Illustratie van:
31

Fendt 304 LS - Motoroliedrukcontrolelampje brandt flauw oranje

De oliedrukcontrolelampje op klok in dashboard bij mijn Fendt 304 LS brandt heel flauw oranje hele tijd. Zie foto. Geen idee wat de oorzaak is. De oliedrukzender is onlangs nieuw, de motor loopt normaal goed. Weten jullie hoe ik die lampje uit doe?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Meten is weten. oliedruk meten of laten meten. De oliedruk laat het lampje uitgaan. Op kontakt krijgt het kontrolelampje stroom en gaat branden. Als de motor loopt krijgt het lampje een tegenstroom en zal dan uitgaan. Ik denk dat je in dat circuit je probleem moet zoeken als de oliepomp voldoende druk levert.
@donkey63 De oliedruk lijkt mij goed, maar laten meten, hoe doe je dat? En de kabels en stekkertjes lijkt allemaal goed, zou het aan de dashboardklok kunnen liggen?
@witlof Als je de trekker start gaat het lampje dan nog zwakker branden of zit er geen verschil in? Met hogere motrotoerental gaat het ook niet uit?
@T60401 als ik trekker start gaat ie zwak branden, met hogere motortoerental gaat ie ook niet uit, blijft zwak branden, hele tijd dezelfde als motor draait.
Vaak is de oliedruksensor een massa schakelaar (1 aansluiting) Als je de draad losneemt , brand het lampje dan nog ?
Dan zou de schakeldraad ergens massa kunnen maken ; b.v. ergens door geschuurd.
@basia Heb zonet even naar gekeken. Als ik de draad van de sensor losneemt, gaat die lampje uit. Lijkt mij niet logisch.
+1
@witlof als de lamp uitgaat als je de kabel van de oliedrukschakelaar los neemt is t elektrische circuit in orde. Als je de stekker aan massa legt moet de lamp fel branden.

Dan zijn er twee conclusies mogelijk; 1 oliedruk te laag, 2 schakelaar stuk.

Bij een gebruikte oude trekker kan controleren geen kwaad en zal een nieuwe schakelaar wel betaalbaar zijn.

Oliedruk controleren met een manometer aangesloten op t gat waar nu de oliedruksensor in zit. Dat is eenvoudig als je zo’n meter hebt.
@Hanomag22 3 Massaprobleem of iets met de voeding in het dashboard 😉 ; het meest waarschijnlijk.
+1
@BouwmanH nee. Niet echt. Daar het lampje uitgaat als de kabel van de sensor af is. Bij Problemen in dashboard had die moeten blijven doorgaan met flauw branden. Ik blijf bij de sensor.
Hoe oud is je motorolie? En welke
@stephan-inter Geen idee, heb de trekker vorig jaar gekocht. Nog 90 uren te gaan, dan ga ik de motorolie verversen. 15w40 schrijft de handleiding voor. Heeft de oliedichtheid ook te maken met oliedruk?
+1
@witlof waarom nog 90 uur door rijden? Kunnen hele dure uren worden.
Heb hier ook een trekker gehad met brandend lampje toen ik hem kocht. Na motor olie wissel met de juiste viscositeit was lampje weer uit.
@witlof Dit is nou niet echt een signaal om te gaan negeren en nog gewoon een kleine 100 uur ermee door te rijden. 😅 Voor nog geen 100 euro heb je er nieuwe olie op en een nieuw filter, wat misschien je probleem wel oplost. Door er mee door te rijden zou je gevolgschade vreselijk in de papieren kunnen gaan lopen, wat @stephan-inter al schreef... Maar met zo'n geval zou ik ten alle tijden uitzoeken waar het mis gaat, dus sowieso oliedruk gaan meten dan weet je zeker of dat wel of juist niet in orde is. Zit je oliedruk in het veilige gebied, dan moet het haast wel in de zender zitten. Is er toen die nieuwe erin kwam er wel weer een zelfde in gekomen? Je hebt ze namelijk met verschillende ondergrens waardes waar hij op schakelt.
@RobVolvo ben het met je eens dat je er niet verder mee moet rijden voor je zeker weet wat het probleem is. Mocht het probleem werkelijk een te lage oliedruk zijn dan zou je verwachten dat bij een hoger motortoerental het lampje nog wel uit gaat. Op zijn minst moet er een verschil waarneembaar zijn omdat het lampje zwak brand.
@RobVolvo
Onze 305 doet dit al jaren, maar alleen stationair. Ik heb eens begrepen dat die pomp in de Motor los kan lopen ofzo? Is dat het probleem vaak?
@mf 6150
Inderdaad ; kwam bij oudere MWM motoren voor (o.a. 100 serie en ook 6 cil motoren ) dat de oliepomp boutjes losliepen , en dus de motor te weinig smering kreeg , zijn meerdere motoren zo kapotgelopen (lagerschade)
Maar bij de 300 serie heb ik van dit probleem eigenlijk nog niet gehoord .
@witlof
Zie bijgevoegd schema er het lampje op het dashbord is aangesloten op 12 volt de andere zijde gaat naar de oliedruk schakelaar. Als er geen oliedruk is is de schakelaar gesloten en brand het lampje start je de motor en er is voldoende oliedruk opent de schakelaar en gaat het lampje uit.
Heb je wel de goede oliedruk schakelaar gemonteerd?

(klik om te vergroten)

Allen, heel erg bedankt voor reacties. Motorolie verversen ga ik toch meteen doen. Beter voorkomen dan genezen toch. En zonet weer goed gekeken naar schakelaar en kabels. Zwarte kabel schoongemaakt van vuil en viel mij opeens op dat er toch breukje in kabel zit, geeft ie dan flauw oranje lampje? Mocht dat niet zo zijn, dan ga ik met mechanisatiebedrijf praten over oliedruk en schakelaar.

(klik om te vergroten)

Zie rode omgecirkeld breukje in zwarte kabel

(klik om te vergroten)

Oliedruksensor.
+1
@witlof kan goed zijn dat die daar wat contact naar massa maakt en dat je probleem is. Kun je achter komen. Ff goed aftapen en kijken of er iets verandert.
@witlof eboxje in stuurkolom al uitgewisseld zo te zien?
Digitale dashboard heeft toerentalafhankelijke druk, dat wil zeggen stationair een minimum druk en volgas een andere minimum druk.
Vervang je alarmlichtschakelaar op dashboard maar voor een nieuwe, heb zelf ook eens lang aan het zoeken geweest.
Als je schema bekijkt kun je het wel ontdekken.
@BRAMMETJE Ja dat klopt. Eerst was ie op gegevens van hogere type. Monteur heeft toen op 304 gegevens gezet. Alarmlichtschakelaar zou kunnen. Morgen maar naar kijken.
@witlof mocht je schakelaar nodig zijn?
Hebben wij wel liggen. Vd Weerd Kampen.
@BRAMMETJE heb met andere alarmlichtschakelaar getest, helaas onveranderd. Blijft hetzelfde flauw branden. Dus moet aan ebox of digitale klok liggen.
@witlof zie dit topic net ,

Dus als je draad van sensor loshaalt gaat lampje uit ? En als je gas geeft gaat het lampje dan ook uit ? (Dan lijkt het meer op id. Lage olie druk) druk metertje aan het slangtje vd. Sensor en je weet het , moet ca. 3-4 bar zijn , volgas ca. 5 )

Als de motor niet loopt brand het lampje dan gewoon volop ?

Het lampje word aangestuurd door de ebox (zit midden onder het stuur bijna op de kabine grond achter deksel met 4 schroeven)

De sensor is nl. Een druk meter , geen schakelaar en de electronica bepaald wanneer het lampje aan of uit gaat.

Er kan dus ook wat met de ebox zijn (of de sensor , die heeft ca. 10 ohm bij geen druk en ca. 135 ohm bij 4 bar, kun je meten met universeel meter) Het makkelijkste zou dan zijn om printje evt. ff te wisselen met een goede print om te zien of het dan goed is.

Hieronder dat printje , deze is al een keer gerepareerd want displays vielen soms uit , die worden ook aan gestuurd door printje , sensoren.van motor, aftakas en snelheid komen daar ook binnen.

(klik om te vergroten)

@Nevergiveup als ik stroomcontact maak met sleutel brandt de oliedruklampje fel net als bij waarschuwingslamp en als je heel goed kijkt knippert ie heel licht mee met waarschuwingslamp en handremlamp in die klok. Na het starten van motor gaat ie op heel flauw oranje. Bij volgas en stationair geeft ie hetzelfde flauw oranje lichtje. Blijft zo flauw branden zolang de motor draait. Oliedruk lijkt wel in orde, anders zou die lamp anders gaan reageren.

Als ik kabel van schakelaar/sensor losneemt brandt ie niet, electrisch circuit is dus goed. Schakelaar/ sensor is onlangs nieuw, daar ligt het niet aan denk ik.

Vanmiddag heb ik met andere alarmlichtschakelaar van andere Fendt getest, probleem onveranderd.

Dus ik begin steeds meer aan ebox en digitale klok te denken. Zou het ook door de klok kunnen?

Is het wel te repareren mocht er probleem is met die printplaat of in klok? Zoja ken je de bedrijf/persoon?
+1
@witlof Waarom de oliedruk niet eerst meten? Is een kleine moeite. Je gaat er vanuit dat het goed is, maar weet het niet zeker? Zou eerst daar mee beginnen en dan pas het een en ander uitsluiten.
+1
@dutchpower sommige mensen laten liever een motor kapot draaien. En dan straks weer klagen dat het een slechte trekker is.
@witlof De klok kan het eigenlijk niet zijn denk , daar zit het lampje in , maar de aansturing komt uit de ebox. Je zou voor de zekerheid het metalen huis (ff klok eruit lichten en metalen achterkant ergens aan frame trekker) met een massa draad extra kunnen aarden.

Zoals hier onder gemeld is, zou ik de werkelijke olie druk wel meten , ik zelf heb heel simpel metertje die zo aan dat slangetje van de sensor past. (Zie foto)

750T = ca. 4 bar , minimaal 2,5
2000T = ca . 5 bar , minimaal 3,5

Met zulke storingen is het heel handig als je iets kunt wisselen , zoals nu de ebox , want die is verdacht maar niet 100% zeker.

Het gebeurd ook wel eens dat de kabine massa draden stuk zij die achter over de rubbers van de kabine steun zitten stuk zijn , dan gebeuren er ook wel gekke dingen als de hele kabine massa zweeft.

Reparatie weet ik zo niet , zie ze wel voor 360,- euro op ebay staan , maar of die goed zij ?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Nevergiveup is dit ook een aandachtspunt als het transmissie lampje van een 311 opeens brandt?
@trekkerdockter ik heb zo geen schema van 311 of dit uit de ebox komt , dus kan hier geen juist antwoord op. Misschien dat iemand anders dat weet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 304 LS en hebben de trefwoorden fendt , motor , lampje , oranje en dashboard geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!