LTO: landbouwverkeer op provinciale weg om ongelukken te voorkomen

De West-Friese afdeling van LTO Noord en brancheorganisatie Cumela pleiten ervoor om tijdelijk het landbouwverkeer toe te laten op de provinciale weg. Dit om de veiligheid in de kernen van vooral Opperdoes en Medemblik te bevorderen. “Zoals de situatie nu is, kan het echt niet langer. We willen ongelukken voorkomen.” Om het aantal verkeersbewegingen in […]

Deel dit topic

Reacties

+9
roscho
Het zou voor de veiligheid het allerbeste zijn om voor alle groepen verkeersdeelnemers een eigen, afgesloten weg te maken. Dus een fietspad, pad voor wielrenners, weg voor e-bikes, een voor landbouwverkeer, een voor recreatief verkeer en een voor beroeps-(vracht-)verkeer. We horen nu regelmatig van wielrenners die andere fietsers uitschelden, "gewone" fietsers die e-bikers ervan langs geven, vrachtchauffeurs die schelden op personenauto's die met hen geen rekening houden etc.
Probleem is alleen: waar halen we de ruimte vandaan en wat gaat dat allemaal kosten.
Misschien zijn (bijna) al deze problemen op te lossen door wat meer rekening te houden met elkaar en wat meer fatsoen, minder op je strepen staan en gewoon de rust bewaren. En door even te bedenken welke gevolgen een bepaalde verkeersmaatregel heeft voor de verschillende deelnemers.
Voorbeeld: steeds meer wegen worden voorzien van een kilometers lange doorgetrokken middenstreep. Die mag je niet overschrijden en dus mag je landbouwverkeer niet inhalen. Gevolg: een kilometers lange file achter een trekker. Of een hele rij overtreders die toch over de witte streep gaan. Vervolgens worden er uitwijkhavens aangelegd, die zó kort zijn dat je er met een trekker met aanhanger onmogelijk in past...
Na elk ernstig ongeluk wordt overwogen of er misschien een waarschuwings- of verbodsbord moet worden geplaatst, waardoor dít ongeluk niet meer voor zal komen. Ik vraag mij wel eens af: wanneer ALLE borden weggehaald zouden worden, zouden er dan echt meer ongelukken gebeuren? De mens is toch het enige dier waarvan verondersteld wordt dat het zélf kan nadenken? Oké, een reis zou wat langer duren omdat we voorrangswegen niet meer herkennen of de goede richting niet meer weten, maar ik ben overtuigd dat de hoeveelheid borden zeker de helft minder zou kunnen.

Ik besef dat ik met bovenstaand verhaal behoorlijk off-topic ben geraakt, maar het moest mij toch van het hart.
+1
stijn-de-bock
Eigenlijk heb je helemaal gelijk.
+2
stijn-de-bock
@stijn-de-bock en in België is al die verkeersproblematiek nog veel erger denk ik,ik ben heel veel op de weg met vrachtwagen, tractor, en ik fiets ook veel,ik woon op een paar km van de grens en rij dusdanig ook wel wat in Nederlands grondgebied, mijn gevoel zegt dat ik overal dezelfde problemen zie maar dat het in België wel nog erger is.
roscho
Quote Reactie van @stijn-de-bock:
in België is al die verkeersproblematiek nog veel erger

Kun je verduidelijken wat je hiermee precies bedoelt:
- te weinig aparte verkeersstromen?
- meer ergernissen/agressie tussen de verkeersdeelnemers?
- nóg meer borden?
- mensen die nóg meer afhankelijk zijn van borden en regels en niet meer zelf nadenken?
- ...
+3
stijn-de-bock
@roscho ik bedoel vooral nog meer ergernis tussen de verkeersdeelnemers onderling, in België moet ook heel veel vracht en landbouwverkeer door de dorpscentra met alle denkbare gevolgen er gratis bij,overal maken ze het smaller ,vervangen de parkeergelegenheid door bloembakken en ze plaatsen hier in de streek althans overal borden verboden voor meer dan 3,5 ton uitgezonderd plaatselijke bediening.,door het feit dat er geen andere wegen zijn blijft al dat zware vervoer dus overal rijden, als een boer een veld heeft dat die enkel kan bereiken door door een woonwijk te rijden dan wil dat zeggen dat die boer iedere keer door die wijk zal rijden als die naar zijn veld moet,ik werk bij een aannemer die enkel Wegenbouw doet,meestal in dorpen of op het platteland, aangezien ik enkel op de werven kan geraken door door straten te rijden waar dat eigenlijk niet mag wil dat dus zeggen dat ik eigenlijk continue rij waar het niet mag met alle mogelijke ergernissen tot gevolg,
+1
roscho
@stijn-de-bock Dank je, duidelijke uitleg. Het is helder dat problemen niet kunnen worden opgelost door wegen af te sluiten, er moeten dan ook alternatieven zijn.
Toch hoor jij als je naar je werk rijdt bij "plaatselijke bediening" en bega je dus in dat geval geen overtreding.
+1
stijn-de-bock
@roscho ik bega in principe geen overtredingen, de politie geeft me ook geen bekeuring, maar je wordt wel regelmatig bekeken als iemand die daar niet mag rijden.
+4
TurboTurbo
Probleem wat ik zelf onderweg ervaar is de enorme hoeveeheid recreatie in het buitengebied. Met name fietsers en hardlopers. Is de laatste 10 jaar flink toegenomen. Je wilt die mensen wel de ruimte geven. Maar juist in de zomer zijn de (met gebroken puin aangevulde) bermen hier echt droog. Ga je dus fatsoenlijk aan de kant dan zit de tegenligger in een stofwolk. Ga je niet aan de kant zouden ze dat (terecht) ook als asociaal ervaren. Je kan het dus niet snel goed doen. Als je een stuk over provinciale weg zou mogen dan heb je daar geen last van.
+1
DB780
Een probleem wat ik ervaar is het afsluiten van kleine wegen ten behoeven van de fietser. Hier door wordt je genoodzaakt de 80 wegen op te gaan, of je door de dorpskernen heen te rijden. Om van A naar B te komen is soms echt een hele uitdaging. hierdoor wordt door een probleem op te lossen het probleem alleen maar verplaatst. Ik vind dat er onvoldoende aandacht voor langzaamverkeer is, zowel tractor als bijvoorbeeld brommobiel. Veel bruggen is geen rekening gehouden met langzaamverkeer, zodat je de brug niet over kan, een heel eind om moet rijden, en dus ook langer het verkeer ophoudt. Langs 80km wegen zou in plaats van alleen een dubbelzijdig fietspad aan beide zijden, een ventweg naar mijn mening een betere oplossing zijn.
Kosk123
@DB780 een ventweg oké, maar dan ook een apart fietspad. De meeste ventwegen wil je in de spits liever niet gebruiken door de grote hoeveelheden fietsers.
Met name tijdens de mais periode zie ik het vaak maar net goed gaan met de grote groepen scholieren.
DB780
@Kosk123 Dat begrijp ik, je hebt daar ook een punt. Nu het doet voorkomen bij menig fietser dat deze in het verkeer niet meer hoeft op te letten, laat staan samen te werken met andere verkeersdeelnemers, maak je wat mee. Men gaat soms wel een de kant, maar omdat men aangesloten achter elkaar rijdt duurt het inhalen lang. Kom je een tegenligger tegen (bv fietser) dan heb je een probleem. De laatste keer dat het mij overkomen was, dook de fietser de berm in. En dat is iets wat ik als chauffeur niet wil.
roscho
Quote Reactie van @DB780:
omdat men aangesloten achter elkaar rijdt duurt het inhalen lang

Precies hetzelfde zie je ook soms als er tijdens de maisoogst verkast moet worden naar de volgende boer. Hakselaar voorop, vervolgens 2 of 3 trekkers met wagens die daar zo dicht achter rijden, dat een auto de stoet niet meer kan inhalen. Even 50 m. ruimte laten, dan kunnen passerende auto's even invoegen en hoeven ze niet meer een tegenligger de stuipen op het lijf te jagen.
Zowel bij de fietsers als de maisstoet wordt de ellende veroorzaakt door verkeersdeelnemers die niet verder kijken dan hun neus lang is.
@roscho Auto’s proberen er hoe dan ook in 1x langs te gaan, laat lekker gaan als ze dat willen, Wagens durven ze wel omheen, dan zien ze die hakselaar en durven ze nietmeer, vervolgens zit er de hele rit 10 auto’s continue achter de hakselaar te plakken en helft vd tijd op links rijden om te kijken of er wat aan komt. En dat worden er alleenmaar meer.
Ook niet ideaal lijkt mij.
Kubota
@ronald-deutz-fahr
Rij meestal, als ik weet dat inhalen bijna niet gaat, op het midden van de weg, als er dan meerdere, of al langer auto's achter mij zitten ga ik zelf de eerste mogelijkheid in een passeer strook staan of een stukje langzaam door de berm zodat er wel ingehaald kan worden. Maar zit maar weinig op de weg, als je de hele dag op de weg zit kan je niet voor elke auto wachten natuurlijk.
+1
roscho
Quote Reactie van @Kubota:
ga ik zelf de eerste mogelijkheid in een passeer strook staan of een stukje langzaam door de berm

Conclusie: jij houdt dus netjes rekening met het overige verkeer.
+1
roscho
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
de hele rit 10 auto’s continue achter de hakselaar te plakken

Da's ook niet erg. Trekkers en hakselaars rijden tegenwoordig allemaal rond de 40. Het is langzamer dan 80, maar met 40 km/h ben je ook nog wel een keer op je bestemming. Tegenwoordig is de wereld razend gemaakt en MOET iedereen zonodig zijn zin krijgen, maar even rustig aan is beter voor 't hart.
+1
Jotke
Hier in ons buurdorp is ook al jaren een dergelijke discussie aan de gang. @loondorser kan hier over meepraten.

Na jaren van strijd tussen gemeente/de werkgroep landbouwverkeer en de provincie Brabant is er nu tot ergens november een proef met openstelling van een deel van het traject van de N269 in beide richtingen, vanaf de rotonde in Esbeek tot waar het al toegestaan was tot aan de afslag Hilvarenbeek oost/Diessen.

Het deel waar juist al jaren om gesmeekt wordt en waar openstelling veel wenselijker is( dat andere deel is een kortere andere alternatieve route beschikbaar) blijft alleen potdicht voor landbouwverkeer. De provincie wil daar niks van weten. Niet dat boer en loonwerker zich daar iets van aantrekken( terecht) maar toch...

Juist bij dat deel is jaren geleden de ellende over landbouwverkeer in het dorp begonnen. Nu moet het landbouwverkeer daar over een industrieterrein en vervolgens over een verbindingsweg door een woonwijk. De aanwonenden van die weg ontbrak kennelijk ieder besef van waarom die trekker of machine daar nu rijdt. De meest belachelijke opmerkingen vlogen om je oren. "We worden wakker van die voorbijrijdende trekker met kipper" "we kunnen de tv niet horen" "kinderen kunnen hier niet veilig fietsen" "de kinderen kunnen niet veilig op straat spelen".

Aan de andere kant van Hilvarenbeek wil de gemeente zandpaden (semi )verharden, daar kregen ze weer de cultuur en natuurhistoriehippies op hun dak want oude historische zandpad hier, oude historische zandpad daar... maar diezelfde mensen klagen wel over het landbouw( en vracht)verkeer in het centrum dat ook daar geen andere optie heeft als dwars door het centrum en woonwijken omdat de paden aan die kant van het dorp ongeschikt zijn voor groot verkeer. Het centrum waar een of andere flapdrol van 'n architect een ik gok 10 jaar geleden bedacht om een erker boven aan het oude postkantoor dat op een halve meter van de weg staat te maken voor het appartement. Nu is het landbouw en vrachtverkeer hoger dan 2 - 3 meter verboden om daar linksaf te slaan omdat die erker al 3 keer geraakt is door afslaande vrachtwagens... ze moeten nu door een woonwijk of helemaal via het buurdorp omrijden, de omgekeerde wereld!

Wat betreft die zandpaden. Hilvarenbeek ligt met zen grondgebied tegen de grens met België. Vanuit de gemeente Hilvarenbeek lopen 2 "zand"paden rechtstreeks naar buurdorp Poppel( over de grens zijn het verharde wegen). Enkele jaren geleden wou de gemeente de door bewoners van beide zeiden van de grens meest gebruikte pad verharden. Nu is het nog semi verharding, zeg maar meer puin dan zand. Mocht niet! Cultuurhistorisch hier, cultuurhistorisch daar! Moest van de natuur en historie clubjes een zandpad blijven, een of ander provinciaal erfgoed gebeuren gaf ze gelijk en dus mag er geen asfaltlaagje en zelfs geen stenen weg komen. Het kost de gemeente die al sinds mensenheugenis op rand van faillissement zit jaarlijks bakken met geld om die gaten in die puinpad wat dus een historische zandpad genoemd wordt op te vullen en het zou de eerste verharde weg naar buurgemeente Ravels ook eigen grondgebied worden... te gek voor woorden gewoon!

Die 2e pad is inmiddels al maanden afgesloten door eigenaar Brabants landschap omdat er een gasleiding te dicht onder die al sinds mensenheugenis bij bietje regen onbegaanbare pad ligt.
+1
DB780
@Jotke Ik begrijp dat het jou iets doet. Ik vind dat de mensen van de woonwijk een punt hebben ten aanzien van veiligheid, als chauffeur rij je ook liever niet door een wijk waar veel kinderen op straat zijn, die niet weten hoe om te gaan met landbouwverkeer. Het punt is dan mijn inziens niet de bewoners, maar de gemeente en de media het probleem maken. Gemeente die mijn inziens onvoldoende rekening houden wat de impact van hun besluit is op het langzaamverkeer, de bewoners worden zo (bewust/onbewust) opgezet tegen het landbouwverkeer. De media geeft soms mijn inziens, een eenzijdige vereenvoudigde zienswijzen waar door burgers een negatief beeld van landbouwverkeer overhouden.
Er wordt niet verteld zo als je zelf beschrijft, waarom het landbouwverkeer door hun straten rijden.
Jotke
Quote Reactie van @DB780:
Ik vind dat de mensen van de woonwijk een punt hebben ten aanzien van veiligheid, als chauffeur rij je ook liever niet door een wijk waar veel kinderen op straat zijn, die niet weten hoe om te gaan met landbouwverkeer. Het punt is dan mijn inziens niet de bewoners, maar de gemeente en de media het probleem maken. Gemeente die mijn inziens onvoldoende rekening houden wat de impact van hun besluit is op het langzaamverkeer, de bewoners worden zo (bewust/onbewust) opgezet tegen het landbouwverkeer.

Kwa veiligheid is het ook zeker begrijpelijk dat ze zich zorgen maken, al is de betreffende weg meer dan breed genoeg om te fietsen en landbouw en vrachtverkeer door te laten rijden. Hard rijden is daar onmogelijk, die weg zit vol bochten en drempels. Het punt wat de betreffende bewoners aanhaalden dat hun kinderen niet veilig op straat kunnen spelen is gewoon klinkklare onzin. Die laat je niet op een verbindingsweg spelen. Niet alleen landbouw en vrachtverkeer naar dat industrieterrein rijden daar door maar ook de Brandweer die daar aan de rand van die wijk/het industrieterrein zit. Ze hebben allen een achtertuin plus er zijn pleintjes en speeltuintjes genoeg in de buurt.

De gemeente is in dit geval voor een groot deel van goede wil. Vroeger hebben ze er inderdaad niet over nagedacht bij het ontwerpen van die wijken maar ook de gemeente wil dat landbouwverkeer veilig en korte afstanden buiten het dorp van A naar b kunnen zonder dwars door het dorp te moeten wat zoals jij zegt de bestuurders van die tractoren en machines zelf ook totaal niet zien zitten.

Het zijn alleen provincie en van die natuur en cultuurhistorische die niet meewerken. Als die gewoon mee werkten was het probleem al lang opgelost.

Al moet ik er ook bij zeggen dat de gemeente ook niet altijd even slim bezig is door bijv een verbindingsweg tussen Hilvarenbeek en buurdorp Esbeek die top was kwa breedte voor elkaar met groot materieel te passeren te versmallen om zo heggetjes en paaltjes ter vervanging van varkensruggen te kunnen plaatsen tussen weg en fietspaden terwijl ze ook de fietspaden hadden kunnen versmallen want die waren breed genoeg. Gevolg is dat die weg nu niet meer breed genoeg is en ze vervolgens ipv de weg weer breder te maken en fietspaden smaller nu passeerhavens aangelegd hebben wat ook 3x niks is en hoop gemeenschapsgeld gekost heeft.
Erg actueel dit topic. Actueler dan ooit.
Verander provinciale wegen maar snelwegen en het is helemaal hot 😞

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden lto , veiligheid en cumela geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN