Wanneer welke slipkoppeling gebruiken?

Ik ben mezelf aan het verdiepen over slipkoppeling die beschikbaar zijn voor aftakassen.
Ik kan veel vinden over de werking van de verschillende koppelingen, maar wat ik me nu vooral afvraag is wanneer gebruik je welke koppeling en vooral waarom?

Bijvoorbeeld een breekboutkoppeling, platenslipkoppeling en sterslipkoppeling zijn alle 3 bedoeld om te beschermen bij een blokkade.

De platenslipkoppeling is duurder en moet regelmatig gecontroleerd worden of hij nog werkt.
De breekboutkoppeling en sterslipkoppeling zijn goedkoper.
De breekboutkoppeling hoef je niet perse te controleren maar moet wel een nieuwe bout krijgen telkens als hij breekt.

Breekboutkoppeling lijkt me een goede keus voor machines waarvan je niet verwacht dat ze snel slippen? Welke machines zouden dat zijn?

Platenslipkoppeling dan een goede keus voor machines die wel regelmatig slippen? Welke zijn dat? En zou hier dan niet de goedkopere sterslipkoppeling gebruikt kunnen worden?

Deel dit topic

Reacties

+6
redeagle14
@xenophonnl een platen slip koppeling werkt op een factor 1.5 een sterslipkoppeling en nokken schakel koppeling op 2 en de breekbout op 2.7. Daardoor reageren ze allemaal anders. Alleen de platenkoppeling heeft ook een dempende werking.
+1
Fendt926Driver
@redeagle14 wauw..
Dat wist ik ook allemaal niet.
Is dat bij jou zo parate kennis?
Of heb jij daar met jou werk veel mee te maken?
+1
redeagle14
@Fendt926Driver ik heb daar regelmatig mee te maken.
+2
radium45
@Fendt926Driver Volgens mij werkt Redeagle 14 bij een welbekende importeur en handelsonderneming die iedereen wel kent... 😁 Dacht ook dat die ook alle kennis en onderdelen van Walterscheid in huis hadden...
Valtra-Fordpower
@radium45 Rode kleur uit de achterhoek?
radium45
@Valtra-Fordpower die van die rode bakken inderdaad.
Fendt926Driver
@radium45 is mij bekend ondertussen
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @redeagle14:
en de breekbout op 2.7

Is die 2.7 bij een 8.8 een 10.9 of een 12.4 bout sterkte.
Of maakt dat niets uit
+1
redeagle14
@Fendt926Driver normaal is dat 8.8 maar dat ligt ook aan afstand tussen de as en de bout. Grotere radius is een hoger breek moment.
1066
@redeagle14 _een breekbout moet toch 10.9 zijn een 8.8 is toch te taai
+1
@1066 met een splitpen gaat het ook wel een tijdje goed 🤫🤫
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr electronics borgen werkt ook zeer goed
+2
@zettelmeyer @RaHeados had toevallig geen lasapparaat bij me in het land, wel een splitpen 😎
RaHeados
@ronald-deutz-fahr las apperaat er even bij kan je ook lang door zolang de belasting niet te zwaar wordt 😜
+1
Pauls
@1066 bij mij zijn de breekbouten ook allemaal 8.8 & breekt mooi recht over, de bout die normaal niet mag breken is 10.9 of 12.9 en wordt dan als scharnierpunt gebruikt. Een 5.6 of inox A2-70 (ofzo) bout vloeit teveel, en dan is de breuk niet recht, en ook de gaten worden dan scheef gemaakt
+2
1066
@Pauls - nou ik gebruik al jaren 8mm 10.8 bouten die zijn harder dus breken mooi af
als er een 8.8 in komt kun je die er uit slaan als die breekt
+1
redeagle14
@1066 het afsnijpunt van 10.9 ligt aanmerkelijk hoger dan 8.8. Maar breekbouten moeten vast gedraaid worden om goed te werken. En daar gaat het in de praktijk vaak mis. Of ze zetten de bout verkeerd om, en snijden op de draad ipv de borst.
BuvaM
@redeagle14 Die hele reeks met daarin 8.8 10.9 is een indeling van voorspanbouten. Breekbouten zijn zelden als voorspanbout in gebruik. Kerfslagwaarde is bij breekbouten ook belangrijk en die daalt bij lagere temperatuur. Er draaien weinig aandrijvingen met breekbout in de vorst. Maar de toename van kracht zoals bij 8.8 10.9 geldt bij breekbouten niet.
redeagle14
@BuvaM bij Walterscheid zijn de meeste breekbouten 8.8 en maar een paar 10.9 zij variëren meer met de radius.
+3
DualPower
Een breekbout is simpel en vooral voor machines die niet gauw slippen, of plotseling kunnen blokkeren. Bij ons de hooipers en greppelfrees. Geen slijtage; als hij knapt doe je er weer een nieuwe in en klaar.
Een platenkoppeling is niet heel duur maar de platen slijten ook vrij snel. Deze is dus niet geschikt voor machines die veel slippen, want dan brandt je de platen op en moeten er nieuwe in. En dat kan natuurlijk alleen als de machine niet hoeft te draaien.
Een nokkenkoppeling is in principe het best. Deze is duurder, maar slijt niet en kan hoge draaimomenten aan. Bij sommige nokkenkoppelingen is het moment instelbaar, waardoor je de belastbaarheid kunt verhogen/verlagen. Een sterslipkoppeling werkt een beetje vergelijkbaar, maar waar de nokkenkoppeling werkt met een laag aantal diepe nokken, werkt de sterslipkoppeling met een hoog aantal ondiepe nokken. De sterslipkoppeling is daarbij veel lichter en compacter dan een nokkenkoppeling
xenophonnl
Bedankt voor de reacties. Wat zouden jullie adviseren als slipkoppeling voor een kleine frees (mini tractor)? In de handleiding staat dat er normaal een breekboutkoppeling wordt meegeleverd met 'gemiddelde' krachtinstelling. Een breekboutkoppeling lijkt me fijn, geen onderhoud/slijtage, maar vraag me af of je dan vaak de bout aan het vervangen bent.
+1
roscho
@xenophonnl Bij normaal gebruik zal een breekboutkoppeling niet stuk gaan. De bout gaat enkel stuk als de frees helemaal geblokkeerd wordt door bijv. een boomwortel of een stuk beton. In de meeste gevallen zal de frees al voor het grensmoment van de breekbout uit de grond komen en je zit dan ook niet fijn meer op je minitrekker, het hele ding begint te bokken en te stoten. Het is zelfs mogelijk dat de motor afslaat al voordat je breekbout stuk gaat. Ik denk dat een breekboutkoppeling prima is voor een frees, zolang de frees niet helemaal tot zijn maximum wordt belast. Dus geen trekker van 30 pk voor een frees zette die aan 10 pk genoeg heeft.
jesperb
@roscho ik ben het niet met je eens!! Wij huren nog wel eens een tuin trekker met frees, een halve klinker is voldoende voor een m 8 breekbout.. en boomwortels hetzelfde.. op een ochtend 10 boutjes kijk ik niet van op bij werk voor de gemeente. Als ik zelf een trekkertje zou aanschaffen met frees dan wou ik sterkoppeling hebben, ff optillen en gas dicht en weer door! Al dat boutjes wisselen kost me toch veel tijd!!
+1
redeagle14
@jesperb dan vraag maar om quantum korting op de slip koppelingen. Dan slijten ze als een gek. Wissel maar een boutje extra.
jesperb
@redeagle14 dan werd m 8 wel uitgeboord naar m 10 dat wisselen kost veel te veel tijd
redeagle14
@jesperb dan moet je nagaan of je wel de juiste breek bout koppeling hebt.
jesperb
@redeagle14 dat is ook het gedoe met spul huren…
roscho
Quote Reactie van @jesperb:
een halve klinker is voldoende voor een m 8 breekbout.. en boomwortels hetzelfde..

Ik doe geen werk voor de gemeente, alleen op mijn eigen grond. Klinkers kom ik daar niet tegen, wel een enkele boomwortel. Als ik die tref, hobbelt mijn frees uit de grond en mijn trekkertje staat plotseling een halve meter verder, maar er knapt niks. Trekkertje is wel aan de kleine kant voor het freesje: 14 pk aan aftakas; frees 1.35 m. Een beetje te diep geeft een zwarte rookwolk uit de uitlaat, want hij geeft niet gemakkelijk op, maar loopt wel warm. Daarom maar frezen in 2 of 3x, steeds een beetje dieper. Uiteindelijk kom ik dan op zo'n 15 cm.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden aftakas , koppeling , werking , machines , blokkade en controleren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0