Illustratie van:

Massey Ferguson 6180 - Koppeling slipt van een op andere moment

Goedenavond,

We hebben een MF 6180 die sinds kort van het ene op andere moment last heeft van een slippende koppeling. Op de weg rijdt het als een vloeistofkoppeling, je kan stationair in z'n 4 optrekken en de rem in houden. Hij slaat niet af. Normaal zou ik aan de natte platenkoppeling denken, maar aangezien hij door olie aangestuurd wordt in het 17 bar systeem dacht ik het daar eerst moet zoeken voor ik de trekker splits. Ik meet ruim 17 bar, dus dat lijkt goed.

De trekker gaf daarnaast melding verstopt transmissieoliefilter en heb daarom alle filters en alle olie vervangen. Er zat geen noemenswaardig vuil of slijpsel in. Maar sinds vandaag weer dezelfde melding, terwijl de koppeling tussendoor niet goed gewerkt heeft. Schakelen doet de trekker verder goed en de Dynashift werkt correct.

Iemand anders nog een idee waar ik het zou kunnen zoeken? Ik wil eerst alle 'betrekkelijk eenvoudige' zaken uitsluiten voor we de trekker splitsen en een nieuw platenpakket in steken.

Alvast bedankt!

Groeten Frank

Deel dit topic

Reacties

Ferguson3085
Hey hallo

Ik heb ook met mijn 6180 gehad dat ik melding kreeg hydrauliek filter verstop waardoor er dingen anders gingen reageren en dat bleek het gevolg te zijn van versleten remmen in de achterbrug waardoor er slijpsel in de olie kwam.

Ik hoop het niet voor je maar dit was mijn ervaring en 4800 euro lichter bij de dealer😟

Suc6
Gr Richard
frank_mf
@Ferguson3085 Remmen werken correct, handrem kan beter
PieterA
@frank_mf Je mag absoluut niet gaan rijden met de handrem er op. Dan breekt de frictieplaat in stukken, die gaat etteren in de bak en dan kun je hem beter inruilen.

Weg doen; verlies nemen en door
frank_mf
@PieterA Door de harde zoemer laat je dat wel 😬
PieterA
@frank_mf Ja klopt, als de zoemer het niet meer doet: Eerst laten maken.
PieterA
@frank_mf Ja klopt, als de zoemer het niet meer doet: Eerst laten maken.
PieterA
@frank_mfHeb je nog wel 180 bar op de hydrauliek?
frank_mf
@PieterA Ga ik morgen even testen. Maar recent voor de vierrotorhark ging nog prima en niet merkbaar langzamer dan de 6265.
PieterA
@frank_mf Soms waren we de druk van een nieuwe pomp al na 10 draaiuren kwijt. (Over die 10 draaiuren doe je wel 2 dagen)
NH-Ford
@frank_mf kun je eenvoudig afstellen via stop op rechterzijdeksel net voor achteras.
Moer van handremmechanisme even paar slagen aandraaien, dan controleren of handrem slag maakt van ongv. 7/8 'tikjes'
+3
PieterA
@Ferguson3085 Ik heb mijn 6160 er voor ingeruild. Helemaal in 3 stukken en alles laten spoelen tot 2x toe. 4 nieuwe hydrauliekpompen in een maand. Elke werkdag een nieuw filter.

Het was onze laatste mf.
mfrijder
@PieterA dat was helemaal niet nodig geweest om te stoppen met MF, dat U de slechte 6100 serie hebt gereden dat is pech dat hebben wij ook gedaan.
Gelukkig is de 6200 serie al vele malen beter als de 6100 mede door de 3 plaats handrem en de compleet andere opbouw van de natte koppeling cq powershuttle.
Mocht U nog eens een andere trekker gaan kopen kijk dan gerust naar de nieuwere types van Mf, die zijn op dit moment echt niet slecht.
+1
KMMF
Trillingdemper in vliegwiel stuk?
mfrijder
@KMMF Zit er niet in, gewoon de koppeling of de behuizing versleten, hebben wij ook 3x gehad met een 6180...
frank_mf
@mfrijder Als ik het goed begrijp handrem checken, trekker splitsen en koppeling vervangen de beste volgorde?
mfrijder
@frank_mf Ik kan natuurlijk niet bij U in de portemonnee kijken maar ik zou zeggen zo snel mogelijk weg doen dat ding, hier ga je op leeglopen en dan is het nog steeds een oud ding met mogelijk meerdere storingen die om de hoek liggen...
frank_mf
@mfrijder trekker is voor de hobby en wordt niet intensief gebruikt. Reparaties doen we zoveel mogelijk zelf.
rommert14
@frank_mf jij handelt er toch ook in?
frank_mf
@rommert14 Niet per sé in trekkers. Voornamelijk hooibouwmachines. Af en toe een verdwaalde trekker maar dan zijn er maar een paar per jaar. Dit jaar stuk of 4.
NH-Ford
@mfrijder je hebt wel degelijk een trillingsdemper tussen vliegwiel en price as.
@NH-Ford @KMMF ] heeft er genoeg bij de hand gehad 😅
frank_mf
@MaartenMandemaker Kunnen idd met trillingsdemper geleverd zijn.

(klik om te vergroten)

Mijn serienummer begint met een D dus zal hem niet hebben.
NH-Ford
@frank_mf De letters van serienummers lopen niet altijd op alfabetische volgorde hoor, dus kan nog maar zo van wel 😉
Maar in dit geval heb je wel gelijk, F is '97, D '95.
frank_mf
@NH-Ford Klopt, heb een lijstje ergens met de bouwjaren.

(klik om te vergroten)

mfrijder
@NH-Ford Dat blijkt nu dus van wel inderdaad, maar er zijn er wel degelijk ook geleverd zonder die trillingdemper, wel 2 jaar lang...
In die tijd waren wij wel klaar met die 6100 bralzooi.
mfrijder
@KMMF Als de trillingdemper stuk is dan werkt de oliepomp ook niet.
NH-Ford
Je hebt de lage druk reeds gemeten, waar als ik vragen mag?
In de aanzuigbuis van oliepompje koppeling zit ook nog een filter, controleer die is.
Anders dan bij de kleine types van deze serie wordt een 6180 met oliedruk gekoppeld, in makkelijkste geval zit je filter dicht..
Trillingsdemper op vliegwiel lijkt me zeer onwaarschijnlijk, dat is vaak of of, slipt niet zomaar.
+1
frank_mf
Quote Reactie van @NH-Ford:
waar als ik vragen mag

Rechtsonder achter de cabinetrap. Op dat vierkante blokje zat een meetpunt. De druk correspondeerde bij gebruik van de koppeling (ging dan naar nul) en bij loslaten weer ruim over de 17 bar. De filters die ik heb vervangen is de grote pot achter, het persfilter en het kleine filtertje onderin (volgens mij is dat het aanzuigfilter. Verder zit er nu compleet nieuwe olie in volgens de specificaties van MF.

@rommert14 als het de koppeling betreft wil ik die zelf gaan vervangen als dat lukt. Dan zijn het alleen de platen en een (ruime) dag sleutelen denk. Maar wil eerst alle randzaken opgelost hebben voor ik de trekker splits.
+1
rommert14
@frank_mf zelf doen bespaart al aardig, wij waren toen aardig wat kwijt, de remmen hadden eigenlik ook gemoeten maar waar eindigt het dan, anderhalf jaar later kregen we de kans om onze oude 5445 terug te kopen waar we aardig heimwee naar hadden dus hebben we de 6180 maar snel ingeruild.
jmos
@frank_mf heb je toevallig ook nog de filters uit elkaar gehaald en bekeken na het verwisselen?
frank_mf
@jmos Zag geen gekke dingen. De kleur van de olie was wel donkerbruin, maar echt stinken vanwege bijvoorbeeld erg warm worden dan weer niet.
mfrijder
@NH-Ford Dat extra filter is alleen voor de koeling van de koppeling en dat hebben alle 6100 / 8100 serie trekker met natte koppeling.
+1
rommert14
Dit klinkt allemaal wel heel bekend 🙈 wij hebben de koppeling toen laten vervangen was een duur grapje, verstopt filter hadden wij ook. We hebben hem anderhalf jaar later maar ingeruild, is naar nl gegaan dus die zal daar ook wel omspoken
frank_mf
Voor de specialisten onder ons. Koppeling (en alle afdichtingen) en handrem heb ik vervangen. Alles werkt en grijpt goed aan. Echter krijg ik maar geen 17 bar op het drukventiel onder de cabine en de koppeling is slecht te doseren. Ik meet momenteel 6-7 bar bij 1.200 toeren. Maar soms heb ik ook 0 bar.

- 17 bar systeem werkt correct (direct na distributieblok heb ik 17 bar) heb m ook open gehad, maar zag weinig gekke dingen.
- stuurpomp lijkt goed (170-180 bar bij stuur maximaal). Heb ook alle o-ringen vervangen en de aanzuigbuizen gecontroleerd.
- ontluchten van koppeling helpt niet (geen verandering)
- hoofdkoppelingcilinder verdacht ik omdat af en toe de waardes veranderen als je veel met de koppeling speelt. Heb nu geen nieuwe afdichtingen liggen maar zag er ook weinig aan. Na schoonmaken geen verschil.

Nog suggesties om na te kijken of te meten? Verdenk zelf de hoofdkoppelingcilinder, maar dat is op weinig gebaseerd.
frank_mf
@frank_mf ik meet trouwens 8 bar.
KMMF
@frank_mf heb je de hoofdkoppeling cilinder goed ontlucht? Met draaiende motor de nippel van de slang aan de voorzijde een halve slag losdraaien en dan met de hand het koppelingspedaal enkele keren langzaam bedienen tot er bij de nippel geen luchtbellen meer uitkomen.
RobVolvo
Slecht te doseren van de koppeling kan ook aan je accumulator liggen, heb je die getest en op juiste hoeveelheid gevuld?
frank_mf
@RobVolvo doseren is inmiddels beter, maar nog steeds geen 17 bar.
@KMMF heb de druk gemeten toen ik de koppeling had afgedopt en toen schoot hij wel naar de juiste druk. Ben bang dat de koppeling intern lekt en moet de trekker weer uit elkaar.
MASSEY-MOOI
@frank_mf ik denk dat ik weet waar hij lekt!
MASSEY-MOOI
@frank_mf deze trekkers (ook de 62/54/64etc)) met 4wd word hydraulisch uit het werk geschakeld door een asje met 2 zuigerveren en daar een busje omheen.

De zuigerveren slijten en worden dun waardoor ze olie verliezen of zelfs knappen.
Beste is om de as, zuigerveren en het busje te vervangen

Dit hebben wij al bij een 3080, 6180, 8110 en een 6480 gehad. Bij de 8110 was het een duur grapje omdat dit een as is met 24 splaines en die kost dik geld. De standaard asjes zijn behoorlijk goedkoper.

Het is trouwens het stukje as die uit de achterbrug komt die de 4wd aandrijft.

Dit is gewoon een slijtdeel van deze trekkers.

Let wel op het is op-zich niet heel ingewikkeld alleen met het in elkaar zetten kunnen de zuigerveren knappen. (Voorzichtig in elkaar zetten)

Bij onze 3080 wou toen niet meer uit de 4wd.
6180 deed raar met de koppeling, net als de 8110 en de 6480 ging raar doen met de dynashift

Dit euvel word vaak onderschat
+1
mfrijder
@MASSEY-MOOI Frank meet met afgedopt regelblok wel 17 bar dus het probleem zal wel degelijk in de koppeling zitten.
Dat de lekkage in de 4WD koppeling er invloed op heeft kan natuurlijk wel.
Ik verwacht zelf de 2 zuigerveertjes 3792463M1 wat die stuk zijn of met het in elkaar steken een stukje van afgebroken is, en heel soms kan het zijn dat zuiger 3619183M2 een haarscheur heeft waardoor deze druk verliest.
In ieder geval is het wel duidelijk dat de trekker open moet hiervoor.
frank_mf
@mfrijder 100 punten

(klik om te vergroten)

Had ze met vet naar binnen laten kleven, maar blijkbaar niet genoeg. Tips?
+3
KMMF
@frank_mf groeven ontvetten, dan vullen met zuurvrije vaseline (niet met vet, omdat vet niet oplost in olie). Dan de kunststof zuigerveren voorzichtig kleiner buigen zodat ze een kleinere maat krijgen. Dan deze in de groeven drukken zodat de vaseline er uit wordt gedrukt en centreren. Nu het huis er voorzichtig overheen laten zakken.
mfrijder
@frank_mf Zoals KMMF al schrijft, geen vet maar vaseline gebruiken.
NH-Ford
@MASSEY-MOOI komt wel eens voor, maar irrelevant voor probleem van dit topic.
mfrijder
@NH-Ford Hoeft niet.
Als de pomp maximaal 25 L/min kan leveren en de 4WD koppeling lekt zeg maar 10 L/min en de rijkoppeling ook 10 L/min dan gaat hij nooit op de 17 bar komen, misschien net bij maximaal toerental....
NH-Ford
@mfrijder Hij heeft al getest met in en uitgeschakelde 4wd
En z'n druk houd hij gewoon bij distributieblok
MASSEY-MOOI
@NH-Ford bij ons werd ook inderdaad 17 bar gemeten maar toen het vernieuwd was was het probleem wel opgelost, heeft zeker wel invloed op de koppeling. Er kan natuurlijk ook een ander punt zijn waar hij oliedruk verliest maar dit komt vaak voor
NH-Ford
@MASSEY-MOOI Is zo uit te sluiten door 4wd in te schakelen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6180 en hebben de trefwoorden trekker , massey ferguson , ferguson , massey , koppeling , vervangen , filters , splitsen , schakelen en vloeistofkoppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
49
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0