Atlas 1304 - BFL913 luchtgekoeld loopt soms wel soms niet

Hallo,

Sinds anderhalve week problemen met de Atlas 1304 luchtgekoeld. Tijdens het draaien viel de motor langzaam stop waarbij de motor begon te roken. Direct weer proberen te starten zonder resultaat. Veel zwarte rook uit de uitlaat maar sloeg niet aan. We hebben Pinksteren de kraan even laten staan. Naar een paar dagen rust de kraan proberen te starten en hij sloeg gewoon aan. Vervolgens mee gedraaid en na een half uur zelf stop gezet, vervolgens wilde hij weer met geen mogelijkheid starten.

De motor gaat rond, echter komt er zwarte rook uit de uitlaat en slaat hij niet aan. Gister avond hebben we er nog 2 uur aan gesleuteld om hem aan de praat te krijgen. Wederom onder het mom van, probeer nog maar een keer voordat we ermee stoppen, gestart en wat denk je, tikken en lopen. Vervolgens gewoon mee gedraaid en de kraan naar huis gereden, echter onderweg valt het vermogen weg, begint de motor uit de uitlaat te roken en vervolgens slaat hij af. Met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen. Rook uit de uitlaat is zwart en blaast zelfs kringen van rook.

Ik denk zelf dat het in de brandstof pomp zit, op het moment dat je de stop knop uit trekt en de motor rond laat gaan rookt de motor flink terwijl hij eigenlijk geen brandstof zou moeten krijgen dus zou moeten stoppen met roken? Als je de stop knopt rustig in drukt gaat hij minder roken en sneller rond. Aan slaan doet hij echter niet.
Het rare is wel als hij eenmaal loopt, dat hij wel normaal loopt.

Iemand ideeën/ervaring?

Deel dit topic

Robbies87

Reacties

Fendt926Driver
Zeefje schoon op de brandstof pomp?
Onder dat ronde dekseltje?
Robbies87
@Fendt926Driver zeefje is gewoon schoon, hebben ook de verstuiverleidingen los gedraaid om te kijken of er brandstof komt, dat is ook geen probleem
goeiedag eem
Branstoffilter vervangen, leidingen doorspoelen
+1
goeiedag eem
@goeiedag eem @Robbies87 wat ik omschrijf al geprobeert? Brandstoffilter vervangen? Laast ook gehad met mijn trekker op de trekkerslep, toen hij voir de wagen stond stotteren en geen power, en zo ineens trok hij weer, nieuwe filters erop en klaar, die bio prut die er tegenwoordig bij door zit is troep en verstop je de zooi
Robbies87
@goeiedag eem verstuiver leidingen zijn los geweest, er komt brandstof genoeg. Men twijfelt ook niet aan de kwaliteit van de brandstof. Wellicht dat de brandstof pomp van tijd is, daarnaast wordt geadviseerd om verstuivers te testen en gelijk compressie te meten.
goeiedag eem
@Robbies87 oke, als de pomp van tijd is loopt hij niet opeens goed en weer niet, hij staat goed of niet, tenzij je motor een spritz versteller heeft die kan stuk zijn maar dan is het nog steeds goed of niet, er kan wel voldoende diesel komen bij de verstuivers maar dat doet hij ook als hij goed loopt. Ik heb het zelfde gehad zo ongeveer nieuwe filters erop en klaar, kost geen drol en wat jij nu wil laten testen gaat gelijk in de papieren lopen, en veel sleutelwerk bij zo'n kraan, je klmt erniet makkelijk bij. Tis maar een tip, wat je veel geld schelen kan😏😏😏
NH-Ford
@goeiedag eem Zou ook mijn advies zijn.
En je hele brandstofcircuit tot aan brandstofpomp goed bekijken, controleren.
Bij mijn 1302 zat er nog een achterlijke banjobout met zeefje tussen. Gaf exact dezelfde problemen.
goeiedag eem
@NH-Ford ja precies maar sommige gaan direct bij een misse slag al met compleet sleutelwerk beginnen, wat vaak niet niet nodig is, meer dan aan gegeven kunnen we niet. Hij vraagt om advies hier en dat heeft hij, de meeste problemen zijn in veel gevallen simpel op te lossen
Fast Eddy
Is het een turbo motor? Hoe is het luchtfilter?
+1
roscho
Als de motor hard rookt, is de verhouding brandstof-lucht niet goed. Ik vermoed dat de motor om een of andere reden geen lucht krijgt. Waarom hij dan soms wel goed loopt, is mij een raadsel.
Als er een turbo op zit, zou je kunnen denken dat die op een bepaald moment vastloopt, misschien warmgelopen door tekort aan olie en de motor krijgt dan geen lucht meer. Als de boel afkoelt, komt de turbo-as weer los en werkt het weer.
supergerben
Is het luchtfilter wel schoon?
+2
Dennis_dB
Het kan zijn dat de slang tussen luchtfilter en turbo zich plat zuigt en geen lucht meer doorlaat.
roscho
Quote Reactie van @Dennis_dB:
slang tussen luchtfilter en turbo zich plat zuigt

Misschien een gevolg van een verstopt luchtfilter, waardoor een vacuüm ontstaat.
Probeer het eens een kort poosje zonder luchtfilter. Van een half uurtje zonder dat filter loopt de motor niet stuk.
Welgerap52
Slecht brandbaar mengsel? water?
+1
Robbies87
Dank voor alle reacties. Slangen van de luchtinlaat na het filter zijn er allemaal afgehaald en dat geeft geen uitkomst. Ook de turbo blijft gewoon draaien/zit niet vast, ook niet als deze warm is. Mechanisatiebedrijf denkt dat de brandstofpomp niet goed is, deze gaan we eraf halen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1304 en hebben de trefwoorden kraan , rook , roken , uitlaat , motor , atlas , zwarte rook , starten , start niet , vermogen , brandstof en stoppen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!