Ervaringen en tips zelf afvoerbandje op de maaier bouwen

Beste mede TF-ers,

Ik loop al een tijdje met het idee om zelf een afvoerbandje op de achtermaaier te maken. Met name omdat we veel slootkanten en greppels hebben die ik dan een meter of 2,5 naar binnen kan gooien zodat ik de slootkanten niet meer uit hoef te harken.

Heeft er iemand ervaring met het zelf opbouwen van een afvoerbandje op een achtermaaier? Of tips. Nu zat ik zelf te denken om een afvoerbandje van een herder eronder te maken omdat die lekker compact is. Maar ik twijfel of die al het gras kan verwerken.
Zoiets: tractors-and-machinery.nl/item/618148/…

Afvoerbandje van een blokkenwagen is ook een optie, maar gelijk weer zo lomp.

Tips, foto's en ervaringen zijn welkom!

De achtermaaier is een Pottinger Novacat 265H met kneuzer. Er zal wel iets aan de bodemdruk en de constructie van de bok moeten gebeuren (verstevigen) maar dat komt wel goed.

Deel dit topic

Reacties

DriveJohnDeere
Hier van het voorjaar een nieuwe claas disco 3600 aangeschaft. De dealer heeft er een afvoerbandje voor ontwikkeld en opgebouwd. Waar wij tegenaan liepen was dat de maaier veel zwaarder wordt (komt de bodemvolging niet ten goede) en dat het bandje redelijk snel volloopt. Als jij een 2.5 meter achtermaaier hebt zul je daar minder last van hebben.
frank_mf
@DriveJohnDeere Wat is de breedte/diepte van het afvoerbandje? (40/60/80? cm)
+1
DriveJohnDeere

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

DriveJohnDeere
@DriveJohnDeere band is een cm of 80 breed
DriveJohnDeere
@DriveJohnDeere denk er ook om dat de band ongeveer een cm of 2 van de kneuzers zit.
goeiedag eem
@DriveJohnDeere het gewicht en de bodem druk zou je dan weer moeten compenseren met een tegen gewicht aan de andere kant, zodat er meer meer evenwicht komt, en denk dat je hef dat ook fijner gaar vinden, die kilo's extra doen een aanslag of de hef, en wiellagers, bij een enkele maaier,
NH-Ford
@goeiedag eem waarom? Je bodemontlastingsysteem iets aanpassen is voldoende. Bij hydraulische versie de druk verhogen, bij mechanische de veer verzwaren of een veer erbij.
+1
frank_mf
@NH-Ford klopt. Maar wil wel misschien een contragewicht maken zodat het meer in evenwicht is.
goeiedag eem
@NH-Ford voor meer evenwicht, dit doet een aanslag op je hefas in de achterbrug, een enkele kale maaier met kneuzer is al zat en dan dit erbij aan, reken maar uit wat dat gewicht doet, kracht x de lengte van de arm, en dan nog eens een slagkracht erbij, je kan dempen met stikstof bollen wat je wil, maar de klap komt er, stel je hem zwaarder af wordt de kracht ook groter, ik wou het iig niet, heb meerdere assen getordeerd gezien, bij een triple maaier is er wel evenwicht en heb je dat nu niet
NH-Ford
@goeiedag eem ben ik helemaal met je eens, maar gedachte die hier ook werdt genoemd is na het extra gewicht niet nog eens meer gewicht als contra willen hebben.
Heb zelf al meerdere hefassen vervangen die gestrand zijn met maaiers boven 3mtr.
Zelf in verleden een band achter een 2.80 gemaakt, mede omwille van gewicht van af gestapt.
goeiedag eem
@NH-Ford als je eent tegen gewicht aan moet je hem ook op een dikke meter naast de maaier hangen dan zal het gaan werken om meer evenwicht te krijgen en je de hef beter belast,en zul je hem hydraulisch opklapbaar moeten maken voor tijdens transport
+1
Kosk123
Er zijn inderdaad meerdere Claas maaiers met een afvoerband uitgerust. Heemskerk mechanisatie in Nieuw-Vennep heeft daar veel ervaring mee.
Wellicht dat zij je ook wel een band kunnen leveren.
+1
DriveJohnDeere
@Kosk123 hier hebben we er 1 van combi west
+1
Kosk123
@DriveJohnDeere Heemskerk is onderdeel van de Combi West. Die zal waarschijnlijk daar vandaan komen
+1
DriveJohnDeere
@Kosk123 zal zomaar kunnen ik dacht dat er 1 vestiging was die al die bandjes maakte
+2
casejxu
@trekkerdockter heeft hier ervaring mee!
+2
trekkerdockter
@casejxu er zijn meer mensen met van die goeie ideeën 😉
KlaasM
Ook al overwogen om een trommelmaaier te kopen en de draairichting van de binnenste schotel om te draaien?
DriveJohnDeere
@KlaasM dat is voor altijd als hij alleen de sloten eruit wil halen kun je een bandje optillen.
+10
trekkerdockter
Afgelopen zomer een afvoerband aan m’n maaier geknutseld, ben d’r erg blij mee.

(klik om te vergroten)

Ik heb dit afgelopen zomer aan m’n maaier geknutseld, ben d’r erg blij mee.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @trekkerdockter:
Ik heb dit afgelopen zomer aan m’n maaier geknutseld, ben d’r erg blij mee.

Heb je er nog iets tekst bij wat je er aangemaakt hebt?
Lijkt een strautmann losbandje
Nog iets standaards gemonteerd?
Of alles zelf uitgedacht?
Kan jou originele maaier de extra kilos goed hebben?
+5
trekkerdockter
@Fendt926Driver ik heb een oude blokkendoseerwagen gekocht, en hem er bij gehangen van nou zo ongeveer denk ik.
met de oude klepcilinders is deze op te klappen.
Alles is met 1 dubbelwerkend ventiel te bedienen, retour hydromotor zit op de drukloze retour.
Flipper naar voren de afvoerband zakken en draaien, flipper naar achteren band omhoog.

(klik om te vergroten)

+3
ZETOR9641
@trekkerdockter ik vindt dit toch wel echt een van de mooie zelfbouw dingen! Complimenten en idd moest vast heel goed voelen dat het nog werkte ook! Hier ook al een paar jaar zo’n idee gehad alleen met fc 314 word het gek zat kwa gewicht! Zocht ook nog eens een alternatief. Hier ook veel greppels vandaar
frank_mf
@trekkerdockter Heb je ook nog foto's hoe je de cilinders hebt bevestigd?
trekkerdockter
@frank_mf ik heb een steun op de hoofdbalk gelast, deze had ik nog liggen, en dat kwam net mooi uit zo.

(klik om te vergroten)

trekkerdockter
Cilinders zijn enkelwerkend, zakken doet ie door z’n eigen gewicht, dat is nog niet op de foto te zien (nu zit daar een ontluchtingsklep nippel).
Fendt926Driver
@trekkerdockter @frank_mf als je de foto hierboven ziet staat de cylinder een paar cm achter het schanier.
Waarom heb jij de cylinder in de tekening er zover achter staan?
frank_mf
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Waarom heb jij de cylinder in de tekening er zover achter staan?

Omdat dat bij hem geen scharnier is. Die zit verder achterop de maaier. En ik denk dat zijn cilinders daar vast zitten omdat hij het moest doen met de bestaande klepcilinders van de voerwagen.
+6
trekkerdockter
Transportstand.

(klik om te vergroten)

+1
leonardvdm
@trekkerdockter dat ziet er strak uit
+1
2850Johndeere6R
frank_mf
@trekkerdockter Ziet er goed uit! Wiebelt het nog erg als die omhoog is?
En wat is het extra gewicht wat erbij is gekomen?
trekkerdockter
@frank_mf dat wiebelen valt alles mee.
Ik had verwacht dat het afvoerbandje zwaarder zou wegen als dat hij doet, je tilt-schuift hem zo aan de kant.
Zie foto’s, ben hem aan het opknappen, het meeste is lucht 😉

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+6
trekkerdockter
Nog een actiefoto.

(klik om te vergroten)

DriveJohnDeere
@trekkerdockter hoever heb jij de band van de kneuzers zitten? En hoe breed is jouw maaier?
+1
trekkerdockter
@DriveJohnDeere Hoe ver hij van de kneuzer af zit durf ik je nu niet te zeggen, heb hem nu uit elkaar liggen voor de puntjes op de i te zetten zoals voor de zekerheid ff nieuwe lagers, koprollen voor de afvoerband enz.
En niet te vergeten ff netjes in de verf.
Voor maai ik 3,10 en achter 2,80.
Om dit aan een 3,10 achter te hangen, dat wordt wel zwaar, dit is net mooi zo.
DriveJohnDeere
@trekkerdockter ja daarom hier hebben we er 1 van 3.5m die klapt wel aardig neer als je hem laat zakken. Heb jij er ook last van dat het bandje soms volloopt?
+2
trekkerdockter
@DriveJohnDeere heb daar nog geen slechte ervaringen mee met vollopen, heb wel gemerkt dat hij die kammen op dat bandje echt nodig heeft.
Aan 1 kant mist hij er 3 achter elkaar en dat kan ik goed zien, dan begint hij meer hopen/dotten te kwatten.

In de hoek van het perceel zet ik hem ff uit, zodat hij dat gras op de band gooit en meeneemt uit de hoek vandaan, en ze hem een paar meter verder weer aan.
Dat ruimt lekker op in de hoeken.
+1
DriveJohnDeere
@trekkerdockter ja dat doe ik ook alleen heb ik op de band kleinere kammen, dus als er dan een prop gedraaid wordt komt hij vast te zitten. Ik zal even kijken of we kunnen spelen met de bandsnelheid of dat we de kammen verhogen.
+1
T6020 power
@trekkerdockter Het was denk ik wel een geniet-moment toen het gewoon goed werkte in de praktijk zeker👌🏻 Als het bandje op is één van een opraapwagen pakken? Volgens mij hebben die ook hogere kammen. Of gewoon een achterklep van een schuitemaker rapide v , want daar zit het bandje al aan 1 kant vast.
+4
trekkerdockter
@T6020 power dat is zeker genieten, iedere keer,
Koste wel een kratje aan denkwerk.
+2
casejxu
@trekkerdockter blijft netjes gemaakt. Is jou topstang bevestiging van de maaier verzwaard? Deze willen wel eens uitscheuren namelijk
+1
trekkerdockter
@casejxu nee, heb dat meer bij de 3,10 m versie gezien, die van mij is anders.
casejxu
@trekkerdockter ja klopt. Zag t alleen maar bij de 310 versie. Maar dacht omdat je jouwe iets zwaarder heb gemaakt🙂
+5
trekkerdockter
Nog wat beeldmateriaal.

(klik om te vergroten)

Strak werk

(klik om te vergroten)

Ff een second opinion van de jeugd😉

(klik om te vergroten)

Dacht gewoon zo ongeveer.
+3
dx11
@trekkerdockter precies zo heb ik het ook al jaren in gedachten. Is alleen nog nooit uitgevoerd. Goed om te lezen dat het dus wel kan!
+3
trekkerdockter
@dx11 Dat vind ik nou leuk om te lezen, wie heeft het ☝️
+1
casejxu
@trekkerdockter zo heb ik ooit in T en W of ander blad een vicon trommelmaaier gezien met 3 acrobaat bladen er achter
+2
trekkerdockter
@casejxu ja, die heb ik ter discussie gebracht, echter ging de voorkeur toch uit om het met een afvoerband opzij te leggen ipv te krabben met zoiets.
+1
johndeere6230
Quote Reactie van @casejxu:
gezien met 3 acrobaat bladen er achter

Daar heb ik bij ons zonder kneuzer nog wel eens over zitten denken. Maar dan doe je zo je best geen grond in de kuil te krijgen en dan ga je weer met zoiets gangs. Vraag mij af of dat wat is dan. Kun je met lichtere sneden ook al 12 m bij elkaar harken ipv 8.5
casejxu
@johndeere6230 zou mij wat lijken om dan enkel voor slootkanten te gebruiken. Maar dat is voorlopig weer van de baan bij mij😉
johndeere6230
@casejxu

Dan moet het juist niet op de grond komen toch? Dan zou je een ronde plaat met vijzel erin moeten maken, zoals pottinger heeft nu. Dat werkt dan het mooiste denk ik
+1
casejxu
@johndeere6230 ja zoiets dan al. Maar dat word m voorlopig niet
+1
Fast Eddy
@johndeere6230

Krone levert dat vijzelsysteem nu ook op maaiers zonder kneuzer.
+1
dx11
@Fast Eddy Pottinger ook
Fast Eddy
@dx11

Die is al even op de markt. En werd ook al genoemd.
frank_mf
Quote Reactie van @dx11:
Pottinger ook

Dat had nog mooier geweest. Maar dat is momenteel niet te betalen. Misschien over 5 of 10 jaar dat dat wat voor hier is.
trekkerdockter
@frank_mf had ik ook voor gekeken, heel enthousiast tot ik de prijs vernam..
+2
Kosk123
@johndeere6230 er zijn ook al maaiers omgebouwd met een bandhark er achter. Te vinden op de FB pagina van Suichies mechanisatie fb.watch/hzfXnwlWQy/
casejxu
@dx11 toch maar voor setje kuhn maaiers👌
+1
dx11
@casejxu Kuhn 8831 heeft hier wel interesse. Maar daar kan het niet op
Bert1980
@dx11 geen 9330?
dx11
@Bert1980 zo sterk is de deutz niet helaas
Fendt926Driver
@dx11 is dit niet wat voor jou

troostwijkauctions.com/nl/…

Capaciteits machine
dx11
@Fendt926Driver krijg ik een zere nek
Fendt926Driver
Quote Reactie van @casejxu:
toch maar voor setje kuhn maaiers

Weet niet of het haalbaar is.
Maar een klein zijwaarts harkje in de fronthef met een hydromotor.
Eerste baan naar de greppel los maaien.
Dan dus langs de greppel met het frontharkje een 2m opzijleggen en met de achtermaaier richting het land maaien
dx11
@Fendt926Driver het idee is juist dat je dan niet in de buurt van de greppel hoeft te komen. Het gras niet in de greppel of de vertrapte kant hoeft te gooien, de rommel en kwetsbare zode daar in de natte grond zo min mogelijk belast
casejxu
@Fendt926Driver nu met nieuwe maaier is het denk ik niet verstandig om nog eens 100kg aan het eind op te hangen zeg maar. Dat overleefd de hef van de jxu niet ben ik bang😅
Fendt926Driver
Quote Reactie van @casejxu:
eens 100kg aan het eind op te hangen zeg maar. Dat overleefd de hef van de jxu niet ben ik bang

Had het over dat harkje in de fronthef.
Dus eerst langs de greppel maaien.
En dan andersom er overheen en met het frontharkje 2m van de 3.2m naar binnen harken terwijl je de 2e baan maait
+1
casejxu
@Fendt926Driver oh zo. Ja zou kunnen. Maar zoals dx11 al zegt daar moet je minimaal aan zitten. En zou t alleen bij slootkanten willen gebruiken dan en die zijn denk te ongelijke voor dit harkje
+1
Baltus_steyr
@trekkerdockter mooi gemaakt!! En mooi dat het goed werkt!!! Pakt de kneuzer het korte herfstgras ook goed?
trekkerdockter
@Baltus_steyr ja dat valt 100% mee, natuurlijk ligt er hier en daar een sprietje maar dat is te verwaarlozen.

(klik om te vergroten)

Herfstgras maaien.
Baltus_steyr
@trekkerdockter oh werkt super!!!
+1
Case5130
@trekkerdockterziet er super uit zo👌🏻
hier vant zomer ook als een met het idee rond gelopen een bandje achter de maaier te maken, met die droge zomer de laatste jaren groeit er maar weinig en dan is het wel makkelijk om meer meters gras in een zwad te krijgen. En scheelt ook nog eens rond crossen met de hark.
Ik heb zelf geen ervaring, maar het is al vaker gedaan bij een Pottinger maaier.
traktorpool.nl/dnlonline/details/…
+3
JD 6110
Godomme hier de zelfde ideeën. Hier de uitwerking en beschrijving. Keurig gemaakt 👌👍👍
+1
DriveJohnDeere
Hier van het voorjaar een nieuwe maaier met afvoerband gekocht. de reden waarom de deze maaier gekocht hebben is omdat we nu op elk perceel met onze 9m hark precies uitkomen (akkers zijn 20 of 27m) en we nu in het natuurland geen wiersen meer krijgen van een meter hoog. ook gebruiken we het bandje in late herfstsnedes om op iedere akker 2 wiersen te maken (14 m). nadelen zijn dat het gras minder droogt en dat de maaier aanzienlijk zwaarder wordt. waar we tot nu toe tegenaan zijn gelopen is dat de constructie te ligt gebouwd is (dunne topstanngetjes die het volle gewicht dragen) en dat er te weinig kammen op de band zitten, hierdoor gaat de band sneller proppen maken in combinatie met een dik gewas en een rijsnelheid van 16km/h kan het voorkomen dat de band volloopt.
deerejohn
Zie hier ook wel van die trippelmaaiers met bandje , maar met hakselen zijn ze op het kop eind zolang bezig dat het financiële voordeel weg is
frank_mf
@deerejohn Wij hebben zelf een vierrotorhark, dus gaat er meer om dat we snel kunnen werken en dat het gras uit de hoeken en slootkanten weg is.
dx11
@deerejohn waarom zouden ze dan langer bezig zijn?
deerejohn
@dx11 omdat op het kopeind alles vierkant ligt moet het hele span terug en er via opzij weer beginnen met hakselen terwijl je normaal met de duiner rond legt in de hoek
mieras
Leuk idee vorig jaar was ik in flakkee weg bermen aan het maaien. toen was de nh dealer ook met een zelfbouw bandje achter een achter maaier aan het testen. maar toen was de maaier te zwaar voor de trekker geworden hefarm brak. Herder bandje denk ik dat wel gaat lukken die bandjes kunnen behoorlijk massa afvoeren.
+1
fendt308-driver
Quote Reactie van @mieras:
Herder bandje denk ik dat wel gaat lukken

Daar ga je wel van leren vloeken, dat kort geslagen snot spul uit een klepelmaaier hebben ze de handen vol aan. Mooi lang gras gaat een drama worden
+1
frank_mf
@fendt308-driver ja daar ben ik ook bang voor. Gaat toch een van een voerwagen worden.
trekkerdockter
@frank_mf ik had ook naar een Herder bandje gekeken, maar was bang dat bij veel gras hij het niet kan verwerken en dan gaat morsen, voerwagen bandje bevalt heel goed, op wat voor maaier wil jij hem bouwen?
+1
frank_mf
@trekkerdockter Op een Pöttinger Novacat 265 met kneuzer.

(klik om te vergroten)

Maaier is niet zo zwaar als een 283 Kuhn / 328 JD. Wil wel een blokje met contragewicht aan de andere kant maken.
fendt2
Volgens mij heeft Miedema aluminium transport bandjes.
+1
frank_mf
@fendt2 heb er al één gevonden van een Strautmann Vitesse opraapwagen. Toch bedankt 👍🏻👍🏻
+1
hummy
Even een blad blazer er naast hangen.
+4
frank_mf
De eerste schetsen staan op 'papier'. Suggesties zijn altijd welkom!

Ik weet nu welke cilinders etc. ik nodig heb (slag 250 mm) en hoeveel materiaal het ongeveer kost. Ik zal hier proberen jullie op de hoogte te houden.

Ik ga een bandje gebruiken van een Strautmann Vitesse opraapwagen. Op de tekeningen is maar een cilinder te zien, maar het worden er uiteraard twee. Die moet ik nog kopiëren.

(klik om te vergroten)

Zijaanzicht omlaag

(klik om te vergroten)

Zijaanzicht omhoog

(klik om te vergroten)

Zicht 'uit de cabine' omlaag

(klik om te vergroten)

Zicht 'uit de cabine' omhoog

(klik om te vergroten)

Zicht schuinachter omhoog

(klik om te vergroten)

Zicht schuinachter omlaag
+1
rommert14
@frank_mf Ik denk wel dat je aan de achterkant een wand nodig bent, anders gooit de kneuzer het erover waarschijnlijk
+1
frank_mf
@rommert14 Ja ik wilde daar inderdaad een gezette plaat op klinken als het klaar is en alles werkt.
+1
rommert14
@frank_mf vind dit wel interessant om te volgen, je kunt ze af fabriek niet eens krijgen met bandje volgensmij, een enkel maaier.
cb6520
+1
frank_mf
@cb6520 Ik heb de prijsindicatie van een nieuwe gehad (niet die in de link) maar die was al twee keer de waarde van de maaier (ging richting de vijf cijfers). Voor een tiende van het geld probeer ik t zelf wel.
rommert14
@cb6520 hah, toch wel dus, zal wel een paar centen kosten
+1
casejxu
@frank_mf super leuk dit om te volgen. Denk er wel om dat niet het materiaal maar d'r constructie het stevig moet maken!
+1
rommert14
@casejxu bij het zien van dit soort topics baal ik er altijd van dat ik zelf 2 linkerhanden heb, en het gebrek aan tijd om het mezelf te leren.
+2
casejxu
@rommert14 haha soms ik dat ik meer tijd had voor leuke projecten. Thuis genoeg om aan te pakken maar kom er slecht aan toe
trekkerdockter
@frank_mf denk erom dat je het schanierpunt niet te ver naar achteren doe, dan steekt hij achter zo ver uit als deze opgeklapt is.
frank_mf
@trekkerdockter Klopt, maar wilde m ook weer niet te hoog tijdens het opklappen. Ga de andere situatie denk ook nog even tekenen.
goeiedag eem
@frank_mf zou hem niet zo boven op het plaatwerk van de kap van de kneuzer plaatsen, dat is veel te slap, daar zou ik een stevige constructie op maken naar het frame van de ophanging
+1
frank_mf
@goeiedag eem Bij deze maaier is dat wel sterk. Maar ik zal nog wat andere constructies proberen. Het bandje is smaller dan de uitloop van de maaier dus op de zijkanten/randen van het plaatwerk maken (waar de zetting en de sterkte zit) zit iets meer denkwerk in, maar die optie bekijk ik nog. Helemaal van het midden van de maaier een arm maken zie ik niet zitten omdat dat (wat mij betreft) onnodig ingewikkelde en zwaardere constructies met zich meebrengt. Het bandje weegt ca. 150 kg. Met de juiste constructie op het plaatwerk moet dat lukken denk ik.
Kosk123
@frank_mf ik ga er vanuit dat je het gewicht van het gras ook meerekent? Want er komt natuurlijk nogal wat bij, zeker bij een zware/natte snede. Verder ben ik ook wel benieuwd hoe het gaat met plaatwerk.
Maar bovenal veel succes en ik blijf het zeker volgen!
goeiedag eem
@frank_mf 150 kg das meer dan zat, dat zou ik niet op dat kapwerk hangen, zonder extra constructie, masr dat ga je vanzelf zien
frank_mf
@goeiedag eem Was niet van plan cilinder direct op het plaatwerk te bouten, maar een u-profiel als basis waar band en cilinders aan bevestigd zitten en die op het plaatwerk schroeven. Ik kijk ook een beetje hoe het bij de vlindermaaiers met een dergelijk bandje zit. Ik zal het alternatieve ontwerp hier ook nog wel even posten.
goeiedag eem
@frank_mf oke we gaan het zien, ik ga er ook vanuit zoals je omschrijft maar dan nog gaat het je uit scheuren is mijn gedachte, zou voor de gein de maaier eens achter de trekker doen en rij er mee door het land zoals op de wendakker gaat en leg dan eens 5 front gewichten (ongeveer het gewicht wat je er bij op bouwen gaat) verdeeld op de kneuzer en rij er weer mee, dan ga je ook gelijk merken wat het extra gewicht doet met de hele maaier/trekker
+1
frank_mf
Verschillende ontwerpen passeren de revue. Ook met staande cilinders aan de zijkant. Dat zou ik het liefst willen omdat het bandje in geheven toestand dan afgeveerd kan worden met een kleine stikstofbol die ik nog ergens heb liggen. Helaas wordt het dan erg hoog in geheven toestand.

Ik zoek een compromis tussen ver achter uitsteken en hoog worden in geheven toestand. Wordt vervolgd.

(klik om te vergroten)

Illustratie als voorbeeld. Door in het programma parameters toe te wijzen kan ik vrij makkelijk variëren tussen plek van draaipunten, lengte van de arm of cilindermaat. Door vervolgens de in en uitgaande slag te simuleren kan ik kijken wat het doet met de hoogte etc.
fendt2
Ziet er goed uit. Denk ook om waar de constructie aan de maaier vast komt. Je belast hem best wel anders. Er komt veel gewicht achter de maaier. Maar goed opletten hoe een ander het doet. Dan komt het vast goed
rommert14
@fendt2 af fabriek zitten ze zo dicht mogelijk naar de trekker toe boven de maaibalk.
+3
frank_mf
Ik heb nog eens goed naar het ontwerp van andere fabrikanten gekeken. Het viel me op dat bij Claas de band in opgeklapte toestand nauwelijks uitsteekt en redelijk laag blijft. Dit ontwerp toegepast op onze maaier. Is een iets ingewikkeldere constructie, maar als daarmee de wensen worden ingewilligd wil ik daar best een middagje extra voor passen/meten. We hebben nog oude buizen liggen van de ligboxen die ik kan gebruiken om te kijken of het überhaupt te doen is om deze vorm te buigen met de pijpenbuiger. In het ontwerp zijn de hoeken 90 graden, om het ook enigszins uitvoerbaar te houden.

Alleen nog even kijken waar de cilinders moeten komen, een gezette plaat achterop etc.

(klik om te vergroten)

Omhoog

(klik om te vergroten)

Omlaag

(klik om te vergroten)

Het is nog even de vraag waar de cilinders komen.

(klik om te vergroten)

Bij Claas zitten ze op de dwarsbuis en boven de maaibalk (hier aangegeven met de dunne lijntjes.)
thefendtfreak
@frank_mf de zijbandjes van krone al eens bekeken deze werken met een koker met daarin een cilinder langs de 2 zijkanten vande kneuzer.... beugel rondom is gewoon haaks geplooit lijkt me en cilinders zijn ook beschermd als je ergens onder takken door maait of iets dergelijk, ik veronderstel dat de krachten die de cilinders en de steunpunten veroorzaken op de maaier kleiner zijn omdat ze lager aan de grond komen en korter tegen de maaibalk misschien is dat ook een voordeel want zeker als je maait met het bandje omhoog, mbt wiebelen torderen....

(klik om te vergroten)

Bron youtube
+2
frank_mf
@thefendtfreak ja die versie heb ik ook uitgetekend maar kwam wat minder mooi uit. Cilinders zijn besteld, zal van de week even t definitieve ontwerp posten.
+8
frank_mf
Voor degene die het project volgen: hierbij de definitieve versie. Gekozen voor dunne, lange cilinders op de maaibalk zodat we het plaatwerk bovenop zoveel mogelijk intact laten en omdat deze balk veel sterker is. De vorm van de bevestiging van de cilinders bekijk ik tijdens het bouwen. Als ik de juiste maat gevonden heb is verstellen in principe niet nodig. Maar ik wil niet aan de maaier lassen. Dan is de maaier namelijk relatief makkelijk terug te bouwen en is de vorm van de bevestigingen nog aan te passen als de testperiode uitwijst dat het toch iets anders moet.

Waarschijnlijk wordt het geheel dubbelwerkend i.c.m. een gestuurde terugslagklep. Maar als het geheel makkelijk zakt door het eigengewicht wil ik het misschien wel enkelwerkend maken i.c.m. ontluchting op de andere kans van de cilinders. De drukloze retour van het bandje gaat rechtstreeks naar de achterbrug van de trekker. De bedoeling is om dan met een ventiel het bandje te kunnen laten zakken en dat het bandje dan aangaat, en wanneer het ventiel de andere kant op stroomt stopt en omhoog gaat.

(klik om te vergroten)

Schuin van opzij bandje omlaag

(klik om te vergroten)

Schuin van opzij, bandje omhoog

(klik om te vergroten)

Schuin van voren, bandje omlaag

(klik om te vergroten)

Schuin van voren, bandje omhoog

(klik om te vergroten)

Schuin van achteren, bandje omhoog

(klik om te vergroten)

Schuin van achteren, bandje omlaag
DriveJohnDeere
@frank_mf heb je nu het bandje achter of onder de kneuzer hangen?
frank_mf
@DriveJohnDeere Achter en denk net iets onder het midden van de kneuzer.
O N
@frank_mf Ziet er goed doordacht uit , benieuwd naar het resultaat .
Met wat teken je eigenlijk ?

We maaien zelf met een Vicon 632T , vind zelf altijd dat er al genoeg gewicht naar 1 kant hangt . Valt het extra verwacht gewicht wat mee ?
+1
frank_mf
@O N Ik verwacht dat er ongeveer 200 kg bij komt (zonder gras erop). Bandje zelf weegt nu met een frame onder de opraapwagen 156 kg maar die gaat er nog af. Ik wil wel kijken of een contragewicht aan de andere kant van een kilo of 300 nog zinvol is en eventueel wil ik een ketting aan de rechter hefarm doen. Maar naar mijn idee doet dat contragewicht meer voor de hefarmen beter te belasten. Onze maaier is van zichzelf ongeveer 1.000 kg.

Het programma waar ik in teken is Fusion 360. Ben er vorig jaar mee begonnen toen ik een 3D-printer kocht, maar er zijn veel meer mogelijkheden. Met een druk op de knop heb je ook zo een werk of snijtekening of een 3d-model dat geschikt is voor de 3d-printer.
Normaal kost het programma voor commercieel gebruik 1.555 per 3 jaar (nu iets goedkoper toevallig). Maar als je het voor jezelf gebruikt is het gratis (met een paar minder mogelijkheden, maar ben ze nog niet tegen gekomen.).

Hier eventueel een link: autodesk.com/products/fusion-360/…

Het tekenen zelf is eerst wel wennen, maar de mogelijkheden zijn eindeloos en tutorials op YouTube zorgen ervoor dat je het snel onder de knie hebt.

(klik om te vergroten)

Zo ziet het programma er uit.
Noorderling
Staan nog 3 bandjes te koop voor wie een poging wil wagen.

tractors-and-machinery.nl/lijst/1/…=
rommert14
@Noorderling opzich niet gek veel geld
dx11
@rommert14 500 heb je toch ook een complete blokkenkar voor?
rommert14
@dx11 wat voor 1 dan? 🤣
dx11
@rommert14 eentje met netzoveel ervaring en garantie als de aangeboden bandjes?
+2
rommert14
@dx11 Ja en dan haal je het bandje er onder vandaan, wat wil je met de rest dan? Zo krijg je je erf wel vol, hier net een bult oude machines in het oud ijzer gedrukt, zat genoeg bruikbaars aan maar het is hier geen schroothandel.
dx11
@rommert14 25ct/kg. Is voor die 1200kg ook al 300euro.
rommert14
@dx11 dat is waar
+2
trekkerdockter
@Noorderling denk dat hij of 1 van z’n medewerkers heeft zitten meelezen 😉
+1
frank_mf
@trekkerdockterDenk inderdaad dat de rest van de wagens in de oudijzerbak liggen inderdaad. Ik had bij de Bruin ook gevraagd naar een oude blokkenwagen, maar wilde een bandje met hoge meenemers (dus geen Amigo). Heb inmiddels een bandje afkomstig van een Strautmann opraapwagen voor nog wel leuk geld kunnen bemachtigen. Blijft er nog geld over voor nieuwe cilinders 😃
trekkerdockter
@frank_mf dat is mooi, wil het wat lukken?
+2
frank_mf
@trekkerdockter Cilinders zijn ook binnen, maar aan het project zelf nog niet begonnen. Binnenkort maar eens tijd maken.
+4
frank_mf
.

(klik om te vergroten)

Het belangrijkste ligt al klaar!
+4
frank_mf
Door druktes (machines afleveren e.d.) nog weinig tijd gehad om te beginnen.

Komende week een begin maken met het buigen van de beugel die de afvoerband vast moet gaan houden.

(klik om te vergroten)

Deze week maar even gepast. Lijkt precies mooi uit te komen met de breedte.
JD 6110
Zag dit bij krone . Misschien kun je er Wat mee

(klik om te vergroten)

JD 6110
Bij wensink * ( nu kortier mechanisatie lagen ook 3 banden ) voor onderdelen schat ik. Foto voor de liefhebber

(klik om te vergroten)

+2
MRVNDT
Mooi idee. Je bringt mij weer up Ideen voor Projecten als ik die 120
Andere klaar heb 😂
+13
frank_mf
De eerste werkzaamheden zijn verricht. Met hoeklijnen op de rand van de kneuzer (op de originele boutgaten) hoop ik zoveel mogelijk te kunnen schroeven. Mocht de maaier verkocht worden dan kan alles ook weer ongedaan worden gemaakt.

De draagbuis is inmiddels gebogen en aan beide uiteinden een kogelgewricht gelast (as 25).

De buis heeft een diameter van 60 (2 duims) en ga er vanuit dat het zwaar genoeg is (dikwandig).
Het is gebogen met een 16 ton pijpenbuiger. Dat was nog een flinke klus maar het lijkt allemaal wel zoals ik t voor ogen had.

(klik om te vergroten)

Foto is even bij het passen. Vanavond zware draaipunten bevestiging waar de pen en het kogelgewricht in komen.
+1
Johny power
@frank_mf netjess!
+3
trekkerdockter
Mooi buig werk zo!
+1
frank_mf
@trekkerdockter dankje. De rollen waar hij op buigt maakte putjes in mijn proefstuk. Zodoende heb ik er met buigen elke keer stukjes buis van 2,5 duims tussen gedaan. Daarna geen putjes meer. Resultaat valt me 100% mee.
Herbert
Even gedeeltelijk off topic, waar kun je voor fatsoenlijke prijzen losse afvoerbandjes bestellen?
frank_mf
@Herbert nieuw eigenlijk nergens. Zijn hier mechanisatie bedrijven in de buurt die afvoerbandjes voor op maaiers maken: DNL, Vd Broek en Gebr. Heemskerk volgens mij.
Herbert
@frank_mf bedoel alleen de rubber/plastic band, het ijzerwerk is nog wel goed hier. Zit wel een beetje op het internet rond te struinen maar kom weinig tegen.
casejxu
@Herbert laat wel eens transportbanden maken hier in de buurt.... maar durf niet te zeggen dat die ze goedkoper maken voor bijv een schuitemaker amigo. Zit een grote transportbandenboer hier om de hoek
Herbert
@casejxu hoe heet dat bedrijf?
Van-Epscheuten
@Herbert wellwaaij/yongli doen ook veel banden op maat maken.

wellwaij.com/
NH-Ford
@Herbert Ik heb ze wel is laten maken, of van een 'restpartij' zelf aangepast van Hoevenberg service Marknesse.
+6
frank_mf
De eerste cilinder even gepast. Aan de andere kant komt er ook een. Voor de zekerheid ook wat verstelmogelijkheden.

(klik om te vergroten)

Cilinder in

(klik om te vergroten)

Cilinder uit
rosalietideman89
@frank_mf mooi ding
+4
frank_mf
Toch maar wat onderdelen getekend en uit laten snijden. Straks is alles verstelbaar en kan ik in het veld de hoek van de band nog nastellen evt.
+5
frank_mf
.

(klik om te vergroten)

Diverse sleufgaten en twee topstangen maken het verstellen straks eenvoudig (is het idee)
+1
frank_mf
.

(klik om te vergroten)

Aan die gaffel komt een kleine topstang
InsaneNL
@frank_mf dat ziet er strak uit, waar heb je dat laten snijden?
+3
frank_mf
@InsaneNL bij 247tailorsteel. Je kunt hun software programma op je computer zetten, de tekeningen laden en krijgt direct een prijs. Hoe minder haast het heeft hoe goedkoper. Werkt zeer makkelijk. Je moet wel een kvk nummer hebben, maar dat is bij de meeste hier geen probleem.

De onderdelen zelf zijn getekend met Fusion 360. Er is een gratis versie, als je aangeeft dat je t alleen zelf gebruikt.
+1
InsaneNL
@frank_mf kijk dat is makkelijk om te weten, dankje
+1
casejxu
@frank_mf dan krijg je het thuis gestuurd?
+2
2850Johndeere6R
@casejxu Dat zou handig zijn😀
+2
dx11
@casejxu ja, krijg je het thuis geleverd. Je kunt ook staalsoorten en diktes kiezen
+1
casejxu
@dx11 top. Even iets om te onthouden 👌
+2
dx11
@casejxu ook eens een taarup rotor laten snijden, super service
+2
trekkerdockter
@frank_mf dat had ik eerder moeten weten🫢
@trekkerdockter lasersnijden kan toch tegenwoordig overal? Hier op industrieterrein zitten er wel zo 3 of meer die het kunnen.
+3
frank_mf
Even passen

(klik om te vergroten)

Lijkt allemaal aardig uit te komen zo
+1
frank_mf
Topstang borging kort ik nog in. Die is iets te lang

(klik om te vergroten)

Komt precies uit. Helaas lasgas op, dus even door met elektroden.
Arian Zwartbol
@frank_mf hoi Frank heb ik jouw vanmiddag op de beurs bij de Fendt stand in Gorinchem gesproken zeker ?? Ziet er echt netjes en goed doordacht uit snap niet dat die aan die maaier van fendt zo duur moet zijn
+2
frank_mf
@Arian Zwartbol Dat klopt, je hebt mij gesproken inderdaad! Hij ziet er netjes uit die bij Fendt, maar het is ook de duurste aftermarket die ik tegen ben gekomen.
Arian Zwartbol
Ongekend wat ze er daar voor vroegen denk dat ik er daar 2 voor zou kunnen laten maken bij een LMB
frank_mf
@Arian Zwartbol De rest zit tussen de 7.500 en 9.000 geloof ik. Maar dan is 11.500 wel aan de hoge kant ja. En hij is er alleen voor 3,60 maaier. Vroeg nog waarom ook niet op 3,00 m maar kreeg er niet echt een helder antwoord op.
DriveJohnDeere
@frank_mf statuss
frank_mf
@DriveJohnDeere Is een Holland-Utrecht product
DriveJohnDeere
@frank_mf bouwt holland Utrecht ze zelf?
frank_mf
@DriveJohnDeere Ja die heeft een set gebouwd die op de 3,60 Fendt-maaier past.
DriveJohnDeere
@frank_mf aah dat verklaard waarom die zo duur is 🙈.

Wij hebben hem gwn gehaald bij combi west al liep die ook niet helemaal probleemloos.
+2
Arian Zwartbol
Was echt een vriendelijke vertegenwoordiger helemaal toen ik begon over zelf bouwen had van jouw zijn prijs gehoord natuurlijk dus begon die gelijk negatief te doen vroeg nog om een folder of website maar dat vondt die niet eens de moeite om te geven ik denk als je je dan zo moet opstellen kun je beter niet op een beurs staan 🤣
+5
arjanvw
Leuk om te volgen!
+4
frank_mf
Hij hangt. De fijnafstelling kan later. Het laatste scharnier in het midden krijgt geen topstang

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Tjeerdf1m414
@frank_mf en hoe zit je nu qua gewicht? Valt dat nog een beetje mee?
frank_mf
@Tjeerdf1m414 ja en nee. Het is wel flink zwaarder maar de veren een gat verzetten is genoeg voor de bodemdruk. Dus in dat opzicht valt het weer mee.
Kosk123
@frank_mf en voor de rechterkant van de hef? Lijkt me dat die ook flink op z’n donder krijgt
+1
frank_mf
@Kosk123 Ketting en evt gewicht links
+1
goeiedag eem
@Kosk123 heb ik in het begin van dit topic ook al voor gewaarschuwd, zal mij benieuwen, hoop het niet voor hem. Heb vaker afgebroken hefarmen en of getordeerde boven assen in de hef gezien, ondanks kettingen aan de hef. 200 kg extra word een veelvoud van de kracht op de hef. Ik had eerst een 200 kg op de maaier gelegd en ermee de weide in gereden dan krijg je een beeld van wat het doet. Maar nogmaals ik hoop dat ik er naast zit maar weet uit ervaring wat de kneuzer (80 kg)eraf al voor flink effecten heeft bij onze pz cm 190.
frank_mf
@goeiedag eem een Samasz 3 meter kneuzer heb ik ook aan de trekker gehad. Die weegt dik 1400 kg. Weegt dit bij lange na niet. Maar ik ga er sowieso een ketting aan doen en misschien ook wel een contra gewicht.
goeiedag eem
@frank_mf ook mee op snelheid door het land gereden zoals op een wendakker, dan heb je een idee, wat er gebeurt. Ik weet dat mijn zwager de hefas al krom had van zijn ihc 745 met een krone 283 met kneuzer ook in de ketting en versteviging onder de hefarm gelast. Maar ik hoop voor je dat ik ongelijk heb, heb echt sterke twijfels of het het allemaal houden gaat. We gaan het zien
+2
frank_mf
@goeiedag eem Er rijden er hier meer in de buurt rond en die hebben het op bredere maaiers (dan ga je richting 1.600/1.700 kg!). Van der Broek bouwt er dit jaar 6 op.

Bij onze 845 (nu weg) hebben we ook weleens een hefstang gebroken met de maaier (Kverneland Taarup 346) maar zo’n Achterbrug is totaal niet te vergelijken met die van een MF6180 of 6265, waar de maaier aan komt te hangen. Die is toch wel een stuk zwaarder. Eventueel zou ik aan de andere kant nog een zware topstang aan het trekhaakframe naar beneden kunnen steken naar de hef pen. Hefinrichting op slot zetten. Ik denk altijd liever in oplossingen dan in problemen.

Ik ben eerder bang dat het voor de maaier te gek is dan voor de trekker.
+1
goeiedag eem
@frank_mf helemaal goed, ik heb die ervaring wel helaas dat er dingen afbreken/torderen in de hef etc, daarom waarschuw ik alleen maar en hoop voor je dat het goed gaat,
+1
Van-Epscheuten
@frank_mf zitten er hulpcilinders bij de hef? We hebben bij onze 6270 de stang bovenin ook eens kapot gehad. Lmb heeft toen een kraantje tussen de hulpcilinders gemaakt, die zorgde dat de linker cilinder niet meer mee hielp. (Alleen bij maaien) Deze linker cilinder “helpt” namelijk om de hefas te torderen. (Misschien een tip voor jou)
CaseCS130
@Van-Epscheuten Weet ook een 6270 die al 2 keer een nieuwe hefas heeft gehad vanwege torderen door een 3m brede krone maaier met kneuzer.
rommert14
@CaseCS130 het mooist is natuurlijk een maaier aan beide kanten, kan me ook nog wel herinneren dat het linker achterwiel los kwam als pa net te snel over een hobbel reedt oid
frank_mf
@Van-Epscheuten zitten hulpcilinders ja
+1
2850Johndeere6R
@goeiedag eem Wie nooit probeert komt nergens zeggen ze hier wel eens. Ik snap je punt maar als Frank het met beleid probeert en na de eerste paar keren controleert op scheurtjes en andere onvolkomenheden moet het toch goed komen? Het gezegde luidt niet voor niets door schade en schande word men wijs. Al hoop ik dat de schade/schande beperkt blijft. Ik vind het een dapper experiment en ik vind het prachtig dat @frank_mf het hier met ons deelt.
+3
goeiedag eem
@2850Johndeere6R klopt wat jij zegt maar zo zijn wij ook wijs geworen deel ik mijn ervaring, wat er wel gebeurt is 😉😉
2850Johndeere6R
@goeiedag eem Dat is ook prima, maar was dat ook een vergelijkbare maaier? Want er zit natuurlijk wel wat verschil in het materiaal van 10, 20 jaar oud en wat er nu geproduceerd word.
goeiedag eem
@2850Johndeere6R het is gewoon het gewicht waar je mee werkt dat de impact van de kracht op de trekker komt, en dat gewicht sleep/hef je wel continue op iedere wendakker weer mee, dat bedoel ik te zeggen, en die impact onderschatten er heel veel wat bv 100 kg op een arm naast de trekker doet.
2850Johndeere6R
@goeiedag eem Snap ik dat is het hefboom effect maar ge gaan het zien, ik acht Frank daar eerlijk genoeg voor
Tjeerdf1m414
@frank_mf en hoe zit je nu qua gewicht? Valt dat nog een beetje mee?
+2
NH-Ford
@frank_mf maak je nog iets van een 'achterwand'?
Verwacht zelf dat nog wel wat gras overheen/achter valt..
frank_mf
@NH-Ford jazeker, staat ook op tekening ergens boven
+2
casejxu
@frank_mf je maakt er wel strak werk van! Niet aan getwijfeld of het frame van de maaier dit wel gaat accepteren? Liet fotoos aan maatje zien die heel wat jaren met deze types gemaaid heeft en die begon daar wel wat over te twijfelen namelijk. Hopende dat we er naast zitten natuurlijk!
+1
frank_mf
@casejxu dat gaan we zien. Het is de 265 en niet de 305, die met gelijke bok 200 kg minder weegt. Maar ben met je eens dat niet de zwaarst gebouwde maaier is. Evt is hij snel over te bouwen op een 262 Pöttinger, mocht het te gek worden.
casejxu
@frank_mf ja dat scheelt wel idd!.
+1
frank_mf
@casejxu bandje woog 156 kg met frame voor aan de opraapwagen. Dat frame is eraf geslepen. Maar de 200 kg gaat het wel door denk nu.
+2
casejxu
@frank_mf lastig altijd. Van n kilootje besparen kun je ook n hoop spijt krijgen 😅
+1
frank_mf
@casejxu zit er wel aan te denken de achterwand van kunststof te maken ofzo. Scheelt misschien een paar kilo 😅
+1
casejxu
@frank_mf inprincipe is n blik van 1.5mm ijzer dik genoeg lijkt mij. Kunststof moet je al weer puur dikker hebben om heel te houden
+1
frank_mf
@casejxu ja dat is ook weer zo. Ja 1.5 is dik zat. Heb de zwadborden van m’n frontmaaier daarvan gezet.
+3
2850Johndeere6R
@frank_mf straks nog een mooi broesje verf erover en het lijkt zo origineel 👌🏽
+6
NH-Ford
Zelf na volgen van dit topic is gaan spitten in archief... een gestrand project van mezelf 🙈

(klik om te vergroten)

+1
Van-Epscheuten
@NH-Ford lijkt toch wel in vergevorderd stadium op de foto, waarom ben je gestopt?
+2
2850Johndeere6R
@Van-Epscheuten Ik gok van om een foto te maken😜
Nee gekkigheid daar ben ik ook wel benieuwd naar
Van-Epscheuten
+3
NH-Ford
@Van-Epscheuten Was in 'begin jaren' van me knutselervaring. Had een band kunnen bemachtigen voor een krat bier, toen de eigenwijze fout gemaakt om het frame zelf te willen maken. Die is toen vrij zwaar uitgevallen. Transportrollen weer te licht, en slechte afdichtingen, gras kroop overal heen.
Tevens had ik hem iets te steil, niet optimale gewasopname.
Toen was trekkerbestand anders, zou een 2wd MF 590 moeten doen, net niet alles ivm gewicht en hef/hydrauliekopbrengst. Reden wat ook meespeelde is vrij veel groen gras op een hoop, kwam je altijd weer tegen met inkuilen.
En nu staat nergens meer afrastering, maait zo weg met grote combinatie en harkt zo op.
+3
fendt2
Als de hef wel een probleem wordt kun je de heflatten misschien met elkaar verbinden. Of de verstelbare armen kruislings verbinden. Links en rechts als een star geheel zo dat het torsie op kan nemen. In de praktjk zul je nog wel wat opstakels tegen komen. Maar je hebt een goed ontwerp gemaakt. Zit niet onnodig veel materiaal in.
+2
frank_mf
@fendt2 ik zat te denken aan twee M36 topstangen naar het trekhaakframe. Heb het weleens gezien met van die armmaaiers voor in de hef. Dan kan er weinig mis gaan denk als ik de hef blokkeer.
+1
fendt2
@frank_mf klopt dan kan er weinig meer misgaan. Op een fendt farmer 2 kun je de verstelbare armen verbinden aan de trekhaak slede ipv de bovenste hefarmen. Maar wat jij wil gaan doen is makkelijker met aankoppelen.
+3
frank_mf
Kastje om oliestroom om te schakelen.

(klik om te vergroten)

Aangezien ik met meerdere trekkers wil kunnen maaien en dan een ventiel te kort zou hebben er een ventiel opgezet die we nog hadden liggen van de kuilhapper. De uitklapcilinder (achter naar opzij) gebruik je tijdens het maaien toch niet.
+8
frank_mf
Bijna klaar. Alleen nog een plaat uittekenen voor de achterkant en laten zetten. Tot die tijd doen de beschermkappen van de oude Vredo bemester dienst als achtervang. Hydrauliek is aangesloten.

(klik om te vergroten)

Hydrauliek is aangesloten. Nog even netjes geleiden en klaar voor de test. Alles werkt zoals bedacht.
Ventiel ene kant op: band zakt en start met draaien. Als de eindaanslag is bereikt gaat de band volgas draaien. Olie vloeit terug via de drukloze retour van de trekker.

ventiel andere kant op: band stopt en gaat omhoog. Een gestuurde terugslagklep voorkomt dat de band tijdens het maaien weer zakt.

(klik om te vergroten)

De draairichting van de band is om te draaien. Ik maai het kavelpad altijd uit met de achtermaaier terwijl ik op het pad rijd.

Door de ventielen om te steken wordt het gras dan van het pad af gedraaid in plaats van het pad op. Het hele pad maai ik altijd in een keer uit, dan ben ik daar ook weer vanaf.
casepowers
@frank_mf zoals bedacht.
Ventiel ene kant op: band zakt en start met draaien. Als de eindaanslag is bereikt gaat de band volgas draaien.

Welk ventiel heb je hier voor gebruikt?
frank_mf
@casepowers geen bijzonder ventiel. Alleen een gestuurde terugslagklep dat de band niet zakt tijdens het maaien.

Er gaat een dikke slang rechtstreeks naar de hydromotor. Er zit wel een t-stuk tussen die via de terugslagklep naar de cilinders gaat. De olie van de hydromotor gaat via de drukloze retour naar de trekker.
Zakken en band aan dus.

De andere kant op zit een dunnere slang van de cilinders terug naar de trekker. Omdat de band niet aan wordt gedreven gaat daar veel minder olie door en was een dikke slang ook niet nodig.

Ik sluit dus 3 slangen aan: plus, min en drukloze retour. Begrijpelijk uitgelegd? 🙈

(klik om te vergroten)

casepowers
@frank_mf

Ja duidelijk! De afvoerband zakt dus gewoon eerst door zn eigen gewicht. Daarna gaat alle olie door naar de hydromotor van de afvoerband.
frank_mf
@casepowers had gekund, maar is wel dubbelwerkend gemaakt. Anders had ik niks aan de gestuurde terugslag klep
+1
bluepower12
Mooi project 👍👍👌
+2
trekkerdockter
Ik hoop dat je er een veel plezier van ga hebben Frank 👊
+4
frank_mf
@trekkerdockter Dat hoop ik ook! Dat het in ieder geval een jaar of 5 heel mag blijven 😂
+1
JappieJo
Mooie uitvinders hier👍👍
Is zo'n bandje ook te monteren op maaiers zonder kneuzer? Mijn frontmaaier legt met een vijzel naar het midden toe (Vicon).
frank_mf
@JappieJo nee. Dan zou je aan zo’n bandharkje moeten denken. Is hierboven ook wel genoemd.
fendt308-driver
Heeft krone niet zo iets? @Loonwerker_Erwin handell
kearl
@fendt308-driver De easycut b 950 collect is met vijzel en zonder kneuzer
+1
frank_mf
@fendt308-driver Pöttinger heeft het op een enkele achtermaaier. De Crossflow Modellen
bluepower12
Op wat voor kosten zit je nu?
+2
frank_mf
@bluepower12 ruim meer dan begroot . Maar als ik eenmaal bezig ben wil ik het wel goed doen😅

Ik schat 1.500-2.000 euro. De definitieve calculatie maak ik nog.
Maar dat is met nieuwe cilinders en snij/zetwerk, hydrauliek etc.
+1
bluepower12
@frank_mf Valt reuze mee 👍
Kubota
@frank_mf is dat inclusief arbeid ?
trekkerdockter
@Kubota wat denk je zelf?
Kubota
@trekkerdockter Ik zag laatst een prijs voorbij komen, daarom dat ik nieuwsgierig was naar de uren die er in gaan zitten 😬
+5
frank_mf
Bandje omhoog. Zetwerk met steuntjes voor de achterplaat zijn besteld, maar denk dat de eerste snede wordt gemaaid met deze platen

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Inter-844s
@frank_mf Ziet er netjes uit, stuur je deze dan met de post? 😂😂😂
frank_mf
@Inter-844s heb je niks aan met je frontpto (als je die zou kopen)
Inter-844s
@frank_mf Hoezo niet😜, gebruik altijd iemand anders zijn maaier, dus heb zelf geen meer. Voor die paar ha per jaar kan ik hem beter ophalen dan de hele tijd in de schuur hebben staan😂👌🏻.
+22
frank_mf
Voor de geïnteresseerden: de eerste bewegende beelden..

+3
2850Johndeere6R
@frank_mf Ziet er netjes uit Frank!
+1
Hurli356
@frank_mf lijkt netjes te werken!
+1
Johny power
@frank_mf Tevreden?
frank_mf
@Johny power als alles heel blijft meer dan tevreden
Johny power
@frank_mf Ziet er goed uit dus zal wel goedkomen😇👍
Herbert
@frank_mf het werkt mooi. Is het alleen het bandje wat lijkt te springen of is dat heel de maaier?
NH-Ford
@Herbert viel mij ook op. Mogelijk de hele maaier doordat bodemdruk groter is geworden door het gewicht?
Ik had er toendertijd een extra veer bij aan als bodemdrukontlasting.
+1
frank_mf
@Herbert dat is vooral in de slootkant. Heb de bodemdruk al verlaagd maar misschien dat ik dit nog wat doe. Is vooral het bandje wat dat doet.
Fendt926Driver
@frank_mf wat mij dan weer opvalt.
Je rijdt door het lange gras en maait de greppel kant uit wat dan op het lange gras gegooid wordt.
Ik ken verder niets van greppelland. Maar maai je altijd zo??
Of kun je met de trekker ook eerst strak langs de greppel rijden?
johndeere6230
@Fendt926Driver

Normaal maait die dubbel. Dit zal wel een stuk zijn waar de koeien lopen. Maar mocht je met een enkele maaier maaien, dan maaide wij altijd eerst met de trekker langs de draad/ slootkant en dan op het eind er tegenin, dan kreeg je hem altijd wel aardig schoon weg en kun je wel met zo’n band werken
dx11
@johndeere6230 wij nooit, geheid dat je dan een extra greppel krijgt. Hier beginnen we altijd 2,5m van de greppel, dan 2 rondjes maaien tot de greppel aantoe, en dan omdraaien zodat het trekkerwiel altijd bijna 3m van de greppel of de sloot vandaan blijft
+3
Van-Epscheuten
@dx11 zo maaide ik ook altijd, de kunst en de sport van het maaien is om dan zo goed mogelijk te schatten en die afstand zo goed mogelijk met 2x je maaibreedte te laten overeenkomen. Als een streep van 10cm blijft staan baal je wel 😅
frank_mf
@Fendt926Driver Dit is puur voor de test en is waar de koeien lopen. Normaal hanger er nog een 3 meter frontmaaier voorop.
frank_mf
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
greppel

En dit is een sloot, geen greppel. Lijkt niet zo breed vanuit dit oogpunt, maar je springt er net wel net niet overheen met aanloop.
newholland6640
@frank_mf

Haha ervaring met springen?
frank_mf
Quote Reactie van @newholland6640:
Haha ervaring met springen?

Meestal gaat het goed 😀
+2
frank_mf
@Fendt926Driver
Dit is het idee:
+10
frank_mf
Als het met deze snede heel blijft, dan zit het wel snor!

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
trekkerdockter
Zo greppel ook goed in zicht voor de man die mag schudden.

(klik om te vergroten)

Eindelijk mocht hij aan het werk, het is lekker afgedroogd zo afgelopen dagen.
+1
frank_mf
@trekkerdockter inderdaad. Brede percelen doe ik m van twee kanten, smalle Ff een keer erover

(klik om te vergroten)

trekkerdockter
Ik maaide een stukje over de greppel heen en dan is dit ook ideaal zo.
RaHeados
@trekkerdockter liggen jullie greppels zo vlak dat het nog mooi maait als je er over gaat? Heb altijd geleerd tot het midden van de greppel. Als je dan er iets over gaat zit je ook heel kort aan de grond over de greppel.
trekkerdockter
@RaHeados een hoop greppels wel, niet allemaal.
goeiedag eem
@trekkerdockter hoe gaat dat nu met schudden, dan krijgt de buitenste roteren wel flink op hun donder in zo'n zwaar zwad, en gooi je de schuinstelling er bij op vsn de schudder krijg je ook een dik stuk bij de overlap van het schudden
+1
newholland6640
@goeiedag eem neem aan dat schuinstelling niet meer nodig is zo.
goeiedag eem
@newholland6640 nou als ik zie wat voor dik gras er zo ligt en om dat uit elkaar te krijgen heb je het gelijk weer over de sloot liggen, tenzij je een zwadbord aan de schudder hebt
+1
bluepower12
@goeiedag eem valt wel mee, beetje minder toeren
2850Johndeere6R
@bluepower12 precies hier draait de aftakas 400tpm
goeiedag eem
@bluepower12 in zo'n zwad is het zou ik toeren draaien om hem los te krijgen en schiet je weinig op met opzij leggen, zie bij de buren een zwadbord aan de schudder en dat werkt wel lijkt me om het niet weg te gooien onder het draad door. Maar wij hooien vaak voor kleine pakjes dan moet je hem los hebben
+1
trekkerdockter

(klik om te vergroten)

Toch maar wel ff los schudden dat lange koperdraad, voor het ds gehalte hoeft het niet.
+2
trekkerdockter
@goeiedag eem niet te snel schudden, zal je sterker vertellen het gaat zo op de wiers, het droogt zo hard.. dus helemaal niet schudden.
+2
casejxu
@trekkerdockter blij dat we hier geschud hadden! Je broer heeft weer een keurige kuil afgeleverd iig!
goeiedag eem
@trekkerdockter hier schudden ze allemaal zo dik zit het erop en 2 dagen los, en aan de bult. Als ik dit met onze 6 kopper schudder zou moeten schudden is het lage versnelling en toeren erop, maar vind de schudder niet fijn zo'n dik pak, maar wij hooien het ook altijd voor kleine pakjes
+1
frank_mf
@goeiedag eem hier wel geschud maar 24 uur na t maaien ging de hark er wel al in. Droogde erg hard.

(klik om te vergroten)

+7
frank_mf
+1
frank_mf
Eerste beelden. Wat er nog moet/gaat gebeuren:

De bodemdruk mag nog iets naar beneden. Verder nog een nieuw rvs gezet achterkantje en in de verf.
+1
bart99
@frank_mf Vakwerk!! Daar is ook wel markt voor 👍🏼
+1
J asper
@frank_mf Dat lup monster 👌
+1
frank_mf
@J asper Ja ging magistraal. En alles is heel gebleven met dat zware gras.
+1
bluepower12
@frank_mf prachtig! Als je een hoek uitmaait zet je het bandje uit?
+2
frank_mf
@bluepower12 Klopt. Dan vang ik het op. Alleen nu stond er vaak zoveel gras dat het in 2x moest.
bluepower12
@frank_mf ideaal. Had ik nog niet eens aan gedacht. Kun je de flauwe hoeken voor het harken er ook uit maaien
RJBrouwer
@frank_mf Loopt magistraal, maar zou je aan de buitenkant van het bandje hem niet dicht proberen te maken, je ziet nu soms dat hij nog gras over het bandje heen valt, kun je op driekwart goed zien in de sloot.
+1
frank_mf
@RJBrouwer Kan dat eventueel nog sturen door er een zwadbord in te plaatsen. Dicht maken wil ik niet, als ik het kavelpad uit maai schakel ik de aandrijving de andere kant op.
+6
frank_mf
Plaatwerk voor de achterkant ook opgehaald. Voor de tweede snede er maar even opknutselen. 2 mm rvs en de steuntjes (3 stuks) zijn 6 mm gewoon staal.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@frank_mf met oog voor detaill.
Ik dacht zelf meer aan een zeiltje.vastgezet met elastiek. Dat kan nog wat veren.
En de helft lichter
+1
frank_mf
@Fendt926Driver Het had misschien een halve mm dunner gekund. Zeiltje zie ik niet zo zitten. Dit is en blijft mooi glad.
+2
Van-Epscheuten
@frank_mf kantwerk klopt wel erg mooi exact met je steun!
frank_mf
@Van-Epscheuten dat was ook de bedoeling. Maar was de eerste keer dat ik zoiets liet maken dus was even afwachten hoe het uit zou pakken
Tjeerdf1m414
@frank_mf waarom je steentjes van gewoon staal dan? Gaat toch snel roesten? Zeker in combinatie met elkaar.
+1
frank_mf
@Tjeerdf1m414 Omdat ik daar nog oogjes aan wil lassen. En uiteraard gaat dat nog in de verf.
+1
fendt2
@frank_mf als je het staal aan het rvs last wel de juiste lasdraad of electrode gebruiken. De kans dat het scheurt is groot als je de standaard draad gebruikt.
frank_mf
@fendt2 nee die las ik niet. Heb ook oogjes uitgesneden voor aan de steunen zodat ik kan bouten. Het rvs bout ik alleen
fendt2
@frank_mf vondt dat lassen ook al niet logies. Maar dan mis ik de gaatjes in het RVS. Had je direct mee kunnen laten snijden.
frank_mf
@fendt2 klopt, maar omdat ik niet exact wist waar die zouden komen moet ik die zelf nog boren.
fendt2
@frank_mf duidelijk komt goed. Rvs boort niet lekker. Maar het is maar 2mm.
dx11
@fendt2 goed koelen, scherpe boor, niet te veel toeren
fendt2
@dx11 klopt maar als het begint te kraken ben je mooi klaar.
goeiedag eem
@fendt2 nee ook geen probleem dan even een steenboor speciaal aan slijpen en je boort er zo door
+3
2850Johndeere6R
@fendt2 kloddertje kopervet erbij vliegt hij er zo door 👌🏽
Fendt926Driver
@2850Johndeere6R goede tip.
Daar had ik nog nooit van gehoord.
Doe er altijd boorpasta bij
+1
2850Johndeere6R
@Fendt926Driver Probeer maar eens met kopervet werkt echt super. Geleerd van een oud monteur die vaak van dat soort foefjes had helaas is de man aantal jaar terug over leden. Zijn zoon zit/zat ook op TF
+1
casejxu
@2850Johndeere6R die kon ik ook nog niet. Maar boor goed scherp en olie gaat ook prima. Rustig aan boren!
valtraaa
@2850Johndeere6R ook nooit van gehoord maar zeker interessant om eens te proberen bij kernboren👍
2850Johndeere6R
@Fendt926Driver Probeer maar eens met kopervet werkt echt super. Geleerd van een oud monteur die vaak van dat soort foefjes had helaas is de man aantal jaar terug over leden. Zijn zoon zit/zat ook op TF
+1
fendt2
@2850Johndeere6R bedankt voor de tip.
+12
trekkerdockter
+3
casejxu
@trekkerdockter strak werk en leuk filmpje!!
leonardvdm
@trekkerdockter mooi filmje
+1
trekkerdockter
+2
mdoornekamp
Leuke video en mooi eind resultaat
+3
Fast Eddy
Toevallig net het artikel in de Trekker gelezen. Het filmpje sluit er mooi op aan.
+4
frank_mf
Hier is de werking goed te zien. Op wat stropen na bij heel nat gras (' s ochtends vroeg) nog geen problemen gehad.

valtraaa
@frank_mf ziet er goed uit. Ophanging van de maaier houdt het ook goed? Zit wel wat gewicht bij op natuurlijk.
+1
frank_mf
@valtraaa Tot nu toe wel, van de winter nog maar goed op scheurtjes checken. Heb uit voorzorg een accumulator gemonteerd, die vangt in geheven toestand veel klappen op. En in de kant zet ik de maaier iets hoger en zweeft hij er daardoor mooi over.
+1
NH-Ford
@frank_mf Werkt mooi, maar wat een getoerd om bij land te komen😅
frank_mf
@NH-Ford is maar kleine 2 km. 😜

Is ons land op afstand. Eerste snede met 3 wagens hakselen, de rest van het jaar 2.

En zoals je ziet doet de trekker het weer goed!
+1
NH-Ford
@frank_mf Joa die dut weer best zo te zien 😋
SJB533
@frank_mf
Waarom klap je die band niet op, als je de kanten gedaan hebt?

Volgende project is het monteren van een uitklapsysteem voor de zijkappen van de frontmaaier?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @SJB533:
Waarom klap je die band niet op, als je de kanten gedaan hebt?

Dan maait hij de greppels uit en direct met de band opzij draaien.
+1
frank_mf
Voor wie zelf een poging wil wagen heb ik twee nieuwe dwarsafvoerbandjes van Krone liggen. 91 cm breed x ca 240 cm lang. Met beugels en achterplaat.

Passend voor Easycut 1000 cv, maar is hetzelfde bandje als ze op de B870 CV gebruiken en de opraapwagens.

(klik om te vergroten)

Nieuw

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden herder , kneuzer , opbouwen , harken , blokkenwagen , ervaring , compact , pottinger , maaier en ervaringen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
324
DEELNEMERS
58
WEERGAVES
0