Illustratie van:
17

Steyr 130 - Start niet bij warme motor

Hallo

Gisteren bij een steyr high-tech 130 gehad dat hij niet meer starte met een warme motor.
Tractor was afgeslagen en wou hem direct starten.
Dit is niet de 1e keer dat hij op deze manier niet meer wilt starten.

na 2u laten afkoelen start hij gewoon.

zou dit aan de dieselpomp of de verstuivers kunnen liggen?
tijdens het starten geprobeerd de verstuiverleidingen te ontluchten, hier kwam diesel uit.
alleen is de vraag of er genoeg uit kwam.

Deel dit topic

Reacties

Wat voor type steyr is het
Zou de elektronische klep die de brandstoftoevoer afsluit vast blijven plakken? Deze hoort open te gaan bij het op kontakt zetten en bij uitzetten weer te sluiten.
Probeer voor het starten eens de sleutel heen en weer te draaien van kontakt naar stop. Misschien springt het klepje dan los.
Er is mij ook een verhaal bekend van een Deutz Agrotron (weet niet welk type), die hetzelfde probleem had. Daar was de kabelboom doorgesleten op de onderste hoek van de cabine. Helaas was er geen kans om hem te repareren, hij stond een dag later in de fik wegens kortsluiting.
Dus: toch maar een massasleutel monteren.
Probleem is wat makkelijker te verhelpen als wat er precies gaande is als je warme motor wilt starten : gaat startmotor niet rond omdat motor vast zit op de zuigers , gaat motor wel rond maar komt er al dan niet rook uit de uitlaat?
@bas101 Als de motor niet rondging, zou er geen diesel uit de verstuiverleidingen komen. Ik concludeer daaruit dat de motor wel rondgaat, maar niet aanslaat.
@roscho accoord er staat tijdens t starten geprobeerd de verstuiverleidingen te ontluchten , bij de vroegere lijnpomp motoren kon dit allen met de hand bedienen van de opvoerpomp , maar mogelijk dat t bij deze Steyr tijdens t ronddraaien van de motor
+1
Quote Reactie van @bas101:
met de hand bedienen van de opvoerpomp

Je kunt met het opvoerpompje de diesel toch maar tot aan de brandstofpomp drukken en niet er doorheen? Dat zal moeten bij rondgaande motor, waarbij de brandstofpomp dan de druk opbouwt tot aan de verstuivers.
@roscho ja klopt , de pomp zelf moet dan ontlucht worden met die 2 boutjes , als dit eenmaal gedaan is dan voert de pomp tijdens t draaien de diesel door de leidingen en verstuivers
@bas101 Maar nu is nog de vraag waarom die trekker wel start als hij koud/afgekoeld is en niet met warme motor. Ik gooi het op de stopsolenoïd die blijft hangen. Waarom die verstuiverleidingen dan toch diesel geven als je ze losdraait, weet ik niet. Misschien is intussen die solenoïd dan toevallig net losgesprongen.
Ik trek in ieder geval de volgende conclusies:
- Motor loopt: brandstofpomp en opvoer zijn dus OK. Ook inspuittijdstip moet dan OK zijn.
- Motor heeft compressie, anders zou hij ook niet kunnen lopen en zeker koud niet aanslaan.
- Motor spring koud wel aan, dus geen kwestie van lucht in de leiding.
Als je dit zo leest, zou de motor het gewoon moeten doen, enige is dan nog de elektronica: de afsluiter van de brandstoftoevoer of de stroom naar de elektronische brandstofkraan, de solenoïd.
@roscho ja dat kan goed zijn , meestal ligt t probleem bij diesel motoren dat ze koud niet willen starten , deze motor wil warm niet starten , dan kun je een hoop oorzaken uitsluiten zoals compressieverlies etc, , ik vermoed ook net als jij dat je t dan ergens in t elechronische systeem. moet zoeken bijv een elektronische klep de diesel toevoer afsluit , belangrijk om te weten is of er al dan niet rook uit de uitlaat komt bij warme motor , komt er wel rook uit wordt t een mysterieuz verhaal
+2
Als er een Bosch VE pomp op zit is de pompplunjer versleten. Ik heb ooit een Range Rover 200 TDI gehad die als hij bloedheet was ook niet wou starten. Precies t zelfde. Starten en 0.0 rook. Diesel spoot uit de inspuitleidingen ala je ze los draaide. Motor af laten koelen en 1 x rond en lopen
+1
@RPCounty

Volgens de technische gegevens zit er een STANADYNE lijnpomp op ; maar soms verschilt de uitvoering van pomp (en soms motor) voor bepaalde exportlanden .
Klepspeling is ook O.K ?
+2
Er zit een stanadyne roterde pomp op zo te horen is de pomp intern versleten pomp wordt warm en heeft teveel interne lek daarom start hij met warme motor niet met koude motor is de interne passing goed en warm niet
+2
Wij hebben precies hetzelfde probleem gehad bij een Case-IH CS 130, dit is dezelfde trekker.
Na zoeken kwamen we erachter dat een verstuiver bleef hangen als die warm was en kwam er compressie terug in het brandstofsysteem.
Verstuivers eruit gehad en voorzien van nieuwe nozzles en het probleem was opgelost.
@Dairy-Special dit kon idd wel eens de oorzaak zijn
+2
Trucje voor als de motor niet start als hij warm is: beetje water over de brandstofpomp gieten om deze af te koelen. Als hij dan wel start vrijwel zeker teveel interne slijtage zoals hierboven ook al vermeld. Trucje heb ik in het verleden meerdere malen toegepast bij verschillende types brandstofpompen. Uiteraard wel voorzichtig met gieten ivm. electronica spruitstukken turbo etc.
+2
Bedankt voor de reacties.
motor draaid wel rond ja.
zit een roterende pomp op. als hij op contact stond en je de stekker op de pomp los trok hoorde je de klep klikken.
maar of deze helemaal open ging is nog de vraag.
het probleem lijkt me een verstuiver ja of de pomp.
indien het nog eens voor komt gaan we proberen met koud water de pomp koelen en kijken of hij dan aan de gang wil.
kunnen als voorzorg misschien de verstuivers nakijken.
+2
@guldner g30s
Het gebeurt ook weleens dat als de brandstofpomp snel afgekoeld wordt met water deze inwendig gaat klemmen en als je hem probeert te starten de as breekt!
Dit ivm verschillende materialen van de pomp (aluminium e.d.)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Steyr 130 en hebben de trefwoorden steyr , motor , starten , start niet , diesel , startprobleem , dieselpomp , ontluchten en verstuivers geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!