Illustratie van:

Fordson Dexta - Start niet iemand tips of aanwijzingen

Beste TFers ik heb een vraag over een ford dexta
Mn maatje heeft m net aan de praat heeft er mee gereden maar de volgende dag wilde die niet meer starten gaat wel rond startpiloot enz dr bij maar doet niet.
Hebben jullie nog tips of waar ik aan kan denken

Alvast bedankt Leonardvdm

Deel dit topic

Reacties

Hanjelle
Klinkt alsof je 'uit-knop' nog 'aan' staat. Ook even op je pomp kijken
+1
leonardvdm
@Hanjelle die staan goed
+1
leonardvdm
De rest is voor sanderdh het is zijn trekker en heeft net een TF account
+3
Fred4130
Krijgt ie wel brandstof? Zeefje in de tank is vaak en snel vervuild, heb het zelf ook regelmatig bij mijn dexta. Kan zijn dat ie net genoeg brandstof had terwijl hij reed en door er mee te rijden rotzooi in de tank het zeefje verstopt heeft. Draai de onluchtingsbout op het brandstoffilter maar eens los en pomp met de handpomp, komt er niks uit dan weet je genoeg.
leonardvdm
@Fred4130 goed idee
Clayson M80
Voor gloeien wil een koude trekker beter starten
leonardvdm
@Clayson M80 doet i volgens mij al moet je ff aan sanderdh vragen
+3
Hanomag22
@Clayson M80 als je met dit weer een dexta moet gloeien is ie al aardig op weg naar een serieuze revisie.
cyrus-van-gelder
@Hanomag22 inderdaad ja. Dan heeft ie denk ik echt wel te weinig compressie. Met deze temperatuur moet het zonder gloeien makkelijk lukken.
+1
Hanomag22
Start piloot is motordood. Nooit gebruiken op een ford is t beste.
leonardvdm
@Hanomag22 kloptja word de binnenkant van je cilinder schraal ofzo iets
+1
Hanomag22
@leonardvdm en bij goeie compressie ( als je dat hebt) krijgt de motor een extreme druk op de zuiger. Het is een moordenaar. Vroeger wel veel gebruikt bij dexta en 35jes waar je langeveen zuigers op kon kijken. Die hadden zo’n onderdruk dat je de peilstok aan de ketting moest leggen. 😜
cyrus-van-gelder
@Hanomag22 helemaal mee eens.dan help je de motor alleen maar verder naar de kl... met dat spul.
+2
Hanomag22
Starten bij een dexta, gaat hij vlot zat rond? Anders accu checken, kabel aansluitingen goed schoon maken, zorgen voor deugdelijke massakabel. Niet snel genoeg nog, dan ff koolborstels checken.

Brandstof flow en filters checken.

Klepspeling ok? Geen compressie verlies door de kleppen is belangrijk.

In 99% van de gevallen is dan het probleem in kaart of opgelost.
Clayson M80
@Hanomag22 een Dexta heeft de + aan de massa
Hanomag22
@Clayson M80 origineel wel. Maar dat maakt verder geen verschil. Je massa moet goed zijn, of t nou plus of min is.
Clayson M80
@Hanomag22 zijn de tweede generatie Dexta,s beter dan de eerste ?
+1
Hanomag22
@Clayson M80 de dextas zijn in detail steeds een beetje veranderd. Soms zijn er zaken verbeterd, soms om de productie te optimaliseren. Ford bouwde al vanaf 1939 in basis zo’n trekker. De dexta is min of meer een ford 8n (dearborn) met een modernere motor er in en een wat uitgebreidere versnellingsbak. Dus veel problemen waren er niet te verwachten. Ik denk niet dat er een heel groot kwaliteit verschil is tussen vroeg en laat. Als je een handig gebruiks trekkertje zoekt zou ik zeggen neem een late super met dd aftakas. Voor de heb zou ik alleen kijken of de trekker redelijk gezond is en niet verprutst en niet naar bouwjaar en dd aftakas.
leonardvdm
@Hanomag22 we gaan er even naar kijken bedankt
+1
KlaasM
Rookt ie wel licht bij het starten? Als hij dat helemaal niet doet dan krijgt ie geen diesel.
Had ik bij de 148 ook. Tank bleek vervuild. Tank eraf gehaald. Handvol bouten en moeren erin gegooid en een plons diesel.
Tank op de betonmolen geknopt en paar uur laten rammelen. Is weer prachtig schoon geworden
leonardvdm
@KlaasM bedankt we gaan er naar kijken
leonardvdm
@KlaasM ja hij rookt wel
+1
leonardvdm
@leonardvdm zou het niet aan de zuigerveren of verstuivers kunnen liggen
cyrus-van-gelder
@leonardvdm Dat kan makkelijk. Was bij mijn inter 644 ook zo dat de verstuivers slecht waren. Ook is de motor gereviseerd.
Nu start ie wel meteen. De compressie was ook slecht he. Vaak is een koprevisie ook al een wereld van verschil.
+1
roscho
Quote Reactie van @leonardvdm:
zuigerveren of verstuivers

Dat lijkt me niet, dan had hij de eerste keer ook niet gelopen. Tenzij hij natuurlijk heeft gelopen zonder olie of met kapotte oliepomp. Dat laatste had je dan wel gezien aan de drukmeter (of een rood lampje).
Zaken als vervuilde filters of andere blokkade in de brandstof lijken me waarschijnlijker. En als hij flink rookt bij de startpogingen, kan er ook nog wel eens een blokkade in de luchttoevoer zijn. Voor de rest is er aan de instellingen/het tijdstip van de brandstofpomp toch tussendoor niets veranderd?
Verstuivers: als er vuil door de pomp is gekomen, zou dat nu in de verstuivers kunnen zitten. Maar allemaal, dat lijkt me sterk, dan had er in ieder geval nog wel af en toe een cilinder meegeploft.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden ford , starten , start niet , fordson , dexta en fordson dexta geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!