Bandendruk veel wegvervoer 460/85R38

Hey wat is een goede banden druk voor een 460/85R38 band die 90% over de weg rijd zonder heel veel gewicht in de het max 350kilos

Deel dit topic

Reacties

+1
Fendt926Driver
Voor de snelheid 2.4.
Voor het comfort 1.8
walker1
@Fendt926Driver @Inter644fan Dat je met 2,4 bar een hogere snelheid haalt ipv met 1,8 bar kan misschien, maar het zal maar een heel klein verschil zijn. Wel is 2,4 bar stuk gunstiger met dieselverbruik. Voor comfort is 1,8 beter, zeker bij een oudere trekker zonder geveerde cabine, zonder lucht geveerde stoel, zijn het enkel en alleen de banden die klappen, door bv hobbels en gaten in de weg, opvangen.
Verder zou ik wel in die range van 1,8 tot 2,4 blijven als je veel of enkel maar over de weg rijd, ga je hoger of juist lager zitten met de druk, dan gaat de band ongelijkmatig slijten.
Fendt926Driver
@walker1 wij merken het met trekkertrek.
Als je weg rijdt van het terrein kun je de rest amper bij blijven.
Maar staat de drukwissel wel volop te pompen.
Maar op een luchtrem compressor 2 achterbanden 650/65R42 op pompen van 0.3 naar 2.4 heb je een paar km nodig.
Maar dan rij je de rest ook vlot voorbij.
Van net 42kmh bij 0.5 tot 45.5 bij 2.5 bar
walker1
@Fendt926Driver dan heb je 3,5 km/h verschil tussen 0,5 en 2,5 bar. Bij 0,5 bar heb je veel meer weerstand bij het rijden en de compressor trekt ook vermogen weg. Dus verschil in snelheid is zeker wel verklaarbaar. Maar het verschil in snelheid tussen 1,8 en 2,5 waarbij er geen compressor draait, zal minimaal zijn. Ik denk dat het met 1 km/h wel ophoudt.
+1
Fendt926Driver
@walker1 compressor zit vast op de trekker dus die draait altijd mee.
De snelheid is dus niet afhankelijk van de compressor maar alles van de rol weerstand en omtrek
@Fendt926Driver word de omtrek van de band groter als je hem oppompt? Rekt de ruimte tussen de nokken zegmaar?
Had laatst een discussie met iemand, maar kwamen er niet uit.
+1
jammermaarhelaas
@ronald-deutz-fahr

Een hard opgepompte band zakt minder ver in dan een zacht opgepompte band, en daar zit het verschil.
Het gaat dus niet om de omtrek van de band, het gaat om de afstand van het hart van de as tot de bodem.
Als je deze afstand maal Pi (ongeveer 3,14) doet, heb je de "effectieve omtrek".
varken
@jammermaarhelaas hier heeft @JD3010 wel eens wat over geschreven als ik het goedheb
jammermaarhelaas
@varken

Oke, bedankt voor de tip.

Bij mijn Ford trekker zonder grondradar moet ik de "roladius" instellen in de snelheidsmeter (in het dashboard, doe je ooit eens een keer bij nieuwe banden bijvoorbeeld). Deze roladius is de afstand van hart achteras tot de bodem. Deze hangt af van de bandenmaat, bandendruk, wielgewichten, gewicht werktuig enz.

Het dashboard berekend dus de snelheid door het aantal pulsen per seconde van de pulsenteller in de achterbrug te vermenigvuldigen met deze maat, hoe groter die maat, hoe hoger de snelheid per puls.
+1
@jammermaarhelaas interessant! De afrol omtrek zou toch gelijk blijven?
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
afrol omtrek

De omtrek van een hard of een zacht opgepompte band blijft gelijk.
Een hard opgepompte band zal een klein contactoppervlak hebben met de bodem.
Een zacht opgepompte band zal een groter contactoppervlak hebben met de bodem, de band zakt uit in de breedte en in de lengte. Daardoor heeft een groter deel van de omtrek van de band contact met de bodem, de totale omtrek van de band veranderd dus niet! In deze situatie zit de as ook dichterbij de bodem. Die twee dingen, de lengte van het contactoppervlak en de afstand van de as tot de bodem, hebben dus direct met elkaar te maken. Doordat de as dichter bij de bodem zit zal per omwenteling van de as de trekker minder ver vooruit gaan als bij dezelfde band (dus dezelfde afrol omtrek) op een hoge druk, want die band zakt minder ver in, heeft dus een kleinere afdruk, en dus ook een korter contactoppervlak met de bodem, dus zit de achteras iets verder van de bodem, en dus zal per omwenteling een grotere afstand worden afgelegd.

Dit kan dus omdat een trekkerband flexibel is, hij veert in.

Extreem voorbeeld ter verduidelijking: een rupsband op bijvoorbeeld een minikraan, als deze eenzelfde afrol omtrek heeft als een trekkerband van een trekker die er naast rijdt, en van beide maakt de aandrijfas evenveel omwentelingen, dan zal de trekker veel verder vooruit gaan als de minikraan.
+1
dx11
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Extreem voorbeeld ter verduidelijking: een rupsband op bijvoorbeeld een minikraan, als deze eenzelfde afrol omtrek heeft als een trekkerband van een trekker die er naast rijdt, en van beide maakt de aandrijfas evenveel omwentelingen, dan zal de trekker veel verder vooruit gaan als de minikraan.

Gelul, als je een kleiner sprocketwiel monteerd rij je geen cm minder wanneer de rups een keer rond is als met een grote. Terwijl de afstand naar de grond wel kleiner wordt. Dat is bij een trekkerwiel ook zo, een keer rond is het gehele loopvlak ook rond
+1
jammermaarhelaas
@dx11

Heb reeds mijn reactie hier geschreven, kwalificatie zoals gelul laat ik voor uw rekening
MaxxuM4ever
@dx11 het kleinere Sprocket wiel moet wel een stuk vaker rond om de rups een rondje te laten draaien.
+2
dx11
@MaxxuM4ever maar de rups hoeft niets vaker rond. Net als het loopvlak van de trekkerband
@jammermaarhelaas rupsband vergelijking klopt niet helemaal. De rups staat feitelijk stil op de grond, en de gereden afstand van 1 omwenteling is het aantal tanden van het sprocket, keer de onderlinge afstand van de ‘schakels’ in de rups.
Niet te vergelijken met banden.
+1
jammermaarhelaas
@ronald-deutz-fahr

Klopt, zie mijn reactie verderop in dit topic. Zag niet dat de band geheel afrolt bij 1 omwenteling, dus inzakken maakt niet uit.
+2
dx11
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Het gaat dus niet om de omtrek van de band, het gaat om de afstand van het hart van de as tot de bodem

Waar blijft de rest van de lengte van het loopvlak dan volgens jou?
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @dx11:
de rest van de lengte van het loopvlak

Wat bedoel je met loopvlak? Ik neem aan de afrolomtrek van de band? Dan is dit mijn reactie:

Er is maar 1 loopvlak, en wanneer de band inzakt, dus een grotere lengte van het loopvlak "op de bodem legt", blijft het loopvlak even lang.
Het verschil zit hem niet in de lengte van het loopvlak, maar in de afstand van de achteras tot de bodem, wordt die kleiner, word de snelheid bij gelijkblijvend toerental kleiner.

Je ziet dit ook in de reactie van @Fendt926Driver waarbij een zachte band na de trek bij trekkertrek langzaam wordt opgepompt, en de rijsnelheid toeneemt naarmate de band meer op druk komt. Het gaat om dezelfde band met hetzelfde loopvlak. maar bij toename van de bandendruk wordt de afdruk van de band op de bodem kleiner, en de afstand van de achteras tot de bodem groter. Daarom neemt de rijsnelheid bij gelijk toerental toe.

Als ik het fout heb, dan graag uitleggen wat er fout is.
+3
varken
@jammermaarhelaas
Als er maar 1 loopvlak is, Slipt hij dan in de velg?
want 1x rond is 1x loopvlak rond....
+3
dx11
@varken precies dat bedoel ik. Er zit canvas in de band, dat wordt niet bij 2bar 15% langer als bij 0,5 bar. Zou niet best zijn tenminste
+5
jammermaarhelaas
@varken @dx11

Jullie hebben gelijk, ik maakte een denkfout. Wanneer het wiel 1 keer rond gaat, gaat de buitenomtrek van de band ook altijd 1 keer mee rond, dus of de band nu een klein (hoge bandenspanning) of een groot (lage bandenspanning) contactoppervlak met de bodem heeft, dat maakt hierbij niet uit. Het maakt dus ook niet uit of de achteras vanwege lagere bandenspanning of zware last lager bij de bodem komt, de band rolt per omwenteling in zijn geheel af, hoe ver die ook inzakt, en zal dus zijn hele afrolomtrek afleggen.

Dus afrolomtrek - slip met de bodem = afgelegde afstand.

Mijn verhaal over de rupsband gaat niet op omdat de diameter van het aandrijfwiel in de rupsband hier de bepalende factor uitmaakt, niet de lengte van de rupsband, omdat het aandrijfwiel in de rupsband loopt, zoals een trekkerwiel op de bodem. (maar een rupsaandrijfwiel zal een vertanding hebben waardoor er daar geen slip is?)

En het snelheidsverschil zoals door @Fendt926Driver werd genoemd zit hem dan in het toerental wat het wiel maakt, bij lage bandenspanning heb je meer rolweerstand en zal de trekker niet aan het max. toerental komen wat die heeft bij banden die op hoge spanning zijn.

Ook is hier verklaard waarom bij dubbel lucht de afrolomtrek van de wielen dicht bij elkaar moet liggen, liefst gelijk moet zijn.
+3
dx11
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
de band rolt per omwenteling in zijn geheel af

Precies dat is mijn gedachtengang!
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dx11:
Precies dat is mijn gedachtengang!

Om het even in het extreme te halen. Op een lekke band rij jij even snel als op een 2.5bar opgepompte band??
De afrolomomtrek is toch nog steeds van dezelfde band
+2
dx11
@Fendt926Driver dan zie ik de band krullen en het loopvlak dubbelvouwen waardoor er dus niet het gehele loopvlak wordt bereden. Bovendien zal de velg in de band gaan slippen waardoor de band ik vrijwel altijd los zou komen van de velg.

Om jou extreme vraag te beantwoorden zeg ik dan dus nee, maar dan zijn de verliezen verklaarbaar
Fendt926Driver
Quote Reactie van @dx11:
dan zie ik de band krullen en het loopvlak dubbelvouwen waardoor er dus niet het gehele loopvlak wordt bereden

Ok. Iets minder extreem
Als er no 0.1 bar in zit.
Dus (net) niet lek.
Ga je dan net zo hard in 1 hoog 1400 toeren als bij 2.5 bar in de band?
dx11
@Fendt926Driver bij een Prostor verwacht ik zeker dat dat het geval is. Die band zal flink inwangen maar dat loopvlak blijft even lang en zal niet krullen of verfrommelen.
+1
PieterA
@Fendt926Driver Ik denk dat de afgelegde weg bij hetzelfde toerental nagenoeg gelijk is. Ik denk dat het verschil in toerental het grote verschil maakt bij jouw verhaal van onderweg oppompen. Ik sta er wel van te kijken dat het zo veel scheelt. Leuke proef😀.
+1
varken
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Op een lekke band rij jij even snel als op een 2.5bar opgepompte band?

Rijd je dan op de band, of rijd je dan op de velg? je velg bepaald de omtrek, en snelheid. net als het alom besproken rupsonderstel
+1
JD3010
Quote Reactie van @varken:
je velg bepaald de omtrek, en snelheid. net als het alom besproken rupsonderste

Echt?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @varken:
Rijd je dan op de band, of rijd je dan op de velg?

Bij 0.1 bar rijdt ik nog op de band.
Dus dan zou ik net zo hard gaan in 1 hoog 1400 toeren als bij 2.5 bar in de band
JD3010
@varken Dus een trekker rijdt op een 300/95R46 veel harder dan op een 460/85R38…?
Mijn spuit trekker rijdt op beide exact dezelfde snelheid. De sensor van de spuit computer zit op de aandrijfas vd achteras, de afgifte is gelijk bij beide wielen.
+1
varken
@JD3010
Bij een Lege lekke band bedoelde ik.
Niet selectief quoten
JD3010
@varken Dan moet je het goed omschrijven. Dan nog klopt dat niet.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @varken:
je velg bepaald de omtrek, en snelheid. net als het alom besproken rupsonderstel

Wanneer de velg niet doorslipt in de band, dan geldt dat de afrolomtrek van de band de bepalende factor is voor de afstand die per omwenteling van de aandrijfas word gemaakt.

Een rupsband is slechts een loopoppervlak voor zijn aandrijfwiel, het aandrijfwiel is dus bepalend voor de afstand die per omwenteling van de aandrijfas word gemaakt. Natuurlijk weet ik wel dat de rupsband dient voor de voortbeweging en het sprocketwiel als een tandwiel in de rups grijpt, maar het gaat nu om het principe van de afgelegde weg per omwenteling van de aandrijfas.

Een doorslippende velg in een band zal er voor zorgen dat de afrolomtrek van de band niet word afgelegd bij een omwenteling van de aandrijfas. @Fendt926Driver

Zo eenvoudig is het toch...?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
word de omtrek van de band groter als je hem oppompt

Ik hoef niet te weten hoe het gebeurt.
De snelheisd app op de telefoon gaf via gps het verschil aan.
+2
Favorit614
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
De snelheid is dus niet afhankelijk van de compressor

Deels wel.
Als de compressor het systeem op druk heeft , dan pompt deze drukloos door het overstort ventiel.
Maar rolweerstand heeft meer invloed op je topsnelheid.
+4
Fordje4600
Ik zou ze gewoon oppompen tot je nokken net los komen aan de zijkant van de band, slijten ze recht af en is je druk niet te hoog en relatief comfort op straat
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Fordje4600:
Ik zou ze gewoon oppompen tot je nokken net los komen aan de zijkant van de band,

Ik zou ze iets zachter doen, net niet los, mooi over de volle breedte de nokken aan de grond.
Maar naar de band kijken is inderdaad een goed tip!
jammermaarhelaas
Hier eens met 2,4 Bar de weg op gegaan, en vanwege te hard de druk laten zakken (ongeveer 1,6 bar) scheelt veel in comfort en ook dan is de snelheid (vanwege meer rolweerstand en dus lager max. toerental, de snelheidsmeter meet hier alleen omwentelingen, geen grondsnelheid) al meteen lager.
hobbyboer
Ik lees: "zonder heel veel gewicht in de 'het' max 350kilos"
Zo goed als lege trekker dus, dan hoeft er ook niet veel lucht in.
1 bar lijkt mij voldoende, dan veren de banden nog een beetje.

Als je steeds de eerste paar km last hebt van platte kanten op de banden van het stilstaan en je hoeft altijd maar een paar km te rijden doe je er een paar tienden bij tot dat over is.
Als je vaak langere afstanden rijdt kun je natuurlijk ook de eerste kms wat rustiger rijden tot de banden weer rond zijn (en de motor een beetje warm)

Oja, ik weet niet om welke trekker het gaat en hoe zwaar die is, misschien kun je nog wel lager dan 1 bar.
Wegen is weten!
TrekkerBoer1
Nu we het hier toch over bandenspanning hebben ect, zou ik jullie iets willen vragen als dat mag.

Ik heb een international 743XL ( 30 km ) Met 7.50-18 voor en achter 340-65-R38 (nieuw)
Bandenspanning:
Voor: 2,5 Bar.
Achter: 1,6 Bar.
Ik rijd meestal leeg ( dus zonder iets voor erop en achter niks aan hangen)
Is dit dan de ideale bandenspanning om het zo comfortabele mogelijk te maken ?

Met deze bandenspanning als de weg niet gelijk is valt hij er als het waren in met een kleine klap ( met niet al te hoge snelheid)
Help wat gewicht voor op de neus ook?

Hoor het graag wat jullie er van denken!
+2
Pauls
@TrekkerBoer1 ik heb een vergelijkbare trekker met idem banden (ik veronderstel dat je achterbanden 340/85 R38 ipv 65 zijn, meeste banden in 65 zijn breder dan 340). Ik rij meestal vooraan 2 bar, en achter varieert afhankelijk van werk dat moet gebeuren, voorjaar grond los cultiveren om te kunnen bemesten (5a10 cm, ga niet dieper) doe ik op 0.9 bar, ploegen 3 schaar rondgaand op max 1.1, transport op de weg met kipwagen 8 ton doe ik er 1.6 bar in (moet ik ver weg doe ik er 1.8 in). Bij de lage druk in vooral voorjaarswerken, is het wel zwalpen op de baan, maar ik moet niet zo ver (max 5 km), met veel bochtenwerk en slechte betonbaan vakken, soms met 5 a 10 cm verschil, omdat die verdoemde bomen hun wortels de boel opdrukken. 20 jaar terug was dit een vlakke weg nu rij je precies in de bergen, en hier rij ik max 20 km/h op vlakke asfalt ga ik naar max (=33). Na voorjaarswerken gaat er meestal richting 1.2 a 1.4 in voor allerlei kleine klusjes.
TrekkerBoer1
@Pauls

Klopt idd 85 ipv 65

Ik heb bij sommige stukken idd ook dat het veel scheelt.

Voor zou er dus beter een 0,5 bar uit kunnen.
En achter zonder werktuig of iets. 1,4?

ik rij stukken van 9 km heen en terug ook weer 9 km. ( op rechte stukken ook max 30 )
Pauls
@TrekkerBoer1 ja voorop zou ik naar 2 bar gaan, en achterop kan je wat proberen te dalen tot 1.2, de tocht nogmaals te doen, en voelen dat je niet te hard zwalpt, en check de wangen of deze niet te warm worden van het vervormen. En wat mss ook nog te checken valt is je drukmeter, een afwijking van 0.2 bar is niet onrealischtisch, zeker niet als je manometer tot 10 of zelfs 16 bar kan meten. Je sprak over 350 kilo achterop, is dit direkt op de trekhaak, of in de hef, of hangt het geheel een 3 meter achter de as?
TrekkerBoer1
@Pauls

Dat van 350 kilo achterop heb ik niet gezegd. Wellicht iemand anders wel?

Zal het de eerst volgende keer dat ik de route weer ga rijden de banden iets zachter doen. Dan laat ik iets weten hoe ik het ervaren heb.

Verder heb ik een meter tot 12 bar, kan hier veel verschil in zitten?
+1
Discussievoer
Brand maar los 😏

(klik om te vergroten)

0.5 bar

(klik om te vergroten)

2.5 bar
walker1
@ronald-deutz-fahr Is dat een kruiwagen? Schep maar vol met zand en ga maten hoe snel je ermee kan kruien en doe dat eerst meten met 0,5 bar en daarna met 2,5 bar. Ga je zeker verschil in snelheid meten.
@walker1 klopt, en klopt dat loopt niet. Daarom ook opgepompt. een trekker loopt niet minder toeren volgas door zachte banden. Een grote giertank of dumper met zachte banden en volle belading trekt zwaar. Een lege trekker niet.
+1
PieterA
@ronald-deutz-fahr Ik denk dat je hier mis bent. Een trekker op topsnelheid is zeer gevoelig voor dingen die hem oponthoud geven. Slappe banden rijdt behoorlijk zwaarder.

Ik ben ook wel benieuwd naar verschil in topsnelheid bij harde meewind of harde tegenwind. Wie heeft dat wel eens gemeten?
jammermaarhelaas
@ronald-deutz-fahr

Het begint er mee dat je hier geen aangedreven wiel hebt, dat maakt dat hier geen sprake is van toerental gerelateerde snelheid gegenereerd door het betreffende wiel. Er is hier slechts sprake een meelopend wiel.

De foto's suggereren een grotere diameter van het wiel bij hogere bandenspanning doordat de band vervormt. Liefst zou ik dan rondom de band meten, en niet zoals op de foto's, want dan heb je vrijwel zeker een andere hoek van waaruit je de meetband afleest, en omdat de meetband een stuk terug ligt achter de te meten plek, krijg je daarom een onzuiver vergelijk.

Een kruiwagenband is anders opgebouwd als een tractieband van een tractor. Je zou deze meting dan moeten doen bij een tractorband, dan pas is het relevant.
Inter644fan
Ok ik weet genoeg bedankt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden banden , gewicht , druk en max geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
51
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN