Illustratie van:
92

John Deere 6830 - Probleem koelvloeistof uit overloopdarm

Koelwater komt uit overloopdarm bij stationair draaien. geen olie bij water en geen water bij de olie . ook geen witte rook bij starten Kan de koppakking dan kapot zijn ?

Deel dit topic

Reacties

Is de koel vloeistof temparatuur wel constant? Of schommelt die heel erg. Dan kan koppakking ook lek zijn
Ja is normaal zag het bij stationair draaien
Zou het kunnen dat hij ergens anders lucht trekt
Beginnen bij de basis: koelvloeistof dop vervangen
@newholland6640 Bij John Deere garage zeiden ze dat ze nog nooit problemen met dop hadden gehad
Was er geweest voor een nieuwe dop die zei direct koppakking stuk
@Dirk6830

Mech bedrijf hebben er wel handje van om gelijk aan het ingewikkeldste te denken.
Het is te stom om dit soort kleinigheidjes niet uit tr sluiten.
@newholland6640 Ga het toch eens proberen dan met dop
@Dirk6830

Precies. Koppakking ben je paar duizend verder. Nieuwe dop paar tientjes
@newholland6640 ja 4000 zei die mekanieker
+1
@Dirk6830 voor 4000 kom ik direct af om nieuwe koppakking te leggen 😅
@newholland6640 de dop vervangen heb ik ook nog nooit van gehoord, wel een goede tip..
Staat er veel druk op je koelsysteem?
@trekkerdockter hoe kan ik dit meten
+1
@Dirk6830 gewoon de dop losdraaien na een minuut draaien, dan mag hij hoogstens een klein zuchtje geven en niet sissen.
@trekkerdockter wat is de oorzaak dan als er veel druk opstaat
+1
@Dirk6830 defecte koppakking
@trekkerdockter moet ik deze dan losdraaien terwijl hij draait of eerst stilzetten
@Dirk6830 eerst de motor uitzetten
@trekkerdockter ga het strak proberen laat nog iets weten alvast bedankt
+3
Als motor stationair loopt dan mag het koelwater nooit zo veel stijgen dat het uit de overloop komt.
Wanneer je de motor stationair laat lopen zonder dop op het reservoir, dan mogen er geen bellen of iets zichtbaar zijn.
Zijn er wel bellen of komt het koelwater omhoog, dan is de kans hee groot dat je koppakking kapot is.
En niet om John deere af te kraken. Maar bij John deere is het geen uitzondering dat dit gebeurd.
@nhmonteur ok ga hat nakijken hij drupt bij stationair draaien langs die darm
@nhmonteur kwamen geen bellen en koelwater kwam er niet uit zonder dop maar verwarming werd niet echt warm tractor bleef rond 80 graden
Kopakking lek
@Jelle Boerkamp6110
' Kop pakking lek '
Verder niks mee bedoeld hoor. Maar je bent 15 😂
@JD 6110 ach tja Nederlands is niet mn beste vak. We hebben thuis het zelfde gehad dus wist het toevallig
Is de thermostaat nog inorde? Heb ooit gehad dat de thermostaat bleef dichtstaan en loopt de druk ook op van de warmte. Is maar een gedacht dat ik schrijf he.
Onze 6930 had dat wel eens toen ie nieuw was. Waarschijnlijk een luchtbel erin
@StevenBomers Zou kunnen want als hij gedraaid heeft en en ik draai de stop af als hij koud heeft hoor ik hem precies borrelen
Hoe heb je die bel eruit gekregen
@Dirk6830 is vanzelf gegaan, ff de kachel op z’n warmst en poosje laten staan met dop eraf. Heb je geen storing? Kan ook zijn dat er een luchtbel in je intercooler zit, die krijg je er lastig uit
+2
@StevenBomers Bedankt voor de tip probeer het morgen eens want ik ben nog niet zeker van de koppakking Deze is in2017 nog vervangen
+1
@Dirk6830 lijkt me sterk dat je koppakking lek is. Dan waren er wel meer verschijnselen geweest
@Dirk6830 is de trekker nog standaard of flink opgevoerd. En koelvloeistof sowieso altijd goed op peil houden als de trekker flink aan het werk moet
@mdoornekamp heb deze dit jaar occasie gekocht bij Willems BV heb hem 175 uur gebruikt nu Weet dus niet of hij opgevoerd is
@Dirk6830
Quote:
opgevoerd

Vaak kun je het aan de verbruiks meter wel zien. Ligt er een beetje aan hoe professioneel hij opgevoerd is. Normaal geeft een 6830 niet meer dan 35 liter/u maximaal. Maar hier lopen er ook wel die schieten zo over de 40 l.
@Dirk6830 Daar heb ik er meer over gehoord bij john deere, werk weleens met een 6830. Die had ook last van luchtbellen in het systeem.
+1
@mklok hoe zijn deze verwijderd dan
@Dirk6830 zal het eens navragen bij de eigenaar.
+8
Koelvloeistof uit overloopdarm, dus het komt uit je kont?
@JD3010

Bovenstaande verhaal heb ik eerder gehoord deze week.
Heb de intercooler ook wel eens lek gehad, van een 7530.
Heb vandaag getest radiatordop af , trekker half laten draaien en verwarming op hoogste
Kwam geen water uit reservoir werd 80 graden maar verwarming werd niet echt warm eerder lauw
zou de thermostaat dan stuk zijn ?
@Dirk6830 dat heb ik ook gehad vorig jaar.. kachel niet warm en max 2 streepjes op dashboard dat die warm was. Nu een Nieuwe thermostaat
@JD 6110 met welke trekker
@Dirk6830 mijn 6230
Half uur laten draaien bedoelde ik
+1
@Dirk6830 80 graden is goed. Denk dat thermostaat nog goed is. Mijn 6630 werd niet warmer dan 55 graden. Dat kwam wel door kapotte thermostaat
Het kan ook zijn dat de egr koeler of intercooler lek zijn. Meest voorkomende is de koppakking maar als die al een keer door een dealer vervangen is heb je dit niet zomaar nog eens.
Hoop het want die koppakking vervangen is duur en ik wil de trekker top in orde houden met oog op verkoop later
@Dirk6830 Als jezelf een beetje kunt sleutelen dan is de reparatie niet duur.
@Dirk6830 in welke plaats ben je gevestigd? Anders kun je even langs een dealer gaan om te laten kijken wat het probleem is
@claas arion power dat is wel meteen de duurste oplossing
Bij agrigeer in Geer zeiden ze zonder de tractor te zien koppakking prijs nieuwe thermostaat, vlakken en injectors nakijken 4000 €
Wij zijn gevestigd in Tongeren België
+1
@Dirk6830 als de motor goed loopt zou ik niks aan de injectors doen.
@angelo-nabben motor loopt goed en zie ook geen symptomen van kapotte koppakking, denk eerder thermostaat, is ook niet zoveel water dat eruit kwam en bij draaien zonder dop kwam er niets uit
+1
@Dirk6830
Quote:
koppakking 4000

Als je de kop eraf haalt bij 9200 uur kun je kop ook beter meteen reviceren. Als het het goed wil hebben tenminste. Dus nieuwe kleppen en zittingen. Dan ga je het met 4000 niet redden.
@mdoornekamp is met 7200u los geweest
@angelo-nabben hoe weet jij dat dan ken je de ttractor
@Dirk6830 foutje verkeerd gelezen🙈 2017 los geweest.
@angelo-nabben inderdaad tractor komt van Jan Pieter Bierema ergens rond Groningen dacht ik aardappelboer
@angelo-nabben bij 7200 waarschijnlijk alleen de koppaking vervangen. En even gevlakt.
@mdoornekamp is in 2017 geweest
@Dirk6830 bij groenoord Groningen
@Dirk6830
Quote:
2017

Ok. Misschien wel handig om bij Groenoord de historie na te vragen. Motor problemen zijn bij de 30 serie wel vrij normaal. Ik heb alles ook al stuk gehad met 6630. Koppakking, turbo, EGR en nieuwe verstuivers. En nu al weer een EGR storing. Mijne is ook nog standaar. De 30 series waren gemakkelijk op te voeren naar forse vermogens. Dan nog wat meer problemen.
@mdoornekamp meestal in de eerst geleverde van de 30 serie. Wij hebben een 6530 gechipt probleemloos nu 13.500u.
+1
@angelo-nabben
Quote:
6530

Na bouwjaar 2010 zijn wat beter. En de SE versies doen het ook goed.
@angelo-nabben is een 6830 premium van 2007
@mdoornekamp Dat beloofd dan voor de toekomst Ik zie nochtans dat ze al veel kosten gedaan hebben in 2020 nieuwe turbo en diversen voor 8500 €
@mdoornekamp hoeft niet hier een 6430 Premium autopower waar de eerste autopower nog inzit. En eens de koppeling en verstuivers van zijn vervangen volgens de vorige eigenaar. Heb er een geweldige trekker aan.
@case 745 xl

De koppeling vervangen in een autopower. Dat is ook wel een zeeeeeeer zeldzaam iets…
@Mr deere koppaking moest het zijn. Maar mijn woordenboek maakte er koppeling van
@mdoornekamp Deze heeft 4 kleppen per cilinder?
Ik was ca. 1000euro kwijt voor m'n 6420, vlakken, pakkingen, kleppen, en verstuivers. Die laatsten zijn dan wel veel voordeliger dan bij de common rail.
@JD3010 30 serie is 4 kleppen/cil

1000 euro is wel heel weinig. Dat is al een paar jaar geleden?
+2
@mdoornekamp 2jaar geleden. Kleppen 12.50 per stuk, verstuivers net effe 100euro. Werk heb ik zelf gedaan, daar heb ik geen factuur van gekregen.
En oorspronkelijk Boersma Groningen
Alle herstellingen zijn gebeurd bij Groenoord in Groningen of Zijldijk zie ik op de historiek
Zal daar eens moeten bellen om juist te weten wat er gedaan is ook in 2020 turbo vervangen en diverse reparaties voor 8500 €
De waterpomp pompt ook goed rond? Wil wel dat het fin los is van de pomp.Je kunt het zien door hem te demonteren.
+1
De merkliefde gaat wel diep bij sommigen...
+1
@Derkmax Ja wij geven de problemen gewoon toe. Maar we hebben er ook een super trekker aan. Maar misschien is het inderdaad gestoord. haha
@Johny power
Vind het super dat problemen en tegenvallers hier ook gewoon eerlijk besproken kunnen worden. Wat mij verbaasd is dat iemand na een reparatie van duizenden Euro's gewoon weer voor hetzelfde merk kiest. Dat zou ik zelf nooit doen.
@Derkmax Ik denk wel dat het in ons geval zou afhangen van wat voor reparatie het geweest is en hoe je de machine hebt gekocht. Als je een machine nieuw koopt en met 2000uur loopt de transmissie in de soep dan ben ik het met je eens, maar als het nu eens met 13000uur gebeurt? Tja dan kan het gewoon eens gebeuren. Als je de machine 2de hand gekocht heeft ben je ook afhankelijk van het onderhoud van de vorige eigenaar en kun je er soms niks aan doen.
+1
@Derkmax Misschien komt het doordat bij alle merken wel reparaties van duizenden euro's voorkomen. Reparaties van meer dan tienduizend euro's komen ook steeds meer voor. Als je dat bij een paar trekkers van hetzelfde merk hebt gehad zou ik er ook wel voorzichtiger mee zijn.

Verder heb ik het idee dat de huidige John-Deere dealers de trekkers wel professioneel repareren en dingen die half versleten zijn ook vervangen; dit om de betrouwbaarheid te verbeteren.
+1
@PieterA Klop inderdaad. En als het gerepareerd is kan het vaak langer als 10000 uur mee.
Heb gisteren getest met druk te zetten op koelvloeistofvat bleef normaal
Wel denk ik dat de thermostaat kapot is ben er eigenlijk zeker van dat die blijft openstaan , ga de drie vervangen en dan denk ik probleem opgelost en geen koppakking vervangen
+1
@Dirk6830 thermostaat was bij mij toen zelfs gebarsten dus was vrij duidelijk dat die kapot was. Wel het zelfde type thermostaat weer in doen ivb opengaan door de warmte 👍
@JD 6110 heb deze origineel bij John Deere gehaald
@Dirk6830 en het euvel verholpen ?
+1
@JD 6110 heb ook nog een klein lekje koelwater gevonden aan darm intercooler heb deze besteld dan kan ik alles gelijk vervangen als ik koelwater aflaat hou u nog op de hoogte
+1
@Dirk6830 je kan ze nog even testen door in kokend water te leggen, dan horen ze open of dicht te gaan. Bij mijn 3050 waren de 2 thermostaten ook stuk die werd toen veel te warm en radiateur bleef koud, die gingen niet open zelfs in kokend water niet toen was oorzaak wel duidelijk.
+1
@JohnDeere5085 Inderdaad maar ik ga ze toch alle drie vervangen
+1
@Dirk6830 Maar dan weet je wel of ze kapot zijn of niet. Wel belangrijke info
Ontluchten en op de juiste wijze vullen van het koelsysteem is belangrijk! Daarin kan de dealer mogelijk geld besparen 😄
+8
Vandaag de thermostaten vervangen. Er zaten drie dezelfde in maar het moeten er twee dezelfde zijn en één andere, ook kapotte darm aan intercooler vervangen . Getest en tot nu toe drupt er niets uit de overdrukdarm van koelwatervat. Hopelijk is het opgelost

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6830 en hebben de trefwoorden olie , water , rook , john deere , kapot , koelvloeistof , starten , Koppakking , witte rook en koelwater geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!