Illustratie van:
8

Deutz D6206 - Hydrauliek druk andere pomp

Hallo,
ik wil gaan kloven met mijn deutz 6206,

maar nu gaat de cilinder erg traag op en neer, nu zit ik te denken om een andere pomp te monteren,
op het moment zit er een bosch 0510510313 op helaas kan ik hier maar weinig over vinden hoeveel bar en hoeveel liter deze geeft,

weet iemand een juiste vervanger?
tevens vraag ik mij af hoeveel hydrauliek druk de 6206 aankan, een bekende wist te melden dat dit waarschijnlijk 150 bar is maar misschien dat iemand hier het kan onderbouwen?

alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

Volgens Traktorenlexikon:

Bosch-Zahnradpumpe, Typ: HY/ZFR 1/11 CL (212/1) mit 27,35 l/min. bei 175 bar-Betriebsdruck
Ab 1977:
Bosch-Zahnradpumpe mit 34 l/min. bei 175 bar-Betriebsdruck

Hoe ziet je splitter eruit, zit er een erg grote cilinder op? Er zijn meerdere manieren om 'm sneller te maken, je zou 'm kunnen ombouwen naar een aftakas aangedreven dual pomp (één met groot volume/lage druk voor de snelheid, één hoge druk voor de kracht) of een speciaal houtsplitter ventiel opbouwen waarbij de weggedrukte olie uit de cilinder weer omgeleid wordt naar de ingaande voor een groter volume en dus meer snelheid.

Hier een voorbeeldje van zo'n ventiel, zie beschrijving: indi.nl/nl-nl/p/…
Op de klover zit een cilinder van 10cm uitwendig, slag van 35 en intern een zuiger van ongeveer 90 als ik me niet vergis. er zit een normaal ventiel op die heen en weer kan. ik denk dat als ik al sneller naar voren kan en dat hij automatisch terug gaat al beter uit de voeten kan.
@Janroelof die pomp is 11cc per omwenteling. En een Deutz heeft volgens mij een verhouding van 1:1,1 tussen krukas en pomp. Dan draaid de pomp 2200 toeren bij 2000 motor toeren dat betekent 2200x11=24, 2 liter per minuut. Een 14cc levert dan 30 liter.
Even ventiel bekeken lijkt al een oplossing, heeft u toevallig ook een voorbeeld van de pomp ?
@Janroelof Eenkant en klare set voor aftakas kan ik zo niet vinden, het principe wordt wel gebruikt bij deze motor/pomp set:
Quote:
Voorzien van dubbelpomp
Pomp 1 = 2 cc 35 bar
Pomp 2 = 4.9 cc 200 bar
Boven 35 bar wordt pomp 1 uitgeschakeld
Hoge flow - lage druk voor een snelle uitgaande slag van de cilinder
Lage flow - hoge druk voor een krachtige uitgaande slag van de cilinder
Ik kan echter zo geen set vinden voor aftakas. Waarschijnlijk wel zelf samen te stellen maar dan wordt het met tandwielkast, dubbele pomp, tank, overdrukventielen, accessoires en slangen een vrij prijzig geheel.
Ah is inderdaad interessant om eens naar te kijken, zat ook al naar een vrachtwagen pomp te kijken die tot 280 bar kon en 90L/pm of zelfs 130L/pm kon leveren, deze kun je dan met een tandwiel kast meer toeren laten draaien.
Gewoon kijken naar een pomp op de aftakas, zou geen grote vrachtwagen pomp pakken want hoe meer liters hoe meer vermogen je nodig bent, en dat wordt dan weer een probleem, het mooiste is dat je trekker er met zo'n 1000 a1200 motortoeren mee draaien kan, je kan ook eens opzoeken gaan naar een pomp van een oude kraan die ze eerder achter op de trekker bouwden die regelrecht op de aftkasstomp zat. Kijk maar eens op www.amacoo.nl en dan bij hydrauliek pompen en motoren daar vind je alles om een pomp op de aftakas te bouwen ook reductie kasten hebben hun op de site staan
+1
Er wordt geschreven om de trekker 2200toeren te laten maken. Dat is in principe al fout. Kloven vraagt heel weinig vermogen en dan toch zoveel toeren draaien kost dramatisch en onnodig veel brandstof. Dan loont het al snel om een veel grotere pomp op de aftakas te zetten en de trekker bijv 1000toeren te laten draaien. Dat de trekker bij 1000 toeren veel minder herrie maakt is dan mooi meegenomen vooral als je er een paar dagen bij moet staan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D6206 en hebben de trefwoorden deutz , hydrauliek , druk , pomp , cilinder , monteren , bosch , deutz 6206 en Kloven geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!