Illustratie van:

Lely Lotus 1500 - Aandrijfas getordeerd?

Hallo allemaal,

Sinds dit jaar hebben we het probleem dat er 2 rotoren tegen elkaar aan lopen met de schuddertanden, met als gevolg veel kapotte tanden. De rest van de rotoren lijken wel goed 'op tijd' te lopen

De lokale smid zei dat het kwam doordat de as getordeerd was, zijn er meer mensen die dit mee hebben gemaakt? En zoja, hoe hebben jullie dit vervolgens opgelost?

Graag hoor ik van jullie

Mvg Rickboer

Deel dit topic

Reacties

chris_farmer25
Ruimte op de gaffel die op de as zit waarschijnlijk.

Draai maar met de hand en kijk naar gat waar de holspie in zit. De gaffel slijt daar iets omdat die "zachter is" als de as.
rickboer blija
@chris_farmer25 die gaffel is net vervangen, en we hadden moeite om de oude delen eraf te krijgen. Dus daar zit de ruimte niet in
chris_farmer25
@rickboer blija alleen daar de gaffel gewisseld? Of meerdere
Bij mij heb ik ook ruimte erop, ik gok dat bij mij dat gat ruim is. Heb er alleen nog geen tijd gehad wat te wisselen
rickboer blija
@chris_farmer25 de eerste dubbele gaffel vanuit het midden was kapot gegaan, die is toen vervangen. De ruimte die waarneembaar is zit hem in de tandwielen bij de rotors
chris_farmer25
@rickboer blija Ok, is 1 schotel dan iets gezakt door slechter wordende lagers, dat hij meer op ze puntjes loopt?
rickboer blija
@chris_farmer25 niet bewust, er is vorig jaar wel een lager vervangen. Maar dat was 1 van de middelste rotoren
Janfendt1958
Wij hebben dit gehad bij een ander merk schudder. Bouten van tandwiel waren losgelopen waardoor hij over een of enkele tanden (van tandwiel) was geschoten. De boel even los halen en de rotoren weer in de goede stand zetten ten opzicht van elkaar, let er op dat je de bouten van de tandwielen weer goed vastzet en borgt. Maar as getordeerd kan natuurlijk ook, in principe is de oplossing het zelfde. Succes
rickboer blija
@Janfendt1958 het ding is dat de rotors allemaal gelijk lopen op 1 kruispunt na, dus als ik die rotor verzet klopt het volgende kruispunt niet meer
spotmelker
@rickboer blija kan het niet zo zijn dat er één rotor iets gezakt is door een kapot/versleten taatslager? Dan kan hij bij zware belasting verspringen doordat de conische tandwielen niet genoeg in elkaar grijpen. Dat heb ik bij mijn DF destijds gehad, daar raakte ook 1 rotor van de tijd af.
rickboer blija
@spotmelker acht de kans zeer klein, want dan zou je verwachten dat die rotor aan beide kanten de andere rotoren zou raken. En dit is niet het geval, hij raakt maar aan 1 kant een andere rotor
Hobby boertje
@rickboer blija Tenzij hij maar aan 1 kant een tand versprongen is, weet niet of dat dat mogelijk is lijkt me wel wat sterk eerlijkgezegd maar je zou ernaar kunnen kijken.
spotmelker
@rickboer blija ik weet niet hoe soepel Lely tanden zijn maar in ruststand raakten ze bij mij ook elkaar niet maar in het werk wel aan één kant, daar waar het gras er tussendoor ging.
rickboer blija
@spotmelker niet soepel genoeg, ben er na 1 snede 3 kwijt
spotmelker
@rickboer blija dat bedoelde ik niet, vraag was of de tanden elkaar raken bij zowel stilstand(onbelast) als rijdend( belast)? En breken de tanden altijd van dezelfde rotor?
rickboer blija
@spotmelker zowel belast als ombelast raken de tanden elkaar.

Het probleem is me pas net opgevallen, en de tanden die nu kapot zijn had ik dit jaar nog niet vervangen
Janfendt1958
Daar had ik nog niet zo snel over nagedacht, dat betekent dat je ze allemaal aan de betreffende kant een of twee tanden moet verzetten. Dan nog heb je een getordeerde as, misschien is het dan toch beter om het betreffende stuk as te vervangen. Succes.
rickboer blija
Moet de schudder deze week weer gebruiken, zal wel even een foto maken waarmee duidelijker wordt wat het probleem is
+1
NH-Ford
@rickboer blija En als je er uiteindelijk zelf niet uitkomt op het nippertje nog even naar je mechanisatiebedrijf?
J asper
rickboer blija
@J asper @NH-Ford hij draait er gelukkig wel om, zal wel een klus worden voor aankomende winter.

Wij gaan vaak naar een lokaal constructie bedrijf die ook veel doet in reparatie. Heeft de laatste paar keer ook de schudder gemaakt
+1
@rickboer blija
Quote:
Heeft de laatste paar keer ook de schudder gemaakt

Best ding 😅😅
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr heeft jammergenoeg ook al veel beleeft, maar draait voor de rest naar tevredenheid
@rickboer blija wat beleef je met een schudder? Bijzondere gevallen/aanrijdingen of maandag morgen scbudder?
rickboer blija
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
maandag morgen scbudder?

Gelukkig niet, dan was hij er ook al niet meer geweest 😉

We hebben paar keer pechgevalletje gehad, en gelukkig is het tot nu toe altijd oplosbaar. Maar lastig blijft het altijd
J asper
Zouden ze daarom de 1500 niet meer maken?
J asper
@rickboer blija Is toch apart dat ze later/nu ineens met de 1500 stopten en bij de 1250 ophielden
rickboer blija
@J asper tot het moment dat lely de forage afdeling verkocht kon je nog een 1500 krijgen. En na die tijd heb ik nog wel eens gesproken met de vertegenwoordiger vanuit lely, die zei toen al dat het kwa aandrijving net kon met de 1500. Mede daardoor heeft de 1500 profi ook een dubbele aandrijving.

Onze schudder is ondertussen bezig met zn 9e seizoen en heeft ook wel wat beleeft. Dus dat dit soort problemen nu naar voren toe komen vind ik persoonlijk niet zo raar
Fendt612e
.
+1
Bekkink
Moet je nog wel schudden met dit weer?
rickboer blija
@Bekkink geen kneuzers op de maaier, schudden eigenlijk altijd minimaal 1x

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Lely Lotus 1500 en hebben de trefwoorden lely , Lely lotus en lotus geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN