Ford 7910 - Temperatuur meter werkt niet

Ik zit met het probleem dat mijn temperatuur meter in de cabine weinig of niks oploopt. Nu heb ik mijn meter getest door de kabel van de sensor even tegen de min aan te houden, wanneer ik dat doe gaat de wijzer helemaal naar het rode. Dus dat betekend dan toch dat de meter goed is? Ook heb ik mijn sensor even getest in warm water en laten koken en als mijn water kookt komt de wijzer maar tot de helft van de meter. Ik ging er vanuit dat dit betekende dat de sensor kapot was en ik heb bij ons lmb een nieuwe gehaald en toen heb ik weer even getest in warm water en toen stond de meter bij 60 graden al helmaal in het rood dus dat vond ik gek. Nu heb ik nog een nieuwe sensor want we gingen er vanuit dat het niet de goede was en ook bij deze sensor ging hij bij 60 graden al dik richting het rood. Ik hoop dat iemand hierop misschien iets weet want ik weet niet meer wat ik verder kan proberen

Deel dit topic

antoin-nl

Reacties

roscho
Zo maar een idee: monteer je de sensor soms met wit afdichtingsband er omheen? In dat geval zou het kunnen dat de buitenkant van de sensor niet voldoende massa maakt en daardoor onbetrouwbare resultaten geeft.
antoin-nl
@roscho ik heb hem niet met afdichtingsband gemonteerd gewoon zo rechtstreeks in de kop zonder iets ertussen
roscho
@antoin-nl In kokend water hoort de meter niet helemaal in het rode te komen. Omdat het koelsysteem onder druk staat (door de veerdruk onder de dop) en doordat koelvloeistof bij 100 graden nog niet kookt, kan de temperatuur wel oplopen tot 120-130 graden. En dán moet de meter wel in het rood staan.
antoin-nl
@roscho dus als hij dan in warm water buiten het blok zit dus zonder dat er druk op staat tussen de 60/80 graden in het rood komt zou dit best kunnen kloppen ? Of zou hij dan nogsteeds niet zo hoog uit moeten slaan ?
roscho
@antoin-nl Begin van 't rood kan kloppen, maar helemaal tot de aanslag lijkt me wat veel.
antoin-nl
@roscho hij komt ook tot het begin van het rood zo rond de 75 en daarna loopt hij helemaal op tot de aanslag en dan is hij rond de 85 aan het einde
roscho
@antoin-nl Gemonteerd of in t pannetje?
Hoe hoog komt hij gemonteerd bij een werkende trekker, dus normale bedrijfstemperatuur?
antoin-nl
@roscho bij een werkende trekker ging de meter met de eerste nieuwe sensor al na een halve kilometer over de weg tegen de eind aanslag van de meter aan. Bij de tweede nieuwe weet ik het nog niet want die heb ik vandaag pas binnen gekregen en heb er nog niet mee gereden door gebrek aan tijd.
contitour
@antoin-nl Kan het zijn dat de Thermostaat niet goed open of dicht gaat? Als die open blijft staan komt de motor ook niet op temperatuur. Ook zou ik even controleren of je luchtbellen in je systeem hebt.
roscho
Quote Reactie van @contitour:
komt de motor ook niet op temperatuur

De motor komt volgens de temperatuurmeter juist wel op temperatuur, de meter slaat ver in het rood.
roscho
Probeer het dan nog even met de nieuwe. Werkt dat niet, controleer dan de werking van waterpomp en thermostaat. Als er geen/onvoldoende circulatie is, wordt het rondom de motor ook erg warm.
antoin-nl
@roscho ik heb de nieuwe sensor geprobeerd en bij deze sensor word zegt de meter dat de motor ook te warm word. Ik heb er al een nieuw thermostaat in zitten en de circulatie is goed rondom de motor valt het reuze mee hoe warm hij word dus ik denk dat het alleen een probleem is dat de meter teveel warmte aangeeft. Kan het misschien zijn dat de sensor een te lage weerstand heeft ? En dat hij daardoor een te warme temperatuur aangeeft
roscho
@antoin-nl Voor een paar tientjes koop je een infraroodthermometer (bijv. deze: bol.com/nl/nl/… ). Als je hem voor je trekker niet meer nodig hebt, kun je hem prima gebruiken om de temperatuur van de frituurolie te meten....
Als de trekker goed warm is, meet je daarmee de omgeving van de thermostaat. Dan weet je hoe warm de motor werkelijk wordt. Grote kans dat je dan uiteindelijk tot de conclusie komt dat de temperatuurmeter op je dashboard naar de filistijnen is.
monster 2012
Ik denk dat je meter toch de oorzaak van het geheel is.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7910 en hebben de trefwoorden water , ford , kapot , cabine , dik , temperatuur , warm , sensor en richting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!