Fendt 309 LSA aftakas-koppelingshendel.

Op een toertocht maakte een deelnemer mij er attent op dat mijn aftakas-koppelingshendel verkeerd stond. Die persoon beweerde dat de hendel naar voor moet staan (tegenaan de voorruit). Maar dan draait de cardan. In de handleiding vind ik niet meteen hoe de hendel moet staan. Mijn vraag is dus: hoe moet de hendel staan bij het niet gebruiken van de cardan: opgetrokken naar de bestuurder (volgens mij het meest waarschijnlijk) of naar voor richting voorruit? Ik nam even de ronde plaat af op de R-zijkant van het motorblok om te zien of alles daar OK was. Ik was heel verbaasd dat de binnenkant van die plaat en de binnenruimte vol hingen met zwart roet. Roet afkomstig van??? alles netjes uitgeblazen en gereinigd met contactreiniger. Ik meende daar ook een smeernippel te zien maar 'k zou niet weten hoe die te smeren. Alvast bedankt voor alle antwoorden.

Deel dit topic

Reacties

+2
Fendt926Driver
De hendel hoort bij niet gebruik naar voren richting de ruit te staan.
Anders staat er onnodig spanning op je druklager.
En het iets meedraaien van de aftakas is niet erg.

En de voorkeuze op 0 natuurlijk.
De roet (ijzervijlsel en vettigheid) komt puur van gebruik en hoeft niet perse erg te zijn.
De smeernippel mag je zelf eigenlijk niet bij zitten of je moet heel goed weten wat je doet
Bij te veel vet kan het tussen de koppelings platen komen en dat moet je niet willen
+1
unipower
Bij een LSA, maakt het niet echt uit hoe deze staat. Als de hendel naar voren staat draait het druklager alleen zonder belasting, als de hendel naar achter staat komt er druk op het lager maar draait deze niet mee. Bij een 300C model moet de hendel ALTIJD naar voren staan als de aftakas niet gebruikt word, anders slijt de rijkoppeling nog harder dan ze normaal al doen 😅
+1
Welten
@unipower zelfs een lager dat voor axiaal kracht is gemaakt vind axiaal kracht niet leuk als het voor lange tijd belast word. Het beste maar dat moet iedereen zelf weten is de hendel dus zo veel mogelijk naar voren dus het minst belast. Bij ons thuis word je op de vingers getikt als je onnodig aftakas en rij koppelingen met druklagers aan het belasten bent. (opstoken bent) maar dat is misschien ook wel sport geworden om er bij iedereen op te letten.🤣
unipower
@Welten Als een lager op spanning staat maar niet draait word er in mijn ogen ook niks van gevraagd 😉 misschien is dat wel beter dan 1000 uur een lager laten draaien zonder belasting, want die heeft wel slijtage 😅
mf 6150
@Welten
En toch snap ik er dan niks van dat de aftakas koppeling van onze 305 er 14500 uur in heeft gezeten. Pa heeft die hendel nog nooit vrij gezet
Kluiszicht
Ik wil iedereen bedanken voor de duidelijke reacties: ik dacht al dat grote onkosten op me af kwamen... Ondertussen staat de trekker al een paar maanden in rust na een schouderoperatie: 't Is uitkijken naar betere tijden!
Groetjes, Fons

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden fendt , netjes , toertocht , motorblok , smeren , hendel , Handleiding , zwart en richting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
6
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0