omdat je dan op hetzelfde niveau zit als waar de trekkende achterwielen zich afzetten)
Nu komt dat punt bij een ondertrekhaak al op bodemniveau wanneer de tractor nog maar een relatief klein stuk met de voorwielen van de grond is. Bij een boventrekhaak slaat de tractor dan al achterover.
Dit was een vast onderdeel van de techniekles op de landbouwschool, en op de praktijkschool week in Emmeloord.
Valtra man
@jammermaarhelaas je bedoelt wanneer de trekhaak op zelfde niveau komt als center van de aanhangerwielen?
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Valtra man:
de trekhaak op zelfde niveau komt als center van de aanhangerwielen?

Nee, als de bodem waarop de trekkende wielen van de trekker, "trekken".

Center aanhangerwielen heeft er werkelijk niets mee te maken. Ook wanneer je bijvoorbeeld een eg trekt met een ketting er tussen, dan zou de trekker achterover kunnen slaan als die eg zich te zwaar laat trekken en je hebt de ketting te hoog aangekoppelt.
hobbyboer
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Center aanhangerwielen heeft er werkelijk niets mee te maken

Bij een enkelassige aanhanger wel denk ik, dan steigert de trekker niet verder als de trekhaak/trekoog op de denkbeeldige lijn komt tussen center aanhangerwielen en de bodem onder de trekkende achterwielen.

Bij een schamelaanhanger zou het dan de lijn tussen de plek waar de dissel scharniert aan de kant van de wagen en de bodem onder de achterwielen van de trekker.
Valtra man
@hobbyboer bij die schamel heb je de vector: center achterwiel -> scharnier trekhaak + de vector: scharnier trekhaak -> oog trekhaak. Maw de resultante = de vector: center achterwiel -> oog trekhaak.
Valtra man
@jammermaarhelaas de krachtvector van een wiel komt altijd uit het midden.. althans zo wordt beweerd door natuurkundigen 😉 je deed me wel even twijfelen, maar dat is alleen maar goed dat we 2 keer nadenken over iets. 👍
hobbyboer
Quote Reactie van @Valtra man:
de krachtvector van een wiel komt altijd uit het midden

Ik ben geen natuurkundige, maar ik denk toch dat dit alleen het geval is als het wiel vrij kan draaien (ten opzichte van de trekker).
Dat is bij het achterwiel van een trekker vaker niet dan wel het geval.
Valtra man
@hobbyboer als je krachten ontbind op een last vertrek je altijd vanuit het zwaartepunt. Of het wiel nu vrij draait of niet. De last ligt op het wiel van de kar en moet worden voortgetrokken.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden boventrekhaak , trekkers en ondertrekhaak geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!