
Op het eerste gezicht lijkt het op een normale trekker. Alleen op het dak van de cabine zit een verhoging. "Daar zitten de tanks in. Het zijn er vijf en als we die gevuld hebben kunnen we daar anderhalve dag mee werken voor we weer moeten tanken," aldus Carlo Kloosterman.
Pioniers
De tractor draait voor zeventig procent op waterstof en dertig procent op diesel. Daarom wordt de uitstoot flink terug gedrongen. "Als wij meedingen naar een grote klus dan kunnen we punten scoren op het gebied van duurzaamheid. We hopen dat dat helpt in de strijd om werk."
Minder uitstoot en dus beter voor het milieu. De tractor is dus een Zeeuwse primeur voor Kloosterman die houdt van innovaties: "Samen met mijn neef run ik het bedrijf. We vinden het allebei leuk om nieuwe dingen te bedenken en te ontwikkelen. We houden van pionieren."
Een miljoen liter diesel
Kloosterman heeft ongeveer vijftig werknemers in dienst. Diesel is een grote kostenpost: "We gebruiken ongeveer een miljoen liter per jaar. Dat wordt zo een stuk minder. Door de kant die ze in Brussel opgaan op het gebied van brandstof kan ik wel een beetje voorspellen dat er over een jaar of vijftien er helemaal geen diesel meer verkocht mag worden dus dan lopen we hopelijk al wat voor."
Een andere populaire oplossing voor auto's is elektrisch rijden. Bij Kloosterman is het enthousiasme daarvoor nu nog minder groot: "We zijn vaak op het land bezig met verschillende omstandigheden. Als het land nat is terwijl je maait verbruik je veel meer energie. Het is niet handig als opeens je batterij leeg is terwijl je bezig bent. En er is niet genoeg ruimte op het elektriciteitsnet om alles daarop aan te sluiten."
Tanken is een uitdaging
Het tanken van de tractor is nog wel een uitdaging voor Carlo Kloosterman: "We hopen dat de geplande waterstoffabriek ook naar Zeeland komt. Dat zou het allemaal een stuk makkelijker worden. Nu krijgen we het vanuit Arnhem aangeleverd en zijn we in overleg om een eigen tankstation op het erf te krijgen. De gemeente en provincie zijn enthousiast maar er moet een hoop bekeken en geregeld worden. We zijn echt aan het pionieren.
Laatste
Reacties
Bij een personenwagen zou het gaan van 5 tot 8kg, Hierbij berekent men 10€ de kilogram en met 1kg zou men een 100km ver kunnen rijden.
Pionier is hij wel, maar ik vermoed met de kosten die hij er aan maakt, niet echt een stap vooruit gaat om kosten te besparen. Het enige wat hij inderdaad kan voorleggen is het milieu aspect. Maar op vlak van duurzaamheid, dat is ook nog een twijfelgeval tussen groene en grijze waterstof.
Leuk dat hij het zo doet, leuk dat hij waterstof neemt ... Zie ik persoonlijk ook wel meer toekomst in dan in elekriciteit.
Als voorbeeld dat mn zoon geen nieuwe Volvo personen auto kon kopen omdat volvo ze niet meer maakt
Maar voor vrachtwagens en machines zijn de alternatieven nog beperkt, ja er rijden wat op (groen) gas, of zijn hybride, of er wordt met waterstof geëxperimenteerd. Maar het overgrote deel, zeker 95 % is nog gewoon op diesel. Dat percentage zal de komende jaren nog wel afnemen, maar zal niet zo snel gaan als bij personenauto's. Kortom over 15 jaar is er zeker nog wel diesel nodig, Dus de oldtimer liefhebbers hoeven zich nog geen zorgen te maken.