Fiat 1300 - Olie in het stuur systeem
Mijn schoonvader heeft een Fiat 1300, aleen hij weet niet welke olie er in het stuursysteem moet.
Zelf zat ik te denken aan atf.
Weet iemand of heeft iemand een overzicht van de oliën die er in horen?
Mvg
Rens
Deel dit topic
Lees ook
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fiat 1300 en hebben de trefwoorden olie , fiat , stuur , sturen , overzicht en fiat 1300 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Moet die na leegloop gevuld worden of bijvullen?
Rode ie erin betekend (bijna) altijd atf olie.
Maar een 46 olie kan ook.
Wij hebben voor de 614 een appart busje met 10w30
En in de 612 zit atf.
Zeker bij de oudere trekkers ben je vooral afhankelijk van wat vorige eigenaren erin deden.
ATF wordt vaak gebruikt omdat die bij lage temperaturen minder dik en bij hoge minder dun is. En dat geeft minder slijtage, daarbij is die olie goed geschikt voor intensief gebruik.
ATF is iets kritischer icm bepaalde afdichtingen e.d.
Een min of meer standaard motorolie gaat vaak goed.
Als je toch iets beter wil misschien een HVD hydrauliekolie van 46 kiezen of 68 als je vooral bij hogere omgevingstemperaturen werkt. De hogere viscositeitsindex (150-160 tov 100-110) geeft ook weer bij lage temperaturen minder dik en bij hoge minder dunne olie.
De HV hydrauliekolie en de HVI al wat minder, die hebben een groter verschil in viscositeit (dikte) en veroorzaken daardoor bij hogere en lagere temperaturen meer slijtage. Met een aparte hydrauliektank en gebruik voor een kipper is een HV olie al gauw goed genoeg.
Anders kun je beter alles verversen.