Illustratie van:
20

Ford Select-o-speed - Blijft zode heel ?

Wanneer je met een Ford Select-O-Speed aan het werk bent in het weiland, en hebt een constant hoog toerental vanwege de aftakastoeren (kunstmeststrooien, bloten, maaien).
Hoe gaat het dan met de graszode wanneer je op en terug schakelt (bijvoorbeeld bij keren of steken). Blijft de zode dan nog heel, of trek je vaak een lap zode los?

Ik kan me voorstellen dat als je niet aan een constant toerental vast zit, bijvoorbeeld met op of neer schakelen bij transport, dat je dan met gas geven nog wel wat van de schok bij het overschakelen kunt opvangen?

Deel dit topic

Reacties

Zit veel verschil in vind ik wij hebben een 3000 en 4000 met sos. Maar rijden allebei heel verschillend. Onze 3000 schakeld in de lage groep best heftig op maar. In de hoge weer best spoel. Onze 4000 heeft dat eigenlijk andersom. Kan aan de afstelling liggen hoor.
@selectford

Oke.

Waar begint de hoge groep?

Stellen jullie hem zelf af, of laat je het zo, zolang het acceptabel blijft?

Wat voor werk doen jullie er mee?
+1
@jammermaarhelaas 1234 laag 5678 midden 9 10 hoog
Zelf nog nooit afgesteld rijd nu goed en echt met werken doen we er ook niet mee. Met de 3000 wat kleine klusjes.

Vroeger had mij oom een 3000 die deed hij vol met wielgewichten zoodat hij niet zal springen van achter. Priceas moes om de 1000 uur ook een nieuwe in zij hij. Bij die 2 van ons hebben wij er een vierkant van gemaakt en in dan andre kant een 3/4 dop in gelast

Hij had ook een 5000 sos nooit problemen mee gehad 1000 de uren mee gereden zonder problemen
Heeft u er zelf ook een gekocht?
@selectford

Heb er interesse in, en wil er eerst iets meer over weten.
Mocht ik overtuigd raken er goed aan te doen (want de theorie is wel mooi, maar is de praktijk dat ook?) en er een tegen komen (zijn volgens mij dun gezaaid tegenwoordig) dan is mijn insteek hem ook in te zetten op mijn bedrijf.
@jammermaarhelaas ja heel veel zijn er niet meer. Om wat voor type zou dat gaan ?
@selectford

Voorkeur een 3000, eventueel een 4000.
+4
Heb altijd gazon gemaaid met 2000 en 3000, ze zijn iets moeilijker te doseren dan een handgeschakelde maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Juiste olie erop en rembanden afstellen doet veel. Heb er in totaal 5 maar ze rijden allemaal verschillend. Het is een prachtige ondergewaardeerde transmissie voor zijn tijd
@wouterdp wat voor olie zit er bij jouw in ?
@selectford Atf-a
@wouterdp bij ons zit er atf 2 in. Ben benieuwd als er dan atf a in zit of dat verschil maakt
@wouterdp

Een echte liefhebber dus 😃

Kun je zonder met het gas te spelen op en terug schakelen zonder de graszode los te trekken? Of moet je er dan wel de voetkoppeling bij gebruiken?
@jammermaarhelaas op en terugschakelen is geen probleem enkel 4-5 en 8-9 gaat wat bruter omdat je dan van groep verandert maar ook perfect op te vangen door met de gas te spelen.
@wouterdp

Oke bedankt voor het antwoorden.

Ik zie dat de ATF-A olie voldoet aan de Ford M2C-41 specificatie zoals destijds werd voorgeschreven.

Ooit wel eens geprobeerd met M2C-134 olie? De UTTO volgens Ford specificatie die ook in de 40 serie SLE gaat. Heb dit staan, en het kan ook in de achterbrug.
Natuurlijk is het geen punt om een keer een paar liter AFT-A te kopen als het resultaat er naar is.
@jammermaarhelaas
Ja dat hebben we al geprobeerd maar is te dik. Dan hebben ze koud enorm de neiging van door te rijden met de koppeling ingedrukt en lopen ze minder soepel. Dat koud doorrijden is vooral een probleem bij 2 en 3000 want met de trommelremmen kan je ze moeilijke tegen houden
@wouterdp dat klopt remmen moeten wel goed zijn
@wouterdp

Oke, duidelijk.
En de PTO? Is die een beetje te doseren? Of net als bij de 4000, alleen onder de 1200 toeren er inzetten?
@jammermaarhelaas

Als bij een 4000 met 8+2 bak.
+1
@jammermaarhelaas vergelijkbaar, gewone natte koppeling ook die op zich wel goed doseert. Bij de 3 cylinders zit de pto in de transmissie en is afstelling van de kabel heel belangrijk anders brand je zo het pakket er uit

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford Select-o-speed en hebben de trefwoorden transport , ford , bloten , gas geven , toerental , gas , weiland , schakelen en trek geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0