Illustratie van:

Ford 2000 - de hef tilt bijzonder weinig gewicht sinds kort

Beste tf'ers

Onze Ford 2000 tilt sinds enige dagen bijzonder weinig gewicht.
De ellende begon toen de hef slecht reageerde op de hendel. De hef ging helemaal omhoog of met een klap naar beneden. Dit is hebben we opgelost, we hebben het pennetje die de hefhoogte doorgeeft vervangen. Dat werkt nu dus nu weer goed.

Daarna kwam dus weer een ander probleem opdagen toen ik de beregeningsslangen afgerold had en de haspel leeg was, Namelijk dat de hef opeens zeer weinig tilde. Hij tilde de lege haspel nog geen eens van de grond
De hef tilt denk ik iets van max 300 kg, de weidesleep krijgt hij namelijk nog geen eens helemaal omhoog.

Het lijkt dus alsof de hef ergens druk verliest, de motor loopt namelijk ook niet echt zwaar als je iets wilt optillen.

De hydraulische functie ventiel werkt wel goed. Hier loopt de motor wel gewoon nog zwaar al je iets met het hydroliek ventiel uitvoert.

we hebben de hefdeksel nu al paar keer eraf gehaald en naar gekeken, maar kunnen zo gauw niks zien wat er mankeert
Ik hoop dat iemand raad heeft over wat het zou kunnen zijn. Bedankt alvast

Met vriendelijke groet,

Vincent

Deel dit topic

Reacties

brauheist
Zakt die na als die uit staat?
@brauheist dat deed ie eerst altijd wel een beetje met gewicht in de hef.
brauheist
@Fendt303LS_Vincent je zou bij een lmb de druk op het ventiel kunnen laten meten, wanneer die goed is zou ook de hef manchet lek kunnen zijn.
Filter al gecheckt?
@brauheist Ja, we hebben vanmiddag even een hydroliek slang van de beregeningsslangen haspel aangesloten. deze draait die wel zo af. Je hoort hem dan ook wel pompen, zoals die dat ook ooit deed bij de hef als die iets zwaars moet tillen.
Ik weet niet zo goed of wat voor afdichtingen er allemaal in zitten, kans is aardig aanwezig dat inderdaad daar het probleem in zit. Ik zal kijken. Bedankt in ieder geval.
bart-spies
@Fendt303LS_Vincent als het manchet verbrokkeld is (wat mij is gebeurd) vooral niet te lang blijven proberen, maar eerst kijken. Die korreltjes komen overal in te zitten, en ze worden steeds fijner totdat ze echt overal in zitten.
Die van mij deed alleen echt helemaal niets meer, dus ik denk dat dat niet het geval is
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @bart-spies:
het manchet

Om de hefzuiger?
brauheist
@Fendt303LS_Vincent over het algemeen is de manchet vervangen niet zo moeilijke reparatie
Bedankt allemaal voor jullie hulp. Ik zal de hef deksel er wel weer even afhalen, en kijken of ik het manchet kan vervangen. Of dat ik nog iets anders zie toevallig.
Hanomag22
@Fendt303LS_Vincent volgens mij zit er ook nog een soort overdruk ventiel op de hefcilinder om drukgolven op te vangen bij zware werktuigen bij transport. Wellicht is die lek
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Hanomag22:
volgens mij zit er ook nog een soort overdruk ventiel op de hefcilinder om drukgolven op te vangen bij zware werktuigen

Klopt, overdrukventiel voor wanneer het hef ventiel gesloten is.
brauheist
@Fendt303LS_Vincent zit er aan de voorkant geen vierkant deksel?
@brauheist Nee, helaas niet. bij die Ford zit die hefcilinder pot gewoon echt onder de hefdeksel geplaatst, dus kan er zo niet bij.
Zou dit het ook kunnen zijn, deze stang kwam uit het hef ventielblok. Er misschien twee rubberen ringetjes. Misschien dat ie hierdoor druk verliest?

(klik om te vergroten)

Hef ventielblok
Ik heb nog naar dat hefmanchet gekeken, en geprobeerd eruit te halen. Alleen er zit een pinnetje ervoor waardoor die zuiger er niet helemaal uit kan. Ik heb geprobeerd het pinnetje eruit te drukken, maar dat lukte niet zo snel. Ik zag ook geen stukjes rubber of iets bij die zuiger.
+1
Het probleem is inmiddels verholpen!

Ik heb nieuwe ringetjes op de stang die in het ventielblok zit gedaan. Maar ik weet niet of dit het probleem was.

Ik zag ook nog een bout zegmaar net achter het ventielblok zitten. Ik dacht dat deze los moest om de hefdeksel los te halen. Maar dat was niet zo kwam ik achter. Deze bout zat ook niet helemaal vast gedraaid. Deze heb ik weer vastgedraaid. Best wel kans dat daar het probleem in zat. Ik denk dat die bout invloed heeft op de hydroliek stroom of iets.
Het was dus achteraf gezien een makkelijk probleem. Blij dat het nu denk ik klaar is, en hopen dat het nu goed blijft.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 en hebben de trefwoorden ford , motor , hef , gewicht , druk , Weidesleep , vervangen , hydroliek , hendel en hydraulische geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!