Illustratie van:

Pottinger Torro - Walterscheid EK64 slipkoppeling onderhoud/testen

De handleiding van de opraapwagen zegt dat de EK64 slipkoppeling geen onderhoud nodig heeft, klopt dat? Is er een manier om zo'n ding te testen? Vorig jaar een keer een prop er in en de trekker (Deutz-Fahr 7250) ging uit.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

stevenb
Dat geintje kennen we hier ook bij onze pottinger

Op naar het lmb en laten testen, bij ons sloeg de trekker ook af en de tandwielen vlogen je om de oren en de ketting brak keer op keer

Reden was een vastzittende slipkoppeling 😂🤝✅
Grazy
@stevenb Onze lmb weet niet hoe dat moet daarom vraag ik het hier😏
+2
stevenb
@Grazy wij zijn naar duport dedemsvaart gegaan, die heeft zo'n tester 🤝✅
+2
Grazy
@stevenb Beetje ver weg voor ons, zit in de USA.
+1
stevenb
@Grazy Dat zijn slechts details 🤣🤣

Maar ga er dan maar vanuit dat hij muur vast zit, goed afgesteld gaan ze er nog wel een keer door 🤠👍
+1
casejxu115
@Grazy beetje raar. Wij doen het met een buis met daaraan een vast gelaste aftakasstomp. En daar met een unster aan trekker op 2 meter afstand. Zo kan je redelijk precies aflezen wanneer je hem er door heen trekt. Moet je wel het afgestelde koppel weten
+1
basia
@stevenb
Heb je nog mazzel dat de trekker afslaat ; al eens gezien dat de rotor-as gebarsten is
+1
stevenb
@basia oei, wij laten hem elke 2 jaar testen, voorkomt een hoop gezeik 😂👍
+5
GerbertXL
Als er geen testbank in de buurt is zou je misschien ook zelf kunnen doen. Aftakas koppelen aan een trekker met een flink uitstekende aftakas (frontaftakas?) en dan een flink ijzer door de kruiskoppeling steken. Als ie afgesteld staat op 1000 nm moet je er met (1000 : 9,81) kg op 1 meter aan gaan hangen, of de helft daarvan op 2 meter enzovoort.
BuvaM
@GerbertXL Ja, werkt prima.
Wel geleidelijk de last erop, niet met een sprongetje.
thimon
Kunt eventueel zelf ook los halen en kijken of die nog vet van binnen is, hier van het voorjaar ook een aantal laten testen en 1 zat vast door stof is schoon gemaakt nieuw vet erin en toen deed die weer wat die moest doen
BuvaM
@thimon Ja, als nokken veren e.d goed zijn zal slipmoment ook goed zijn
Grazy
@thimon Heb de stof ring er uit gehaald, zover ziet het er vet en schoon uit, moet er nog een speciaal vet in?
+1
redeagle14
@Grazy vooral opletten dat de veren exact even lang zijn afgesteld. Wij zien regelmatig dat er 1 veer is op gedraaid. Dan werkt de koppeling ook niet.
+1
thimon
Ja is speciaal walterscheid vet voor wel heel erg duur.... Maar als het schoon lijkt zou ik daar niet al te veel aan doen
Dennis_dB
@thimon is gewoon ptfe vet.
+1
thimon
@Dennis_dB oké dat zou kunnen, hier gebruiken we walterscheid special vet voor heeft een langere levensduur tenminste dat word verteld, zit een een pot van 1 kilo
+1
Dennis_dB
Open halen, schoonmaken met een doek en geen ontvetten gebruiken, opnieuw invetten met ptfe vet en terug in elkaar steken. Opletten dat de nokken goed terug gestoken worden. Zit een rechte en een schuine kant op.
Grazy
@casejxu115 Hier hebben ze nog nooit van slip koppelingen gehoord alles gaat met breek boutjes. De aftakas stomp waar hij op zit is een grote 540 6 spie, niet makkelijk te vinden 🤔

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Pottinger Torro en hebben de trefwoorden trekker , opraapwagen , onderhoud , testen , pottinger en Handleiding geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!