Wie kent er een specialist die afgebroken bouten kan verwijderen

Goedemiddag, ik ben bezig om de uitlaat pakkingen te vervangen van mijn JD hakselaar.
Alleen moest daarvoor de intercooler er voor weg en doormidden.
Alleen de bouten die de intercooler in elkaar houd (het huis boven en onderkant) zijn nu glad afgebroken in het onderste aluminium huis.

Wie weet er een specialist die zoiets er uit kan boren of verwijderen?
Ik knooi er liever zelf niet mee want je kan het maar één keer verkloten 😉

Deel dit topic

Reacties

+1
MaxxuM4ever
Heb je van die mooie linkse tappen voor toch?
+4
assink
@MaxxuM4ever
Dat zijn wel niet zulke gruwelijke ondingen. Als zo'n ding afbreekt ben je helemaal klaar.
Als er nog wat uitsteekt, moeren oplassen zodat het flink heet word. Dan heb je de beste kans dat je ze eruit krijgt.
Heen en weer jutteren met een ringsleutel, met een slagmoersleutel breekt de boel zo af.
Als dat niet werkt, vlak afslijpen en uitboren helaas.
Is het nog een deel wat op een freesbank zou passen? En ook op te spannen is?
Fototje zou veel kunnen helpen.
+1
Fendt926Driver
Welke maat bout is er geknapt?
M8?
M10?
M12?

Warm stoken en uitblazen.
Moet je wel een paar keer gedaan hebben voor je het goed kunt
Rick V
@Fendt926Driver in aluminium lijkt me niet zo'n best plan
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Rick V:
in aluminium lijkt me niet zo'n best plan

Ken jij de expert die met een snijbrander een m8 boutje uitspuit waarbij de draad intact blijft? (Ik wel)

Of baseer jij je op de dorps smid die 1 brandertoorts heeft me een bijna lege zuurstof fles wel eens wat warm maakt
JD3010
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Ken jij de expert die met een snijbrander een m8 boutje uitspuit waarbij de draad intact blijft? (Ik wel)

lijkt mij heel fantastisch.
Rick V
@Fendt926Driver nee, die expert ken ik niet helaas
+2
GerbertXL
In aluminium afgebroken, dat is inderdaad mooi klote. Freesje kan wel maar als die ernaast schiet zit je gelijk diep in het alu.
Er is een mothode voor dat het ijzer met elektrische ontlading tot poeder word. Op die manier word ook metaal heel precies bewerkt, volgens mij is er een bedrijf met een trekkertrek team dat zoiets doet.
EDM is het in het engels, zoek maar eens op youtube "edm broken tap removal". Als je goed kunt vertalen dan moet het in Nederland ook wel te vinden zijn.
+1
Miniplaat
@GerbertXL
Bedoel je zinkvonken? 😉
GerbertXL
@Miniplaat geen idee.
assink
@Miniplaat
Mooi spul, moet je wel werk voor hebben. Gaat ook niet heel snel waarschijnlijk.
Hanomag22
In Alu zou ik proberen vlak slijpen centeren en uitboren voorzichtig. Heet stoken zou ik te spannend vinden eigenlijk
Ga er mee naar de dealer, zij zullen dit wel vaker meemaken, wellicht een oplossing hebben.
+4
casejxu
Moer op lassen en los draaien. Werkt super. Door hitte van lassen altijd wel prijs👌
ambu954
@casejxu zo zou ik het ook doen en al vaak gedaan (de eerste keren laten doen ) 100% score
+2
dx11
Quote Reactie van @casejxu:
Moer op lassen

Eerst een gaatje in de bout boren, en die dan weer vol lassen voor je de moer er oplast. Krimpt hij nog een beetje en wordt lekker warm.
+1
matthieu-coumans
Groefje in het afgebroken vlak van die bout slijpen of frezen en dan met een platte schroevendraaier eruit draaien
+2
JD3010
@matthieu-coumans Als dat zo makkelijk zou gaan, was die waarschijnlijk niet afgebroken. Uitboren lijkt mij de beste optie.
leonardvdm
Is de bout ook aliminium anders dunner staafje op lassen en proberen los te draaien
+2
jim353
Heb het meerdere malen gedaan met een VHM frees in de magneetboormachine. Even exact in het midden zetten. En dan boor je ze er zo uit. Ook een afgebroken tap kun je er daar mee uitboren.

(klik om te vergroten)

Wim1
Hallo, de intercooler had niet doormidden gehoeven. De bovenste 3 loshalen is een beetje een gewurg maar dan kun je wel beter bij de afgebroken bouten. Er dan proberen uit boren is best riskant door de lengte en de bouten maar 3/8” zijn. Ik zou een aantal dagen goede kruipolie erop spuiten proberen denk ik en dan proberen los te trillen met boor of luchthamer. Groet Wim
hj
@Wim1 één van de spruitstuk bouten was in een verleden af afgebroken en dat was waarschijnlijk ook de oorzaak van één kapotte uitlaatpakking..
Dus de intercooler moest al doormidden om de bout er uit te halen.

Dus nu zit ik met 7 afgebroken intercooler bouten en 1 afgebroken bout in het blok
Wim1
@hj Oke, maar mijn punt was dat de intercooler er wel af wil zonder te moeten delen. En dat je dan ook beter bij de afgebroken bouten van de intercooler zelf kunt als deze van het blok af is.
+1
mestyle
Heel veel tips maar niet wat de topic starter vraagt
Je zou inderdaad bij de dealer langs kunnen gaan.of eens bij een verspanenings bedrijf ( conventionel) of motor revisienbedrikf langs gaan. Die hebbend dot euvel wel vaker gedaaan
@mestyle
Was ook handig geweest als topicstarter een of meerdere foto 's had toegevoegd.
hj
@Ford revisiemotor ik zal morgen even een foto maken 👍
+3
Vlaanderen
Blijft een lastige klus. Ik doe dat door een gaatje in de bout te boren. Daarin een torx bitje slaan. Dan los draaien.
deeremeneer
Waar staat de hakselaar?
hj
@deeremeneer in Oene in de schuur bij mij
SAMBAS
Even in het midden boren en dan met een linkse tap uitdraaien ook inspuiten met w40
+6
goeiedag eem
@hj , ga alsjeblieft niet aan het kloten, linkse tap of al die kut dingen niet aan beginnen, in aluminium krijg je oxidatie en zit het als het ware vast gevreten, linkse tap drukt hem alleen maar vaster waardoor hij nog vaster zitten gaat, de bouten zijn niet voor niets afgebroken. Heb dit voorjaar een cilinderkop van een BMW gerepareerd waar ze ook op zulke manieren aan het stunten zijn geweest. Heb de gaten op steek gefreesd en er draadbussen ingezet van m12 naar weer m8, en dan was het gat nog niet schoon maar wel sterk genoeg. Gewoon op de freesbank zetten en de steken van de gaten opmeten of gat voor gat bepalen en voorzichtig in het hart van het gat gaan boren/frezen, en steeds wat groter gaan. Let op hier zal geen m8 in zitten maar een Engelse draad soort. Misschien is het wel een optie om ze op te boren en er wel een passende metrische draad in de maken
hj
@goeiedag eem ja ik denk dat het dan toch zoiets word inderdaad.. degene die los gingen knapten zo los maar die andere bouten knapten gewoon als lucifers houtjes af.. ja het is zon 3/8 bout zo'n inch maat
hj
Om deze 2 gaat het

(klik om te vergroten)

In het blok

(klik om te vergroten)

In de aluminium intercooler
hj
Heeft er iemand ook ervaring met dat zink vonken ? Ik kwam op Internet net ook bedrijven die dat doen
goeiedag eem
@hj zink vonken kan ook maar is een dure bewerking, ik ben zelf gereedschapmaker/draaier frezer , uitfrezen is het makkelijkste en beste
assink
Uitfrezen is inderdaad een mooie oplossing, of uitboren met een linkse boor. M'n freesbank kan alleen rechtsom lopen helaas..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden hakselaar , uitlaat , afgebroken , vervangen , boren en intercooler geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
0