Illustratie van:
5

Deutz D5005 - Waarop te letten bij aankoop

Beste,
Ik sta op het punt om een Deutz d5005 te kopen, zijn er bijzondere dingen waar ik zeker moet op letten bij de aankoop.

Deel dit topic

Reacties

Wat is de staat van de trekker, opgeknapt of een oude technische staat? Enz
+2
Wat is je bedoeling met de trekker? Wil je er serieus werk mee gaan doen of wil je hem zelf helemaal gaan opknappen? Om te weten wat je aan zo'n trekker hebt, kun je het volgende proberen:
- Voel eerst aan de motor. Is hij warm, dan heeft de verkoper hem al vast warm laten draaien omdat hij koud misschien moeilijk start. Wantrouw dit dus.
- Is hij nog koud, kijk dan of hij enigszins vlot wil starten. Zeker als hij buiten staat, heeft hij er misschien wat moeite mee, maar met wat gloeien of een koudstartknop moet het toch lukken.
- Rij een stukje, controleer de werking en vrije slag van de koppeling (2-3 cm). Kijk ook of de remmen fatsoenlijk werken en je geen 2 of 3 keer moet trappen om remdruk te krijgen. Rem tijdens het rijden en houd wel volgas. Blijft de motor toeren draaien, dan slipt de koppeling: ingrijpende reparatie. Kijk ook of de trekker niet hobbelt door onronde banden. Kijk of er stuurspeling is. Een cm-tje is niet erg, maar het stuur moet geen 1/8 slag rond kunnen zonder dat er iets met de wielen gebeurt.
- Kijk of de motor rookt. Een koude motor rookt altijd wat wittig, maar eenmaal warm moet het roken grotendeels over zijn.
- Trek de oliepeilstok eruit bij lopende motor en kijk of er olie uit sputtert en of het daar erg rookt. In dat geval kan het zijn dat de motor compressie langs de zuigerveren blaast. Hij is dan toe aan een motorrevisie. Kijk ook bovenaan of de cilinders vet zijn. Dan moeten de klepstoterrubbers worden vervangen. Ik weet niet of daarvoor de hele cilinderkop eraf moet.
- Controleer de werking van heffing en hydrauliek. Hef moet omhoog gaan. Is er een hydrauliekventiel, laat dat dan druk geven. Omdat de pomp de druk niet kwijt kan, moet de motor zwaarder gaan lopen. Zo niet, dan is de hydrauliekpomp aan zijn eind. Met koude, dikke olie zou er trouwens altijd druk moeten zijn, of de pomp is helemaal op.
- Controleer of bijbehorende onderdelen aanwezig zijn: trekhaak, ondertrekhaak, gatenbalk, topstang e.d.
- Controleer of er olielekkages zijn. Indien net achter de vooras: krukaskeerring lek. Indien middenonder: keerring naar versnellingbak lek of de achterste krukaskeerring. Blanke olie: versnellingbak. Zwarte olie: motorolie. In beide gevallen moet de trekker doormidden.
- Controleer werking van aftakas.
- Controleer de staat van de banden. Hoeven niet nieuw te zijn, maar als je direct moet vervangen, kost ook weer geld.
- Bekijk het plaatwerk. Delen weggerot? Dan moet er gelast worden. Oppervlakkige roest is geen probleem. Kun je origineel laten en tegen roest behandelen, of overspuiten. Sommigen vinden de oude, originele lak mooier dan nieuwe lak, dit toont jaren van noeste arbeid.

Kijk of de trekker wel een doordraaiende aftakas heeft, d.w.z. een aftakas met eigen koppeling. Zo niet, dan stopt de aftakas als je de rijkoppeling intrapt.

Maak een lijstje van alle gebreken die volgens jou hersteld moeten worden en overweeg dan of de trekker zijn geld waard is. Mochten er nog werktuigen (maaibalk, dorspoelie, aanhanger, etc.) aanwezig zijn die de verkoper kwijt wil, kun je er misschien een combinatiekoop van maken, als je die kunt gebruiken.
+1
Bedankt, mijn bedoeling is om de trekker te kopen en stilaan op te maken en mee te werken
Quote Reactie van @Maarten p:
de trekker te kopen en stilaan op te maken en mee te werken

In dat geval zal het niet zo'n probleem zijn dat er wat werk aan moet gebeuren en dat hij daarom af en toe stil zal staan. Probeer zo veel mogelijk te ontdekken wat er nog aan moet gebeuren, zodat je niet te veel "verrassingen" tegenkomt en zodat je kunt inschatten of het "waar naar zijn geld" is.
+1
De 5005 is tot 1967 met 6 versnellingen gemaakt en daarna met 8 versnellingen. Ik zou liever de 8 bak hebben.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D5005 en hebben de trefwoorden deutz , kopen en aankoop geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
5
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
ONDERWERPEN