Illustratie van:
13

Fendt 105 LS - Motorblok Fendt farmer 100serie

Beste liefhebbers,

Zoals jullie in voorgaande topic hebben kunnen lezen heb ik last van een gebarsten motorblok afkomstig van een Fendt 105LS.
Ik had een motorblok zien staan voor een Fendt 108S/106S. Volgens mijn informatie zou deze motorblokken allemaal van het zelfde type zijn( D226-4)
Ik had vandaag iemand gecontacteerd die een motorblok te koop had staan. En deze vertelde mij dat deze niet zal passen op mijn Fendt 105LS( bouwjaar 1980).Mijn Fendt heeft fuseevering op de fusees zelf en geen algemene vering op de vooras zoals een 103S.
Mijn vraag is nu : is dit waar ?
Bestaan er meerdere types van motorblokken voor een Fendt farmer 4cilinder ? Ik kan mij voorstellen dat er 2 soorten bestaan naar gelang de bevestiging op de vooras en bouwjaar. Maar scheelt dat zoveel ?
Moest er nog iemand een D226-4 te koop hebben mag je mij altijd een bericht sturen.

Mvg,
Bert

Deel dit topic

Reacties

Al dat ook een 4 226 is waarom zou dat dan niet passen ?
Andere vooras maakt niet uit dacht ik ; het gaat om de 6 lange tapeinden die uit de motor op het vooras schommel-blok komen en die voor beide soorten voorassen gelijk .
Zelfs een 225 D4 zou passen ; Motor heeft iets minder cil inhoud door kleinere boring
+1
De 226-4 is er wel met 2 verschillende krukasdiameters, de nieuwere versies (10 cijferig motornummer) hebben een dikkere krukasdiameter. Maar als je het hele blok vervangt maakt dat vast geen verschil.
Wat is er gebarsten in het blok? Ik ben nog opzoek naar een onderblok met kleine krukasdiameter
@boegie
Zowel de hoofd en drijfstanglagers ? Volgens een Duitse site is bij nieuwere motoren de maten : 63 voor drijfstang , en 70 mm voor hoofdlagers bij de oudere motoren is dat 58 en 65 mm
@boegie

De zijkant van de motorblok is gebarsten. (Bij interesse kun je de foto's bekijken op het volgende topic : tractorfan.nl/topic/297849/ )
@Bert103S oke ja ik zie het, zonde. Heb je 9 of 10 cijferig motornummer? 10 cijferig zijn best wel makkelijk te vinden, op Ebay.de staat meedtal wel wat, en Swuste (renault sloper) had ook liggen. Bij de laatste zijn het wel complete blokken denk ik
@boegie

10cijferig.
+2
De motor van een Fendt farmer 103S is een 3 cilinder.
De motor van een farmer 108S is het onderdeelnummer van het cilinderblok gelijk aan die van de 105S.
Ook het artikelnummer van de voorasdrager en de tapeinden die in de drager en motor gaan zijn gelijk van de 108S en 105S.
En ook vanaf de andere zijde van de motor gezien is het vliegwiel van beide types gelijk.
wel zit er vanaf een bepaald serienummer een wijziging in het artikelnummer bij alle 3 de genoemde onderdelen en ook bij beide tractoren.
Mij lijkt dus dat de motor van een 108S gewoon moet passen in jou 105S.
@mfrijder , @basia , @boegie

Ik heb vandaag een website gevonden die het volgende vermeld:
Fendt Farmer 105S& 105SA heeft als motor MWM D226-4 ( bouwjaar 1975-1985) en cilinderinhoud 4160.
Fendt Farmer 105LS heeft als motor MWM D226-4.2 ( bouwjaar 1976-1980) en cilinderinhoud is 3116CC.

Als ik vervolgens naar mijn kenplaat kijk van mijn Fendt 105LS , dan staat er het volgende op vermeld bij Fahrgestell Nr:
258/05/18795
Deze 05 die vermeld staat op mijn kenplaat verwijst volgens mij dan naar de LS versie.
Heeft er iemand al gehoord van dit type van motor? Of klopt deze website totaal niet?

Bron : fendtfan.com/verzeichnis/100er-serie/…
tractorbook.de/tractoren/fendt-1/…

Wat het verschil tussen motoren met de aanduiding 226-4 e 226-4.2 weet ik zo niet allebei zijn ze 4154 cc
een 3 cil motor va 226 komt wel op ee cil inh van 3116 cc
En de 4 cil 100 serie had tot 1975 de 225 -4 (boring-slag 95x120 ) de 226 heeft 105x120)
Wel zie ik dat de 226-4.2 alleen in de 105 zit en in de 106 en 108 de 226-4 ; kan met de techniek in de motor te maken hebben misschien want de 105 is "gedrosselt" (tammer gemaakt) de 106 is " normaal" en de 108 is
"opgevoerd" wat betreft de vermogens (resp . 60 - 65- en 75 PK)
@basia

Het lijkt mij inderdaad ook logisch dat ze voor een "tammere" trekker van 105 een ander type van motor gebruiken. Want moest dit niet zo zijn dan werkt de motor van de 105LS toch niet optimaal? Hij krijgt dan toch gewoon te weinig brandstof voor een optimale verbranding?

Hoe zit dat met de rest van de onderdelen? ( Koppeling, versnellingsbak)
Lopen deze wel gelijk met de 106/108?
@Bert103S

De koppelingen van de 105,106 en 108 zijn volgens mij gelijk ; de versnellingsbakken ook ; wel weet ik dat de 108 zwaardere eindvertragingen hebben (i.v.m. hogere vermogen)
Hooguit kan bij een 108 de tussenbak en versnellingsbak andere overbrengins verhoudingen hebben
Dus als je een 108 motor kunt krijgen , zou je die er rustig voor kunnen zetten ; alleen bij volle belasting (b.v. hele dagen ploegen of zo ) zou je problemen kunnen krijgen met de aandrijflijn
@basia volgens mij zijn de zwaardere types voorzien van balans assen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 LS en hebben de trefwoorden fendt , sturen , motorblok , vooras , type , bouwjaar en fendt farmer geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!