Illustratie van:

Fordson Dexta - Olie lekkage kleppendeksel verhelpen

Recentelijk is mij de oude pakking van het kleppendeksel kapot gegaan, en de nieuwe pakkingen ( 1 van histoparts en 1 van kodaparts) lijken iets te lang, waardoor ze aan de binnenkant van de rand gaan liggen.
Is er een handigheidje voor om zo’n ding terug te plaatsen? En met name ook om te voorkomen dat ie te ver naar binnen of naar buiten plooit?

Bij voorbaat dank!

Mvg Stefan

Deel dit topic

Reacties

Fordje4600
Vast plakken met kit geschikt voor olie
Klein Rot
@Fordje4600
En dan iets vast zetten en een dag later natrekken.
+1
oldtimergek
Wij plakten ze altijd vast met bison kit in het klepdeksel.
Clayson M80
Vloei bare kan ook
sanderdh
Ik heb vloeibare pakking gebruik
Werkt goed
iantx1500f
Had op het andere topic al gereageerd
Namelijk cntactlijm
stefan-wosinsky
Bedankt voor het reageren!
Ik zal de pakking tzt met wat vloeibare pakking vast kleven, dan moet het goedkomen.

Echter is ze afgelopen vrijdagmorgen op 2 cilinders beginnen te lopen, dus de brandstofpomp zal eerst gereviseerd moeten worden.
brauheist
@stefan-wosinsky kunnen ook de verstuivers zijn
TrekkerBoer1
@brauheist

Heb dit probleem ook met mijn 2 cilinder tractor, deze loopt op 1 cilinder.( en rookt veel ) ik dacht zelf ook aan de verstuivers, maar wat kan dan een probleem veroorzaken? dat de verstuiver het niet op tijd diesel in spuit?
+1
brauheist
@TrekkerBoer1 de precieze werking kan ik niet zeggen, de verstuivers gaan open bij een bepaalde druk als er vuil in zit (of slijtage?) Gaat deze niet of niet voldoende meer open
Ik heb verschillende tractors gehad waarbij de verstuivers opnieuw afgesteld moesten worden
+1
Klein Rot
@TrekkerBoer1
Verstuivers zijn aan slijtage onderhevig ze gaan niet eeuwig mee
stefan-wosinsky
@TrekkerBoer1 de verstuivers kunnen door gebrek aan zwavel wat sneller slijten dan vroeger, en ook de toevoeging van biodiesel helpt niet bij de smering. (Biodiesel trekt water aan wat weer zorgt voor extra slijtage)
De timing wordt echter geregeld door de pomp, die wordt vaak door een ketting of tandwiel aangedreven (bij de dexta is het een tandwiel overbrenging).

Het zou kunnen dat uw pomp door een ketting aangedreven wordt, en die kunnen ooit verspringen. Maar als dat gebeurt verwacht ik eigenlijk dat uw 2 cilinder helemaal niet meer starten wil.

Als de klepspeling te groot is kan het ook zijn dat de kleppen niet openen, in dat geval kan ie ook op 1 pitje gaan lopen.
stefan-wosinsky
Dag allemaal. Nogmaals dank voor het reageren.
Ik heb de nozzles van de verstuivers niet lang geleden vervangen, en de dexta heeft goed gelopen sindsdien.

Ik heb de oude ook nog bewaard, dus die zou ik er terug in kunnen zetten om het echt helemaal zeker te weten, (immers heeft ze ook goed gelopen op de oude totdat ik die verving)

Het begon als een hoop extra zwarte rook, meer dan ze tot dat moment ooit gerookt heeft. Nog geen anderhalf minuut later begon het geklepper en kon ik niet alleen horen, maar ook voelen dat ze op 2 cilinders rijdt.

Gezien het feit dat er nog wel brandstof uit alle verstuiver leidingen komt en dat de brandstofpomp relatief duur is te vervangen, is mijn vermoeden dat dit nog nooit gebeurd is en zodoende verdenk ik die pomp. Membraan ligt al in de stelling, maar helaas is dat niet het probleem. Overigens klonk de motor wel normaal bij het terugnemen van het gas, het is echt alleen als de pomp druk moet leveren om de motor rond te krijgen.

Mocht iemand nog een lumineus idee hebben dan hoor ik het graag, anders zou ik een bedrijf in Engeland kunnen vragen een gereviseerde pomp op te sturen, totale kosten zullen zo rond de 800 of 900 euro zijn.

Mvg Stefan
Hanomag22
@stefan-wosinsky kleppen al gesteld? Compressie al gemeten?
stefan-wosinsky
@Hanomag22 kleppen gesteld zoals de handleiding aangeeft dat het moet, compressie niet gemeten. Ben inmiddels ook wat aan het kijken naar een fordson super dexta, eigenlijk meer om de minimec dan het extra vermogen, omdat die vacuüm bediende pompjes ervoor zorgen dat de koude motor gaat halen (galopperen, zoeken, hoe je het ook noemen wilt).

Handel in deze machientjes is niet heel denderend heb ik in de gaten. Ik hoef niet de hoofdprijs voor de mijne, maar het zijn veelal koopjesjagers die een bericht sturen.
Hanomag22
@stefan-wosinsky ik vermoed dat je het probleem van je dexta niet in de brandstof maar bij de zuigers of kleppen moet zoeken. Ik zou eerst compress meten en de verstuivers even aan de verstuiver tester hangen. Of verstuivers wisselen van cilinder en kijken of dan een andere cilinder niet mee doet.

Een galopperende dexta is meestal en behoorlijk versleten en voorzien van een lekke membraan. Zo’n membraan kun je snel goedkoop en makkelijk vervangen. Een andere dexta is ook altijd afwachten wat daar weer versleten is. Gezien de leeftijd hebben ze allemaal al t nodige meegemaakt. Of je moet een techni tip top gerestaureerde vinden voor makkelijk geld,……….
Clayson M80
@stefan-wosinsky tweede generatie Dexta heeft ook een minimec brandstof pomp

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden olie , kapot , lekkage , fordson , dexta , pakking en fordson dexta geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0