Illustratie van:
48

International 724 - Olie in uitlaatsysteem, oorzaak niet te vinden.

Ik heb een international 724 aangeschaft een jaartje geleden en sinds een paar maanden komt er steeds olie uit de uitlaat. Dit is nu zo erg dat de trekker niet veel langer dan een paar uur kan draaien voordat de motorolie gevaarlijk laag komt te staan. De rubbers om de klepstelen heb ik al vervangen. Dit leek het verholpen te hebben totdat hij nog meer olie dan voorheen uit de uitlaat proestte. Nu dus mijn vraag of iemand nog iets weet waardoor dit kan gebeuren of kan aanwijzen of ik iets verkeerd heb gedaan.

Deel dit topic

Reacties

@Goudguppy
Dan zal er ook wel blauwe rook uit de uitlaat komen. Hoe is de koude start, start hij vlot of moet je lang starten voordat hij aanslaat? Komt er ook veel damp door de buis aan de rechterkant van de motor?
@Klein Rot Er komt inderdaad ook blauwe rook uit de uitlaat. De trekker start altijd soepel en vlot. Loopt ook netjes. Er komt geen damp uit het kleine buisje aan de zijkant.
+1
Ik ken het van andere trekkers dat je allerlei problemen krijgt met onbelast laten lopen. Dan lossen vette uitlaten enzo zich op met een uurtje of wat hard werken. Maar dit klinkt wel heel heftig.
@Hanomag22 kreeg ik inderdaad eerst ook te horen, maar houd dan geen olie meer over. Het wordt ook niet minder jammer helaas. Geprobeerd met een andere uitlaat, maar die was ook binnen een kwartier olie eruit aan het pruttelen.
+2
@Goudguppy bij inters zijn wel vaker zuigerveren gebroken of stuk zuiger afgebroken, dat heb ik ook al gehad met een 824. Dus ik denk als de olie er zo snel doorheen gaat dat er bij jou ook iets mis is in een cilinder
+1
@Welten Had ik ook al aan gedacht, maar zou de olie dan niet moeten verbanden inplaats van dat het eruit komt. Of komt er zoveel olie vrij dat niet alles verbrand?
+1
@Goudguppy nee als het zoveel word dan verbrand dat niet meer
@Welten okay heel erg bedankt voor het beantwoorden. Zal ik de motor jammer helaas uit elkaar moeten hebben om het probleem te verhelpen.
@Goudguppy ik had dat met mijn 644 ook wat je beschrijft. Ook olie in de uitlaat/ spruitstuk dus. Wat de anderen zeggen klopte bij mijn trekker ook hoor. Kapotte zuigerveren inderdaad, flinke kras op cilinder nr 3.
Na motorrevisie was het probleem opgelost.
Géén abnormaal olie verbruik meer, olie in de uitlaat, onderdruk of slechte compressie.
+1
@Welten Bij mijn 644 bleek ook dat de zuigerveren gebroken waren. Ook de cilinder wand was aardig beschadigd. De motor had ook behoorlijk onderdruk( kon je duidelijk zien aan de carter ontluchting).
Bij mij gebeurde het ook dat er olie in het uitlaat spruitstuk kwam.
Na motorrevisie was het opgelost.
+1
Zoals @Welten ook zegt ; zit ik ook aan versleten ; kapotte of vastzittende olie-schrapveren te denken
@basia ja, ik zal ernaar gaan kijken. Bedankt voor het beantwoorden
@Goudguppy Heb je een endoscoop? Dan kun je, na demontage van de verstuiver, in de cilinder kijken of daar iets te zien is. Is misschien ook te zien welke cilinder het probleem is.
@donkey63 heb geen endoscoop, ik zag alleen wel toen ik het uitlaatspruitstuk eraf had dat bij alle vier cilinders boven de uitlaatkleppen het vies was van olie en roet aan de binnenkant.
+2
@basia ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn schlüter super 850v daar waren inderdaad de zuigerveren gebroken en de verstuivers slecht dat er bij 1 zuiger gewoon bovenop een gat erin heeft gespoten omdat er verstuiver gaten dicht zaten geroet. Die liep verder super starten goed compressie bij 1 cilinder minder dus zeker aan te raden om eerst de compressie te meten. En vandaar verder kijken.
De klepsesls leken het verholpen te hebben schrijf je en toen werd het weer erger. Ik zou dan eerst toch nog maar eens kritisch daar gaan kijken. Zou zonde zijn dat je boel sloopt om niks geks tegen te komen en dan alsnog wat bij de kleppen vind.
@Hanomag22 heb er daarna nog een keer naar gekeken of misschien een van de rubbers niet goed zat maar heb toen niks vreemd opgemerkt. Maar heb toen niet echt grondig gekeken naar alles eromheen.
Is de carter ontluchting wel goed dan?
Ik weet niet of daar bij deze types ook een reinigbare zeef - filter in zit.
@josje zit geen filtertje in voor zover ik kan vinden, kan controleren of het buisje verstopt is.
@Goudguppy kijk ook goed of er niet een klepgeleider is gebroken.
@redeagle14 okay, zijn deze makkelijk eruit te halen om te controleren of zitten deze erin vast gedrukt?
@Goudguppy die zitten geperst maar zijn wel te controleren van buitenaf. Maar als er één kapot is moet de kop er af.
@redeagle14 okay, bedankt voor het antwoord. Ik zal ernaar gaan kijken
+1
@Goudguppy
Er werd gezegd dat het na het vernieuwen van de kleprubbers even goed was ?
Heb je ook de speling van de kleppen in de geleiders gecontroleerd ? als deze echt ruim zijn hebben nieuwe kleprubbers ook niet zo lang effect , denk ik zo .
@Goudguppy
in de carter ontluchting moet een filter inzitten, je moet de houder waar de ontluchting buis aan zit demonteren er zit daar een rond filter dat afwasbaar is.
+1
Nog een idee haal het uitaatspruitstuk er eens af. En start hem eens kun je waarschijnlijk zien uit welke cilinder het komt.
Ik heb het bij mijn 533 ook gehad. Die deed het altijd. Klepseals vernieuwd en het was weg. Wel heeft mijn 533 daarna nog een keer 1 uur compleet onbelast staan lopen en toen had ik het weer. Stukje gaan rijden paar keer flink doortrekken in een hoge versnelling en het was weg. Daarna nooit meer gehad, het kan ook zijn dat het langs je zuigers omhoog komt maar dan zit er een motor revisie aan te komen….
+1
Ik zou eerst eens een compressiemeting doen, lekkende cilinders komen dan er al uit.
Als de motor niet rookt, wss de klepseals en geleiders verdacht. Turbo zit er niet op, da's al uitgesloten daarmee.
Pak de carter ontluchting ook eens los of draai de olie vuldop los; kijk of dit iets verandert. Hiermee weet je of er druk op het carter staat of niet. Indien wel, cilinders, dus schraapveren etc te bekijken, indien niet, klepseals toch eens nakijken.
Verder zit er niks waardoor er olie in de uitlaat zou komen.
+1
@luk-van-der-velpen als het de klepgeleiders/klepseals zijn rookt de motor als je hem koud start. Of laat hem even 10 min stationair lopen en geef van Volgas. Als hij dan blauw rookt zijn het inderdaad de klepseals. Rookt hij continu blauw zullen het de zuigerveren zijn
@Yanmarthomas Dit trucje heb ik 2 dagen geleden al gedaan. Alleen heb 15 minuten gewacht voordat ik gas gaf en toen ik dat deed proeste hij olie onderaan de uitlaat over de motorkap. Maar de rook bleef wel steeds wat blauw wanneer hij draaide, dus vind hier moeilijk wat uit te bepalen.
+1
@Goudguppy in die hoeveelheid denk ik dat het je zuigerveren zijn….
@Yanmarthomas Dat denk ik ook Thomas. Bij die 644 van mij bleek ook dat de zuigerveren stuk waren. Had ook wat er beschreven word. Na motor revisie niet meer he.
+1
@cyrus-van-gelder Hoeveel kost een revisie voor een 4 cilinder motor ongeveer dan over het algemeen?
@Goudguppy zelf was ik ongeveer 1500 euro kwijt. Maar dan is de motor weer als nieuw.
+1
@cyrus-van-gelder dat is nog te overzien. Dat is zeker dan nog een optie. Heb je namelijk de zekerheid dat een paar jaar later er geen andere problemen ontstaan met de motor
+1
@Goudguppy als je het zelf doet is het prima te doen. Ik heb het bij mijn 533 ook gedaan (3 cilinder)Ik was 12-1300€ aan onderdelen kwijt. Maar dan ook alles hè. Nieuwe zuigers en bussen van KS cilinderkop revisie verstuivers gereviseerd drijfstanglagers hoofdlagers etc etc elk slijtdeel is vervangen. Als je zelf niet de kennis hebt word het een dure grap ben ik bang.
@Yanmarthomas geheel met je eens Thomas. Met de prijs van die KS onderdelen zat ik ongeveer op het zelfde . Komt dan nog wat olie ,en wat filters bij enzo . Toen zat ik dus op ongeveer 1500 euro.
Als je het moet laten doen komt er natuurlijk weer uurloon , en ook weer een hoop BTW erbij . Dan red je het niet met 1500 euro.
Of je moet iemand weten die je daar bij wil helpen.
+2
Bedankt voor alle suggesties iedereen. Zal zeker even alles nalopen op de trekker en kijken wat er uitkomt
+1
@Goudguppy je kunt ook eerst een lek test doen. Dan weet je meteen waar het lekt. Kop of cilinders. Werkt beter dan compressie meting.
+1
Uitlaatspruitstuk eraf halen, tijdje laten lopen kun je precies zien welke cilinder er olie uitgooit.
@wessel8830 is waar wat je zegt!!! Toch zal dan de motor uit elkaar moeten voor revisie. Anders weet je wel welke cilinder het is, maar het moet wel verholpen worden he
  • 😉😉😉😉😉
+1
@cyrus-van-gelder jazeker, maar spruitstuk moet er toch af om motor te demonteren. kun je gelijk zien welke cilinder meer aandacht nodig heeft om de oorzaak te vinden.
@wessel8830 Bij mijn trekker bleek dat cilinder 3 de meeste schade had ( kapotte zuigerveren, kras op de cilinder) dat konden ook na demontage van het spruitstuk zien inderdaad. Toch hebben we de gehele motor gereviseerd. Krukas ll agers ook dus.
Als de boel uit elkaar moet dan gelijk alles maar reviseren.
  • 😉😉😉😉😉😉
Als je het spruitstuk er af haald dan kun je zien uit welke poort hij olie verliest maar
+2
Ik zou gewoon de vier cilinders reviseren en de kop reviseren als hij toch open ligt en je bent terug jaren gerust.
+3
@Gust Daneels
En dan ook de krukas lagers niet vergeten
+1
Bij mijn MF was er een boutje uit gelopen van de nokken as deze sloot een olie kanaal af
+1
Zelfde probleem bij onze 844s (12800 Dr. uren) Oorzaak waren de zuigerveren.
Hebben totale motorrevisie laten uitvoeren door een vakman. Kosten ongeveer €1000,- per cilinder. Hoop geld maar motor loopt weer als nieuw.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 724 en hebben de trefwoorden olie , trekker , uitlaat , gevaarlijk , motorolie , vervangen en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
0