FAI 556 - Kent iemand deze shovel, is het wat?

Goedendag allen,

Vanwege een aanstaande ver/nieuwbouw ben ik wat aan het rondkijken naar een shoveltje.
Nu kwam ik een FAI 556 shoveltje tegen, met weinig uren. Alleen de kop van de motor (Perkins 504) is gescheurd.
Zelf had ik nog nooit van het merk gehoord, volgens Google is het Italiaans en is het zo'n 25 jaar geleden op gegaan in Komatsu. Komatsu kent het type 556 ook en die shoveltjes zien er grotendeels hetzelfde uit. Aan de buitenkant lijken enkel de naven anders, dus mogelijk zijn sowieso andere assen gebruikt?

Maar nu de vraag, kent iemand deze shoveltjes en weet iemand of er een beetje gangbare componenten zijn gebruikt? En is een Perkins 504 motor een beetje een gangbare motor, die betaalbaar te repareren of te vervangen is? Ik kon daar op google namelijk weinig van vinden, of ik zoek niet goed.

Bedankt alvast!

Deel dit topic

Reacties

hooidonk
Hier nog twee fotootjes:

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
walker1
Het merk Fai zegt mij niks. Kan best dat het ooit de Komatsu is overgenomen. Dat kan ook een verklaring zijn voor de verschillende assen, mogelijk kocht Fai de assen in, terwijl Komatsu deze zelf maakt of bij andere fabrikant in kocht en dat er dus na de overname andere assen gebruikt zijn. Dat kan ook met andere onderdelen zo zijn, dus kijk dat even goed na en check of alle onderdelen nog leverbaar zijn.
Wat de motor betreft, Perkins is een hele grote fabrikant en die motoren vind je in heel veel machines (oa Massey Ferguson) terug. Dat zal met de 504 ook wel zo zijn. Qua motor hoef je voor de onderdelen geen zorgen te hebben.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @walker1:
. Qua motor hoef je voor de onderdelen geen zorgen te hebben.

Maak je maar wel zorgen want er zijn vele perkins motoren.
En zeker hele goede.
Maar de types met problemen.
( en daar kan dit er 1 van zijn) hebben allemaal hetzelfde deel kapot.
Zelf 4 weken gezocht naar onderdelen, niet kunnen vinden. voor de perkins motor in mijn minishovel.
En toen een nieuwe in mogen lepelen
hooidonk
@Fendt926Driver
Weet je misschien nog welk type dat geweest is?
Dit lijkt om precies te zijn een 504-2T te zijn.
Kan van dit type namelijk weinig vinden aan gebruikte motoren of onderdelen.
Maar inmiddels wel gevonden dat hij in best wat merken en types is gebruikt.

Je moet maar van de verkoper uitgaan dat het inderdaad de kop is, maar voor hetzelfde geld is door de water in de olie nog meer vervolgschade ontstaan.
+1
Ford revisiemotor
Nieuwe cylinderkop iets van 2400 euro, incl btw, oude niet gescheurde moet retour.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Ford revisiemotor:
oude niet gescheurde moet retour.

Maar er staat juist dat de oude wel gescheurd is...
Dan zal de prijs dus hoger zijn?
+1
Ford revisiemotor
@Fendt926Driver
Wil er mee aangeven dat er onderdelen te vinden zijn, blijkbaar komt het wel vaker voor dat koppen scheuren bij dit type.
Dit een zoek resultaat wat ik in twee seconden gevonden had.
Blijkbaar staat het internet vol met onderdelen van deze motoren.
+1
Fendt926Driver
@Ford revisiemotor ok. Duidelijk.
Wij hebben op internet ook veel gevonden.
Maar een belletje naar veel van deze zoekresulteten leerde ons dat de motor net verkocht was maar dat men wel een iets andere complete motor (voor 3 keer zoveel) staan had.
Maar we concreet nergens het onderdeel kopen konden wat we nodig waren
hooidonk
@Ford revisiemotor
Ik vind het knap dat je het zo gauw gevonden hebt, dat is mij nog niet goed gelukt namelijk.
De kans dat de oude kop retour kan, is denk ik niet zo groot, of het moet niet de kop zelf zijn die gescheurd is.
+1
Pauls
@hooidonk Mensen die vaak te maken hebben met problemen oplossen ( bvb motor revisie) hebben een netwerk en bepaalde termen (onderdeel namen) waar ze op moeten zoeken, en zodoende kunnen zij makkelijker aan de betere (correcte) info geraken. (Zoiets wordt ook wel ervaring in een bepaalde branche genoemd). Zo weet jij mss alles over een bepaald onderwerp waar ik totaal niets vanaf weet en dan is het natuurlijk handig dat we op dit forum ervaringen/meningen kunnen delen.
Zit er mss een scheurtje in de koppakking ? Is er een lek naar buiten toe ?
In België (regio Antwerpen) zit ook een revisie bedrijf voor Perkins motoren, Hunter ofzo mss dat ze je daar kunnen helpen, een belletje kan altijd en kost eigenlijk niets dan wat moeite.
hooidonk
@Pauls
Dat is zeker waar en ook de reden waarom ik deze vraag hier geplaatst heb. Hier zit alles bij elkaar een enorme vracht kennis en ervaring, waar ik al vaak erg mee geholpen ben. Zoals nu ook jouw tip, het kan maar zo degene zijn waar je net mee geholpen bent. Dat is het leuke van zo'n forum.

Soms moet je een avontuur ook maar gewoon aan gaan, je weet achteraf pas of je het goed gedaan hebt. Er zijn in ieder geval nog geen berichten dat je er met een grote boog omheen moet lopen.
+1
roscho
Hier lijkt een cilinderkop te koop: shop.atx-motorparts.de/zylinderkopf-fuer-perkins-m…
hooidonk
@roscho
Ah ja, duidelijk!
Bedankt, die staat op het lijstje!
roscho
@hooidonk Soms kan een cilinderkop nog gelast worden. Me dunkt, voor €2500 kun je iets proberen.
Hier een link naar een bedrijf dat zegt allerlei moeilijke lasklussen aan te kunnen: lasklus.nl/motor-onderdelen-lassen/
Hier nog een: smittechnicoat.nl/diensten/…
+1
Ford revisiemotor
Heb nog effe gegoegled;
shop.perkins.com/parts/majors-and-cylinders/…
motor serienummer, typenummer, etc en je krijgt een artikelnummer, waarmee je gericht kunt zoeken op www

Onderstaande bedrijven kunnen je wellicht verder helpen;
bredenoord.com/nl/kopen/…
ktbkoning.nl/motor-toebehoren/
vandalenaggregaten.nl/motoren/index.htm/
wilminkengineparts.com/nl/blog-artikel/…
hooidonk
@Ford revisiemotor
Top, dankjewel!

Ik ga er volgende week bij kijken, dus misschien wordt het wel wat en kan ik ze goed gebruiken.
hooidonk
@Ford revisiemotor
Ze hebben trouwens de kop er al afgehaald om de schade te bekijken. Kop is inderdaad gescheurd. Nadeel is wel dat hij nu niet te proberen is.
+1
Jan mf6465
Water bij de olie is toch altijd gevaarlijk. Koelvloeistof gaat onderaan in het carter zitten. Gevaarlijk genoeg dat hij met koelvloeistof gemeerd is geweest. Verder ziet het er een keurig machientje uit.
hooidonk
@Jan mf6465
Ja, dat speelde ook even door mijn hoofd. Hij zuigt waarschijnlijk niet helemaal onderin aan, maar het wordt er niet beter van.
Zoiets is wel lastig in te schatten, je ziet de schade pas als je hem los haalt.
+1
frammi
Het ligt ook er aan hoe de kop gescheurd is. Heb in het verleden al gescheurde koppen laten lassen bij revisie bedrijf en met goed resultaat
hooidonk
@frammi
Top, bedankt voor de tip!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden shovel , motor , Repareren , vervangen , type , perkins , kop , merk , assen en komatsu geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!