Illustratie van:

International 553 - Hoogte frontgewichten voor weegbrug

Hoi Tf'ers,

Ik ben op het moment een gewichtendrager aan het maken voor een 553 voor de trekkertrek (de vorige was niet goed). Nu ik de kans heb om wat nieuws te maken, wil ik die graag benutten door het gewicht zo ver mogelijk van de grill en zo laag mogelijk te hangen. Die eerste staat in het reglement, dus dat is niet zo moeilijk. Maar over de hoogte staat alleen dat het gewicht de weegbrug niet mag raken met op- en afrijden. Dus de vraag is: hoe hoog is een gemiddelde weegbrug? Of, hoe laag hangt jullie gewicht en levert dit problemen op? Ik kan nergens iets over de hoogte vinden en meten op de eerstvolgende trekkertrek gaat ook niet, want dan moet hij al af zijn. Ik ben benieuwd!

Mvg, Tim

Deel dit topic

Reacties

walker1
Het effect van het gewicht zo ver mogelijk naar voren snap ik, maar waarom zou je het zo laag mogelijk willen hebben en niet op een normale hoogte?
de-wit
@walker1 De theorie is dat hoe lager het zwaartepunt van de trekker, hoe minder snel hij steigert. Nu weet ik ook wel dat die paar cm niet zo gek veel uitmaakt. Maar omdat ik twee latten schuin naar beneden gebruik voor de constructie, komt het me eigenlijk ook wel handig uit als het gewicht lager hangt

(klik om te vergroten)

Zoiets had ik in gedachten. Wil ik het gewicht verder naar voren maken, komt hij ook lager te hangen. Anders moet ik weer een andere constructie gaan verzinnen
+2
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @de-wit:
Zoiets had ik in gedachten

Als je toch iets nieuws maakt zorg dan dat het aan twee kanten zijwaarts kan hangen.
Dan komt het gewicht nóg meer naar voren.
Ik zou toch wel 40 cm van de grond blijven voor de zekerheid.
Ik ben ook een keer een frontblok verloren op de weegbrug en achteruit erop en vooruit er weer af mocht niet.
Ik zei zet me dan maar een klasse lager en die won ik toen. 🤣
+1
DANOONTJE POWERR

(klik om te vergroten)

Dit dus
stegboer
@DANOONTJE POWERR die rijd nu hier oude foto dus😜
+1
DANOONTJE POWERR
@stegboer ja klopt.
Maar de balk heb ik nog. 😏
stegboer
@DANOONTJE POWERR dan moet je nu maar voor je eigen bouwen😂😂
DANOONTJE POWERR
@stegboer kan er zo aan bij de 1300
stegboer
@DANOONTJE POWERR fronthef niet makkelijk bij deze dan
DANOONTJE POWERR
@stegboer nog niet.
Hier een NTTO wedstrijd met alleen 4,5 en 5,5 ton.
Dan kan er helemaal niks aan om de 5,5 ton te halen.
stegboer
@DANOONTJE POWERR mag jij 4,5 ton rijden met zoon trekker
+1
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @stegboer:
mag jij 4,5 ton

Mogen wel maar dat gaat nooit.
5,5 moet alles er al af.
Maar bij ons en NTTO mag 6 cilinder turbo gewoon in de 4,5.
Alleen omdat een 1300 nooit geleverd is met turbo moet die eraf bij NTTO wedstrijden.
+1
stegboer
@DANOONTJE POWERR oké hier mag dat niet ook al is het standaard
stegboer
@DANOONTJE POWERR is toch 6 cilinder turbo
stegboer
@DANOONTJE POWERR maar zo werkt het wel mooiste
redgiant
Als het niet gaat kan je wellicht ook achteruit de weegbrug oprijden. Dat zal vast wel mogen. Schraapt ie hooguit wat over het gras.
stegboer
@redgiant daar zit ook niemand op te wachten draaien de trekkers in de rij
+2
Fordje4830
@redgiant "De tractor moet op een normale manier over de weegbrug
kunnen rijden, zonder dat er ballastgewichten de weegbrug
raken". Gekopieerd uit t ntto regelement. Achteruit de weegbrug op heeft geen zin. Dan raken ze de weegbrug weer als je eraf gaat
+1
redgiant
@Fordje4830 daar had ik inderdaad even niet aan gedacht. Je moet er ook weer af.🤣
+1
Fordje4830
Ik heb het zo gemaakt. Ik durf m nog niet vol te hangen(heb wel een verbinding naar de orginele gewichtendrager). Maar voor de 3,5 ton hang ik er maar 4 gewichten voorop. Kwa hoogte heb ik gewoon de onderkant van de motorkap aangehouden. De strips staan recht naar voren. Heb voor nu nog geen andere foto's.

(klik om te vergroten)

stegboer
Volgens mij is het zo 1 meter van uit de koplampen mag het uitsteken
+2
Fordje4830
@stegboer t/m 5,5 ton 85cm. Vanaf 7 ton 110 cm.(ntto)
stegboer
@Fordje4830 oké dat zou heel goed kunnen ik hang ze gewoon aant moeder gewicht knooi de niet mee

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 553 en hebben de trefwoorden trekkertrek , gewichten , hoi , grill , gewicht , frontgewichten , staat , meten en Weegbrug geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0