Overschot huisverwarming stookolie in oldtimer Ford Dexta?

Goedemorgen iedereen, ik heb een oldtimer Ford dexta 3000 waar ik alleen maar op eigen terrein mee rijd. Tot nu toe doe ik er enkel rode diesel van het tankstation in. Nu is onze mazouttank voor huisverwarming nog redelijk vol en we breken onze mazoutketel definitief af. Kan ik de inhoud (=stookolie) gebruiken voor mijn Ford dexta? Volgens mijn chauffagist wel, maar ik wil graag de mening van mensen met traktor kennis 😉 Alvast bedankt! Groetjes, Bruno

Deel dit topic

Reacties

+1
Van-Epscheuten
Dat moet wel kunnen ja, vroeger werd hier altijd “zomerbrandolie” gebracht ipv diesel, nu we iets moderene commonrail trekkers hebben moet er echte diesel in
ronald73
Toen het bij mij in de buurt goedkoper was om op huisbrandolie te rijden (Polen, iets van 20 jaar geleden), weet ik nog wel dat men adviseerde om (tweetakt)olie toe te voegen omdat huisbrandolie minder smeereigenschappen zou hebben dan dieselolie. Je kan je huisbrandolie ook bijvoorbeeld half om half mengen met gewone dieselolie, dat hoort ook goed te gaan.
Klein Rot
@ronald73
Klopt huisbrand olie is schraler dan diesel, 2 takt olie bijmengen gaat goed. 2 takt olie bijmengen bij de huidige diesel kan ook smeert de boel beter.
Pauls
@BrunoB Jouw oldtimer heeft nog geen commonrail techniek, dan is dat geen probleem. Je kan zelfs op voorverwarmde en gezuiverde gebruikte frituurolie (zonder OZO vet) rijden. Je hebt beetje aanpassing nodig, om eerst te rijden op de mazout, om zo de frituurolie op te warmen, en dan kan overgeschakeld worden, voor het stilzetten van de motor wel terug omschakelen op mazout, om volgende keer goed te starten.
+5
roscho
@Pauls Toen de frituurolie nog maar 0,69 kostte en dus veel goedkoper was dan diesel, waren hier wel mensen die de tank van hun oude Mercedes vulden met half diesel en half frituurolie. Op een tank van 60 liter had je met 30 liter frituurolie zo'n €25 voordeel. En reken maar dat die olie de boel mooi smeert. Enige nadeel: je meurt nog harder dan een frietkraam.
+2
mike_v
Quote Reactie van @roscho:
meurt nog harder dan een frietkraam

Hoezo is dat een nadeel dan? 😜
+1
roscho
Quote Reactie van @mike_v:
nadeel

Als het bij een frietkraam zo hard stinkt, kun je er beter wegblijven, olie te warm.
+1
jammermaarhelaas
@roscho

Mijn Golf 3 1.9 SD rook destijds naar "pannekoeken bakken" 😃
+2
cyrus-van-gelder
@jammermaarhelaas Er waren toendertijd ook van die lui die op de vlieg basis in Leeuwarden werkten die stiekem kerosine in hun oude VW golf tankten
Dat schijnt ook goed te kunnen.
Ze werden er wel mee gepakt trouwens. .
BuvaM
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
die stiekem kerosine in hun oude VW golf tankten

Dat gaat prima.
Petroleum=kerosine is een prima brandstof voor voertuigen.
+1
Pauls
@roscho Hier werd de gebruikte olie (zo goed als gratis) opgehaald bij de frituristen, al snel moest men daar een afnamebriefje ondertekenen, want anders hadden frituristen een gratis ophaling via deze weg en men wou hen toch wel een beetje laten betalen voor verplichte afname, alles is toen wat stilgevallen vanwege de ozo belangrijke papierzooi, maar vadertje staat (op europees niveau zelfs) is dan wel wakker geworden en zijn ze sindsdien een deel (koolzaad) olie in de diesel aan't mengen.
roscho
Quote Reactie van @Pauls:
een deel (koolzaad) olie in de diesel aan't mengen

Eicher maakte destijds een trekker die op puur plantaardige olie (ppo) liep. Helaas slechts een prototype. Zie tractorfan.nl/picture/18158/
Klein Rot
@roscho
Koolzaad olie was dat geloof ik. Bauer Ewald had ook een paar trekkers die koolzaad olie liepen. Een Lanz kan ook op alles lopen zelfs op carboleum.
roscho
Quote Reactie van @Klein Rot:
Koolzaad olie was dat geloof ik.

Klopt. Er zijn met meerdere merken proeven geweest om motoren om te bouwen naar koolzaadolie, helaas is dat allemaal gestrand omdat er te veel problemen waren. Eigenlijk heel jammer in deze tijd waarin diesel peperduur is en er mogelijk een distributieregeling komt.
Lees in dit verband het onderstaande artikel maar:
edepot.wur.nl/6953/
+1
BuvaM
Quote Reactie van @roscho:
Eigenlijk heel jammer

Betwijfel ik.
Volgens mij was het meneer Hoenderkerken van wie ik voor het eerst hoorde dat brandstof telen alleen kon als wij veel minder gingen gebruiken.
In ieder geval is dat momenteel ook het grote punt.
+1
roscho
Quote Reactie van @BuvaM:
brandstof telen alleen kon als wij veel minder gingen gebruiken

Als je nu nog koolzaadolie kon verstoken in je diesel, zouden ws. veel meer boeren koolzaad opnemen in hun teeltplan. Ik weet de prijzen niet, maar dat kon wel eens meer opleveren dan andere landbouwproducten in deze tijd van dieselgebrek. De winkels moeten immers bevoorraad worden.
Wanneer er maar een paar procent koolzaaddiesel gebruikt zou worden, zou dat vast een flinke invloed op de dieselprijs hebben.
JD3010
@roscho Ruwe koolzaadolie kun je niet direct verstoken in een dieselmotor. De bewerkte variant is dan toch de bijmenging in de diesel ? Daar is niet iedereen tevreden over.

Als je kijkt naar de huidige prijs aan de pomp kan je wel gelijk hebben, maar helaas zal je moeten concurreren met de ruwe olieprijs. Die is niet hoog, ooit geeft men nog accijns bedacht.
roscho
Quote Reactie van @JD3010:
Ruwe koolzaadolie kun je niet direct verstoken in een dieselmotor. De bewerkte variant is dan toch de bijmenging in de diesel ? Daar is niet iedereen tevreden over.

Volgens mij stookte de Elsbett-motor PPO, dus pure koolzaadolie.
Het blijkt inderdaad dat de bijmenging in diesel problemen geeft: vervuiling van de filters, bacteriegroei (sludge) etc. PPO zal dus alleen te gebruiken zijn in motoren die er dagelijks veel van gebruiken, denk aan vrachtverkeer. Voor een trekker die alleen bij de oogst en het ploegen wordt gebruikt, kun je problemen verwachten. Zou het ook echt voor het vrachtverkeer worden gebruikt, dan is er dus minder "echte" diesel nodig en zal dat gunstig uitwerken op de prijs ervan.
JD3010
Quote Reactie van @roscho:
Elsbett-motor

Die is al vrij snel door een bekende motoren fabrikant opgekocht om het in de doofpot te stoppen.

Het is trouwens wel opmerkelijk dat het probleem van de bacterie groei bij vaak dezelfde zijn
PieterA
@JD3010 Bij dezelfde leverancier of dezelfde eindgebruiker bedoel je?
JD3010
@PieterA Nee, dezelfde eindgebruiker.
PieterA
@JD3010 Wij hebben het ook wel eens gehad dat we een tank diesel gekocht hadden, waarbij we 4x het brandstoffilter op de 5.000 litertank hebben moeten vervangen voor die leeg was. Daarvoor en daarna nooit meer zo'n filter vervangen.
+1
chef beunhaas
@roscho fendt heeft een klein aantal 820 tms greentec uitgebracht. Dit type kon ook op koolzaadolie lopen, en dat was vanuit de cabine te doseren welke hoeveelheid er per liter bijdoor ging
+1
ronald73
@roscho Ik dacht ooit gelezen te hebben van koolzaad voor brandstofbestemming dat als je alle energie optelt die nodig is om alle kunstmest en bestrijdingsmiddelen te maken, daarbij alle bewerkingen, transportbewegingen enz enz, de hele keten, dat er bijna meer energie in een liter koolzaadolie moet worden gestopt als dat er uitkomt.
JD3010
@ronald73 Maar dat geldt eigenlijk voor alle alternatieve energie.
+2
jammermaarhelaas
@JD3010

Beste idee is denk ik een paard, of een os. Weer zoals voor 2000 jaar geleden, nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Klein Rot
@ronald73
Klopt dat is ook al eens berekend voor mais teelt om ethanol te maken. Je stopt er meer energie in dan het oplevert
+1
jammermaarhelaas
@ronald73

Met zoveel monden te voeden op de aarde wordt het moeilijk uit te leggen dat het in een machine gaat. Helemaal als je ziet dat de politiek de landbouw afwurgt.
roscho
Quote Reactie van @ronald73:
bijna meer energie in een liter koolzaadolie moet worden gestopt als dat er uitkomt

In dat geval heeft bio-energie dus geen enkele zin.
+2
erik9831
@roscho wanneer ik een jaar of 10 was, een 30 jaar geleden al, ook eens meegereden met een auto op koolzaadolie. Was wel een geurtje aan, maar verder 👍 was toen ook een proefwagen, zij zo van die kleine dingen die je niet vergeet.
rubenv
@roscho

deze reedt hier 12 geleden in de buurt maar wat er ooit mee gebeurt is verder weet ik ook niet zeker
+2
Sideswipe
@roscho Kan mij nog een site herinneren op internet waar iemand updates gaf met een oude VW Transporter (T3?) die zonnebloem olie van de aldi "tankte".

(dus steeds complete dozen bestellen en de auto met 1L flesjes vullen. Ik dacht dat ie er nog 20.000 of 30.000 nog mee had gereden)
+1
roscho
@Sideswipe Dat is nog steeds mogelijk, hieronder een link van een bedrijf dat voor een heleboel auto's ombouwsets aanbiedt: elsbett.com/VW-Transporter-T3-1-Tank-kit-SVO/WVO/…
Waarschijnlijk zul je het beste resultaat kunnen behalen met een oude diesel, in zulke motoren komt het allemaal niet zo nauw wat je erin stookt.
Jammer dat de zonnebloem- en koolzaadolie momenteel duurder is dan diesel, maar als het gebrek aan diesel maar groot genoeg wordt, verandert dat misschien nog.
Hanomag22
Door een heel fijn zeef in de tank en op tijd filters wisselen lijkt me wel een goed idee.
+1
BuvaM
@roscho De Elsbettmotor kon -kan het nog steeds- dat ook.
Die was op meerdere punten wel verbeterd tov de toenmalige standaard.
Sorry, zie dat Elsbett al genoemd is door die Eicher.
BuvaM
Even de samenstelling van de stookolie of huisbrandolie opvragen, dan weet je zo wat kan of je nog voor gebruik moet doen.
Zoals hierboven al staat is het meestal ongeveer diesel. Om die reden was, en is misschien nog steeds wel, de prijs van stookolie sterk gerelateerd aan diesel.
Als je aan zware stookolie denkt wordt het een heel ander verhaal.
Enigste overeenkomst met de genoemde frituurolie is dat opwarmen voor gebruik een betere werking geeft.
frammi
Bacteriegroei heeft veel te maken met het feit dat er te weinig gereden wordt en de brandstof te lang in de tank (of opslagtank) blijft staan.
roscho
@frammi Daarom stelde ik hierboven al dat biodiesel goed gebruikt zou kunnen worden door voertuigen die dagelijks een tank leegrijden, zoals vrachtwagens. Maar helaas boort @ronald73 mij die illusie door de neus door te stellen dat de productie van biodiesel meer energie kost dan het oplevert.
JD-4450
@roscho ik heb hier jaren terug ooit een werkstuk over gemaakt op school.
Een van de conclusies was toen, dat om heel nederland op koolzaadolie te laten rijden, je 90% de totale oppervlakte van Nederland vol zou moeten zetten met koolzaad 😄
Valt in de zomer wel tot 15% probleemloos te mengen met normale diesel (in iedergeval bij de oudere motoren)

Mijn vader gooide vroeger bij elke tank een paar flessen zonnenbloemolie in zijn vw passat uit 1998. Rook je ook aardig
+2
roscho
Quote Reactie van @JD-4450:
heel nederland op koolzaadolie te laten rijden, je 90% de totale oppervlakte van Nederland vol zou moeten zetten met koolzaad

Nuttig onderzoek. Heb je ook nog onderzocht hoe het zou zijn als 20% van de diesels op koolzaad zou rijden? Dan hou je nog plm. 80% landbouwgrond over. En als 20% van de diesel niet meer verkocht wordt, is er plotseling een overschot i.p.v. een tekort en dat zal flink schelen voor de prijs.
+1
JD-4450
@roscho die berekening zat er toendertijd niet bij, maar je hebt wel gelijk. Mischien wel een idee als 3e of 4e gewas... moet het natuurlijk wel rendabel zijn
+1
ronald73
Quote Reactie van @JD-4450:
Mischien wel een idee als 3e of 4e gewas... moet het natuurlijk wel rendabel zijn

En dan moet het ook nog passen passen in de vruchtwisseling 😉 Ik verwacht dat voor veel nederlandse akkerbouwers daar de moeilijkheid in zit.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden ford , oldtimer , traktor , dexta , diesel , mazout , kennis en tankstation geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
0