Illustratie van:
62

Werktuigen Voorlader - Kun je in plaats van een 3de functie ventiel ook de aansluitingen achterop gebruiken?

Goedendag, als ik op een voorlader een werktuig wil koppelen met hydrauliek dan moet je daar ook een aansluiting voor hebben.

Nu kun je zo'n 3de functie kit kopen. Dan heb je wat slangen, beugels en een elektrisch ventiel die je dan bedient met het knopje op de joystick.
Nu zie ik van die kits te koop staan (USA) voor $925 (dollar dus)

Wat ik mij afvraag, kan het ook met de ventielen achterop? Daar zitter er 4 (dus 2 hendels naast de stoel en 2 setjes van 2 aansluitingen.
Dus dat je dan 2 lange slangen neemt met male-female koppelingen en wat beugels zo de aansluiting maakt op de voorlader en dan de 3de functie bedient met de hendel naast je stoel?

Of werkt dat gewoonweg niet en is dit te simpel gedacht?



*****
Reden: (lang verhaal)

Ik heb nu een balenprikker op de voorlader voor het vullen van mijn hooiruif. (ronde gewikkelde hooibalen)

De oude situatie:
De hooibalen komen vanaf de overbuurman die voorheen werden gebracht door de buurman's hulp/tuinman met de buurman zijn trekker (met zo'n balendrager achterop)
Hij zetten de balen dan op een pallet op mijn oprijdpad en ik zette met mijn trekker de pallets weg.
Uiteindelijk pak ik dan met de prikker in mijn voorlader een baal als ik m nodig heb.

Huidige situatie.
De buurman's tuinman/hulp is langdurig ziek en niet zeker of ie terugkomt.

Dus ik zelf hooi halen.
Met mijn trekker naar de overkant, Dan zijn trekker starten, baksleep erafhalen omrijden want de balentransport drager moet in de achterhef en die ligt ergens anders op het erf. Kost tijd omdat alles op een andere plek ligt.
Onhandig is dat de balen 2 hoog zijn gestapeld dus dan loop je best even te klieren.

Dan met zijn trekker daar de balen op een palet zetten en ik met mijn trekker met palletvork achterop de balen thuis brengen.

laatste keer konden we de sleutel niet vinden van zijn trekker. Zijn balentransportdrager past niet in mijn hef vanwege CAT2 of 3 (zijn trekker) vs CAT1 pennen.

Dus uiteindelijk alles met de prikker gedaan, met de prikker één baal op een pallet gezet en de tweedebaal in de prikker gelaten en die naar thuis gereden. vervolgens zorgen dat alles op pallets staat en de gaten dichtplakken.

Nu aan het kijken voor een klem in de voorlader, dan kan ik makkelijker, in minder tijd, 2 balen in één rit halen en dat ze heel blijven.
****

Deel dit topic

Reacties

+4
Natuurlijk kan dat, als je slangen maar wel veilig naar voren brengt zodat ze niet kunnen door schuren!
@dennisbouter Dat is wel een goede tip om er gelijk goede beugels bij te kopen.
+1
Dat is inderdaad geen probleem, je ziet het met een fronthef ook wel.
@KlaasM Oja daar heb je ook hydrauliek voor nodig natuurlijk.
+1
Hebben wij ook gedaan, heel lange slang van de machine aan de voorlader (mestmixer) naar ventiel achterop
+1
@Jelle Boerkamp6110 Wat ik dan dacht is inderdaad 2x een lange slang en op de voorlader dan (op die lange slangen) een female koppeling vast te zetten met een beugel zodat je kan wisselen van werktuig (ik heb nog een schepbak en een balenprikker)
+1
Bij onze same met voorlader is de 3e functie met een knopje op de joystick, en als je die knop indrukt en zogezegd wil kiepen, worde je 3e funtie geactiveerd en en kipt die niet.
Hier is een electronische klep tussen geplaatst dat in rust de kiepcininders bediend en bij indrukken van de knop 3e functie word geactiveerd.
Zo moeten er namelijk geen extra leidingen bijgelegd worden
+1
@vanheule dus is het of kippen of 3e functie,
@vanheule Ik kan voor het model trekker wel die 3de functie kopen als kit maar dan zit het extra ventiel naast de bestaande ventielen van de voorlader (onder het platform dus) en gaan er 2 slangen van platform naar voren toe.
Foto is van die kit en kost in de USA 925 dollar

Zoals jij het nu omschrijft komt het ventiel dus voorop de voorlader en is die geschakeld met het knopje op de voorlader joystick.
Is ook wel een idee misschien, dan heb je alleen een draad naar voren toe.

(klik om te vergroten)

+1
@Sideswipe je bent dan alleen die slangen nodig en geen verdere voorlader functie, direct van voor naar achter
@Jelle Boerkamp6110 zoals jij omschrijft werkt het ook op onze voorlader. Dat is een Stoll voorlader. @Sideswipe , je zou eventueel kunnen kijken of Stoll dat ook als kit te koop heeft (hoeft het misschien niet helemaal uit Amerika te komen). Bij de oude voorlader hadden we een 4e functie voor hydraulische snelsluiting en die werkte via de hyrauliekventielen achterop de trekker.
@Pieter Buren Dan heb je inderdaad deze.

Extra ventiel op de voorlader ipv onder het platform.

(klik om te vergroten)

Quote Reactie van @Sideswipe:
Extra ventiel op de voorlader ipv onder het platform.

Dat is maar net waar je hem monteerd. Je kan hem ook ergens aan jou trekker monteren en dan extra slangen leggen kun je hem voor en achter gebruiken
@Pieter Buren ja klopt, maar wij hebben geen 4e functie
@Jelle Boerkamp6110 Dank je! En werkt dat makkelijk dat je dan de hendel naast de stoel de stoel gebruikt in plaats van de joystick.

En heb dan heb koppeling bij de voorlader, dus de slang blijft zitten als je het werktuig er af haalt?
@Sideswipe ja werkt goed, slang loopt langs de trekker en halen we er weer af.
+2
Het is ook aan te raden om de plaatsen waar de slang "permanent" bevestigd kan worden de slang te vervangen voor een leiding. Deze zijn een heel stuk duurzamer en makkelijk zelf te buigen en te bevestigen. Alleen de flexibele bochten bestaan dan dus nog uit slang. de leiding is zo te halen bij de LMB, en met een buigijzer kun je leiding zelf op maat maken. Staat ook een heel stuk netter.
+2
@bart-spies maar dat kost onder aan de streep altijd nog meer geld dan het persen van 2 slangen en tyreps
@dennisbouter dat ligt aan de tijd waarin je de trekker gaat gebruikten, maar een lekkage is nooit fijn helemaal niet met olie overal. En de trekker ziet er nu nog fris uit, ik weet niet of dat opknapt als je er zelf een slang tegenaan gaat knutselen met tyraps
@bart-spies Dat is wel een idee om even uit te zoeken/na te vragen met die leiding.

Overigens had ik zelf wel het idee om het enigszins netjes te doen en te werken met beugels juist om te voorkomen dat ze ergens door gaan schuren.

Zag op een site waar ze hydrauliek slangen verkopen ook dit soort beugels hebben. Kosten iets van €2 per stuk.
+1
@Sideswipe leiding is netjes. Slang iets minder maar de leidingblokken waar je leiding in klemt kun je ook slang in klemmen, maar ik las dat je handig ben, zelf zo'n ventiel bestellen en op bouwen is ook niet veel werk
@dennisbouter zal het goed naast elkaar zetten.

Met 2 slangen van voor naar achter lijkt mij de snelste/goedkoopste oplossing. En dat was ook mijn idee om met die leidingblokken dan te werken zodat het netjes en goed zit.
De optie met extra ventiel is weer netter.

Ja, ik ben algemeen handig om dingen te repareren. Ooit eens begonnen als koelmonteur en heb vroegen mijn motoren zelf onderhouden incl het kleppen stellen, alarm installeren. Van de fietsen (mountainbike) vervang ik de trapstellen en versnellingen

Voor de hydrauliek moet dat wel even goed uitzoeken wat ik precies nodig heb. (anders moet ik nog 2 keer een bestelling doen voor dat ene verloopje etc. 😁
En is het dan gewoon aansluiten en klaar? Ik neem aan dat je ergens de boel moet ontluchten?
+3
@Sideswipe ontluchten gaat meestal vanzelf
+3
Heb je geen palletdrager voor je voorlader? Dan kan je lepels op zn breedst of zelfs met buizen op de lepels redelijk makkelijk een baal pakken zonder te beschadigen, zo deed ik het voorheen met ahlmann ook wel toen ik nog geen klem had. Volgens mij heeft @Fendt926Driver nog wel ergens een voorbeeld foto ervan. Klem weegt ook wel weer wat kgs, ik weet niet hoe ruim je zit met hefvermogen van voorlader/trekker?
+1
@JohnDeere5085 Ik heb wel een palletvork voor de achterhef maar die kan niet breed genoeg, dus krijg de lepels er niet goed onder. (lees als: drukt het plastik stuk)

Moet zeggen dat het wel een kleine vorklepel is voor max 500kg met verstelbare lepels. de lepels zijn ook vrij kort. Ik had deze nog op mijn vorige kubota (21pk).

Ik had nog wel en idee om zo'n balendrager (met ronde buizen dus) met euro te kopen maar toen dacht ik dat een knijper ook mogelijk is.

Voorlader is goed voor 1000kg, achterhef is 1500 op de kogels.
Misschien heeft @Sch1050tv nog een 3de functie voor je.
+1
Het werkt het mooist en snelst met een knopje op de joystick natuurlijk. Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar dan kan je veel goedkoper zelf de onderdelen uitzoeken en bestellen. Ik heb bijvoorbeeld dit ventiel gebruikt:
hydrauliek24.nl/koppelbaar-6-2-keuzeventiel-50-l-m…
En deze webshop heeft alle andere gangbare hydrauliek onderdelen ook wel.
Hieronder hoe ik het heb gemaakt met leidingen.
tractorfan.nl/picture/1421701/
@Kubota p.s. nog een vraagje, heb jij een detailfoto van het ventiel en hoe die gemonteerd zit?
+1
@Sideswipe
Ja, heb even gezocht, wel een paar foto's gemaakt maar achteraf toch altijd te weinig 😅

(klik om te vergroten)

Knopjes inderdaad met relais

(klik om te vergroten)

Rechts de 2 ventielen in de U-profiel, ventiel gaat er dus met de voorlader vanaf, hiertussen zit een aanhangerstekker.
De achterste leidingen zijn nieuw, met nieuwe leidingblokjes achter de originele geplaatst.
(Ik heb 2 6/2 ventielen gekoppeld, maar hier kan je zoveel plaatsen als je wil, voor extra functie en bakvergrendeling bijvoorbeeld)
@Kubota Mooi gemaakt!! (en wel een idee om de spullen los te kopen)
Van dezelfde site zag ik de slangen en beugels al.

Ik ben op zich wel handig (allround), veel kan ik zelf maar dit is dan voor de eerste keer dat ik zoiets doe.
Dus ff hulp nodig welke onderdelen ik precies moet hebben en welke leiding op welke aansluiting moet etc.

Het netjes aanleggen, stekkertje solderen, beugeltje maken met getapt schroefdraad etc lukt me wel.
Ik vraag nu wel af of dit ventiel dan zo op de voorlader kan zitten met die elektrische aansluiting (dus buiten in de regen)?
En is deze dan direct geschakeld dmv het knopje op de joystick of zit daar dan weer een relais tussen?
+2
Ik lees net dat je best handig bent. Misschien wil je ook een hydraulische snelsluiting maken. Diezelfde 3e functie zou je daarvoor kunnen gebruiken. Dan heb je nog 2 drie-weg kogelkranen nodig, 2 slangen en een cilinder. Of 1 kogelkraan, 1 slang en cilinder als je met een veer werkt.
@Pieter Buren Op zich wel, echter met hydrauliek heb ik (nog) geen ervaring. Dus wat wel kan en niet.

Ik snap niet wat dan het voordeel is van constructie met de kogelkranen.

Wat dat betreft ben ik blij met de mensen hier op TF als vraagbaak 😉
Ik heb net even wat foto's gemaakt van bestaand hydrauliek.

Dan als ik met een ventiel zou gaan werken (zoals onder andere @Pieter Buren, @Kubota en @dennisbouter voorstellen) dan zou ik die kunnen monteren vlakbij die bovenste T-stukken?

Dan moet ik de bestaande bovenste t stukken vervangen en vanaf daar gaan werken of die twee bovenst leidingen eerder doorhalen om daar het nieuwe ventiel tussen te plaatsen?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Sideswipe je moet de olie voor de t-stukken naar de balenklem 'sturen', zodat er geen olie meer naar de kantelcilinders kan. Dus dat ventiel zou dan voor de t-stukken komen. De t-stukken zelf blijven zitten omdat die de olie verdelen tussen de 2 kantelcilinders.
@Sideswipe inderdaad de T stukken laten zitten vanaf de T stukken slangen naar je ventiel en vanaf het ventiel naar de cilinders en rechtstreeks op het ventiel kun je misschien ook 2 koppelingen maken voor de klem dan hoef je daar geen slangen of leidingen voor te maken! ik zou het ventiel zetten op die afdekkap waar de 3 boutjes zitten als dat sterk genoeg is,, let ook even op er bestaan veel soorten schroefdraad dus niet zomaar wat bestellen!
@Kubota Mooi gemaakt. Een aanhanger stekker is ook wel goed bedacht!

Als ik dit ventiel goed begrijp hydrauliek24.nl/koppelbaar-6-2-keuzeventiel-50-l-m… en als ik de uitleg van @dennisbouter volg.......

- 1) De koppelingen los halen bij gele kruis (t stuk)
- 2) Zorgen dan de "toevoerleidingen" op P1 en P2 worden aangesloten van het ventiel.
- 3) Zorgen dat de open T-stukken weer op C en D terecht komen van het ventiel.
- 4) Op A en B kunnen dan direct de snelkoppelingen komen van de grijper.

(klik om te vergroten)

+1
@Sideswipe Let wel , niet elk 6/2 ventiel is onder druk schakelbaar .
kramp.com/shop-be/nl/…

kramp.com/shop-be/nl/…
@jo845xl goede tip, dank je wel!
Of......is het toch handiger om het 3de functie ventiel onder het platform te plaatsen (naast het andere ventiel) omdat je dan niet zo hoeft te klieren met die vaste leiding met de t stukken. Ik weet niet hoe makkelijk het is om die vaste leiding aan te passen (werkt dat met knelkoppelingen zodat je de leiding in kan korten met een pijpensnijder?
+1
@Sideswipe dat hangt van de leiding af. Als het gewoon ..L is kan je het zo snijden en met een knelkoppeling, ik denk dat het makkelijkste uiteindelijk gewoon is je ventiel achterop gebruiken, wat heb je er aan geld voor over?
+2
@Sideswipe heb nog een ander low tech oplossing die ik zelf gebruik en erg goed werkt.
Je kunt een T-stuk in de leidingen van je achter koppeling plaatsen.
Op het T-stuk sluit je dan de leidingen aan naar je derde punt hydrauliek.
Zo kan je het derde punt bedienen met het hendeltje naast je stoel, maar ook je achter hydrauliek blijven gebruiken zoals je gewend bent.

Enige nadeel is dat je de achter hydrauliek en derde punt niet te gelijk kan aansluiten.
Het is wel veruit de goedkoopste oplossing.
Nodig 2 T-stukjes, 2 lange slangen en 2 koppelingen voor derde punt.
Mechanisatie bedrijf hoeft ook maar 4x een koppeling te persen.

De andere oplossingen werken ook, maar zijn meer werk, kosten meer en de vraag is of dat nodig is voor die paar baaltjes die je oppakt
Vraagje nog:

Maakt het nog iets uit voor balenklem, ik heb er 2 op het oog. Verschil is 25 euro

De zwarte weegt zelf 300kg en kan 1000kg hebben, breedte 70-210

De rode weeg 275kg en kan 800kg hebben, breedte 100-220
Van de rode weet ik dat die smeernippels heeft op de schuivende delen, van de zwarte nog niet gevraagd (maar die kan ik zelf ook wel boren/tappen)

Ik heb er geen ervaring mee, zou er zo al een voorkeur voor zijn?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Sideswipe wat heb je voor trekker? Wat kan jou voorvader tillen
@dennisbouter

even uit de specificaties gehaald:
Lift Capacity to Maximum Height at Pivot Pin 2,478 lb (1124kg)
Breakout Force at Ground Level, Pivot Pins 4,938 lb (2239kg)


Ik reken met 1000kg

Het is een TYM433
(zelfde model als een Zetor Utilix 45 alleen dan zonder cabine)
+1
@Sideswipe vind naast dat de zwarte er steviger uitziet het minimale klembereik enorm belangrijk ik denk dat 1 meter teveel is, zeker als je later nog eens wat midibalen moet hanteren of oudere balen.

Lift Capacity to Maximum Height at Pivot Pin 2,478 lb (1124kg)
Dat is wel aardig krap kwa hefvermogen denk ik, je houdt op 60cm/zwaartepuntbaal niet veel meer over
+1
@JohnDeere5085 daarom vroeg ik het, hoe zwaarder de klem hoe minder er overblijft
+1
@dennisbouter Wel een goede om rekening mee te houden ja.

Ik weet niet hoe hard dat terugloopt als je in het massamiddelpunt van de baal(inc grijper) gaat zitten.



Alle specs van de lader:

Lift height 2770 mm (109.1 in.)
Max. lift height under level bucket 2519 mm (99.2 in.)
Clearance with bucket dumped 2052 mm (80.8 in.)
Reach at maximum lift height 472 mm (18.6 in.)
Max. dump angle 48°
Reach with bucket on ground 1863 mm (73.3 in.)
Max. rollback angle 35°
Digging depth 130 mm (5.1 in.)
Lift capacity 1124 kgf (2478 lb)
Breakout force at ground level, pivot points 2240 kgf (4938 lb)
Bucket rollback force at ground line 1936 kgf (4268 lb)
Bucket capacity 0.39 cu. m (13.8 cu. ft)
Self leveling NA
Relief valve setting (Loader control valve) 175 kg/sq. cm (2489 psi)
+1
@Sideswipe
Quote Reactie van @Sideswipe:
Lift capacity 1124 kgf (2478 lb)

Mijn new holland tce40 heeft hefvermogen van 1200 kg op kogels, met palletvorken in de hef die maximaal 150kg wogen tilde hij echt net aan een vierkante baal 'hooi' op lange kant op, maar topstang heeft daar ook negatief effect op. Misschien dat je het op de een of andere manier nog kan testen, baal in de grondbak zetten en vastzetten met spanbanden en eens kijken wat de trekker doet? Vind het lastig inschatten, maar denk dat het redelijk krap is uiteindelijk.
+1
@JohnDeere5085 Een grote rechthoekige baal pakt ie makkelijk op met de prikker (die prikker weegt 48kg)
Dan dus in de breedte (dus prikker in de lange kant)

De T433 mag achter 1500kg op de kogels tillen en voor dus 1000kg
+1
@Sideswipe Dan zou ik het wel aan durven, desnoods achter gewicht erin, zoals je al weleens doe als ik je fotos bekijk!
+1
@JohnDeere5085 Dan gooi ik het gewicht achterop, moet dat nog even netter maken. Dus een vast blok met kokerstaal (voor de lepels achter) en er nog hefpennen op zodat ik het blok op meerdere manieren op kan pakken. (ipv losse blokken op een pallet 😉 )

Ging mij in deze oorspronkelijke vraag over de 3de functie in de voorlader (die ik er nu niet op heb) of ik dat op kon lossen door gebruik te maken van de ventielen achterop (gebruik ik toch nu niet)

En dan welke balenklem ik het beste kan kopen van de twee die ik op het ook heb. Er zit iets verschil in qua breedte en gewicht. (prijs is op 2 of 3 tientjes gelijk).

p.s. in mijn zoektocht naar een geschikte trekker heb ik ook nog gekeken naar een NH Boomer 50 met voorlader (frisse trekker nog met maar 700 uur) maar toen vertelde de dealer ook al dat het krap werd met heffen op de voorlader.

Voordeel met de huidige TYM is dat ie één stap qua frame groter is.
(eigenlijk de lichtste motor op een groter frame, de T603 is hetzelfde frame terwijl de T474 en de T494 op het T395 frame staan met grotere motor)
+1
@Sideswipe ik pak met de boomer 25 op de lepels met veel pijn en moeite 550 kg, net van de grond
@dennisbouter

Op zich klopt dat wel toch? (specs van de Boomer 25)

Formaat speelt ook wel mee, bij mijn Kubota GT21 moest ik 150kg voorop hangen en ging het goed dat de wielen op de grond bleven.

(klik om te vergroten)

+1
@Sideswipe bedoelde met de voorvader 😉
@dennisbouter de NH dealer zei toen ook al dat het lastig werd met een voorlader op de Boomer50 en dat ie net te licht was.

Anders had ik die toen wel gekocht, vind het een mooie trekker.
+1
@Sideswipe ik heb al eens paardebalen smaller dan de klem gehad. Dat is verrekte lastig. Liever de zwarte kun je nog eens de pers kortere balen laten maken
+1
@Sideswipe ik zie nu dat die zwarte eentje van @frank_mf is, misschien dat wij nog tf-er korting krijgen als we er allebei een kopen. 😜
+1
@JohnDeere5085 Ze zijn al in de aanbieding 😄
@frank_mf heb je nog weleens handel in noord-holland?
@JohnDeere5085 Regelmatig
@frank_mf je heb pb
@frank_mf De keuze is toch voor de zwarte (die van RV agri)

Zal m wel bestellen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Werktuigen Voorlader en hebben de trefwoorden voorlader , trekker , hydrauliek , starten , werktuigen , ventielen , aansluiting , palletvork , te koop staan en elektrisch geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!