Illustratie van:
32

International 453 - Stappenplan stuurhuis demonteren vervangen

Hallo, mijn 453(met voorlader) stuurt heel zwaar en soms helemaal niet, heb het idee dat het stuurhuis versleten is, is dit zelf te repareren/te vervangen, of is er een andere manier om dit te controleren en wat kom ik allemaal tegen. Heeft iemand hier ervaring mee of een stappenplan hiervoor.

Deel dit topic

Reacties

Stap 1. Vanwaar het idee dat het stuurhuis versleten is? Veel speling? Krik de voorwielen eens in de lucht. Stuurt dan ook zwaar??
+1
@casejxu Gedaan, stuurt dan niet zwaar, maar als je de voorwielen zelf draait voel dat schokkerig aan.
+1
Stuurhuis reviseren is ingrijpend. Ik zou eerst met gemakkelijker karweitjes beginnen:
- smeer de kogels door (als daar tenminste nippels op zitten, soms zijn ze "levenslang" gesmeerd en zit alles stofdicht).
- krik de voorzijde op, smeer dan de fuseelagers aan de onderkant. Daarna laat je hem zakken en smeer je de fuseelagers aan de bovenkant.
- zorg dat de voorbanden de goede spanning hebben volgens boekje, of 0,3 - 0,4 bar extra vanwege de voorlader. Let ook op de slijtage van de voorbanden. Versleten banden sturen altijd zwaar.
- ik weet niet of in een onbekrachtigd stuurhuis olie of vet zit, maar zorg dat dit in ieder geval op peil is.

Indien geen verbetering: Is het bekrachtigde besturing? In dat geval denk ik eerder aan een versleten oliepompje, zeker als de besturing wel steeds de kant op gaat waar je heen wilt. De orbitrol hoeft alleen maar met klepjes de olie de goede slang in te laten gaan, daar slijt niet zoveel aan. Verloopt het stuur steeds, dan denk ik inderdaad aan een kapotte orbitrol.
@roscho Nog een aanvulling: wanneer de voorwielen ook enigszins "met x-benen" staan, kun je ervan uitgaan dat de fuseelagers kapot zijn. (Fusees: de lagers waar de voorwielen aan de as draaien.) Er zijn per kant 2 conische lagers: boven en onder.
@roscho Alles doorgesmeerd, geen resultaat, het is geen bekrachtigde besturing, en verder zie mijn reactie bij Casejxu, het sturen door de wielen te draaien voelt schokkerig aan.

(klik om te vergroten)

Is dit de schroef om het oliepeil te bekijken en eventueel bij te vullen??
@Gerrit1970
Nog een reactie op de foto ; nee die schroef is voor de afstelling van de pitmanarm overbrenging op de worm (vaak een rolnok )
De olie vulplug zit vaak bovenop (soms kunstof plug of plug met vierkant voor sleutel )
Vulplug is ook meestal het niveau ( vullen tot vol is )
@basia dank je, vuldop gevonden, maar olie zit er bijna niet in, wat voor olie hoort hier eigenlijk in?
@Gerrit1970
Meestal word een (dikkere) transmissie olie voorgeschreven ;
zelf doe ik 85W140 in mijn trekker stuurhuizen ; maar de meer gangbare 80W90 zal ook best kunnen .
Als je wilt weten of het probleem in het stuurhuis zit, koppel dan eerste eens de stuurstang af en kijk of het nog zwaar draait.

Meestal zijn bij deze types de naaldlagers in het scharnierpunt tussen stuurstang en spoorstangen kapot. Dat zorgt voor zwaar sturen.

Deze naaldlagers en ook de stuurkogels kunnen we leveren, stuur even een PB voor vrijblijvende aanbieding.

Het stuurhuis is een lastiger verhaal. Hiervan zijn verschillende types geweest. En het vinden van onderdelen of een ‘goede’ gebruikte is lastig.
@IHCparts zie mijn bovenstaande reacties, als je dus de wielen van links naar rechts beweegt, voel dat schokkerig aan, en soms zit het zelfs vast en moet je eerst weer het stuur bewegen. Dit heb ik ook al eens onder het rijden gehad, dat ik met veel geweld het stuur moest draaien om de bocht te kunnen nemen. Zou dit aan de lagers kunnen liggen, omdat er ook een voorlader op zit, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de gehele stuurinrichting.
Quote Reactie van @Gerrit1970:
Zou dit aan de lagers kunnen liggen, omdat er ook een voorlader op zit

Kort antwoord: Ja.
@IHCparts zoekt het in het scharnierpunt tussen stuurstang en spoorstangen, ik sluit niet uit dat de fuseelagers aan hun eind zijn. Alleen zou ik dan verwachten dat de wielen iets scheef (x-benen) staan, maar dat heb je nog niet aangegeven.
@roscho Dank voor de reactie, de wielen staan op het zicht aan de bovenkant iets naar buiten, dus ik zou zeggen O-benen.
Quote Reactie van @Gerrit1970:
de wielen staan op het zicht aan de bovenkant iets naar buiten

Bij versleten fuseelagers zouden ze juist andersom moeten staan, met de bovenkant naar binnen. Conclusie dus: niet versleten.
Blijft over: naaldlagers stuurstang/spoorstang, zoals @IHCparts aangaf. Om hier eerst iets aan te doen, lijkt me goedkoper dan een ander stuurhuis.
@roscho Ondanks de kou toch nog even weer bezig geweest, stuurstang los gekoppelt, en nu kun je de wielen soepel heen en weer draaien zonder enig schokkend gevoel. Maar als ik de stang die aan het stuurhuis vast zit beweeg, verneem je op twee punten dat er een hapering in zit, kun je nu de conclusie trekken dat het toch in het stuurhuis zit? En ik begrijp dat dit nog wel een ingreep is voor iemand met weinig sleutelervaring.
Quote Reactie van @Gerrit1970:
conclusie trekken dat het toch in het stuurhuis zit

Dat zou dan inderdaad haast niet anders kunnen. Ik vraag mij af of aan een stuurhuis zoveel te repareren valt. Misschien kunnen er nieuwe lagers ingezet worden, als die te veel ruimte hebben, passen de tanden binnenin niet goed meer op elkaar. Of misschien is het nu tijd voor een ander. @IHCparts geeft aan dat er verschillende zijn gebruikt en het misschien lastig is om daar een passend exemplaar voor te vinden. Ik weet ook niet in hoeverre de trekker gesloopt moet worden om het stuurhuis eraf te krijgen. Maar wie weet...
Als er zware punten in zitten zit het waarschijnlijk in de worm. Nog een check die u kan doen is of er ook axiale speling op het stuur zit. Als je wisselt met draaien gaat het stuur dan omhoog of omlaag.
@fendt2 Hallo, nee, het stuur gaat niet omhoog en omlaag, daar zit geen speling in.
@Gerrit1970 het is niet heel moeilijk om hem uitelkaar te halen. Het lastigst is het stuur en de arm er af halen. Dit zijn conisch verbindingen die vast geroest zijn. Zet ze vast maar in de kruipolie. Geen wd40 maar kruipolie. Probeer met een polietrekker spanning op het stuur te krijgen. En bouw dit langzaam op. De aanhouder wint.
Gezien de reacties, heb ik nu de vraag of er nog iemand is in de buurt van Overijssel die een goed stuurhuis voor mij heeft voor een redelijke prijs. Het is dus voor een international 453, heb een foto bijgevoegd van het type dat er op zit.

(klik om te vergroten)

@Gerrit1970 Dit zijn al twee verschillende stuurhuizen,
Quote Reactie van @IHCparts:
twee verschillende stuurhuizen

Zouden die verschillende stuurhuizen niet vastgedraaid kunnen worden in dezelfde gaten? Dan zou er geen enkel probleem zijn. Misschien gewoon met het oude stuurhuis een nieuw halen en dan kijken of de boorgaten overeenstemmen.
@roscho her verschil zit volgens mij in de bediening van het handgas. Dit gaat bij dit model via de as die op het stuurhuis zit. Dus als je een ander type stuurhuis wilt monteren moet je ook de handgas onderdelen overzetten en misschien ook wel het dashboard en de kap eronder.
@IHCparts je hebt gelijk, ik heb nu een foto van mijn eigen bij gevoegd, die ik er vandaag heb afgehaald, wil hem toch eens open maken om te zien wat er mee aan de hand is. Maar een goed werkende vervanger is altijd welkom.

(klik om te vergroten)

Goedemorgen allen, als beginnend sleutelaar leer je steeds meer, ondertussen het stuurhuis uit elkaar gehaald,
zoals jullie zien op de foto is het onderste lager in onderdelen eruit gekomen, en zitten er beschadigingen op de beide tandwielen.
is hier nog iets aan te doen, of toch maar zoeken naar een vervanger?

(klik om te vergroten)

@Gerrit1970 dit wordt hem nooit weer helemaal. Alles is beschadigd. Het lijkt wel dat het wiel een keer is opgelast.
@Gerrit1970 Als er geen gebruikt stuurhuis te krijgen is, zou ik proberen om de tanden bij een gespecialiseerd bedrijf opgelast te krijgen. Als dat daarna heel netjes wordt bijgeslepen en er nieuwe lagers in komen, zou het allemaal weer kunnen werken.
@roscho in Duitsland zit een adres die last er nieuwe wormen in wel kostbaar.
@Gerrit1970
Vervangend stuurhuis zoeken misschien zijn de bewegende delen uit een ander stuurhuis over te zetten.
@Klein Rot inderdaad zoiets hebben wij gedaan op onze schlüter s450 van een ander stuurhuis onderdelen overgebouwt onder andere de wormwielen
@Gerrit1970
Stuurhuis van een 533 lijkt hetzelfde te zijn volgens de tekening in de onderdelen catalogus
@Klein Rot heb je ook een tekening en onderdelen lijst van het stuurhuis van een 453, en staat daar ook in welke lagers er allemaal in zitten, of werkt dat anders. Staat die van de 533 op de site van Ihcpart.nl ??
+1
@Gerrit1970
Ja de onderdelen catalogus van 533 staat bij documentatie van ihcparts silvolde. Alle onderdelen hebben artikel nummers daar staan geen afmetingen bij. Als het goed is staan op de oude lagers nummers en afmetingen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 453 en hebben de trefwoorden stuurhuis , ervaring , vervangen , demonteren , controleren , versleten en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!