Illustratie van:

Fiat 1300 - Olie in het stuur systeem

Hallo allemaal,

Mijn schoonvader heeft een Fiat 1300, aleen hij weet niet welke olie er in het stuursysteem moet.
Zelf zat ik te denken aan atf.

Weet iemand of heeft iemand een overzicht van de oliën die er in horen?

Mvg
Rens

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Er moet alleen atf olie in als dat er nu ook in zit.
Moet die na leegloop gevuld worden of bijvullen?
Rode ie erin betekend (bijna) altijd atf olie.
Maar een 46 olie kan ook.
Wij hebben voor de 614 een appart busje met 10w30
En in de 612 zit atf.
BuvaM
Fendt926Driver geeft goede aanwijzingen.
Zeker bij de oudere trekkers ben je vooral afhankelijk van wat vorige eigenaren erin deden.
ATF wordt vaak gebruikt omdat die bij lage temperaturen minder dik en bij hoge minder dun is. En dat geeft minder slijtage, daarbij is die olie goed geschikt voor intensief gebruik.
ATF is iets kritischer icm bepaalde afdichtingen e.d.
Een min of meer standaard motorolie gaat vaak goed.
Als je toch iets beter wil misschien een HVD hydrauliekolie van 46 kiezen of 68 als je vooral bij hogere omgevingstemperaturen werkt. De hogere viscositeitsindex (150-160 tov 100-110) geeft ook weer bij lage temperaturen minder dik en bij hoge minder dunne olie.
De HV hydrauliekolie en de HVI al wat minder, die hebben een groter verschil in viscositeit (dikte) en veroorzaken daardoor bij hogere en lagere temperaturen meer slijtage. Met een aparte hydrauliektank en gebruik voor een kipper is een HV olie al gauw goed genoeg.
DANOONTJE POWERR
Bij mij zit er hydro 46 in maar dat moet je niet mengen als er rode atf in zit.
Anders kun je beter alles verversen.
Jan mf6465
@DANOONTJE POWERR
Volgens wat olie specialisten mij ooit verteld worden mag Atf met hydrauliekolie gemengd worden. Atf zou een opgewaardeerde hydrauliekolie zijn. Er word blijkbaar ook vaak een gedeelte Atf in de hydrauliek gedaan om de afleesbaarheid aan het peiglas te verbeteren.
DANOONTJE POWERR
@Jan mf6465 ik heb ook een keer gehoord dat het kan gaan reageren en vlokken, weet niet of dat ook echt zo is.
+1
BuvaM
@DANOONTJE POWERR Beter verversen.
Verschillen tussen ATF en minerale hydrauliekolie zijn vrij groot waardoor bij mengen er altijd een soort ontstaat die kwalitatief minder is.
Mengen van synthetische en minerale of nog weer andere soorten oliën kan zelfs allerlei problemen als vlokken veroorzaken.
Jan mf6465
@BuvaM
Ik vind verversen persoonlijk ook beter. Ik ben zelf ook niet zo een menger. Wij hebben op het werk zeker 20 verschillende soorten olie. Ik heb al vanalles bij elkaar gekieperd om te testen of er reactie komt. Enkel de vollsynthetische 220 transmissie mengt zich slecht met andere olie. Voor de rest heb ik visueel nog geen enkel probleem kunnen zien bij mengen. Het stuursysteem op een oude tractor is ook wel heel simpel. Daar kan weinig tot niets mis mee gaan. Zolang daar olie in zit werkt dat.
BuvaM
@Jan mf6465 Jij bent vast goed op de hoogte en houdt er rekening mee.
Visueel is een goede indicatie.
Het gaat vooral om de toevoegingen; die zo lang mogelijk in gebruik houden, dat is een onzichtbaar proces.
Mengen geeft zelden een verbetering en meestal een verslechtering.
En dat geeft weer een versnelde slijtage. Dat wordt zelden tijdig en meestal te laat opgemerkt.
Dan gaat het om te snelle schuimvorming, lucht die niet snel genoeg verdwijnt, gevoeligheid voor vocht enzv.
Goede filtratie verdient zich meestal terug door vermindering van storingen en slijtage. Filtratie kan de samenstelling niet verbeteren, hooguit veroudering verminderen.
Wilting NH
Ik gooi er altijd gewoon de zelfde olie als de achterbrug in. Het is ook het zelfde soort pomp waar het doorheen gaat
Jan mf6465
@Wilting NH
Ik had vroeger een fiat 100.90 en daar zat inderdaad overal dezelfde olie in. Achterbrug, versnellingsbak, stuur en vooras. Juist voor de remmen was belangrijk dat er daar minerale remvloeistof ingedaan werd. Gewone dot4 zou de dichtingen aantasten volgens de dealer.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @Jan mf6465:
dot4 zou de dichtingen aantasten

Dat klopt, heeft mijn zwager ooit gedaan maar dan kan je alle rubbers gaan vernieuwen.
Farmtractor2.0
Wat ik mij dan altijd afvraag met alle verhalen over het gebruik van de juiste olie is hoe dat dan gaat met het lenen van de kieper ed.van de buren ps.vroeger 😜ging er naar mijn weten van a tot z overal 15/40 in
BuvaM
@Farmtractor2.0 Dat is een belangrijke reden dat sommigen dat niet doen en gewoon voorzichtig zijn met de eigen trekker en hydrauliek.
Nog minder is misschien wel hoe sommigen met (vuile)snelkoppelingen omgaan.
Tov vroeger zijn de verschillen in olie wat groter geworden
Farmtractor2.0
@BuvaM idd.de kwaliteiten van de oliesoorten zijn zeker veranderd, maar in een trekker van +- 45 Jr.kun je nog steeds het beste de olie uit die tijd doen
Farmtractor2.0
Ps,in een oude trekker die we niet veel gebruiken zit action 10/40 in de stuurbekrachtiging gaat zomer en winter goed
+1
fiatgroep
Ik doe er altijd motorolie in .
PieterA
@fiatgroep Ik ook in de Fiats. Dat was ook gewoon voorschrift denk ik.
fiatgroep
@PieterA ja klopt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 1300 en hebben de trefwoorden olie , fiat , stuur , sturen , overzicht en fiat 1300 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0