LTO: landbouwverkeer op provinciale weg om ongelukken te voorkomen
Deel dit topic
Lees ook
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden lto , veiligheid en cumela geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Probleem is alleen: waar halen we de ruimte vandaan en wat gaat dat allemaal kosten.
Misschien zijn (bijna) al deze problemen op te lossen door wat meer rekening te houden met elkaar en wat meer fatsoen, minder op je strepen staan en gewoon de rust bewaren. En door even te bedenken welke gevolgen een bepaalde verkeersmaatregel heeft voor de verschillende deelnemers.
Voorbeeld: steeds meer wegen worden voorzien van een kilometers lange doorgetrokken middenstreep. Die mag je niet overschrijden en dus mag je landbouwverkeer niet inhalen. Gevolg: een kilometers lange file achter een trekker. Of een hele rij overtreders die toch over de witte streep gaan. Vervolgens worden er uitwijkhavens aangelegd, die zó kort zijn dat je er met een trekker met aanhanger onmogelijk in past...
Na elk ernstig ongeluk wordt overwogen of er misschien een waarschuwings- of verbodsbord moet worden geplaatst, waardoor dít ongeluk niet meer voor zal komen. Ik vraag mij wel eens af: wanneer ALLE borden weggehaald zouden worden, zouden er dan echt meer ongelukken gebeuren? De mens is toch het enige dier waarvan verondersteld wordt dat het zélf kan nadenken? Oké, een reis zou wat langer duren omdat we voorrangswegen niet meer herkennen of de goede richting niet meer weten, maar ik ben overtuigd dat de hoeveelheid borden zeker de helft minder zou kunnen.
Ik besef dat ik met bovenstaand verhaal behoorlijk off-topic ben geraakt, maar het moest mij toch van het hart.
Na jaren van strijd tussen gemeente/de werkgroep landbouwverkeer en de provincie Brabant is er nu tot ergens november een proef met openstelling van een deel van het traject van de N269 in beide richtingen, vanaf de rotonde in Esbeek tot waar het al toegestaan was tot aan de afslag Hilvarenbeek oost/Diessen.
Het deel waar juist al jaren om gesmeekt wordt en waar openstelling veel wenselijker is( dat andere deel is een kortere andere alternatieve route beschikbaar) blijft alleen potdicht voor landbouwverkeer. De provincie wil daar niks van weten. Niet dat boer en loonwerker zich daar iets van aantrekken( terecht) maar toch...
Juist bij dat deel is jaren geleden de ellende over landbouwverkeer in het dorp begonnen. Nu moet het landbouwverkeer daar over een industrieterrein en vervolgens over een verbindingsweg door een woonwijk. De aanwonenden van die weg ontbrak kennelijk ieder besef van waarom die trekker of machine daar nu rijdt. De meest belachelijke opmerkingen vlogen om je oren. "We worden wakker van die voorbijrijdende trekker met kipper" "we kunnen de tv niet horen" "kinderen kunnen hier niet veilig fietsen" "de kinderen kunnen niet veilig op straat spelen".
Aan de andere kant van Hilvarenbeek wil de gemeente zandpaden (semi )verharden, daar kregen ze weer de cultuur en natuurhistoriehippies op hun dak want oude historische zandpad hier, oude historische zandpad daar... maar diezelfde mensen klagen wel over het landbouw( en vracht)verkeer in het centrum dat ook daar geen andere optie heeft als dwars door het centrum en woonwijken omdat de paden aan die kant van het dorp ongeschikt zijn voor groot verkeer. Het centrum waar een of andere flapdrol van 'n architect een ik gok 10 jaar geleden bedacht om een erker boven aan het oude postkantoor dat op een halve meter van de weg staat te maken voor het appartement. Nu is het landbouw en vrachtverkeer hoger dan 2 - 3 meter verboden om daar linksaf te slaan omdat die erker al 3 keer geraakt is door afslaande vrachtwagens... ze moeten nu door een woonwijk of helemaal via het buurdorp omrijden, de omgekeerde wereld!
Wat betreft die zandpaden. Hilvarenbeek ligt met zen grondgebied tegen de grens met België. Vanuit de gemeente Hilvarenbeek lopen 2 "zand"paden rechtstreeks naar buurdorp Poppel( over de grens zijn het verharde wegen). Enkele jaren geleden wou de gemeente de door bewoners van beide zeiden van de grens meest gebruikte pad verharden. Nu is het nog semi verharding, zeg maar meer puin dan zand. Mocht niet! Cultuurhistorisch hier, cultuurhistorisch daar! Moest van de natuur en historie clubjes een zandpad blijven, een of ander provinciaal erfgoed gebeuren gaf ze gelijk en dus mag er geen asfaltlaagje en zelfs geen stenen weg komen. Het kost de gemeente die al sinds mensenheugenis op rand van faillissement zit jaarlijks bakken met geld om die gaten in die puinpad wat dus een historische zandpad genoemd wordt op te vullen en het zou de eerste verharde weg naar buurgemeente Ravels ook eigen grondgebied worden... te gek voor woorden gewoon!
Die 2e pad is inmiddels al maanden afgesloten door eigenaar Brabants landschap omdat er een gasleiding te dicht onder die al sinds mensenheugenis bij bietje regen onbegaanbare pad ligt.
Verander provinciale wegen maar snelwegen en het is helemaal hot