Illustratie van:

International 744 - lagers vervangen stabilisator stangen in de achterbrug

Hallo, ik heb een kapotte lager aan de onderzeide van hef inrichting waar de stabilisatorstangen zitten. Ik heb de lange as er al uit maar weet iemand hoe de oude lagers er uit zijn te krijgen. Alle tips zijn welkom

Deel dit topic

Reacties

roscho
Ik snap niet goed wat je bedoelt. Voor zover ik weet, zit de hef vast met pennen in gaten, op sommige plekken met een kogel ertussen. Of bedoel je nu een wiellager?
Hamertje
Het gaat om nummer 57

(klik om te vergroten)

Het gaat om nummer 57
+2
jvc760
Dan heb je nu een probleem... die as mag je er nooit helemaal uit halen ! Daar zit inwendig de trekkrachtregeling opgeschoven.
Dat wordt complete hefblok demonteren.
JordyW
Die as eruit trekken was geen slimme zet, middenin zit namelijk een heveltje waar de as tegenaan drukt voor de trekkrachtregeling. Dit heveltje zal nu omgeklapt zijn, waardoor je de as er niet meer inkrijgt of de trekkrachtregeling werkt niet meer. Zoals @jvc760 al zegt zal nu het gehele hefdeksel eraf moeten om dit weer functioneel gemonteerd te krijgen. Wat de lagers zelf betreft, deze zijn met een inwaartse trekker eruit te krijgen, eerst zul je de houder van de afdichtingen eruit moeten halen. Hierachter zit het pendellager.
argenterio
Niets aan de hand, waarom lager vervangen? Alleen eind sponsjes vervangen dan is lekkage voorbij. Ook lange stang er uit trekken is geen probleem. Rest kan niet van plek . Je schuift alles zo weer in elkaar. Geen paniek.
argenterio
Het is een buig stang en de hevel zit er naast en meet de buiging. ( trekkracht). Dus alleen reageren als je weet hoe dat bij een cormick zit anders blinde paniek.
JordyW
@argenterio
Het is heel eenvoudig om te weten hoe dit in elkaar zit. Zoals in het werkplaatshandboek te zien is houdt de buigas wel degelijk de hevel op zijn plek. Zodra je de as (6) eruit haalt bestaat er de mogelijkheid dat as 13 bij verbindingsbus 17 uit elkaar zakt waardoor hevel 8 naar onderen zakt. Je kunt geluk hebben en hem misschien met wat wrikken weer in elkaar krijgen. Als dit niet lukt moet of het hefdeksel eraf of de versnellingsbakolie aftappen en deksel 23 onder aan de versnellingsbak losschroeven.

Het komt inderdaad zelden voor dat de lagers zodanig versleten zijn dat het met nieuwe schuimringen niet meer afdicht, enkel de ringen vervangen zou voldoende moeten zijn.

(klik om te vergroten)

Corne S
Alleen vraag ik me af of die lagers echt zo hard slijten. De hervatten scharnieren toch op de hefkogels en de as draait toch niet (kan wel overigens).

Waarschijnlijk zit er aan de onderkant van de achterbrug ook een luikje waar je wel wat door heen kunt werken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 744 en hebben de trefwoorden hef , achterbrug , vervangen , lagers en international 744 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0