Illustratie van:
7

Ford 4000 - Aftakas schakeld niet meer uit.

De aftakas blijft doordraaien , al is die uit geschakeld, wie weet de oorzaak , en de oplossing ,en hoe te werk gaan

Deel dit topic

Reacties

Met hydraulisch in en uit schakelen van de aftakas?
@miedemaman waarschijnlijk is de afdichting van de rem lek daardoor werkt de rem niet en kan de koppeling slippen.
@redeagle14 hoe is dat op te lossen ? wat moet er los worden gehaald ?
@redeagle14 nee, bij een 4000 haalt hij juist de rem los met olie en remt hij met een drukveer. Dus andersom, hij zou dan altijd remmen.
@sjorsthissen heb je gelijk in. Er zit een zuiger die de rem lost.
+2
@miedemaman om te beginnen: met heel koud weer kan hij draaien omdat de drukvinger de aftakaskoppeling niet tegen kan houden vanwege de dikke olie door koud weer! Rij eens een flinke blok om en kijk dan eens of hij nog draait. Als hij blijft draaien moet m helaas gaan delen. Wat je moet doen: olie achterbrug af, delen tussen bak en achterbrug, dan zie je de aftakaskoppeling zitten. Stalen leiding die vanuit de koppelingshouder en naar bedieningsventiel (binnenkant tegen behuizing) gaat los maken. Dan links opzij het uitstekende potje wat met 3 bouten opzij tegen de bak zit er af halen (dit is de houder van de koppelingshouder. Vervolgens moet je ff met 2 man zijn: man 1 schroeft achteraan de flens van de aftakas los en de andere man houd ff de koppeling vast en nu trekt man 1 van achter de aftakas er uit. Nu kan man nr 2 de koppeling inclusief koppelingshouder verwijderen. Op de buitenkant van de remtrommel hoort een drukvinger te zitten die middels een veer die in de koppelingshouder zit tegen de trommel drukt en deze zorgt er voor dat de aftakas niet draait. Dit werkt andersom als bij een latere ford 7000 of zo: de 4000 heeft olie nodig om van de rem af te gaan en de 7000 bijvoorbeeld olie nodig om te remmen. Bij mijn 3055 (zelfde achterbrug als 4000) was de aluminium koppelingshouder gebroken, de olieleiding gescheurd en de remvinger had 't bronzen slijtplaatje verloren.
Je moet trouwens ook controleren of de koppelingsplaten goed los van elkaar zitten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 en hebben de trefwoorden ford , aftakas en Ford 4000 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!