Ford 6610 - Waarop moet je letten bij het kopen van een tweedehands (ford)trekker?

Hoi,

Ik ben nieuw, heb een Ford 4100 geërfd en ik zag nu overlaatst een 6610 2wd (gen1) staan die te koop stond voor een slordige 5500€. Ik heb er geen dagelijkse taken voor, ie zal voornamelijk een lichte aanhangwagen trekken, hakselen en af en toe eens maaien.

Op die manier kan ik ook mijn 4100 eens grondig op de blokken zetten en opschonen.

Waar moet je nu echt op letten bij het kopen van een tweedehands trekker?

alvast bedankt

Deel dit topic

mattr

Reacties

+2
Fendt926Driver
Slijtage koppelings pedaal
Speling op de hef
Olie lekkages
Algemene staat v d trekker
Hoe pakt de dual power
Bij lopende motor de trekker in de versnelling proberen te duwen.
Zonder koppeling in te trappen en dan moet de trekker iets de neiging hebben om te gaan rijden.
Bij kraken is de versnelling minder
Olie druk meter in de snelkoppelingen en kijken wat de druk stationair is.

En je weet wat er mis is met jou 4100 let daar dan op bij de nieuw aan te kopen
+2
Pieter Buren
Kijk ook of de motor carterdruk heeft. Als er onder meer rook en olie uit de carterontluchting komt dan boven uit de uitlaat, kun je hem beter laten staan.
Controleer ook of de aftakas wel stilstaat als die uitgeschakeld is en de motor draait.
+4
JD3010
Quote Reactie van @Pieter Buren:
meer rook en olie uit de carterontluchting komt dan boven uit de uitlaat,

Kan dat dan bij een Ford? 🤔
+2
Pieter Buren
@JD3010 jahoor, kijk maar naar de screenshot uit een youtube filmpje hieronder.
Onze ford 6610 gen 1 had dat op het laatst ook (wel iets minder erg dan in het filmpje).

(klik om te vergroten)

mattr
Quote Reactie van @Pieter Buren:
Als er onder meer rook en olie uit de carterontluchting komt dan boven uit de uitlaat, kun je hem beter laten staan.

Dat is niet het geval
mattr
@Pieter Buren

aftakas blijft inderdaad wel draaien. Dat is een rotwerk maar geen grote kost denk ik?
Pieter Buren
@mattr klopt. De remband kost niet veel, maar het is wel even sleutelen voordat je die kunt vervangen. Cabine moet wat voorover (of helemaal er af) en dan het hefdeksel er af.
+1
Hanomag22
@Fendt926Driver of het bij gen1 zo is weet ik niet. Maar een gen 2 10 serie is de pook min of meer vergrendeld als je niet koppelt en kan het synchro trucje helaas niet
selectford
@Hanomag22 dat is er zoo afgehaald. Dan kan weer wel .
+1
Hanomag22
@selectford weer wat geleerd.
+1
mattr
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
n en dan moet de trekker iets de neiging hebben om te gaan rijden.Bij kraken is de versnelling m

dank je voor de info ik weet wat er mis is met mijn 4100... ik heb hem in de vijver gereden
+1
mklok
@mattr dan had je hem beter naar mijn kant kunnen rijden , in plaats van in de vijver rijden🤣
mattr
Quote Reactie van @mklok:
eter naar mijn kant kunnen rij

vies gevoel als je denkt dat je in achteruit gaat maar eigenlijk in 3e vooruit schiet 🙃 nu heb ik die 6610 gekocht met kabine en kan ik mijn 4100 op blokken zetten om weer helemaal in orde te zetten!
+1
mklok
Op de generatie I zit stuur versnelling. Moet je wel willen.
+2
JD3010
@mklok Dat is voor de bikkels. 👍
+5
Pieter Buren
@mklok wat was ik blij toen ik van de 2 naar de 3 kon schakelen als 11 jarig jongentje.
+2
olro 61
@mklok Dat word toch ook wel een spagettibak genoemd?
+1
mklok
@olro 61 klopt , je heb ze ook die een update hebben. Want niet iedereen was blij met deze spaghetti zooi.
+1
Pieter Buren
@mklok wij hadden gewoon een H-versnelling.
mklok
@Pieter Buren Heb jij de verbeterde versie.
Fred4130
@mklok heb ze beide gehad op de 4610, zowel spaghetti bak als de gewone H bak. Die spaghetti bak wende anders verrasseend snel, heb er weinig moeite mee gehad ook al had ik hem maar een dikke maand totdat het blok in de soep liep door de bekende haarscheuren in de cilinderbussen, het bekende ford probleem... Na een boel gesteggel met de Ford dealer de 3600 terug en de 4610 weer naar de dealer en geld terug.
+2
hoest
Kijk ook even of hij wel olie lekt, anders is de olie op
mattr
Quote Reactie van @hoest:
Kijk ook even of hij wel olie lekt, anders is de olie op

Olie is zeker in orde 😄
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6610 en hebben de trefwoorden hakselen , ford , hoi , maaien , aanhangwagen , kopen en 2wd geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!