Illustratie van:
33

Deutz D25 - Olielekkage hefinrichting 2 . 0

Mede TF-ers,

Vorig jaar heb ik een lekkage aan de keerringen van de hefas van mijn D25 verholpen, (althans dat dacht ik) door de keerringen te vervangen.
Nu een jaar verder, en de lekkage is terug.
Na wat meetwerk blijkt dat de bronzen glijlagers in het hefdeksel een paar tiende mm gesleten zijn, waardoor de hefas als het ware in de keerringen draagt.

Deze bussen zijn 55mm binnenwerks en 58.5mm buitenwerks.
Op internet vind ik enkel bussen van 60mm buitenwerks.
In de draaibank en afdraaien zou je zeggen, maar het probleem is dat deze bussen gewalst zijn, en dus een naad hebben, waardoor inspannen niet lukt.

Heeft er hier nog iemand opties, of een idee waar de originele bussen verkrijgbaar zijn?

Alle tips zijn welkom!

M.v.g. Naard

Deel dit topic

Reacties

Het betreft deze bussen

(klik om te vergroten)

Onderdeel nummer 43

(klik om te vergroten)

+1
Bussen kun je afdraaien door ze voor net over de helft in een bus te spannen en met beleid af te draaien, dan een bus maken op de nieuwe buiten diameter en hetzelfde doen, of je draait compleet nieuwe bussen in een keer, uit een stuk materiaal, maar denk dat ze nog wel ergens te krijgen zijn met veel speurwerk bij technische groothandels
@goeiedag eem poging 1 is mislukt 😅 de beitel hapte alsnog.
Ik vrees dat het toch word zoeken naar originele onderdelen

(klik om te vergroten)

+1
@JD-4450 weet niet of je die onderdelen nog kunt bestellen in Ospel bij op ‘t Root, zag dat je uit Budel komt. Anders zou je het in Deurne bij van de Munckhof kunnen proberen. Is een oude deutz dealer die zijn loods nog vol heeft liggen met oude deutz onderdelen.
+1
@Mario-fransen inderdaad uit Budel, maar geboren en getogen in Ospel 😄
Ik begreep al van een oud medewerker dat het af en toe niet handig is, omdat ze schijnbaar met oude en nieuwe onderdeelnummers zitten.

Adresje in Deurne staat genoteerd 👍
+1
@JD-4450 ik heb ze vaker afgedraaid, en zelfs wel een door gestoken met de steeksleutel op deze manier vandaar mijn opmerking, zou ze dan gewoon uit een stuk brons draaien en erin persen
@goeiedag eem uit brons is inderdaad ook een optie.
Zelf ook zitten denken om kunststof bussen te bestellen en deze af te draaien.
+1
@JD-4450 geen kunstof bussen, dat is te zacht, alle druk van de hef komt erop,
+3
@JD-4450 Weet niet of je probleem al opgelost is?
Je weet de omtrek van een as van 60mm en de omtrek van de asmaat 58,5 mm. Als je het verschil van de SKF-bus, van rond 60mm haalt heb je de juiste diameter. Dus de "spleet" van de glijlagerbus groter maken. Suc6
+1
@donkey63 Maar dan wordt je binnendiameter ook kleiner. De wanddikte is niet gelijk zijn aan de oude buis
@JD3010 @donkey63 heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar dan word inderdaad de binnendiameter kleiner, en daar moet de hefas in...
+1
@JD-4450 En een 55mm bus zonder zo'n naad en dan afdraaien?

Evt een stalen as erin en dan met het center klem te drukken en voorzichtig afdraaien. Is wel lastig met zo'n dunne wand.
+2
Bij kramp kun je ze toch ook al vol materiaal bus bestellen, ongewalst zeg maar? Maar die zijn dan niet zelfsmerend denk ik?
Je kunt ook een doorn maken van een stuk kunststof, die een paar keer inzagen, en die uit elkaar drukken met het center, zo heb ik het wel eens eerder gedaan.
Vandaag bij op 't root mechanisatie in Ospel geweest. Het juiste onderdeelnummer is gevonden, maar er waren problemen met de site in duitsland waar het besteld moest worden. Na het weekend weet ik meer.
Lukt dit alsnog niet, dan ga ik proberen zoals hierboven gezegd werd, ze uit een dikke bronzen bus te draaien.

Bedankt voor alle tips, en word vervolgd!
Wat heb je eigenlijk voor afdichtingen erin? Een paar tiende mm zouden keerringen toch moeten kunnen opvangen?
@JD3010 eigenlijk alleen naar de maat gekeken toendertijd.
Gewoon keerringen met rubber buitenmantel, en met stoflip
+1
@JD-4450 Dan zou ik zeggen dat het toch moet kunnen. Er zijn ook van die harde PU ringen, die kunnen veel minder hebben.
Ben je al wat verder met bussen?
+1
@JD3010 ik hoop na het weekend bericht te hebben van het mechanisatiebedrijf of ze origineel nog te bestellen zijn.
Zo niet, dan bestel ik een stuk brons, en mag schoonvader zijn kunsten op de draaibank laten zien 😄
Vandaag bericht van het mechanisatiebedrijf... schrik niet: 231 euro per stuk die bussen
Ik zei al dat ze van brons waren, niet van goud.
@JD-4450 Heb je de oude bussen er dan al uit?
@JD3010 helaas wel. Ik dacht die tik ik eruit voor de maat. Maar die zijn nu zo krom dat ze nietmeer terug kunnen...
Weer een les voor de volgende keer 😅
+1
@JD-4450 En nu? Je schoonvader maar vragen?
@JD3010 yep, hij is leraar metaaltechniek, dus hij mag zichzelf bewijzen 😄
@JD-4450 Die wand vd bus is ook wel erg dun, nog geen 2mm. Dat wordt wel last draaien.
Kan hij het inderdaad laten zien. 💪
Is er trouwens geen 1.75mm dunne koperplaat, die walsen en klaar is die. 🤔
+2
@JD-4450 Ik zou ook mooi bussen bestellen met de goede binnenmaat, buitenmaat afdraaien en met een vaste passing monteren.
Dan wel bussen uit een stuk, en opletten welk materiaal je pakt. Er is tegenwoordig mooier spul op de markt dan standaard brons
@bart-spies watvoor materiaal stel je voor?
+1
@JD-4450 Voor een heflager, dus hoge statische belasting en stootgedrag zou een harder lager beter zijn. Dus bijvoorbeeld tinbrons (CuSn) (Legering van koper en tin) Een sinterlager is mooi omdat het zelfsmerend is, maar dat is in dit geval niet van belang omdat de as waarschijnlijk ook hefolie meeneemt door het lager.
+1
@JD-4450 Zelf zou ik informeren bij een bedrijf voor metaal-bewerking om de hefdeksel boringen op te boren /ruimen/ kotteren tot 60 mm .
Bronzen bussen 55x60 kosten +/- 10 euro dacht ik zo ; en de hefas boringen opruimen hoeft ook geen vermogen te kosten dacht ik zo . Misschien een optie ?
@basia dat is wel heel ingrijpend. Maar wel goedkoper dan originele bussen!
Eerst schoonvader maar eens loslaten op een stuk brons
+1
@JD-4450
Ik heb het wel eens laten doen met een stuurhuis ; dat was i.v.b. met vreemde maat keerringen
+1
@JD-4450 die bussen zijn makkelijk te draaien uit een stuk brons, brons iets langer bestellen en in een opspanning draaien en afsteken, dan heb je alles zuiver in lijn en geen probleem met het opspannen, even buiten en binnen diameter voordraaien op 1 mm voor de maat en dan alles instapjes nadraaien nadraaien, is het ongeveer een uurtje werk,
Wij hebben nog een behuizing van de hefinrichting van de D25/30 liggen waar nog bussen in zitten.
Binnenwerk is niet meer compleet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D25 en hebben de trefwoorden deutz , hefinrichting , lekkage , internet , vervangen , bussen en deutz d25 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!