Illustratie van:

Fordson Super Dexta - Is de motor een perkins A3-152 of zijn er verschillen?

Is de motor van een fordson super dexta gelijk aan een a3-152 perkins of zijn er toch verschillen.

Deel dit topic

Reacties

+1
Hanomag22
Hoi, de dexta motor is door perkins opgebouwd met gietwerk dat door ford gemaakt is. Op ford specificatie bussen zonder kraag, simms pomp, geen ketting (pre dexta had perkins distributie ketting) geen zichtbare perkins logo’s en nog wat details. In principe passen wel alle perkins delen bij een revisie. Voor bussen met kraag, die het makkelijkst werken voor de gemiddelde hobbyist, kun je het blok uitkotteren zodat de kraag in het blok valt. Oliepomp van dexta is wel anders. Nieuwe pomp heeft dan wat modificatie aan de leidingen nodig, maar dat gaat vrij gemakkelijk.
Mooiste is dexta blok in de ford en perkins in een mf. Niet wisselen, dat is jammer voor de originaliteit.
sjorsthissen
Zoals Hanomag22 zegt, staat het ook bij mij in het boek. Dus: ja, er zijn verschillen.
huizi011
Hoi,
Hanomag22, bedoel je dat op de gewone dexta met a3-144 een distributie ketting zit?
Hanomag22
@huizi011 nee. Dexta heeft altijd tandwielen. Toen ford bij perkins kwam voor een dexta motor moest een bestaand perkins ontwerp met ketting omgebouwd worden. Vanaf toen is ook de perkins versie met tandwielen gekomen. Dat is in grote lijnen het verhaal. De mf 35 had in die tijd nog een 4 cilinder standard motor en kwam een tijdje later met de perkins motor.
jammermaarhelaas
@Hanomag22

Klopt het dat die Standard motor een distributieketting had, die wel eens uitrekte waardoor er problemen kwamen bij het aanslaan?
Hanomag22
@jammermaarhelaas heb ik ook gehoord maar ben geen Ferguson kenner. Daar weten anderen vast meer details van dan ik.
jammermaarhelaas
Bij mijn weten had de motor voor de SuperDexta geen A maar een F als aanduiding, dus F3.152, dit om aan te geven dat het geen gangbare Perkins was maar een door Ford verbeterde motor bedoeld voor de SuperDexta.
Hanomag22
@jammermaarhelaas dat klopt. F3.144 en F3.152.
huizi011
Nog één laatste vraag…
Perkins bouwde de motor op het door ford geleverde gietwerk.
Was dat gietwerk goed?
Maw heeft de f3-152 ook last van de “ford ziekte”?
Of is het inderdaad verbeterd door ford.
Hanomag22
@huizi011 lekken doen de meeste Engelsen 😜. Poreus blok hoef je niet bang voor te zijn. Dat was pas veel later met de overvierkante motoren toen ze daar wat meer uit wilde persen. Daar zijn ze in 64 mee begonnen met die motoren en de problemen pas eind jaren 70 opgekomen volgens mij.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @huizi011:
de “ford ziekte”?

Ford heeft in de motoren van de 1000 serie en later, zeker tot en met de 10 serie, af fabriek nooit bussen gebruikt. Geen natte, en ook geen droge. Droge kwamen er eventueel pas in bij een revisie/reparatie.

De eerste jaren van de productie, dus vanaf 1964, maakten ze naar verluid de beste kwaliteit qua cilinderblokken, waarbij de industrie motoren sowieso de besten zouden zijn geweest.
Hanomag22
@jammermaarhelaas geen bussen af fabriek klopt. Kwaliteit kan zijn, weet ik niet, maar zou me inderdaad niet verbazen. Heb wel gehoord dat ford bij verkeerd geboorde blokken of andere problemen wel bussen in nieuwe motoren zette, maar weet niet of dat echt zo is.
jammermaarhelaas
@Hanomag22

Wie weet
+1
sjorsthissen
@huizi011 wat jij bedoelt is de cavitatieproblemen van de Ford landbouwmotoren met parent-bore. Toen in eind 1964 de Ford World series kwam werden de Ford tractoren wereldwijd voor het eerst gestandaardiseerd met de 1000 serie. Alles werd opnieuw ontworpen: de motoren moesten allemaal zelfdragend worden en zoveel mogelijk onderdelen moesten gedeeld kunnen worden met de andere tractoren binnen de serie. De cavitatieproblemen die je bedoelt hadden de majors en dexta's niet. Ook de 6 cilinder 6D industriemotoren (590E etcetera) en 2700 serie motoren van Ford hadden dit probleem niet. Deze hadden ook allemaal verwisselbare cilindervoeringen.
Hanomag22
@sjorsthissen droge bussen toch bij de 2700 serie, of niet?
sjorsthissen
@Hanomag22 dat heb ik ook eens ergens gelezen.
sjorsthissen
De cavitatieproblemen zijn inderdaad pas met de 1000 serie gekomen.
huizi011
2701E (4cil), 2703E, 2704E(T) hebben droge bussen.
De rest parent bore…
Wat ik zo gauw kon vinden..!
+1
sjorsthissen
@huizi011 klopt, maar de serie waar de 590E deel van uit maakt hebben natte bussen, net als de major.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta en hebben de trefwoorden super , motor , fordson , dexta , super dexta en perkins geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0