Illustratie van:

Deutz D3005 - Welke sterkte zekeringen en hoe combischakelaar aansluiten?

Hoi,

Ben bezig met een een Deutz D3005 maar er missen zekeringen. Welke strekte is voldoende? 8 A 16A ? De meeste draden zijn 1 m2 / 1,5. Van het starten zijn natuurlijk groter. En sommige 2,5 m2

Groetjes…

Deel dit topic

Reacties

Niels_D
Gewoon aanhouden wat er in de handleiding staat.
TrekkerBoer1
@Niels_D

Meende dat ie er niet instond maar ga toch nog eens kijken..
+1
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 staat er inderdaad niet in
+1
Niels_D
@TrekkerBoer1 Nee sorry, was te snel met mijn reactie, staat er inderdaad niet in, alleen de draaddoorsnedes en het model (DIN 72581).
+2
Henkkouters
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf welke gebruikers er na de zekeringen komen als je weet wat de verbruikers nodig hebben moet je altijd 1/4 zwaardere pakken aan Amperes dan zit je vaak goed.
+1
Rondeutz06
Er zitten er officieel 2 van 16A in de rest is 8A
TrekkerBoer1
@Rondeutz06

En op welke plek zouden deze origineel zitten? Weet jij dat toevallig die 2 van 16A
Rondeutz06
@TrekkerBoer1 dat weet ik niet zo uit mijn hoofd
Niels_D
@Rondeutz06 In de handleiding staan wel de draaddoorsnedes, dan zou je verwachten dat zekering 7 en 8 de 16A zijn en de rest dan 8A:

Sicherung 6 1,5 mm2
Sicherung 1 1,5 mm2
Sicherung 5 1,5 mm2
Sicherung 3 1,5 mm2
Sicherung 8 2,5 mm2
Sicherung 3 1,5 mm2
Sicherung 7 2,5 mm2
Sicherung 4 1,5 mm2
+1
yoohan
@Niels_D
Ik ben geen Deutz kenner, maar dat klinkt heel logisch ja. Die zware zekeringen die je er weleens in oudere trekkers ziet zitten zijn nergens nodig voor. Als ze eruit klappen is er wat anders mis. Het laatste wat je wil is dst die oude rot bedrading gaat fungeren als zekering 😁
Rondeutz06
@Niels_D dat lijkt mij ook logisch
+2
yoohan
Voor een koplamp e.d. moet 8A genoeg zijn. Misschien als er meerdere dingen samen zitten dan een 16A nodig is, maar ik zou overal eerst maar eens een 8A inzetten en goed in de boeken kijken. Alleen voor starten zal iets zwaarder zijn (20A?) Maar dan zijn de draden sowieso dikker van contactslot en startrelais. En misschien gloeierij 1 tandje hoger dus 16 oid.
+3
roscho
Quote Reactie van @yoohan:
voor starten zal iets zwaarder zijn (20A?)

Normaal gesproken is de plus voor de startmotor ongezekerd. Deze komt rechtstreeks van de accu. Een startmotor voor een Deux-chevauxtje trekt al kortstondig zo'n 100 A. en voor een dikke diesel kan dat wel oplopen tot 1000 A. Daarom is de draad naar de startmotor veel dikker dan de rest en loopt hij niet via de zekeringkast. Dit moet altijd een prima geïsoleerde draad zijn, krijg je er kortsluiting mee, dan wil je daar niet bij zijn.
Wel is het startrelais gezekerd, dat is een magneetrelais dat de el. verbinding tussen accu en startmotor tot stand brengt. Het zit op de startmotor en de tweede, dunnere plusdraad loopt daarheen vanaf de startknop of het contactslot (hangt ervan af hoe gestart wordt), via de zekeringkast. Dit relais trekt redelijk wat stroom, ik vermoed dat een van de 16 A. zekeringen daarvoor is.
Verder kun je uitrekenen hoe zwaar je zekeringen moeten zijn door alle wattages van de aangesloten apparaten bij elkaar op te tellen en dit te delen door 12 (voltage). Voorbeeld: 2 koplampen van 50 W. trekken dus 2x50/12=ruim 8 A. Je zekering moet iets over hebben, dus afzekeren met bijv. 16 A.
Misschien gewoon alle zekeringen er eerst uit en dan 1 voor 1 erin, waarbij je steeds test wat allemaal op die zekering werkt. Zo krijg je een idee van de wattages. Je kunt het best een lijstje maken, dan weet je ook waar je zijn moet als iets niet meer werkt.
TrekkerBoer1
Hoi , iedereen bedankt voor de snelle reacties!

Nu heb ik nog een vraagje ik ben bezig met mijn verlichting, en nu ben ik met de combischakelaar bezig en daar staan de volgende codes op.

49 A deze zou naar de knipperrelais 49 A moeten.
En van het relais C1 , C2 , C3 naar controle lampjes.

Daar kom ik nog aan uit. maar waar zouden de volgende nummers heen moeten en waar deint deze voor?

Combischakelaar 56 --> ?
Combischakelaar 56 A --> ?
Combischakelaar 56 B --> ?
Combischakelaar 54 F --> ?
Combischakelaar HL --> ?
Combischakelaar R --> ?
Combischakelaar L --> ?
Combischakelaar HR --> ?

Bedankt alvast 😄
+2
roscho
Op onderstaande link vind je een lange lijst met klemcoderingen:
mvwautotechniek.nl/klemcoderingen/

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D3005 en hebben de trefwoorden deutz , starten , stroom , beveiliging , zekeringen , relais , knipperlicht , codes en richting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0