Illustratie van:

Eicher Puma 2 - Aankoppelen stalmeststrooier afstand aftakas

Goedemiddag allemaal
Ik ben aan het kijken naar een schuitemaker sms3000 meststrooier als algemene aanhanger, en om mee te rijden in de maisrace. nu zit voor mijn gevoel bij mijn trekker de aftakas heel ver naar achter t.o.v de trekbek. Is hier een standaard afstand voor wanneer dit niet meer gaat.
Ook heeft een wagen bij ons in de buurt een omgebouwde dissel naar een ondertrekhaak. Nou zit dit er bij de echter niet op en zit ik met het idee om het voor de eerste keer tot de ombouw mee te nemen in bijvoorbeeld een dubbel krentenbrood (gatenbalk) in de hefinrichting, maar dan wordt de afstand tot de aftakas van de trekker nog groter, en ik weet niet of de hefinrichting dit wel zo leuk vind.
Mochten er mensen zijn met ervaringen dan hoor ik het graag!

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Hier de achterkant van de trekker

Reacties

bart-spies
Hier de kar die ik op het ook heb

(klik om te vergroten)

Hier een afbeelding van de schuitemaker meststrooier/maiskar
+1
Huuuuub
Mij lijkt die hele kar veel en veel te groot voor zo een tractortje. Ik zou zo'n kar nooit achter mijn es200 hangen.
bart-spies
@Huuuuub De hoek van de foto doet het meer lijken dan het is, de bakmaat is 1720*3250 dus dat valt alles mee, alleen de schotten zijn inderdaad aan de hoge kant.
bart-spies
@bart-spies en qua vermogen en gewicht vergelijk ik hem meer met een mf35, en die rijden vaker met deze karren (ook hier op tf)
+3
Sojaboontje
Die kar kan wel, maar je moet hem niet in de hef gaan hangen.
+2
yoohan
Nooit in de hef hangen die kar, dat komt niet goed.
Gezien het formaat van het trekkertje, de kar intact laten en trekhaak aanpassen naar onderen. Dat is de veiligste manier.
+1
roscho
Er zijn een paar dingen waar je op moet letten:
- Bij een smalspoor staan de wielen zo dicht bij elkaar dat je gemakkelijk met je wielen tegen de wagendissel komt. De trekbek zal dus wat verder naar achteren moeten.
- Een trekbek die verder naar achteren staat, geeft eerder kans op steigeren, met alle gevaren van dien, zeker als je een maishoop op gaat rijden. Datzelfde probleem heb je trouwens ook als je de wagen boven aan zou koppelen.
- Op een maishoop kan het spoken, zeker als het niet helemaal egaal is vastgereden. Met een smalspoor maak je extra kans op kantelen. Je hebt geen beugel op de trekker, dat is de goden verzoeken...
- Die Eicher is weliswaar een relatief lange trekker, maar met de luchtkoeling zal hij toch vrij licht in de neus zijn: extra kans op steigeren. Waar je met de voorwielen los rijdt, kun je niet sturen.

Al met al raad ik je aan om te proberen een trekker te lenen die breder is en zeker een kantelbeveiliging heeft.

In ieder geval wens ik je veel plezier in de maisstrijd.
+1
PieterA
Misschien kun je de achterwielen links en rechts omwisselen zodat hij op breder spoor komt?
bart-spies
@PieterA daar heb ik aan zitten denken ja, maar met dubbellucht ben ik even breed/ net iets breder (2 meter) als de kar, dus dat wou ik wel zo houden. maar dan kom je inderdaad zoals @roscho al zei met een koppelpunt dat verder naar achter ligt. Maar die ruimte heb je wel nodig om de trekpin en de kruikoppeling van de aftakas kwijt te kunnen boven elkaar.
PieterA
@bart-spies Met dubbellucht ben je natuurlijk ook een stuk stabieler.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Eicher Puma 2 en hebben de trefwoorden trekker , meststrooier , schuitemaker , eicher , aftakas , hefinrichting , ondertrekhaak , trekbek , ervaringen en aanhanger geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!