Illustratie van:

Fordson Dexta - Motor start niet meer na brandstof panne

Beste, ik ben een absolute leek in de materie maar ik wil heel graag leren. 2 dagen geleden plotse panne met mijn oude Dexta 3000 die het tot dan prima deed. Brandstoftank helemaal leeg... Ik heb opnieuw rode diesel in de tank gedaan, maar de motor start niet meer. Hij maakt wel geluid om op te starten, maar start niet. Wat kan ik doen? Kan het zijn dat de leidingen leeg zijn en ook weer gevuld moeten worden? Kan ik hier iets voor doen? Alvast heel erg dank voor jullie reacties. Ik voel mij een beetje dom 😉

Deel dit topic

Reacties

Klein Rot
@BrunoB
Ja als u de tank helemaal leeg hebt gereden moet het systeem weer ontlucht worden. Op de brandstofpomp zitten hiervoor ontluchtschroefjes deze iets open draaien totdat er diesel zonder luchtbellen uitkomt dan weer vastzetten. Nu aan de injectors de leiding lossen dan starten totdat hier ook diesel komt dan de leidingen weer vast zetten en een startpoging wagen.
BrunoB
@Klein Rot Dank je wel! Hoe ziet de brandstofpomp er uit? Waar zit hij? En de injectors? Foto? Geen idee waar ik moet zoeken 😉 Mijn excuses voor de simpele vragen
Klein Rot
@BrunoB
Ik heb een instructie boekje gevonden kijk op pagina 15 voor het ontluchten.
fordsontractorpages.nl/ffcn%20web/ffcn-leden/…
hendry-blokzijl
@BrunoB In plaats van de motor te 'tornen' zoals in het handboek staat, kun je ook een overdruk in de tank creëren door de tankdop los te draaien een stukje slang in de tank te steken en de rest dicht te proppen met een oude doek. Ontluchtingsschroef losdraaien, en dan blazen in de slang totdat er brandstof zonder luchtbellen uit de ontluchtingsschroef komt. Dan de schroef tijdens het blazen dichtdraaien. Voor de volgende ontluchtingsschroef doe je hetzelfde.
oldtimergek
Zie rood omcirkelde gedeeltes. Met pompje 1 brandstof op pompen naar filter 2. ( ontluchting op filter iets los draaien) pompen tot filter gevuld is. Boutjes dicht zetten. Weer met pompje pompen tot brandstof uit brandstof pomp 3 komt, ontluchting eerst los zetten. Als er brandstof uitkomt weer dicht draaien. Nu tractor starten met verstuiver leidingen iets los ( nr 4) tijdens starten komt daar brandstof uit, leiding 1 voor 1 dicht draaien. Als het goed is loopt ie weer. Dit is wel voor gewone dexta.

Een Ford 3000 met roterende pomp zijn wat lastig te ontluchten. Eerst filter ontluchtings boutje los draaien en filter moet uit zichzelf vollopen. (tank is hoger geplaatst dan filter) Als filter vol is, boutjes dicht. Trekker starten met verstuiver leiding iets los, na verloop van tijd komt er brandstof uit de leiding bij de verstuivers. Die tijdens starten weer vast zetten. Trekker moet dan aanslaan. Maar met roterende pomp blijft lastig. Wij hebben ze wel eens aangesleept met verstuiver leiding beetje los, ( moet filter wel gevuld zijn) en zogauw je vernam dat motor brandstof kreeg ff stoppen en leiding vastzetten. Met aanslepen krijgt motor wat meer toeren en pompt de brandstof beter.

Maar er zijn ook 3000 dexta met lijnpomp, dan werkt het eigenlijk hetzelfde als 1e gedeelte tekst. Hier zit wel opvoerpompje op.

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
Wij hebben vroeger ook een dexta gehad. Als het starten slecht wil na het ontlucht, kun je hem beter aanslepen met een andere trekker. Dexta is een vrij hoge versnelling en trekken met 10 a 20 km/u
Eurotrac
Kontroleer of het opvoer pompje nog werkt of niet vervuilt is

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden motor , geluid , starten , start niet , tank , fordson , dexta , diesel , brandstof en fordson dexta geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0