Pronar of TLS haakarm

Hey iedereen,
Ik ben aan het kijken om een haakarm/containersysteem te kopen.
Dit voor af en toe te gebruiken, zeker niet dagdagelijks. Vandaar de keuze valt op een B-merk.
2 vragen.
Zijn er voorkeuren voor 1 van de twee ? Welke nadelen en voordelen hebben jullie al ondervonden aan 1 van deze wagens?
En hij komt achter mijn NH T5.120. hydraulisch geremd. Blijf ik dan best bij een 15 tons systeem of kan hij ook wel een 21 tons systeem aan?
Hij zal voornamelijk dienen voor allerlei klussen . brandhout, snoeiafval, minigraver, af en toe grond, oud ijzer. Maar zeker niet alle dagen als grondwerker.
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

+1
walker1
21 ton trekt die NH qua rijden wel, maar weet niet of die genoeg hydraulisch vermogen heeft om zware container er op te trekken? Verder is een 21 tons kar ook weer duurder als een 15 tons, dus als je het toch maar af en toe gebruikt, moet je ook afvragen of je die extra capaciteit van een 21 tons wel echt nodig hebt of dat je beter af en toe een ritje extra rijd met een 15 tons. Voor een minigraver met verschillende bakken en zaken zoals trilplaat is 15 tons ook meer dan genoeg. Qua merk weet ik het niet, met beide merken te weinig ervaring.
+1
Mdbm
Ik heb een Tls. Een goed systeem, maar het blijft natuurlijk een B-merk. De bakvergrendeling is 3 keer verplooid/afgescheurd (Van te zware bakken optrekken), maar verder heb ik er nog niets mee voorgehad. De Cilinder heeft vrij veel liters nodig, waardoor het optrekken en afzetten zeer traag gaat bij mijn 1455. Daarom heb ik er een aftakaspomp opgezet om het wat vooruit te laten gaan.

Ik sluit me aan bij @walker1. Een 15-tons is ook wel wat compacter en wendbaarder. Afhankelijk van welk soort klussen je hebt is dit wel een voordeel.
+1
bisje7050
Wij hebben een paar jaar een pronar gehad, nooit iets aan gehad was goede containerhaak. met tls heb ik geen ervaring. denk dat 15 ton wel mooier past aan een t5. en zoals hierboven al aangehaald opteren voor een aftakaspomp, heb je zeker geen probleem met te weinig olie en gaat ook sneller. als je er dan nog een stuuras op hebt heb je een handige combinatie die mooi volgt
+1
Jeroen 86
Als je een pronar neemt, neem dan zeker een model met assen en geen schommelassen. De modellen T185/1, T285/1 of de T286( deze zou ik niet nemen voor de T5)
+3
Fast Eddy
Een 15 tons haakarm is beter voor zo`n lichte trekker. Ik weet niet of beide merken as afstempeling hebben? Dat ben je wel nodig bij zo`n relatief lichte trekker.
+1
Johnnyput
Beide wagens hebben hydraulische afstempeling op de achterste as.
Op zich is het idd wel een waarheid dat voor het weinige gebruik ik beter een 15tons koop, goedkoper, kleiner dus handiger, en een keertje meer rijd. Echt ver is het ook nooit.
15tons zal het eerder worden dan 21 dan. Enkel heb ik nog geen voor of nadelen gehoord van het ene systeem tegenover het andere.
Mijn gevoel zegt me dat ik naar een systeem ga zien met geveerde assen, elektro bediening maar wel zonder apart hydro systeem.
Op zich levert mijn trekker 100l/m en denk toch dat dat voldoende moet zijn om een beetje vlot te werken?
+1
Fast Eddy
@Johnnyput

De oliestroom is niet vaak een beperking bij een 15 tons systeem.
Bij mij op het werk hebben we een 14 tons Veenhuis haakarm met grote aftakas daar loopt een JD 6530 voor. Een 6130 R is iets zwaarder en kan het ook zat doen. Maar de 6 cilinder is mooier in balans.
+1
Mdbm
@Johnnyput Je kan het inderdaad steeds eerst proberen zonder pomp. Die pomp kan je er later nog opzetten als het je allemaal wat te traag gaat.
Ik ken iemand met pronar die er wel tevreden van is, en ik ken er veel met TLS die er ook tevreden van zijn. Contact en service bij TLS vind ik uitmuntend.
Als ik een kleine trekker had zou ik ook Peecon niet uitsluiten. Hiervoor had ik een Peecon compact 18ton en dit is prijs-kwaliteit een goed systeempje.
+2
TomH
Voor achter een T5 is 15 ton meer als genoeg. Een klant van ons rijd met een Peecon 15 tons haak met een T6.125. Die heeft het er vaak al moeilijk zat mee. Zijn vorige haak was een Agromet deze heeft het naar prijs/kwaliteit ook prima gedaan. De Peecon is vele malen duurder maar ook vele malen beter. Een geveerd tandemstel zal ik persoonlijk niet doen. Als de haakarm op landbouwbanden moet komen veert die al genoeg. Een met schommel assen is veel stabieler ook bij het laden en iets scheef staan. Deze zijn dan ook vaak met as afstempeling uit gerust en dat werkt mooier dan een rol of een poot. Vergeet ook Bigab niet die bouwen ook mooie haken.
+2
Lode103s
Al eens gedacht aan een bigab of record haakarm:)
Johnnyput
Bedankt voor de vele reacties, Bigab en peecon komen wel een pak duurder uit dan pronar en tls. Ongetwijfeld zijn ze beter van kwaliteit en de meerprijs waard als je er dagelijks mee werkt. Echter is het bij mij sporadisch. De piste van een schommelas ipv een geveerd tandemstel vindt ik wel intrigerend. Mijn idee was dat deze geveerd net veel beter zou rijden. Bij het afzetten hebben deze ook afstempeling op de as, dus dat blijft gelijk dacht ik? Kwa landbouwbanden is het ook maar beperkt denk ik . 500/50r17 zijn nu niet bepaald grootvolume banden, of zie ik dit mis?
+2
Fast Eddy
@Johnnyput

Stronga heeft ook haakarmen gebouwd. Die zijn ook heel degelijk en niet duur.
+1
TomH
@Johnnyput hier is iedereen van landbouwbanden snel over gestapt naar supersingel (vrachtwagen) ivm rijgedrag. Vaak rijd je met een haakarm veel over de weg. Dan geven supersingels het beste rijgedrag en kosten zijn zeer gunstig. Zoek anders eens iemand met supersingel of landbouwbanden en rijd er een stukje mee. Ik denk dat veerring de landbouwband versterkt. Ben benieuwd naar je bevindingen.
weurding
Geen idee van prijzen,maar maken mooi spul
lm-hakenlift.de/

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden haakarm , minigraver , kopen , containersysteem , grond , hydraulisch en Pronar geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0