Keuring trekker ivm kenteken

Hallo iedereen. ik wil een trekker kopen, deze beviel erg goed, nu is het enige minpunt dat deze een Belgisch kenteken heeft en deze gekeurd zou moeten worden. heeft iemand enig idee of dat veel problemen oplevert of stelt de keuring niet veel voor? Mvg

Deel dit topic

Ibrunenberg

Reacties

+1
erik9831
Trekker gaat ingeschreven worden waar? Nederland of België opnieuw?
+2
walker1
Was het met de kentekens niet de bedoeling alles een beetje gelijk te trekken in Europa? Volgens mij moet het nu hetzelfde werken als met auto's. Of een trekker nu uit België, Duitsland of welk Europees land dan ook komt, het heeft dan een Europese type goedkeuring en hoeft dan niet opnieuw goedgekeurd te worden als die naar een ander Europees land verkocht wordt. Het kan wel zijn dat je er mee langs de RDW moet, maar waar die dan precies naar kijken weet ik zo niet.
JohanvS
@walker1 import auto moet toch ook eerst naar de rdw, anders geen nl kenteken
+1
roscho
De RDW heeft een keurige pagina waar alles staat wat je moet weten:
rdw.nl/particulier/voertuigen/…
NH-Ford
Als hij op dit moment op een Belgisch kenteken staat moet je zorgen dat je er een exportdocunent bij krijgt.
Dan kun je met die papieren hem opnieuw laten inschrijven, daarvoor zul je even langs het rdw keuringsstation moeten, zoals ook bij auto's.
Heb je geen papieren erbij dan zal hij door de RDW gekeurd moeten worden om hem zodoende op kenteken te krijgen.
mfrijder
Belgische kentekens zijn persoonsgebonden niet voertuig gebonden.
roscho
@mfrijder Dan heb je dus geen kenteken. Maar de trekker moet in ieder geval een Europese typegoedkeuring hebben en een "gelijkvormigheidsattest", een papier waarop staat dat deze trekker net zo is gebouwd als het model met een Europese goedkeuring. Deze papieren zullen door de verkoper moeten worden geleverd, in enkele gevallen kun je het gelijkvormigheidsattest nog aanvragen bij de fabrikant. Maar dan moet die nog wel bestaan. Koop je een Hanomag, Eicher, Schlüter o.i.d., dan zal dat moeilijk worden.
NH-Ford
@roscho voor keuring door RDW hoef je die documenten niet te weer leggen.
Vanuit nieuw ben je zo document wel nodig om hem zonder keuring in te kunnen schrijven.
roscho
@NH-Ford Zie hier de tekst op de website van de RDW:

"Heeft uw voertuig een Europese typegoedkeuring? Dan moet er een Certificaat van Overeenstemming (CVO) bij aanwezig zijn. Een CvO heet ook wel Certificate of Conformity (COC).

De Europese typegoedkeuring (ETG) staat meestal vermeld op de typeplaat van het voertuig. Ook kunt u bij de fabrikant van het voertuig navragen of het voertuig een ETG heeft.

Een Europees typegoedgekeurd voertuig kunt u laten registreren zonder uitgebreide keuring. Ga naar ‘Voertuig met Europese typegoedkeuring en CvO’ voor het maken van een afspraak.
"

En natuurlijk is het handig dat je een document kunt tonen waaruit blijkt dat je de trekker niet gestolen hebt, bijv. een rekening of bewijs van betaling.
+1
NH-Ford
@roscho Zal allemaal best, heb al meerdere trekkers laten keuren en op kenteken gezet op werk, reeds bestaande voertuigen niet nodig.
Keuring valt ook reuze mee, als voertuig maar in normale conditie is.
Kosk123
@NH-Ford als je die papieren hebt, alleen de CvO dan controleren ze alleen de nummers van het chassis, de motor en de bandenmaat. Verder mag de trekker bijna total-loss zijn.
Zonder CvO moet je inderdaad keuren, daarvoor moet de trekker ook in staat zijn om veilig de weg op te gaan
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , kenteken , mvg , kopen en keuring geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!