Illustratie van:
11

Massey Ferguson 165 - Slaat aan maar valt direct stil

Hallo ik heb hier een mf 165 van een vriend staan heeft altijd gewerkt op de boerderij, nu ineens wil hij niet starten met startpilot slaat hij aan maar valt hij direct stil in gang trekken lukt ook niet iemand die weet wat het probleem kan zijn ?

Mvg,Robbe

Deel dit topic

Reacties

Heb je het filter al bekeken?
Filters verstopt lijkt het ja. Zal wel een bult troep in de tank zitten. Kraantje er even af en doorspoelen. En dan nieuwe filters erop.
@Hidde Gröniger en even kijken of d’r geen rotzooi in de tank zit. De 148 was ook stil gevallen met een dicht filter, en stond na een paar uur weer. Toen de tank is beter van binnen bekeken en daar bleek een heel dun drap laagje in te zitten
Ook al eens gehad dat de stopknop op de pomp niet goed vast zat, en steeds halfweg in de stop bleef hangen, aan dashbord was knop ingedrukt, maar op de pomp was boutje wat gelost en de zo kreeg je trekker niet gestart omdat hij geen diesel kreeg. Zoals ik het hier hoor gebruik je startpilot, en dat is effe wat 'brandstof' dat je met de lucht meegeeft en zo krijg je het gevoel dat ie aanslaat, maar de diesel krijgt ie niet. en zoal hierboven vermeld, filters, tank, opvoerpompje toch eens bekijken. Er zit mss al wat diesel bij in de motorolie ?
Verstopt luchtgaatje van de tank komt regelmatig voor. Controle: dop eraf en proberen te starten. blijft ie lopen dan is dit het probleem. Stopt ie nog steeds dan heb je waarschijnlijk ergens een blokkade in de leiding of opvoerpomp kapot.
+1
Kan eventueel ook het stopmechanisme in de injectiepomp zijn die blijft hangen, lichte tikjes met de hamer tegen het uiteinde van de injectiepomp (dit is de kant waar de injector leidingen aangesloten zijn) geven kan hier soms voor de oplossing zorgen
+1
@mf6290 met een hamer het probleem oplossen
  • 🤔🤔🤔🤔🤔
    Er bestaat dus ook nog zoiets als zinvol geweld kom ik dus nu achter
    • 😜😜😜😜😜😜😜
      Quote:

      Heb zelf ook wel eens wat met een hamer opgelost hoor.
      Maar toen deed de stereo apparatuur van een paar hele vervelende gasten het ineens niet meer.
      • 😇😇😇😇😇😇


+2
@cyrus-van-gelder ik heb deze reactie gegeven omdat ik ooit gelijkaardig probleem voor gehad heb met een mf155, ik dacht met mijn reactie eventueel iemand te kunnen helpen met zijn probleem. ik heb het toen ook kunnen oplossen met enkele lichte tikjes op de injectiepomp en volgens mij zijn enkele lichte tikjes nu ook zo gewelddadig niet.
+2
@mf6290 is van mijn kant ook een grap natuurlijk. Inderdaad wil even een tikje geven wel eens helpen . Zoals bij een Startmotor.
Dat ik zelf een keer een complete stereo heb gemold is geen grap .
Maar ik heb wel vaker opmerkingen hoor. En dat is als humor bedoelt. Niet als persoonlijke aanval.
  • 🙂🙂🙂🙂🙂
+1
Meestal zit er ook nog een filter in de brandstofpomp waar de aanvoer binnenkomt.
+3
In ieder geval wijzen de verschijnselen op brandstoftekort. En omdat het al direct optreedt na de start, kun je vacuümvorming in de tank uitsluiten. Ga de onderdelen in onderstaande volgorde langs:
- kraantje op de tank. Draai het er eens uit, kijk of de brandstof er probleemloos uit loopt. Misschien drab (sludge) in de tank, misschien in of aan het kraantje een eerste gaasfiltertje. Indien prut in de tank, dan de hele tank leeg en schoon maken.
- volg de brandstofleiding in de richting van de opvoerpomp. Controleer elk filter en elke koppeling die je tegenkomt. Overal kan een gaasfiltertje in zitten. Controleer ook de leiding op knikken en dichtgedrukte plekken. Is dat mogelijk, vul dan de behuizing van het brandstoffilter met schone brandstof, anders moet je straks eerst het hele filter volpompen voor er brandstof bij de opvoerpomp komt. Pas op dat bij controle van het brandstoffilter geen vuil in de leiding naar de brandstofpomp terecht komt, dat kan je verstuivers verstoppen. Let op dat bij het monteren van het brandstoffilter de rubberen afdichtingsring goed zit.
- Indien aanwezig: de opvoerpomp. De banjobout waarmee de aanvoerleiding op de pomp zit, heeft soms een gaasfiltertje. Zit de tank boven de motor, dat is er soms geen opvoerpomp, de diesel loopt dan door de zwaartekracht naar de motor.
- Indien op de opvoerpomp een handpompje: koppel de leiding naar de hoofdpomp los, bedien het handpompje en kijk of de brandstof probleemloos komt. Zo niet, dan is de opvoerpomp stuk. Is er geen opvoerpomp, controleer dan of de brandstof goed doorloopt tot de banjobout op de brandstofpomp.
- Draai de leidingen weer vast, open de ontluchtingsschroef op de hoofpomp een paar slagen. Mocht je drab in de tank hebben gevonden, blaas dan eerst de leiding door met een compressor, zodat alle troep ook uit de leiding verdwijnt. Pomp nu net zo lang tot er brandstof zonder luchtbellen uitkomt. Draai de schroef weer vast tijdens een laatste pompslag om te voorkomen dat er weer lucht in de pomp komt. Indien geen opvoerpomp: wacht tot de zwaartekracht zijn werk gedaan heeft en er alleen schone brandstof uit de ontluchtingsschroef stroomt.
- Zorg voor een volle accu (eventueel nog een hulpaccu). Draai alle verstuiverleidingen aan de verstuivers allemaal een paar slagen los. Laat een hulpje de motor starten, klein beetje gas, zodat er in ieder geval brandstof hoort te komen. Controleer of er brandstof uit de leidingen komt. Gewoon doorstarten (niet langer dan 1 volle minuut om te voorkomen dat de startmotor doorbrandt) en zodra er geen luchtbelletjes meer uit de leidingen komen, deze een voor een weer vast draaien. Komt hier geen brandstof, dan is er "iets" met de brandstofpomp. Controleer dan de stopknop en de kabel/stang naar de pomp. Een brandstofpomp kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn...
- Bij het vastdraaien van de verstuiverleidingen zouden de cilinders waarvan de leiding weer vast zit een voor een weer ontbranding moeten geven.

Hiermee zou de motor weer moeten lopen.
Treedt het probleem nu elke keer opnieuw op, dan moet je denken aan een lekje in de leiding, waardoor de brandstof terugloopt en de lucht in de leiding komt.

Het is belangrijk dat je de acties in bovenstaande volgorde doet. Werk je andersom, dan kan er steeds nieuwe drab in de leidingen komen, waardoor het steeds weer fout gaat. Begin dus met een schone brandstofbron.

Zo, een heel verhaal, maar het zal jou ongetwijfeld meer tijd kosten om dat allemaal te controleren. Succes!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 165 en hebben de trefwoorden massey ferguson , ferguson , massey , starten , boerderij en massey ferguson 165 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0