Illustratie van:
19

Fendt 309 - Fendt 309, wil soms niet in de s versnelling

Hallo, sinds kort hebben we met onze fendt het probleem dat hij niet in de S wil, als ja naaf s schakelt met de koppeling in zie je hem.wal.op het dashboard naar S gaan maar bij het loslaten van de koppeling gaat hij naar de L ook op het dashboard,
Soms werkt de S opeens wel weer even , maar als je dan schakelt naar L of M werkt hij weer niet,
Het is met electronische LMS schakelkng op de pook, het gaat hier om een fendt 309 model 500c serie
Wat kan volgens jullie hier het probleem zijn?
Mvg jelle

Deel dit topic

Reacties

Weet iemand hier wat het probleem kan zijn?
+1
Heb nog gehoord dat er van deze bakken een ring kan afspringen waardoor de S dan niet meer werkt
@Fendttrisixfan maar hij werkt soms wel, dan kan dot hier toch niet aan liggen, ik dacht eerder aan een electrisch probleem, maar weet niet waar beginnen zoeken
+2
Quote Reactie van @vanheule:
ik dacht eerder aan een electrisch probleem, maar weet niet waar beginnen zoeken

Lijkt inderdaad electrisch.
Begin eens met een externe draad van de plus halen als voeding naar de schakelaar.
Dan kun je dat al vast uitsluiten als storings bron
Dan is een kabel van de schakelaar naar het relais aan de beurt.
Of even een externe schakelaar (hoeft geen originele te zijn als die dezelfde functies maar heeft) aan de schakelhendel maken met ty wrappes om te kijken of het daar in zit
Moet je misschien even met 2 handen schakelen maar is ook maar om te testen...
+1
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Begin eens met een externe draad van de plus halen als voeding naar de schakelaar.

Na dat je dat gedaan hebt kan je alvast een nieuwe stuurdoos bestellen
+1
@Fendttrisixfan geef jij dan even de oplossing.
Alleen zeggen wat niet werkt heeft topic maker ook niets aan
Hier heeft dat wel gewerkt in oplossing zoeken voor een schakel probleem
@Fendt926Driver ja maar als je 12v op de schakelaar zet komt het niet goed, bij een oude 300 was het wel rechtstreeks met 12v maar vermoed dat het van dit model via de stuurdoos loopt, dan is het vaak op 5v
+1
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
dan is het vaak op 5v

Meten is weten. Multimeter er bij en overal kijken wat de spanning is
+1
De spoel die de schakelas voor de S opzij trekt zit links op de bak, vooraan, net achter het koppelingshuis. Met de dieseltank naast de bak geen makkelijke plek om bij te komen, maar door daar te meten maak je gelijk de splitsing tussen een elektrisch of een mechanisch probleem..
@BouwmanH alla geluk zit de tank onder de morotkap, en wat moet ik meten?
@vanheule Denk 12VDC
@BouwmanH is het dan 1 van deze 3?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@vanheule die zijn van 4wd/diff/aftakas als ik het goed heb. die van de S zit verder naar boven, bijna boven aan de bak. is een grote(re) spoel. Zit als ik me niet vergis een stripje met draadeindjes om hem op de plek te houden.
+1
@dutchpower dannis het deze die je bedoeld, wat ik merk is dat er wat olie op de conectors zit en dag de conectors redelijk los zitten, ik ga ze nu met de tang wat dichtnijpen en contactspray op spuiten, en hopelojk is het opgelost

(klik om te vergroten)

@vanheule yep, dat is hem
@vanheule Late reactie, maar die is het
+3
Probleem opgelost, de conectors van de spoel zateb los en waren vettig, conectors wat dichtgenepen en wat cl tactspray erop en alles werkt weer zoals het hoort, bedankt iedereen voor de hulp
+3
@vanheule mooi dat je het even terug koppeld.
Kan een ander misschien ook ooit nog wat mee.
@vanheule Mooi dat het opgelost is 👌

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 en hebben de trefwoorden fendt , koppeling , versnelling en dashboard geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!