Illustratie van:

International 644 - Wat mag een international 644 kosten met wat werk aan Electra

Hallo,

Ik werd getipt dat er bij een kennis een international 644 staat. Hij schijt wat problemen met de elektra te hebben start niet op de sleutel lampen etc, motorisch schijnt ie perfect te zijn met cabine. Ik ga donderdag avond kijken maar heb geen idee wat zo’n ding nou mag kosten. Nu snap ik dat het lastig te bepalen is zonder foto’s of achtergrond informatie. Maar wil een beetje een ruwe schatting hebben als die mens wat gaat vragen. Wat levert zo’n ding op als je hem gaat verkopen en hij verders technisch prima is, als hij rot oid is koop ik hem sowieso niet,

Gr Thomas.

Deel dit topic

Reacties

+1
stephan-inter
3500 tot 4500
+1
Yanmarthomas
@stephan-inter brengt hij dat op of mag hij dat kosten? Misschien een domme vraag hoor maar stel hem voor de zekerheid 😝
stephan-inter
@Yanmarthomas dat brengen ze op. En mogen ze dus kosten. Snap de verschil daar tussen in niet?
Yanmarthomas
@stephan-inter ik bedoel het op zo’n manier dat ik er wel iets aan wil verdienen, ben misschien niet duidelijk genoeg haha
+1
stephan-inter
@Yanmarthomas dan moet je hem goedkoop in handen zien te krijgen
644 schijnt niet de beste inter motor te zijn.
Hier loopt al wel 20 jaar een 644. Maar die motor raakt nu wel aardig op zijn eind.
Yanmarthomas
@stephan-inter ah oké, thanks ik weet genoeg van de 33 serie maar verders heb ik van de andere inter modellen geen verstand 🫣😂
+1
stephan-inter
@Yanmarthomas inters zijn aardig onverwoestbaar.
100% lekvrij is een onmogelijke taak😅
+1
cyrus-van-gelder
@stephan-inter Dat ben ik met je eens. Helemaal lek vrij is de mijne ook niet hoor.( ook een 644)
  • 🙂🙂🙂🙂
+2
walker1
Quote Reactie van @stephan-inter:
Hier loopt al wel 20 jaar een 644. Maar die motor raakt nu wel aardig op zijn eind.

Die loopt bij jullie misschien 20 jaar, maar kan goed al 20 jaar ergens anders gelopen hebben. Dat na 40 jaar de motor aardig op zijn eind is hoeft helemaal niet gek te zijn. Is bovendien ook erg afhankelijk van aantal draaiuren, of er veel zwaar werk mee gedaan is en het onderhoud in die 40 jaar.
stephan-inter
@walker1 ik hoor van meerdere inter mensen dat de 644 motor niet de beste zijn. Hij is hier al zeker 1 x rond gegaan. En nu staat de teller al jaren stil.
Denk dat hij nu wel aan zijn laatste jaren bezig is
walker1
@stephan-inter Is voor zo'n oude trekker toch niet verkeerd, is dus al dik over de 10.000 uur, misschien al richting de 20.000? Ik weet wel dat er in die series verschillende type motoren zijn gebruikt. Volgens mij had bv de 844 zo'n echte lange slag motor waar die Inters wel bekend om zijn. Maar wat er allemaal verschilt met de 644 weet ik ook niet.
1046
@walker1 alle ih blokken zijn lange slag. Er zijn 3 lengtes die ze hebbe gebruikt . Maar allemaal lang
walker1
@1046 Ja bijna elke diesel is een lange slag. Maar ik bedoel dat bv een 844 de langste slag heeft en een 644 misschien juist de minst lange. Maar dat weten de echte Inter kenners veel beter als ik.
+1
1046
@walker1 644 de kortste, 844 de middelste en 844-S de langste
stephan-inter
@walker1 ik denk idd al ver richting de 20 als die er al niet overheen is.
+2
cyrus-van-gelder
@walker1 die van mij is laatst nog gereviseerd. Dat mocht ook wel na 47 jaar. ( 1975) de motor had niet genoeg compressie meer he
[l😉😉😉😉😉
  • nu dus echt wel weer

Fast Eddy
Met stuurbekrachtiging, voorspatborden, een enkelwerkend en dubbelwerkend ventiel en 1000 toeren aftakas. €4000,- tot 4500,-
+1
Yanmarthomas
@Fast Eddy ga de zelfde vraag als bij Stephan stellen. Brengt hij dat op of mag ie dat kosten. Had het miss beter kunnen verwoorden in m’n topic…😜
+2
Fast Eddy
@Yanmarthomas

Dat wat je maximaal kan gaan om hem te kopen. Ze worden niet gauw meer waard als €4500,-.
Om een net bod te doen zou ik rond de €3500,- gaan zitten. En anders even op verkoopsites kijken waar ze ongeveer voor te koop staan. Dat doen autoverkopers ook.
+1
roscho
Ik zou onderstaande (verkoop-)prijzen niet raar vinden:
- 644 technisch in goede staat en banden >60% : 4000-4500
- ook elektrisch in goede staat: plus 500
- Cabine: plus 500 - 1000
- 4 wd: plus 1500 - 2000.

Maar ik heb ze in de handel al wel gezien met vraagprijzen van 10000 of meer. Die prijs zou ik er nooit voor betalen. Het is tenslotte en oude trekker van 45-50 jaar oud, waarvan er nog wel een aantal zijn. Mogelijk zijn niet alle onderdelen meer leverbaar.
walker1
@roscho Ik denk dat je daar wel aardig goed mee zit qua prijzen. Als het richting de 10.000 euro gaat dan moet het al wel een uitzonderlijk goede en nette trekker zijn met weinig uren, of volledig gerestaureerd.
Maar de normale gebruikte trekkers, zo tussen de 3 en 5 duizend. Van die hele serie zullen er van het ene type wat meer gebouwd zijn als van een ander type, maar een 644 is zeker geen zeldzame trekker en de meeste onderdelen zijn nog wel verkrijgbaar vermoed ik.
Yanmarthomas
Oké bedankt heren. Heb nu een idee wat zo’n trekker mag kosten, zijn er verders nog dingen waar ik specifiek op moet gaan letten donderdag avond?
Towaberg
@Yanmarthomas ik zou zeker een goede mechanische controle uitvoeren: schakelen, remmen, aftakas, lift testen ( indien mogelijk met gewicht eraan), speling op het stuur, onderdruk van de motor, …
+12
roscho
Quote Reactie van @Yanmarthomas:
dingen waar ik specifiek op moet gaan letten

- Is het rond de motor heel mooi schoon, dan is waarschijnlijk lekkende olie weggewassen. Wantrouw dit dus.
- Olielekkages krukaskeerring, vooraan en in t midden, lekkage bij stuurhuis, bij de steekassen van de wielen en rond de aftakas(sen).
- Stuurspeling en speling op het tuimelpunt van de vooras. Trek je met het sturen niet de hele vooras een paar mm naar voren en naar achteren.
- Oliepeilstok eruit, peil te hoog, dan zit er misschien water in de olie (bussen of kop lek). Olie grijs: water door de olie gemengd, dus lekke bussen.
- Omgeving waterpomp: geen lekkages?
- Olie en drab in de koeler: koppakking lek
- Starten: controleer eerst of de motor helemaal koud is. Zo niet, dan heeft de verkoper de boel eerst warmgedraaid om hem beter te laten starten.
- Gaat de startmotor snel genoeg rond en slaat de motor onmiddellijk aan.
- Damp uit de uitlaat: in het begin mag de trekker even iets roken, daarna moet het roken over zijn.
- Damp uit de carterontluchting/olievuldop of zelfs gesputter: veel onderdruk, de motor is versleten, de compressie verdwijnt langs de zuigerveren omlaag.
- Schakelen: druk in elke versnelling zonder te koppelen even tegen de pook. Kraken: versleten synchromesh. Schuift de trekker iets vooruit, dan is t goed. Schakelt de groepenbak ook goed en evt. de reductiebak?
- Koppeling: vrije slag ongeveer 3 cm. Is het minder, controleer dan of op de stang nog voldoende stelmogelijkheid zit. Controleer ook de aftakaskoppeling en de aftakasschakeling. Zijn alle beschikbare snelheden in te schakelen?
- Remmen en koppeling: test eerst de rem. Pedaal onderin of sponsachtig, dan zit er lucht in het systeem of is de boel versleten. Geef handgas tot zo'n 1500 toeren, kies de hoogste versnelling en laat de koppeling opkomen. De motor moet nu smoren, de koppeling mag niet (blijven) slippen. Let hierbij ook op de uitlaat. De trekker mag een beetje roken, hij moet tenslotte werken, maar er mag geen dikke wolk uitkomen (welke kleur dan ook).
- Proefrijden: Rij een blokje rond, let op schakelen, koppelen, gasgeven (geen rookwolken). Rij in de hoogste versnelling op handgas en rem flink. Je test nu rem en ook koppeling, die mag niet slippen.
- Versnel en rem weer af op de motor, versnel daarna weer. Hoor je klakkeren of gerammel, dan zit er speling in de bak of de assen tussen motor en bak.
- Verloopt het stuur, dan zit er lekkage in de hydrostaat. Lastig mee te rijden, je blijft constant iets aan je stuur draaien.
- Heffing en hydrauliekventiel(en). Hendels gangbaar, ook van diepteregeling? Reageert de hef goed? Geef druk op het ventiel. Hierdoor moet de motor merkbaar zwaarder gaan lopen. Misschien kun je een drukmeter lenen. Druk moet bij stationair toerental boven 170 bar liggen en bij 1100 toeren rond 180. Veel verschil tussen stationair en bij gasgeven, dan is de hydropomp versleten.
- Werken alle meters en dashboardlampjes? Urenteller draait ook?
- Kijk hoe de banden eraan toe zijn. Scheuren, slijtage, droogtescheurtjes?
- Controleer na je ritje opnieuw op lekkages, de motor is nu warm.
- Zitten alle wielbouten/velgplaten goed vast? Losse bouten kunnen de gaten in de velg uitslaan, waardoor je ze nooit meer goed vast krijgt. Geen scheurtjes in de velgrand bij de bevestiging aan de velgplaten?
- Reflectoren van de koplampen verroest?
- Tot slot het blikwerk.

Waarschijnlijk had je zelf de meeste punten al genoteerd en ik heb vast ook nog iets vergeten.
Het is geen nieuwe trekker, er mag dus best iets aan mankeren, maar alles wat je vindt, kan de trekker alleen maar minder duur maken.
+2
Towaberg
@roscho wat kan jij het goed verwoorden, bij een volgende aankoop mag je mee 😉
+2
roscho
Quote Reactie van @Towaberg:
bij een volgende aankoop mag je mee

Bedankt voor je compliment. Ik hoop dan wel dat we dan niet tegen een slimme handelaar aan lopen die alles nóg mooier weet te vertellen.... 😃
+1
Towaberg
@roscho we kopen enkel bij particulieren 🤣
Towaberg
@roscho we kopen enkel bij particulieren 🤣
Yanmarthomas
@roscho oké super bedankt 👌👌
+9
PieterA
@roscho Ik heb al veel over de aankoop van gebruikte trekkers gelezen, maar zo'n nette tekst daarover heb ik nog nooit gezien. Jammer dat deze tekst langzaamaan weer kwijt raakt in de brij van internet. Ik ga hem uitprinten en in mijn map met aankoop machines bewaren.
+2
cyrus-van-gelder
@roscho Dat heb je alles bij elkaar keurig verwoord zo. Complimenten dus
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
+3
Yanmarthomas
Ik ben vanavond wezen kijken. Maar het is hem niet haha, overgespoten en koppeling zit heel hoog, stel mogelijkheid was niet overdreven meer. Motor rookte behoorlijk blauw bij het gas geven, behoorlijk carterdruk motor olie kwam uit de peilbuis. Er zat geen dichte cabine op achterkant open, had dat wel verwacht. Banden bijna glad. Ook de kleine dingen uitlaat vanalles aan gelast wel een klifa en wat fluite die pff klinkt wel mooi. Mist handgreep aan de rechtse deur en zo nog wat dingen, hij is ook veelste duur voor wat het is, wel bedankt allemaal voor de reacties ben weer wat wijzer 😀

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

walker1
@Yanmarthomas Is dus wat meer werk als alleen de electra.
+1
Yanmarthomas
@walker1 precies, was niet verteld haha
+3
stephan-inter
@Yanmarthomas verstandig om te laten staan
+2
Yanmarthomas
@stephan-inter zag het Al meteen toen de motor gestart werd, dacht van hooo nu even opletten met zoveel rook. En hoe verder ik ging kijken hoe slechter hij werd 😂
+1
stephan-inter
@Yanmarthomas flink balen. Moest je er ver voor rijden?
Yanmarthomas
@stephan-inter nee 5 minuten haha dus dat was ideaal. Anders had ik wel foto’s oid gevraagd
1046
@Yanmarthomas fotoos zeggen ook nie alles😉
Yanmarthomas
@1046 nee zeker niet. Maar dan heb je wel een beeld bij een machine.
+4
roscho
@Yanmarthomas Fijn dat je het even terugkoppelt, ik was wel benieuwd of het wat zou worden.
+2
Fast Eddy
Zo te zien is deze ook zonder stuurbekrachtiging. Bij deze klasse trekkers is dat zeker een groot gemis met veel manoeuvreerwerk.
Je hebt een verstandig besluit genomen.
stephan-inter
@Fast Eddy onze 644 heeft ook geen stuurbekrachtiging. Mis je totaal niet
Fast Eddy
@stephan-inter en @roscho

Als je maar rijd is er niks aan de hand. Maar met machines aankoppelen en met wat gewicht op de neus is het gauw gedaan met de pret. Helemaal als je de hydraulische besturing van de inters gewent bent. Die kan je met de pink besturen. Ik heb zelf een Fendt 103S gehad zonder stuurbekrachtiging met brede voorbanden. Nu was dat een kleine trekker maar dat heeft mij wel doen besluiten om niet gauw weer een trekker te kopen zonder stuurbekrachtiging.
+1
stephan-inter
@Fast Eddy al 20 jaar een 644 hier zonder stuurbekrachtiging. Als jochie kon ik er al goed mee geworden.
+2
PieterA
@stephan-inter Mee eens hoor; watjes worden niet geboren, die worden gemaakt.🤣
roscho
Quote Reactie van @Fast Eddy:
geen stuurbekrachtiging zeker een groot gemis

Zolang de middelste ring van het bandenprofiel nog hoog genoeg is, is er geen enkel probleem. Sturen wordt wel zwaar als de banden bijna versleten zijn en dus de volledige breedte van de band op de grond staat.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 644 en hebben de trefwoorden perfect , cabine , start niet , kopen , technisch , lampen , kennis , Elektra en Avond geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0