Illustratie van:
7

Ford 7810 - Storing met knipperlicht / alarmschakelaar / zekeringen

Ik heb nog een uitdaging met mijn knipperlichten. Ik heb de tractor van nieuwe lampen voorzien (geen led), een nieuwe alarmschakelaar en net een nieuw knipperlichtrelais. In eerste instantie had ik er al een nieuw relais opgezet, maar die deed het een paar keer wat zenuwachtig en was daarna stuk. De zekeringen waren te zwaar volgens het onderhoudsboekje en heb ik toen aangepast naar richtingaanwijzer 10A en alarmlichten 15A. Als ik de 49A rechtstreeks van spanning voorzie branden de lampen constant, of alle 4 via de alarmschakelaar of links / rechts via de richting aanwijzer. Met het nieuwe relais ging het een paar minuten prima waarna de lichtere zekeringen doorbranden. Mijn gedachte was misschien moeten er toch zwaardere zekeringen in aangezien die er vooraf ook in zaten, dus naar 15 en 20. Toen begon het relais na een paar keer raar te doen en vlogen de zekeringen er alsnog uit. Het relais lijkt nu weer stuk.
Mijn vraag: Wat moet ik meten qua weerstand via de lampen en heeft iemand een idee waar ik nog kan zoeken?

Deel dit topic

Reacties

Ik denk toch ergens sluiting van de draad naar massa, te veel ampere en je relais gaat stuk. Zwaardere zekeringen is altijd een aanwijzing dat er iets niet klopt en is ook gevaarlijk. De zekering beschermt het circuit en de componenten tegen overbelasting.
Richtingaanwijzerlampjes zijn 21 W. Maximaal 6 van die lampjes (alarmstand, 4x trekker + 2x aanhanger) maakt 126 W. Bij 12 V is dat 126/12=11 A. Met 15 A zekeringen is het alarmgedeelte voldoende afgezekerd, voor alleen richtingaanwijzer de helft. Met 10 A voor alleen de richtingaanwijzers zit je dus goed. Als de boel zwaarder gezekerd is, bestaat kans op doorbranden van relais en bekabeling en zelfs op brand. Niet doen dus.
Als de standaardzekeringen doorbranden, zit ergens kortsluiting in het systeem. Kijk de behuizingen van de lampjes eens na: komen daar misschien kontakten tegen elkaar of + tegen de massa? Kijk verder naar de bekabeling: misschien ergens doorgesleten op een doorvoer of anderszins beschadigd?
Haal anders de lampjes er eens uit en kijk of er dan nog stroom vloeit als de de lampjes inschakelt.
Bedankt voor de info! Ik ga binnenkort weer op zoek. Mijn gevoel zegt dat slijtage in de bekabeling de meest logische is. De behuizingen heb ik bij montage goed gecheckt, en de zekeringen sprongen toen de motor warm begon te draaien.
Quote Reactie van @Ford10serie:
de zekeringen sprongen toen de motor warm begon te draaien

Dan heeft het waarschijnlijk iets te maken met trillingen, waardoor een stroomvoerende draad "een beetje" massacontact maakt.
+1
Het was een zoektocht, maar het is gevonden: Onder het stuur, waar de kabelboom van links naar rechts loopt, was de kabel tegen het frame van de tankkap doorgesleten. Opgelost! Thanks.
Quote Reactie van @Ford10serie:
Opgelost!

Fijn dat je 't even terugkoppelt. Kunnen wij ook weer slapen... 😂
@Ford10serie dat is altijd lastig zoeken. Mooi dat t opgelost is en mooi dat je t Ff terugkoppelt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7810 en hebben de trefwoorden tractor , cabine , storing , ford 7810 , zekeringen , dashboard , spanning , lampen , relais en richting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0