Agromec 700 Vario Electric - toekomsttrekker

Als basis is gekozen voor de bekende Fendt 700-serie. Daarvan is simpel gezegd in feite alleen de motor met toebehoren en brandstoftank verwijderd om zoveel mogelijk van de trekker intact te houden. Op de plek van de motor zit nu een elektromotor, die rechtstreeks de Fendt Vario-transmissie aandrijft. Onder de motorkap komt nog een accupakket met een beperkte capaciteit voor kort werk en om van hoofdaccupakket te kunnen wisselen. Dat hoofdaccupakket kan met een snelwissel in de fronthef zo worden opgepikt en dan is het nog een kwestie van de stekker aansluiten.

Agromec ziet hiervoor kansen voor de landbouw. ‘Zonne-energie uit eigen panelen of windmolen kost 5 cent per kilowattuur’, rekent ontwikkelaar Mart Van der Valk. ‘Waterstof kost zo’n 15 euro per kilo, waar je 16 kilowattuur uit haalt. Dat is duurder dan diesel, wat 45 cent per kilowattuur kost. Zelfs wanneer je stroom van het net haalt, is elektrisch rijden goedkoper.’

Met zo’n 500.000 euro voor de trekker, wat oploopt tot 750.000 euro met twee powerboxen, is het prijskaartje stevig. productmanager Coen Loeffen van Agromec ‘Mogelijk dat de accu’s in de toekomst zijn te huren bij een brandstofleverancier. Netcongestie is een probleem. Zelf stroom opslaan in accu’s op het erf is de toekomst.’

700 VARIO ELECTRIC

– Schoon en emissieloos werken en bouwen
– Zero-emission
– 100% elektrisch
– Uniek concept: snelwisselbaar energiepakket
– Schaalbaar: energie meenemen op basis van behoefte en kosten(reductie)
– Tractor gebruiken terwijl de accu laadt
– Duurzaam en verantwoord ondernemen

Bronnen: cumela.nl/nieuws/techniek-vakinformatie/… akkerwijzer.nl/artikel/… fendtfarming.nl/producten/elektrische-tractor/ en Nieuwe Oogst

Deel dit topic

Reacties

walker1
Als het hoofdaccupakket in de fronthef hangt, kan je dus geen machines in de fronthef hangen.
+2
Hanomag22
@walker1 nee, dat klopt. Maar je moet ergens beginnen. Als je nooit iets nieuws op zou pakken hadden we nog een os voor de ploeg gehad. En je kunt schijnbaar met 1/9 van de brandstofkosten werken, dat maakt ook wel wat goed.
+1
walker1
@Hanomag22 Ja dat is zeker waar, op zich is het wel een mooi systeem als je dat snel kan wisselen en dus met 2 van die pakketen altijd door kan werken. Ook zonder fronthef machines zijn er mogelijkheden genoeg. Amerikanen doen het al eeuwen zonder fronthef, zelfs zonder achterhef vaak. Gewoon alles met getrokken machines doen 😄
Albert Peters
@walker1 dit is met personen auto s ook geopperdin he begin accu wisselen bij tanken soort huur accu
Wat het gaat worden weet nog niemand maar dat het die kant opgaat is m i zeker
Grasbaal
Quote Reactie van @Hanomag22:
Maar je moet ergens beginnen. Als je nooit iets nieuws op zou pakken hadden we nog een os voor de ploeg gehad.

De eerste auto's waren ook een doorborduursel van een paard en wagen:

nuwelant.nl/de-eerste-nulandse-autos/

Ik denk dat John Deere verder is met deze ontwikkelingen (video is van 2000):
fan van trekkers
@walker1 nou ik heb dan liever een accupakket voorin dan een ton gewicht
+1
Hanomag22
Kan me niet voorstellen dat een vario bak aandrijven efficiënter is dan met wiel motor werken of direct de achteras elektrisch aandrijven. Ben benieuwd waarom hiervoor wordt gekozen.
fan van trekkers
@Hanomag22 john deere doet precies hetzelfde met hun autopowr E concept. Dit lijkt mij veel eenvoudiger en goedkoper aan te passen dan complete electromotoren toe te passen. Steyr heeft wel een concept liggen met 5 electromotoren waarvan 4 op de wielen en 1 op de aftakas wat allemaal weer aangedreven wordt door een diesel.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Hanomag22:
Kan me niet voorstellen dat een vario bak aandrijven efficiënter is dan met wiel motor werken of direct de achteras elektrisch aandrijven.

Zouden de knappe koppen daar niet over gedacht hebben denk je?
Electra is het snelst op als je veel vermogen vraagt.
En wielmotoren gaat prima als je aan een kabel vast zit.
Maar met accu is het het beste dat jou electro motoren op vol toerental draait.
En dat iets anders (vario bak?) Zo regelt dat de wielen netjes draaien
+1
Hanomag22
@Fendt926Driver klinkt logisch. Ik ging er ook vanuit dat ze er goed over nagedacht hebben, maar had voor mezelf geen logische verklaring voor deze keuze. Ben met elektra ook wat minder op de hoogte dan met mechanische techniek
+1
GerbertXL
Waarom vario?
Lijkt mij juist perfect om een trekker met ouderwetse transmissie om te bouwen. Of een trekker met full powershift. Die dingen zijn notoir duur om te reviseren. Alles eruit trekken, hoppa.
Bij ouwe auto's gebeurt het wel in landen waar zoiets keuringstechnisch is toegestaan. Tesla accu erin en gaan.
Ik denk dat er genoeg werkzaamheden zijn waarbij een frontgewicht gewenst is en je geen machine in de fronthef wenst.
Denk maar aan transport, maïs, ploegen, ...
Zoals ge zegt, moeten ergens beginnen.
Niels_D
Eigenlijk ook raar dat niet meer fabrikanten er zelf mee komen in plaats van dit soort achteraf ombouwacties. Als je kijkt bij bv ZF dan hebben ze kant -en klare elektrische aandrijflijnen op de plank liggen: zf.com/products/en/…
Mauritsdb
@Niels_D Die zijn alvast goed voorbereid, deze pruducten gaan we in volgende trekkerseries echt wel terugzien.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden fronthef , landbouw , elektromotor , duurzaam , windmolen , toekomst , motorkap , aansluiten , accupakket , elektrisch , agromec , vario electric-trekker , toekomsttrekker en electric geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!