Illustratie van:
40

Massey Ferguson 6100 Serie - PTO koppeling schakelt zeer agressief in

Mijn tractor krijgt een hout hakeslaar niet op gestart via zijn PTO. Hij schakelt in en de motor gaan helemaal door de kniën.

Tractor heeft een autotronic 3 deze zou nomaal progressief moeten opstarten door een pulserende stroom.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn en hoe ik de pulserende werking kan testen.
Weten iemand over welke pulserende frequentie het gaat ?

Met Vriendelijke Groeten
Filip

Deel dit topic

Reacties

Waarschijnlijk de toerensensor van de PTO stuk. Die is nodig om netjes in te schakelen, maar als deze stuk is signaleert de autotronic dat en om de klus af te kunnen maken schakelt deze dan 'digitaal' in
@BouwmanH Ik kan wel mijn toerental lezen op mijn dashboard of hangt dat niet samen dan ?
@Filip Deze toerentalsensor zit achter de linker hefcilinder en er zit een +/-30 cm kabel aan, volg deze kabel tot je bij een stekkerkomt en haal deze los.
Zie je nu nog het toerental op het scherm dan werkt de sensor juist.
Opstarten van zware machines wil bij MF wel vaker problemen geven.
Werkt de versnipperaar op 540 of 1000 toeren?
@mfrijder De versnipperaar werkt op 540 toeren.
Begrijp ik het goed ? als ik het kabeltje los maak dat hij toch nog zijn toeren laat zien ? Vanwaar heeft hij dan zijn signaal ?
+1
@Filip dit signaal komt van de motortoeren sensor en de aftakasschakelaar via de autotronic. Als je de aftakastoerensensor tijdens het draaien van de aftakas losneemt moet je een foutcode van slip op de aftakaskoppeling krijgen. Als het magneetventiel van de aftakaskoppeling goed is, kan alleen met aanpassing in de software het inschakelen van een werktuig met een hoge energie worden aangepast.
@KMMF wie heeft zulke software ter beschikking?
dealers en mechangroep in iedergeval niet.
@mfrijder
[@Filip Deze toerentalsensor zit achter de linker hefcilinder en er zit een +/-30 cm kabel aan, volg deze kabel tot je bij een stekkerkomt en haal deze los.
Zie je nu nog het toerental op het scherm dan werkt de sensor juist.


Kan je mij wel effe verklaren waarom ik het toerental van de aftakas wel moet blijven zien ? En wat ik hieruit kan leren ?
Met Vriendelijke Groeten Filip
@Filip soms wordt het PTO toerental berekend door het motor toerental en dan is de achterste sensor er alleen maar voor slip te detecteren.
@Filip Nee, het toerental is een theoretische waarde, afgeleid van het motortoerental. Druk met een pen de schakelaar van de ecostand maar eens in; het toerental schiet omhoog 😄
Enertie moet er staan ipv energie
@KMMF Dus als ik het goed begrijp kunnen ze dit in software wel aanpassen als het ventiel goed werkt. Dat staat haaks wat ze me bij het mechanisatie bedrijf vertelde.
@Filip Als er een autotronic 3 op jou trekker zit (6100 heeft af fabriek een autotronic 2) dan zou dat evt. kunnen, maar dat kan de dealer niet.
@KMMF Ok Merciekes ik ga eerst een proberen met die kabel los te maken. Maar kan je mij dan wel effe verklaren waarom het toerental van de aftaks wel moet blijven zien ? En wat ik hieruit kan leren ?
Met Vriendelijke Groeten Filip
+1
@Filip Zit er een vrijloopkoppeling op die versnipperaar? Wij hebben vroeger met een 6140 gehad dat hij met machines met een vrijloop erop (cyclomaaier) de aftakas heel abrupt i schakelde omdat hij dan geen weerstand van het werktuig had. Daar zijn ze toen vanuit de fabriek bij geweest.
@MaartenMandemaker Dat is best een logische verklaring, nooit aan gedacht...
@mfrijder Hij meet eerst de weerstand die het werktuig heeft door de stomp heel iets te draaien zoals ik toen begreep, als hij geen weerstand voelt gooit hij in 1 keer de druk op de koppeling. Hier heeft toen (1996) een Fransoos een dag met de computer bij die trekker gezeten. De de 6160 had dat probleem niet.
@MaartenMandemaker Als er een vrijloopkoppeling opzit lijkt het mij dat hij daar ook al vrij snel tegenaanloopt en dan weerstand voelt?
Ik weet ook niet hoe het precies werkt hoor 😄 hier doen we bij het inschakelen van pottinger 265H cyclomaaier en fendt vario 309 200 motortoeren meer als stationair en dan slaat de motor eigenlijk nooit af, maar op stationair toerental slaat de motor wel snel af. Zou dit ook met de vrijloopkoppeling temaken hebben dan?
@vriesjan215 Nee dat verdraaien is maar heel minimaal. De inschakeling is computergestuurd en beveiligd via de autotronic.
Schakelt jullie Fendt hem ook vrij bruusk in?
@MaartenMandemaker Ja, zo zou je dat wel kunnen zeggen ja, het gaat vrij bruusk
@vriesjan215 Ook apart, hier met oude maaier nooit geen last van. Dat was ook een 265, met de 295 ook niet.

*zal hem wel in de laatste 25 pk zitten.
@J asper Kan zeker wel aan de laatste 25 pk liggen, maar misschien ook eens opnieuw kalibreren, maar schijnt ook al eens gebeurt te zijn bij het mechanisatie bedrijf.
Jullie met een 312 dan? En hebben jullie hem weleens gekalibreerd?
@vriesjan215 Wij hebben een 412, naar die motor is gewoon hetzelfde en de aftakas koppeling ook “denk” ik. Calibreren kan wel maar hij stelt zich zelf ook af. De triple krijg ik ook niet aan dan slaat die af, geef 100/200 toeren bij en dan twee of drie keer aan uit.
@J asper tijd voor 415 kan die in 1x op t gemak aan 😜
+2
Quote Reactie van @RaHeados:
tijd voor 415 kan die in 1x op t gemak aan

Mijn 926 ging nog uit voor de deutz tripple met alleen achter opstarten.
Dan eerst op 750 aanzetten en dan op 1000 toeren zetten.
De claas met 3 achter start wel zo op
@Fendt926Driver Ja precies dus het is wel een veel voorkomend probleem dat de motor afslaat bij zware machine opstarten en dan heeft het uiteindelijk weinig zin om te kalibreren als ik het zo goed begrijp?
Quote Reactie van @vriesjan215:
dan heeft het uiteindelijk weinig zin om te kalibreren als ik het zo goed begrijp

Fout begrepen.
Als je de trekker aftakas calibreerd start de betreffende machine mooi rustig op
@Fendt926Driver ah oke toch maar eens proberen dan
@RaHeados Wil eerst onze “412” ooit nog is voor de waterrem😅
Quote Reactie van @J asper:
Calibreren kan wel maar hij stelt zich zelf ook af.

Je kunt een code invoeren en dan de betreffende machine starten.
Dan voelt de trekker aan hoe snel die moet starten en houdt dat vast.
Frontaftakas heeft een andere code dan achter.
Staat wel in de handleiding van de trekker.
Voor mijn 926 en de xylon zijn ze verschillend.
Denk voor een 400 serie dan ook
Quote Reactie van @J asper:
De triple krijg ik ook niet aan dan slaat die af, geef 100/200 toeren bij en dan twee of drie keer aan uit.

Aanzetten op 540 en dan over op750 of 1000 toeren.
@Fendt926Driver Overschakelen van de electrice aftakas keuze duurt te lang, heb het wel geprobeerd alleen tegen die tijd dat die geschakeld heeft staat maaier alweer bijna stil. Schakelt niet eerder omdat pto stil moet staan denk ik want normaal schakelt die zo over.
Quote Reactie van @J asper:
Schakelt niet eerder omdat pto stil moet staan denk ik want normaal schakelt die zo over.

Hier geen probleem. De aftakas rem zet de stomp stil. Een vrijloop verder in de maaier laat alles gewoon door draaien.
En binnen 4 seconde kan ik op het volgende toerental verder
@Fendt926Driver Hij schakeld hier eerst electrice naar de 0 en dan werkt de rem niet meer dus duurt het een eeuwigheid voor die stil staat.
+1
Quote Reactie van @J asper:
Hij schakeld hier eerst electrice naar de 0 en dan werkt de rem niet meer

Ik heb de trekker op 750 staan. Druk dan 1000 in op de tiptoetsen.
En zet de aftakas uit.
Als de rem begint schakeld die zonder 0 over naar 1000 en kan die seer aan.

Maar dat kan de latere versie wel niet meer hebben
@Fendt926Driver Idd dat zal wel anders geworden zijn. Bij ons gaat die eerst in 0 zonder rem dus vervolgens moet die helemaal stil staan voor die weer schakeld.
@MaartenMandemaker Het is geen vrijloop. Wel heeft de haskelaar een zeer groot vlieg wiel. Ik zal eens proberen te kijken of hij probeert in pulsen te sturen .
Jullie dwalen af van het probleem van de vragensteller.
@KMMF dat kloot haha maar het is voor mij niet minder interessant
Hallo, Ik heb een update over dit topic.
Ik heb namelijk een current probe voor het stuurventiel gehangen. Ik heb de sensor los gemaakt zodat het toerental niet terug gelezen werd.
Ik weet niet of dit signaal normaal is. maar ik vind het wel gek dat hij de eerste halve sec het ventiel bijna volledig open stuurt. Daarna heeft hij een duticycle van 50 %. maar tegen dan is mijn systeem al uitgeschakeld bij zware last

Met Vriendelijke Groeten
Filip

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Filip ja, dat is normaal, de eerste puls is de vulfase van de koppeling, daarna komt de tijd van koppelfase voor het inschakelen. Deze 2 waarden zitten in de software. Voor deze modellen zijn dit een gemiddelde waarde. Bij de huidige modellen kan de dealer dit aanpassen. Bij jou kan dit alleen door de importeur, die kan dit in de constanten van de computer aanpassen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6100 Serie en hebben de trefwoorden massey ferguson , ferguson , tractor , motor , massey , koppeling , testen , werking , stroom en opstarten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0