Illustratie van:

Pottinger Torro - Heeft iemand een idee waar het janken/mauwende geluid vandaan komt?

Hallo, Onlangs hebben we een Claas Quantum ingeruild op een Pottinger Torro 5700.
Hoofd reden van de ruil was dat de pottinger 1cm korter snijd dan de claas.
Ook heeft de pottinger 1,5 m3 meer inhoud en is een paar jaar jonger.
Wel heeft de pottinger 1800 ladingen gehad, en heeft waarschijnlijk ongeveer even veel gedaan als onze oudere claas.

Nu laad de pottinger nog niet geweldig naar mijn idee.
Met redelijk zwaar gras krijgt hij het gras amper boven in (a 38% ds). er staat 150 pk voor, wat natuurlijk niet over bemeten is voor deze wagen, maar met meer gras beeft hij flink in de voorwand, en geeft hij een naar mauwend/ jankend geluid.
Heeft misschien iemand een idee waar dit geluid vandaan komen kan?

Zie filmpje hieronder voor het geluid. (met de achterraam open is niet te werken als hij het gras hoger op moet stuwen, ivm. het lawaai).

Deel dit topic

Reacties

Fast Eddy
Dat klinkt inderdaad niet fijn. Wat is het toerental waar de wagen op draait? Blijven de lagers "koud"?
massey8690
@Fast Eddy de wagen draait op 1000 toeren. heb ook nog eens gedacht, stel dat ie op 540 hoort, door een speciale uitvoering/ optie, en we nu met te veel toeren draaien, maar zou niet weten hoe daar achter te komen..
lagers niet nagekeken op temperatuur, tandwiel bak word wel wat warm, maar niet heet.
het hoofdlager zit wel heel iets speling op, maar naar ons idee niet te veel.
+2
J asper
@massey8690 Dan probeer je toch eens op 540, als dat te weinig is merk je dat zo omdat picup het niet bijhoud
+1
radium45
@Fast Eddy Ik heb sterk de indruk dat dit een 540 wagen is en dat hij dus de verkeerde pto stand heeft.
GerbertXL
Klinkt hydraulisch, heb je soms de wagen op load sensing staan en de trekker niet, of andersom? Maar dat verklaart het laadprobleem niet natuurlijk.
De rol van de kortgewasplaat draait ook niet, dat zal niet zeker niet helpen met invoeren.
massey8690
@GerbertXL bij meer belasting komt het en neemt het toe. lijkt niet op een hydraulisch geluid.
ford8630power
De voorwandsensor wordt bij zwaarder gras eerder ingedrukt dan het schot bovenin als ik het goed heb. En dat beven doet onze prehistorische europrofi ook, kan ik ook slecht aan wennen maar hij laadt wel goed. Dat geluid kan niet thuis brengen wat dat zou kunnen zijn
massey8690
@ford8630power klopt, dat zal dan wel 'normaal' zijn dat de voorwand zo schud.
De ecosyl bak heb ik maar wat steviger gehangen, anders schud ie het eruit.
spotmelker
Je schrijft dat het geluid begint/toeneemt bij zwaardere belasting. Dan denk ik dat je de aandrijflijn even moet nalopen. Even een andere trekker ervoor proberen waarbij de aftakas een iets andere hoek heeft kan het verschil al maken. Het zelfde verschijnsel zie ik ook met beregenen, bij een iets te grote hoek begint de pomp direct te janken.
Jeroen-ford
@spotmelker mischien de tandwielen in de haakse kast ook even controleren
massey8690
@spotmelker andere trekker is wel een idee, al zit er tussen de 6460 en de 6480 niet heel veel verschil. het is echt zo'n 1000 toeren geluid. olie al nagekeken van beide tandwiel kasten, leek wel schoon te zijn.
de aftakas is niet spelingsvrij, is nieuwe op gekomen, maar bibbert wel aardig in de bochten. (afgekort op lengte van andere trekhaak, en een knauw gehad met 2de keer aankoppelen denk ik).
+1
spotmelker
@massey8690 Als je nu al speling/rammel op de aftakas ziet zou ik dat eerst aanpakken. Dat resoneert door de hele aandrijving heen, zeker op 1000 toeren. Anders om te testen even andere spelingsvrije ertussen. Eventueel eentje lenen van mechanisatie/loonbedrijf?
massey8690
@spotmelker kan zeker heen kwaad om eens te proberen 👍
Agrotron 140.7
Oei dit klinkt niet goed. 1800 is nog als nieuw voor zo'n wagen. Die van ons gaat naar de 3000. En die gromt een beetje bij het laden. Maar met 13km per uur krijg ik hem vol met het zelfde aantal pk's. Ik zou idd alles nakijken.
Oliepijlen
Alles door smeren.(zitten best veel moeilijk te vinden smeernippels op)
Hopelijk komen er geen vervelende kosten achter weg
massey8690
Dank voor de tips, er is niemand die denkt dat het bij de messenbak weg kan komen?
Hebben al een mes eruit gehad (zat tussen de messenbak en de rotor klem), omdat de palletjes niet zo best geborgt zijn.
Zitten nieuwe messen in, en de wagen is geheel nagezien door mech. bedrijf. ze zeggen dat hij goed moet zijn, maar het geluid vinden we iig. een beetje vervelend, vandaar dat we het zelf proberen uit te puzzelen.
hebbink
Klinkt inderdaad niet goed. Wij hebben een Jumbo, met dezelfde aandrijving. Lijkt me een slecht lager of tandwiel. Had het laatst bij de tandwielbak van de kraan ook, moest goed kijken maar de binnenring + kogels waren ruw. Maakte gigantisch lawaai.

Even de olie van beide tandwielkasten vervangen en de oude olie goed nakijken op staal vijlsel. Begin maar met die achter de aftakas, die loopt hoog toerental.

Doet de dealer hier niks in of heb je hem uit de handel?
massey8690
@hebbink bedankt, gaan we doen!
fan van trekkers
Dat jankende geluid lijkt mij ook uit de aandrijving te komen, ik denk niet dat je hier veel aan kan doen, misschien oliën verversen en kijken of er geen slijpsel in de tandwielenbakken zitten. Messen zijn wel scherp? Wagen zal inderdaad soepeler moeten draaien, bredere wierzen harken scheelt ook een hoop
+1
CaseCS130
Nee dat kan bijna niet anders dan ergens wat schade in de aandrijving, wat een naar geluid.
Daantjes123
Wij hebben ook een Torro, bij ons maakt hij soms ook behoorlijk geluid als die zwaar moet laden en de messen niks te scherp zijn. Wij vonden het geluid niet ernstig storend. beetje moeilijk te bepalen als je het niet in het echt kunt horen
+5
langeslagdiesel
Hoe laat op de dag nam je het filmpje op? Slof gras glijd nog veel slechter dan zijknat gras. Dat schokkend laden komt mij niet onbekend voor. Maar dan met een taarup voor de eerste schaft. Wat betreft het zingend geluid. Dat is een zingend lager. Waren het de messen dan was het een geluid met onderbrekingen. Een mes snijd alleen met het passeren van twee meenemers. Als ik het filmpje bekijk doe je niks met de wagen wat niet verantwoord is. Sterker nog. Met zo’n regenworm als wiers laden kan je makkelijk opschakelen. De bek is nog lang niet vol. Laat staan dat hij begint te bulldozeren. Dus qua belasting van de aandrijflijn ben je de 60% nog niet gepasseerd. Neemt niet weg dat er een zingend lager is. Zo te horen is het, het pion lager. Dus de ingaande ( snellopende) as. Misschien is het lager wel iets uit elkaar gedrukt door de genoemde speling. Zal de eerste keer niet zijn dat ik dat tref op de werkbank.
massey8690
@langeslagdiesel het was voor ons doen redelijk groen spul (38% ds) rond 11 uur is de foto genomen, maar het zwad lag er al vanaf de vorige avond, dus de bovenzijde was wat ingedroogd.
we kunnen de 150 pk er flink klein voor krijgen, en koppen laden is er dan niet bij, vooral bij de eerste snede niet.
wat jij noemt, het pion lager kan ik goed in komen,je bedoeld 1 van de 2 lagers die de ingaande/korte as op de plek houden?
er was verwarring over het gebruik van de zwaailat, dat heeft er naar mijn idee voor gezorgd dat de aftakas een knauw gehad heeft.
maar jij hebt vaker zo'n haakse pot open gehad van een pottinger? is dat goed te doen?
spotmelker
@massey8690 ik ben ff nieuwsgierig, hoe kan/kon je met de zwaailat de aftakas een knauw geven?
langeslagdiesel
@massey8690 weet niet wat voor merk / type pottinger op jou wagen heeft gemonteerd. Op een taarup zaten commer kasten. Die hebben we wel uit elkaar gehad ja. Wij monteerden ook altijd een magneet plug in de onderkant. Dan weet je wat meer als hij begint te zingen. Niet zomaar uit elkaar gooien, maar eerst informatie in winnen wat de juiste speling moet zijn. En een tekening opvragen. Dan weet je wat je aan het doen bent.
+2
Jan mf6465
Volgens mij is er ergens een lager van een tandwiel slecht. Het klinkt alsof tandwielen te strak in elkaar gedrukt worden.
Grazy
Wij hebben 260 pk voor onze Torro, zou hem met zwaar gewas gerust vol kunnen krijgen maar dat wil ik niet, al zie je wat een gewicht er in zit als hij vol is🙈 Heb hem bewust licht afgesteld en toch kwam het water er uit druppen met de eerste wagens. Wij hebben alle percelen dicht bij dus hij hoeft niet zo achterlijk vol. Dat geluid hebben we niet, genoeg tips hierboven.
massey8690
@Grazy oke, ja helemaal vol gaat hem bij ons op het veen ook niet worden.. met afstellen bedoel je de laadaitomaat sensors afstellen?
Grazy
@massey8690 Ja, er zit een sensor beneden aan het voorhek die je af kunt stellen.
+2
Herminator
@Grazy met zo'n trekker ervoor komt het gejank niet van de chauffeur ,wat een prachtig ding!
GerbertXL
@Herminator Ik wel, van die muziek 💩 .
Wel mooi filmpje verder hoor.
+2
DANOONTJE POWERR
@Grazy waarom is precies het stukje dat je de kuil op rijdt eruit geknipt? 😜
massey8690
Heb ik nog een vraag, kan je ten allen tijde de messenbalk intrekken, als hij hem een paar cm open duwt, of komt er dan te veel gruis tussen de 'schoonmaak vingers' van de messen en druk je die dan weer krom, en moet je hem eerst helemaal uitklappen?
Grazy
@massey8690 Hij zou hem niet open kunnen duwen, maar volgens mij kun je hem altijd wel intrekken, als er te veel troep tussen zit lukt het gewoon niet en moet je het eerst schoon maken.
Ares550rz
@massey8690 Heb je het probleem nog gevonden?
massey8690
@Ares550rz nee nog niet, directie vind niet nodig om de boel los te halen..
Ben wel bang voor slijpsel in de olie, weet bijna zeker dat 1 van de eerste lagers zingt.
Ares550rz
@massey8690 Scheelt dat de directie vaak ook moet betalen 🤣 Van t najaar ff olieverversen dan kun je het wel zien.
massey8690
@Ares550rz klopt, dat is mijn plan ook, alleen liever wat eerder.
+5
mdoornekamp
Dat klinkt idd niet helemaal goed. Willen de aftakas buizen wel soepel glijden? Heb Ik zelf ook eens gehad met een oude krone. Onbelast willen ze wel schuiven. Met vermogen erop niet meer. En dan krijg je ook druk kracht op de haakse bak
+2
massey8690
@mdoornekamp ws is dat de oorzaak;
zat een nieuwe groothoek op, die miste een zegelring, waardoor ie na 2 vrachten klapte, toen die laten maken en ondertussen de directie de trekhaak verwisselt van originele knobbel naar zwaailat knobbel, met het intrekken van de dissel is toen de kale buis precies tussen het eind van de dissel komen te zitten, waardoor ie een knauw op de kop gekregen heeft, dat is mijn theorie. hele samenloop van omstandigheden die dit ws. heeft veroorzaakt 😒
BuvaM
@massey8690 Mooi dat het is opgelost. Een mankement aan een aftakas op 1000 toeren kan grote gevolgen hebben. Daarom moet zo'n aftakas goed en spelingvrij zijn. Ook bijtijds de stompen vervangen.

Alleen moet 150PK (6480) die wagen met dat gewas en zwad met 10km/u met driekwart vol wel een kopje kunnen laden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Pottinger Torro en hebben de trefwoorden gras , geweldig , claas , aandrijving , geluid , pottinger en pottinger torro 5700 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
0